Compania Strabag contestă rezultatul licitației pentru proiectul de reabilitare și modernizare a clădirii Prefecturii Sibiu.
Compania Națională de Investiții (CNI) a organizat în luna august 2024, din a doua încercare, licitația pentru proiectul de reabilitare și modernizare a Palatului Administrativ, care găzduiește din 1919 - cu o pauză în perioada comunistă - Instituția Prefectului județului Sibiu. Licitația anterioară, din februarie 2023, a fost anulată, tot după o contestație.
Cinci asocieri de firme s-au înscris în cadrul procedurii, iar CNI le-a declarat pe patru dintre ele inacceptabile și neconforme. Pe cea de-a cincea, condusă de CON-A, a declarat-o câștigătoare la mijlocul lunii decembrie. Celelalte asocieri din cadrul licitației sunt conduse de Strabag Sp. z o.o., Audiotech Multimedia Group, Geiger Proiecte Constructii și Euras.
În contestația depusă de Strabag, compania arată că CNI „nu a indicat motivele concrete pentru care oferta Asocierii CON-A a fost desemnată câștigătoare, ci doar motivele pentru care 4 (patru) oferte din 5 (cinci) depuse au fost respinse ca inacceptabile și neconforme”. Reprezentanții companiei consideră că atribuirea contractului a avut loc „în mod greșit” și „cu încălcarea prevederilor legale în materia achizițiilor publice”.
„În mod expres Autoritatea Contractantă a prevăzut în propria sa documentație de atribuire libertatea ofertanților de a indica, în funcție de soluția tehnică propusă, necesitatea sau nu a unui anumit tip de echipament din lista indicată tot de Autoritate în deplină corespondență inclusiv cu mențiunile din materialul elaborat de ANAP (...)
Ignorând propriile sale cerințe și reguli, Autoritatea Contractantă își schimbă complet abordarea în evaluarea ofertei Strabag motivând că specificațiile utilajelor și a echipamentelor menționate în documentația procedurii ar fi fost definite la nivel minimal, urmând a fi definitivate la momentul elaborării proiectului tehnic. Cu toate acetea, Autoritatea precizează și că „obiectul prezentei proceduri de atribuire este achiziția unui contract de proiectare și execuție, ofertanții sunt încurajați să verifice aceste specificații, precum și numărul acestora, prin propriile calcule”. Întocmai a procedat și Strabag (...)”, se arată în argumentarea din contestație.
În cadrul clarificărilor solicitate, Strabag consideră că acestea au fost analizate într-o „manieră superficială”. „Autoritatea Contractantă nici nu arată vreun motiv concret de neconformitate și cu atât mai puțin nu demonstrează că propunerea noastră financiară ar conține prețuri care nu sunt rezultatul liberei concurențe și care nu pot fi justificate”, mai scrie compania.
Textul contestației poate fi găsit aici.
„Una dintre cele mai frumoase clădiri din centrul Sibiului”
Clădirea istorică, situată pe Strada Andrei Șaguna nr. 10, este cunoscută pentru importanța sa arhitecturală și funcțională, fiind considerată una dintre cele mai frumoase din centrul Sibiului.
Proiectul, propus spre finanțare prin „Programul național de construcții de interes public sau social”, presupune lucrări ample de reabilitare a structurii existente și modernizarea facilităților pentru a corespunde nevoilor actuale ale administrației. Lucrările includ consolidarea seismică a edificiului, înlocuirea instalațiilor electrice și sanitare uzate, restaurarea fațadelor și a elementelor decorative, cât și amenajarea unei mansarde în podul clădirii pentru a crea noi spații de birouri.
Valoarea totală a investiției este estimată la 37,5 milioane lei, cu o durată minimă de funcționare după finalizarea lucrărilor de 50 de ani, timp în care clădirea ar trebui să servească nevoile Instituției Prefectului. Compania Națională de Investiții (CNI) va gestiona faza de realizare a investiției, iar după finalizare, administrarea va reveni Instituției Prefectului Județului Sibiu.
Acum 2 ani, prefectul Sibiului a emis un ordin prin care au fost aprobate documentațiile tehnico-economice ale proiectului, în care se menționa că valoarea totală a investiției este estimată la 60,3 milioane lei.
Lucrările care vor fi executate
Caietul de sarcini prezintă, succint, starea actuală a imobilului. Astfel, „pe toate fațadele este prezentă igrasia”, „învelitoarea (atât cea din țiglă, cât și cea din tablă) este degradată, permițând înfiltrarea apelor provenite din precipitații”, „tavanele etajului sunt degradate datorită apelor provenite din precipitații. Pe perioada ploilor apa se înfiltrează prin învelitoare și pătrunde în birourilor de la etaj”, „în birourile de la parter este prezentă igrasia, pe o înălțime de până la 1,5 m de la pardoseală”, „în toate spațiile de la demisol, datorită igrasiei, tencuiala pereților a început să cadă și să se degradeze zidul din cărămidă”.
Nu în ultimul rând, „instalațiile electrice și sanitare sunt uzate fizic și moral. Datorită numărului mare de aparate consumatoare de energie electrică și a vechimii instalației activitatea instituției este îngreunată prin defectarea aparatelor și a instalațiilor. Uzura firelor electrice pune în orice moment în pericol integritatea imobilului. Instalațiile sanitare învechite necesită multe intervenții de reparații curente”.
De asemenea, se propune ca podul clădirii să devină mansardă în scopul utilizării spațiului de către angajați, în urma compartimentării acestuia rezultând un număr de 14 birouri. Soluția va avea în vedere elementele existente (lucarne), dar și propunerea de luminatoare noi instalate pentru a conferi spațiilor nou create, lumină și ventilație naturală.
Pe urmă, caietul de sarcini prevede că la subsol va fi amenajată o sală pentru examinare care poate acomoda 28 de persoane, plus examinatorii. Tot de la subsol, va fi creat un nou acces către curtea interioară, la care se adaugă un lift.
Noul Palat Administrativ – Instituția Prefectului va avea două lifturi: unul care va lega subsolul de mansarda cea nouă și altul, într-o altă aripă, care merge de la parter până la mansardă.
Pe toate etajele, holurile de acces, spațiile de birouri, grupurile sanitare, sălile de conferințe și cele de protocol, toate vor reorganizate și modernizate.
Rezultatul licitației, contestat a doua oară
Amintim că și în cadrul licitației din februarie 2023 rezultatul a fost contestat. La finalul procedurii lansate de CNI cu același obiect al achiziției a fost ales un câștigător asocierea Euras SRL – AWE Infra SRL – Novartis SA.
Atunci, cei de la Geiger au contestat rezultatul atribuirii câștigătorului, iar Consiliul Național al Contestațiilor i-a dat în mare parte dreptate. Au mai urmat alte două plângeri la Curtea de Apel București, atât din partea CNI, cât și din partea Geiger, care nu erau de acord cu decizia CNSC. În final, procedura a fost anulată în baza Legii privind achizițiile publice: Art. 212 - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru în următoarele cazuri: a) dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă (...)
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: proiect rebilitare prefectura , strabag contestatie prefectura , reabilitare prefectura sibiu
Vizualizari: 4011
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Emil
Acum 9 ore
Emil
Acum 10 ore
Votantul
Acum 10 ore
Gelu
Acum 10 ore
@Miruna