Emiliana Maria Cârnaru Martin, o profesoară de educație socială din Sibiu, a inițiat, alături de elevii ei, o petiție publică adresată Ministerului Educației, Parlamentului și Administrației Prezidențiale, prin care solicită reformarea profundă a educației sociale în școlile din România. Demersul, realizat împreună cu elevi și susținut de cadre didactice, părinți și cetățeni din întreaga țară, propune opt măsuri concrete și urgente.
Petiția, intitulată „Vrem educație socială reală în școli!”, cere în primul rând creșterea numărului de ore alocate educației sociale în ciclul gimnazial, propunând introducerea unei a doua ore săptămânale, cel puțin la clasa a VII-a.
De asemenea, inițiatorii cer ca în liceu să fie introdusă o disciplină obligatorie nouă, „Educație pentru democrație” care să formeze competențele civice și sociale cerute explicit de Uniunea Europeană în profilul absolventului. „Educația socială generează trei competențe-cheie din cadrul de referință al U.E.: competența personală și socială, competențele civice și sensibilizarea culturală”, se arată în petiție.
Examenul de Evaluare și Bacalaureatul ar trebui să includă noțiuni sociale
Semnatarii solicită includerea unor noțiuni de educație socială și în subiectele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat, pentru a crește relevanța și aplicabilitatea acestei materii în parcursul școlar.
În paralel, se propune revizuirea programelor și a manualelor, considerate greoaie, teoretice și dificil de parcurs într-o singură oră săptămânală. „Manualele sunt pline de termeni precum inamovibil, doctrină politică sau stat de drept, imposibil de explicat coerent într-un timp atât de scurt.”
O disciplină predată de profesioniști, nu „la completare de normă”
Un accent major al petiției este pus pe profesionalizarea predării. Inițiatorii solicită ca disciplina să fie predată exclusiv de profesori calificați în domenii precum științe politice, drept sau relații internaționale.
În prezent, orele de educație socială sunt împărțite între consilieri școlari, directori sau profesori de alte discipline care le preiau „la completare de normă”, ceea ce afectează grav calitatea predării. „Această disciplină nu se predă dictând din manual. Profesorii trebuie să fie obiectivi, bine pregătiți și să îmbine pedagogia clasică cu metode moderne, pentru a stimula gândirea critică”, mai scrie în petiție
Totodată, în document se cere eliminarea obligativității ca directorii și consilierii școlari să predea educație socială, având în vedere că aceștia au alte priorități administrative sau psihopedagogice.
Lipsa continuității, programe de formare și resurse în limba română
Un alt punct important al documentului este lipsa de continuitate: elevii au deseori câte un alt profesor în fiecare an, ceea ce afectează performanța și interesul față de disciplină. În plus, nu există posturi titularizabile în educația socială, iar suplinitorii calificați nu au prioritate la angajare.
Inițiatorii cer platforme moderne cu materiale didactice interactive în limba română, dar și programe de formare continuă pentru profesorii interesați, astfel încât predarea să fie adaptată generației actuale.
De ce nu este un moft
Petiția subliniază că educația socială este o disciplină interdisciplinară, cu rol formator esențial în societate: integrează elemente de istorie, drept, morală, filosofie, psihologie și geografie umană.
„Nu putem forma cetățeni responsabili fără să-i învățăm ce înseamnă cetățenia. Nu putem cere toleranță, civism și echilibru dacă nu oferim un cadru educațional în care acestea să fie dezvoltate.”
Impactul actual, spun semnatarii, este vizibil: elevii nu înțeleg valorile democratice, nu pot recunoaște formele de abuz sau discriminare, nu dezvoltă empatie și nu știu cum să își exprime opiniile argumentat.
În sprijinul reformei, petiția face referire la modele educaționale din alte state europene, precum Finlanda, Olanda sau Franța, unde educația pentru cetățenie democratică este predată constant și cu accent pe implicare civică, empatie și diversitate. „Este timpul ca educația pentru democrație, drepturi și toleranță să fie luată în serios.”
Prof. Emiliana Maria Cârnaru Martin a spus pentru Turnul Sfatului că petiția este făcută la inistiativa ei și a elevilor, dar are ca scop și exercitarea dreptului la petiționare, art. 51 din Constituție în cadrul orei de Educație Socială.
Apel public: cine poate semna petiția
Petiția este deschisă semnăturilor online și poate fi susținută de orice persoană interesată de viitorul educației în România. La momentul redactării acestui articol petiția era semnată de peste 200 de pesoane.
cei interesați pot accesa petiția „Vrem educație socială reală în școli!”, AICI.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: petitie nationala , profesoara sibiu , educatie sociala , petitie educatie , ministerul Educatiei ,
Vizualizari: 3786
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
AndreiM
Acum 2 ore
Provizoriul
Acum 2 ore
Barosanu
Acum 2 ore
Barosanu
Acum 2 ore
Gigi