Miercuri,
10.09.2025
Cer Senin
Acum
23°C

Constructor turc și dirigintele de șantier româno-spaniol. S-a semnat contractul pentru supravegherea lucrărilor la primul tronson al autostrăzii Sibiu – Făgăraș

Constructor turc și dirigintele de șantier româno-spaniol. S-a semnat contractul pentru supravegherea lucrărilor la primul tronson al autostrăzii Sibiu – Făgăraș

Dirigintele de șantier pentru tonsonul 1 din autostrada Sibiu – Făgăraș a fost decis la Curtea de Apel București.

Firma Consitrans, în asociere cu o societate spaniol, va supraveghea lucrările pentru tronsonul 1 al Autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș, după o victorie legală la Curtea de Apel București, care a anulat o decizie anterioară a Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Joi a fost semnat contractul cu Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Contractul pentru supervizare are o valoare între 49 și 57 milioane lei și acoperă o durată de 182 de luni, incluzând garanția, având scopul principal de a asigura calitatea și conformitatea lucrărilor executate.

Tronsonul Boița – Avrig are 14 kilometri, incluzând multiple lucrări de artă, și este estimat la un cost între 2 și 2,4 miliarde lei, cu oferta de 1,9 miliarde lei de la constructorul turc Makyol. Firma turcă este deja implicată în construcția întregii secțiuni, reprezentând compania cu al doilea număr de kilometri contractați pentru autostrăzi în România.

Proiectul A13 Sibiu – Făgăraș se întinde pe 68 de kilometri, cu 7 noduri rutiere și numeroase lucrări de construcții rutiere esențiale, și este finanțat din Programul Transport.

Firma de proiectare Consitrans, în asociere cu spaniolii de la Integral del Suelo SL va fi diriginte de șantier și pentru primul tronson al Autostrăzii A13 Sibiu (Boița) – Făgăraș, după ce Curtea de Apel București a „întors” o decizie a Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Practic, la aproape doi ani de la lansarea licitației pentru serviciile de consultanță, CNAIR a semnat contractul cu firma Consitrans, același proiectant căruia i s-a atribuit recent și contractul și pentru tronsonul 3, notează Economedia.

Pentru tronsonul 1 Sibiu – Mârșa, contractul de proiectare și execuție (12 luni proiectare și 36 luni pentru lucrări) a fost smenat cu Makyol în decembrie 2023, iar ordinul pentru începerea activității de proiectare s-a dat începând cu data de 26 februarie 2024. Prin urmare, dacă se respectă termenul din contract, la sfârșitul lunii, constructorul din Turcia trebuie să înainteze proiectul pentru verificări la CNAIR și Ministerul Transporturilor, iar ministerul de resort să emită Autorizația de Construire pentru a permite începerea efectivă a lucrărilor.

Contractul pentru supervizarea lucrărilor pe tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Mârșa a fost lansat în licitație în martie 2023 cu o valoare estimată de 48 milioane lei, iar Consitrans a câștigat apelul la Curtea de Apel București după ce, într-o primă fază, o contestație depusă de turcii de la Proyapi a fost admisă, în parte la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Consitrans a atacat decizia la Curtea de Apel București, iar Instanța a „întors” decizia CNSC, conform documentelor pe care le-a consultat Economedia: „Solutia pe scurt: Admite plângerea şi modifică, în parte, decizia Consiliului în sensul că respinge contestaţia formulată de PROYAPI, parţial ca nefondată, parţial ca lipsită de interes. În consecinţă, admite cererea de intervenţie formulată de Asocierea CONSITRANS SRL – GESTION INTEGRAL DEL SUELO SL. Ia act că petenta îşi rezervă dreptul de a solicita cheltuieli de judecată pe cale separată. Definitivă.”

Tronsonul Boița (intersecție A1 Sibiu – Pitești) – Avrig are o lungime de 14 kilometri, include nodul rutier de la Boița și 18 lucrări de artă, poduri, pasaje viaducte. Dintre acestea, podul în arc peste râul Olt are o lungime de 203 metri, podul peste linia de tren și Drumul Comunal 60 are 566 metri, un alt pasaj peste CF și DJ 105 G are 727 metri, iar cel mai lung este viaductul de 911 metri de la Nodul Rutier Boița peste breteaua 3 și DN 7, potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia în Caietul de Sarcini. Numărul mare al lucrărilor de artă face ca Lotul 1 să fie cel mai scump dintre cele 4 loturi, cu un cost pe care CNAIR l-a estimat între 2 și 2,4 miliarde lei, oferta Makyol fiind de 1,9 miliarde lei.

Contractul pentru supervizarea lucărilor pe Lotul 1 are o valoare cuprinsă între 49 și 57 milioane lei, iar durata este de 182 de luni pentru că include și garanția. (12 proiectare, 36 execuție și 124 luni în perioada de garanție) termen identic cu cele pentru loturile 3 și 4.

Makyol  a devenit în noiembrie 2023 al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, după ce a câștigat licitația pentru construcția celor 68 de kilometri reprezentând toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, parte din A13 Sibiu – Brașov – Bacău. Totodată, Makyol ar putea semna și contractul pentru ,,Lotul Meseș” de pe Autostrada Transilvania, dacă la CNSC, contestațiile WeBuild și MAPA vor fi respinse.

Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.

Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri.

Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km.

Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km.

Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km).

 

Pentru toate cele 4 tronsoane (68,04 km) a fost emis Ordin de Începere pentru fazele de proiectare, care vor avea o durată de 12 luni. Pentru tronsonul 3 faza de proiectare a început în data de 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 proiectarea a început în data de 15 ianuarie 2024.

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 14989

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus