Începând cu 29 mai, Serviciul județean de evidență a populației anunță, oficial, preluarea primelor cereri pentru emiterea cărții electronice de identitate. Autoritățile spun că toate programările pentru luna iunie au fost deja epuizate. Acestea promit extinderea rapidă a sistemului la nivelul întregului județ și subliniază beneficiile noii cărți pentru cetățeni cum ar fi autentificare online, siguranță sporită și acces rapid la servicii publice și private.
Începând de joi, 29 mai, județul Sibiu a intrat oficial în era digitală a documentelor de identitate. Evenimentul a fost marcat în cadrul unei conferințe de presă desfășurate la sediul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Sibiu, unde reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne și ai autorităților locale au anunțat că Sibiul este unul dintre primele județe din țară unde se eliberează cartea electronică de identitate.
Cartea de identitate electronică nu este obligatorie și, pentru început, este gratuită. Ulterior, ea va ajunge să coste 67 de lei. Cei care nu o doresc pot opta pentru cartea de identita simplă, fără uitatea de stocate, acel cip, dar va putea fi folosită doar pe teritoriul României, spre deosebire de cealaltă cu ajutorul căreia se va putea călători și în străinătate, având valența unui document de călătorie.

Foto stânga - chestor de poliție Aurel Cătălin Giulescu, directorul Direcția Generală de Evidența a Populației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, foto centru - Paul Kuttesch vicepreședintele Consiliului Județean, foto dreapta - Florin Munteanu, director executiv Direcția Județeană de Evidența a Populației Sibiu
Serviciul județean de pe strada Câmpului cât și cel municipal de pe B-dul Victoriei au început deja să primească cereri pentru noile documente. Este un proiect considerat esențial pentru modernizarea administrației și pentru facilitarea relației dintre cetățean și instituții.
„Astăzi este un moment foarte important pentru cetățenii municipiului, dar și ai județului Sibiu. De astăzi începem să emitem cartea electronică de identitate la nivelul municipiului și al județului. Eu mă aștept ca și la nivelul celorlalte servicii comunitare extinderea să se facă foarte repede. În patru, cinci săptămâni, apreciem noi.
Ca să înțelegeți, cartea electronică de identitate vine în completarea stării civile digitale, în opinia mea cel mai complex sistem informatic existent în administrația din România.
Starea Civilă digitală este generalizat la nivel național începând cu 31 martie anul acesta. Acum există 3.328 de unități administrativ teritoriale toate interconectate la acest sistem și astăzi avem cartea electronică de identitate. În opinia mea, aceasta va deveni un instrument esențial în relația cetățeanului cu administrația publică, dar și cu alte entități private, în sensul în care îi va ușura interacțiunea cetățeanului cu administrația publică, dar și cu terții pentru că beneficiază de serviciul de autentificare”, a declarat chestorul de poliție Aurel Cătălin Giulescu, director general în cadrul Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor, prezent la conferința de presă de la Sibiu.

A explicat apoi că această carte electronică de identitate este prevăzută cu un suport de stocare în care se găsesc înscrise toate datele care sunt tipărite pe oricare dintre fețele cărții electronice de identitate. Potrivit chestorului, la acestea de adaugă prenumele părinților, locul nașterii și domiciliul. Cele din urmă vor fi scrise doar electronic, nu și pe fețele cărții de identitate.
„Dacă tot vorbim despre o reformă administrativă care, în opinia mea este strict necesară, atunci trebuie să fim pregătiți pentru ea. În acest context, chiar de astăzi, intrăm într-un ecosistem digital și veți vedea că întreg fluxul de preluare a cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate este complet informatizat. Cetățeanul nu mai trebuie să completeze nimic de mână”, a adăugat chestorul.
Programări epuizate în iunie
Platforma de programare a devenit disponibilă în seara zilei de 28 mai, iar în doar câteva ore toate programările pentru luna iunie au fost epuizate.
„Se estimează ca la sfârșitul lunii iunie întreg județul să poată beneficia de posibilitatea de a cere această carte de identitate. Programările pot fi obținute după ce te programezi pe un hub al MAI-ului, foarte bine cunoscut. Începând de ieri (n.r. 28 mai) există și un site cu informații foarte importante și aș recomanda să fie consultat. Carteadeidentitate.gov.ro. Acolo se poate vedea evoluția la nivelul fiecărui serviciu județean sau local”, a explicat Florin Moldovan, directorul executiv al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Sibiu.

Se lucrează deja la soluții pentru creșterea capacității de procesare a cererilor, iar autoritățile speră că în următoarele două săptămâni sistemul să intre într-un ritm fluent.
„Trebuie să fim, totuși, cu toții conștienți că este vorba despre o aplicație nouă, fluxul este complet electronic și funcționarii din cadrul direcției au nevoie să se familiarizeze cu noua aplicație. Eu mă aștept ca în două săptămâni, având în vedere experiența celorlalte județe, lucrurile să intre într-un ritm fluid”, a completat Giulescu.
Ce trebuie să știe sibienii
Cartea electronică de identitate nu este obligatorie în acest moment și poate fi solicitată de orice persoană, chiar dacă actualul document nu a expirat. Pentru copiii sub 14 ani, care ar putea avea și ei, la cerere o carte de identitale electronică, autoritățile spun că vor anunța o decizie în acest sens vineri, 30 mai, după ora 19:00.
Dispozitivul este sigur, datele electronice pot fi accesate doar cu introducerea unui PIN: unul de patru cifre pentru acces și altul de șase cifre pentru semnătura electronică. În plus, cartea funcționează independent de rețeaua informatică, iar pentru serviciile care necesită un grad ridicat de încredere vor exista conexiuni cu sistemele bancare sau sanitare.
„Ea va fi disponibilă atât pentru instituțiile publice, cât și pentru cetățean. Ca evoluție, eu mă aștept ca săptămâna viitoare să mai avem un val de extinderi la nivelul unor județe și, la nivel național să finalizăm până la 1 iulie toate serviciile publice comunitare să poată emite cartea electronică de identitate.
Aș vrea să înțelegem toți că este un instrument prin care ne putem valorifica drepturile și nu este un instrument de constrângere așa cum este prezentat în unele medii.
Statul român nu controlează și nici nu ar putea să controleze prin intermediul cărții electronice de identitate. Gândiți-vă, în special cei care sunteți posesori telefoane mobile cU o cartelă SIM. Această cartelă este un suport de stocare care cuprinde un set de identificatori accesibili tuturor entităților care au produs telefonul sau aplicațiile.
Eu mă aștept ca cei care au deja experiență digitală să accepte cartea electronică de identitate. Invit cetățenii să beneficieze de această facilitate: cartea electronică gratuită prin fonduri alocate de Uniunea Europeană și mă aștept ca în această vară să avem și primele servicii digitale care vor putea fi folosite cu această carte de identitate”, a fost mesajul final al chestorul Giulescu.

Obiectiv național: 5 milioane de cărți până în 2026
Autoritățile au anunțat că luna iunie va fi una de acomodare, iar începând din iulie activitatea ar trebui să se desfășoare într-un ritm normal. Ținta la nivel național este ambițioasă: până la 1 iulie 2026, să se emită 5.000.000 de cărți electronice de identitate, finanțate prin PNRR.
„Mă aștept ca Sibiul să ajungă la undeva la 400 de cărți pe zi la nivel de județ”, a spus în încheiere chestorul Giulescu.
Informații de interes structurate
Pentru varianta PDF cu imagini și trimiteri intrați AICI.
Opțiunea pentru a solicita o carte electronică de identitate poate fi exprimată oricând de către titular, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate.
Cetățenii români cu vârsta de peste 14 ani care au domiciliul în județul Sibiu vor putea solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate.
La ghișeu, vă prezentați doar cu documentele în original, fără copii ale acestora (originalele vor fi scanate de către noi, la ghișeu) și fără să mai fie nevoie de vreo cerere. Aceasta se va genera electronic și se va semna de către dumneavoastră în fața noastră.
În funcție de fiecare caz în parte, dacă nu sunteți proprietarul imobilului, va trebui să fie prezent și acesta.
Principalele beneficii ale CEI:
- Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene
- Elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate
- Posibilitatea utilizării ca document de călătorie
- Acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică
Datele înscrise în Cartea Electronică de Identitate:
- În format tipărit: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă
- În format electronic: toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică
- Impresiunile papilare înscrise în CEI sunt șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic
!!! Domiciliul titularului nu apare în formatul tipărit, ci doar în cel electronic.
Costuri pentru eliberarea CEI și a CIS
Prima Carte Electronică de Identitate se eliberează gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)
Ulterior, pentru solicitarea eliberării altei Cărți Electronice de Identitate, cetățeanul va achita o taxă în valoare de 67 de lei
Contravaloarea taxei privind eliberarea cărții electronice de identitate este de 67 lei și trebuie achitată anterior depunerii cererii la casieriile unităților CEC Bank, precum și la stațiile de plată Selfpay
Atenție !!!
Dovada plății trebuie prezentată la ghișeu împreună cu documentele necesare eliberării cărții electronice de identitate
Pentru eliberarea Cărții de Identitate Simple (CIS) solicitantul va achita o taxă în valoare 38 de lei.
Programările se vor realiza exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/
PROCEDURA DE REZERVARE:
➢ Se accesează site-ul Programare C.E.I.
➢ Se selectează modulul Carte de identitate prin butonul Accesează;
➢ Se selectează județul de pe raza dumneavoastră de domiciliu;
➢ În câmpul Locația se selectează instituția la care doriți să vă faceți programarea; ➢ Se selectează programarea pentru depunere acte;
➢ Se selectează numărul de persoane pentru care se dorește programarea;
➢ Se selectează data la care doriți să depuneți cererea;
➢ Se bifează intervalul orar la care vă prezentați la ghișeu;
➢ Se completează rubricile “Nume”, “Prenume”, “Cod numeric personal”, “E- mail” cu o adresă validă de e-mail, de pe care se va realiza confirmarea rezervării, “Confirmare email” și “Număr de telefon”;
➢ Se bifează secțiunea de siguranță a site-ului;
➢ Se bifează pentru exprimarea acordului în legătură cu prelucrarea datelor personale, cu respectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR); ➢ Se dă click pe butonul “Salvează” și veți primi un mesaj la adresa de e-mail comunicată mai sus;
➢ În cadrul mesajului se apasă butonul “Confirmă rezervarea”. Această operație este valabilă într-un interval de 30 minute, de la ora solicitării rezervării;
➢ Pe ecran va apărea confirmarea sub forma unui text și se va trimite un alt mesaj, către aceeași adresă de e-mail. Mesajul va conține rezervarea și va avea în atașament un fișier ce conține un cod QR;
➢ La ghișeu va fi prezentat atât mesajul primit prin e-mail, cât și codul QR, pe telefon sau în formă printată. Momentan aplicația permite realizarea programărilor într-o fereastră de 30 zile, începând cu data în curs. .
!!! În cazul în care nu vă mai puteți prezenta la data și ora programată, vă rugăm să folosiți link-ul pentru anulare din e-mail-ul de confirmare.
Foto principală: Foto stânga chestor de poliție Aurel Cătălin Giulescu, foto dreapta Florin Munteanu, director executiv Direcția Județeană de Edidența Populației
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: carte de identitate electronic , cartea de identitate electroni , carde de identitate noua , foto , video , Evidenţa Populaţiei Sibiu
Vizualizari: 3077


Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Turci
Acum 10 ore
Resi
Acum 10 ore
Resi
Acum 11 ore
Nustiu
Acum 12 ore
Pol-Pot