Miercuri,
15.01.2025
Cer Senin
Acum
-10°C

”Mi-am luat mașină, primărie! Ce fac acum?”. Aplicații practice pentru folosirea inteligenției artificiale, dezvoltate la Sibiu

”Mi-am luat mașină, primărie! Ce fac acum?”. Aplicații practice pentru folosirea inteligenției artificiale, dezvoltate la Sibiu

O companie de IT din Sibiu a dezvoltat câteva aplicații practice pentru folosirea inteligenței artificiale în situații utile, experimentate în viața de zi cu zi. Marți după-masă, în fața a câteva zeci de firme din Sibiu și județele învecinate, dar și a reprezentanților unor primării, specialiștii companiei Ropardo au făcut câteva demonstrații ușor de înțeles de oricine.

Primul exemplu

Locuiești în Sibiu, ți-ai cumpărat o mașină nouă și nu știi mai nimic din ce trebuie să faci pentru a o înregistra sau înmatricula. Intri pe site-ul Primăriei Sibiu (nume ales cu titlu de exemplu, poate fi orice primărie n. r.) și scrii la secțiunea dedicată inteligenției artificiale: ”Mi-am luat mașină, primărie! Ce fac acum?”.

Similar funcționării ChatGPT sau a altor boți de inteligență artificială, robotul primăriei îți va răspunde, într-un limbaj comun, clar, ce pași ai de urmat:

”Dacă ți-ai cumpărat o mașină trebuie să urmezi trei pași. Primul pas presupune să vii cu actul acesta și actul acesta la sediul primăriei din strada X, unde ți se va înregistra mașina. Apoi, cu actul acesta și acesta, mergi la sediul Prefecturii din strada X, unde la camera Y găsești serviciul cutare, unde prezinți următoarele documente. Înainte de asta trebuie să faci o programare online folosind acest link. La final, în pasul trei, trebuie să faci asta…”

Spre deosebire de o căutare pe internet sau pe site-ul actual al primăriei, răspunsul este mult mai ușor de înțeles de oricine, este structurat foarte simplu și îți oferă toată informația la un loc. Fără limbaj birocratic și fără date neactualizate.

Iar conversația cu robotul poate continua. ”Mașina mea este hybridă. Am vreo reducere?” sau ”E cumpărată pe numele soției, pot să aduc eu actele?”. Din nou, răspunsul este detaliat, în limbaj comun, simplu structurat. Și conversația poate continua inclusiv când mergi să depui actele.

Vă puteți imagina că în locul AI-ului de mai sus este un specialist în taxe și impozite care îți spune cum să completezi o declarație anume și unde s-o depui sau te ajută pas cu pas să-ți achiți dările la stat.

Spre deosebire de ChatGPT sau un alt robot AI obișnuit, în cazul de față întreg contextul în care se desfășoară interacțiunea este prestabilit. Ciprian Cândea, CEO-ul firmei dezvoltatoare - Ropardo, a explicat că acesta este unul dintre punctele de plecare în dezvoltarea sistemului AI prezentat mai sus.

”Ne-am gândit cum putem exploata în mod practic tehnologia AI. O mare parte dintre oameni a testat deja ChatGPT sau alți boți AI. Utilizând aceste mecanisme reușim să comunicăm cu un sistem informatic într-un limbaj natural, pe care îl numim generic ”inteligență artificială”. În procesul de comunicare folosim expresii naturale, ca și cum ai vorbi cu un om. Bot-ul generează înapoi un răspuns în formă umană”, a explicat Ciprian Cândea.

Pornind de aici, utilizând acest tip de tehnologie, Ropardo a pregătit trei demonstratoare. Cel de mai sus este dedicat primăriilor. Un altul este dedicat restaurantelor care livrează mâncare la domiciliu, iar al treilea agregator este pentru cazări și turism.

Exemplul numărul doi

Vrei să comanzi pizza acasă și intri pe site-ul unui restaurant. ”Aș vrea o pizza cu șuncă, ciuperci și sos de roșii”. Primești înapoi o listă cu produsele care se încadrează solicitărilor tale. Îi spui robotului AI că ești alegic la ardei și intolerant la lactoză. Lista se reduce și mai mult. Când alegi un produs anume, AI te întreabă dacă vrei și o băutură, oferindu-ți o listă. La final, după ce te-ai hotărât la tot, dacă ai mai comandat în trecut știe unde să livreze și are și datele de card, astfel încât procesează plata instant.

În același timp trimite comanda în sistemul restaurantului, cu bon de casă și cod de bare pentru fiecare produs. Practic, după o conversație scurtă, exact ca și cum ai vorbi cu un om, toată comanda s-a procesat. Pe urmă, în caz că îți pierzi răbdarea, poți întrebat AI cât mai durează, pe unde e livratorul sau dacă ți-a pus și tacâmuri?

”Sistemul, în acest caz, funcționează și în sens invers, este bidirecțional. Dacă de la pizzerie spune cineva ceva, datele introduse sunt transformate într-un răspuns uman. Vrem să demonstrăm că dintr-un limbaj natural obținem date structurate și invers”, a detaliat Paul Bozan, IT-ist (video mai jos).

Cine este interesat

Prezentările de mai sus au reprezentat o mică parte din conferința „FIT EDIH: Transformare Digitală și Acces la Finanțare pentru IMM-uri și Autorități Locale”, găzduită marți de Hotel Mercure Arsenal. Conferința a avut ca scop sprijinirea transformării digitale a IMM-urilor și Autorităților Publice Locale din Regiunea Centru, oferind informații esențiale și demonstrații tehnologice inovatoare. Participanții au putut discuta direct cu furnizorii tehnologici pentru a înțelege cum pot integra aceste soluții în afacerile sau instituțiile lor.

Cât privește participanții, au fost peste 120 de reprezentanți ai unor IMM-uri din județul Sibiu și județele învecinate, plus oficiali ai multor primării, printre care Marian Popa – director în cadrul Primăriei Sibiu, Mircea Orlățan – primarul Cisnădiei, Andreea Anghel – primarul comunei Turnu Roșu și mulți alții.

De altfel, Primăria Sibiu și-a anunțat recent intenția de a accesa fonduri de aproape un milion de euro pentru trei proiecte pe care intenționează să le depună la Regiunea Centru.

Unul dintre ele este intitulat ”Sibiu Smart – platformă de automatizare a comunicării cu cetățenii și mediul de afaceri” se dorește realizarea unui asistent digital pentru cetățeni și mediul de afaceri, un chatbot interactiv care urmează să integreze tehnologii bazate pe inteligență artificială. În mare, ideea este aceeași cu cea prezentată mai sus. Detalii găsiți aici.

Foto principală: Imagine generată de ChatGPT cu titlul „Sibiul aerian stilizat”.

Citește și:

Dulapurile inteligente pentru depozitarea bunurilor, amplasate în parcul Belvedere, au fost cumpărate de Primărie. Urmează altele, pentru mai multe zone cheie ale orașului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

2 comentarii

Xxx

Acum 1 lună

Pai daca...ti ai luat masina noua iti spun eu ce te asteapta: citeva mii de guri de canal mult sub nivelul asfaltului si gropi! Asa ca...sa vedem cit tine masina in orasul SMART!
Raspunde

Andy

Acum 1 lună

Mi-am luat masina electrica. Unde dracu incarc, ca aproape toate statiile sunt defecte si primaria are o maxima durere in ...spate(a se citi exact ce am vrut sa scriu)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus