Mândra este deja de mulți ani un brand local, iar Mariana Hoaghea, cea care stă în spatele lui spune că a învățat totul în Elveția.
Invitată să vorbească despre afacerea ei într-un proiect realizat de Ziarul Financiar, sibianca spune că tipul de afacere ”Mândra” se pliază mai bine pe un oraș mai mare, cum este Bucureștiul.
Ea a plecat în Germani și Elveția după terminarea studiilor universitare și spune că fără experiența de acolo nu ar fi reușit să facă afacerea din Sibiu.
„Fără această experienţă, fără pregătirea financiară, nu cred că aş fi reuşit în antreprenoriat”, spune ea.
În ţară s-a întors definitiv în 2005, dar până în 2010 a continuat să lucreze pentru Siemens. „Cât am locuit în Elveţia, în Berna, am descoperit multe afaceri mici din zona de prelucrare a laptelui. Ei au tradiţie în brânzeturi, au mici fabrici, mici afaceri. Acestea prelucrează laptele, iar ce rezultă, o parte vând în magazinele proprii, o parte se duce către parteneri.“
Timp de doi ani, în weekenduri, a mers să lucreze pentru aceste afaceri doar ca să capete experienţă şi să înţeleagă cum funcţionează lucrurile. Apoi, s-a întors acasă, la Sibiu, şi a dezvoltat afacerea proprie.
Astăzi, antreprenoarea administrează un grup cu activităţi diverse - producţie de lactate, distribuţie şi retail proprii. Dar a pornit doar cu producţia.
„Am beneficiat la momentul iniţial de un credit din partea Camerei de Comerţ Elveţiene, credit pe care l-am garantat cu salariul din Elveţia“, spune ea.
Acel credit a fost punctul de pornire al afacerii din România. „M-au susţinut şi cu know-how, mi-au oferit consultanţă atât economică, cât şi în zona de producţie – mi-au trimis un consultant. Eu visam la o afacere direct mare, visam să lucrez în industrial. Ei mi-au făcut o analiză a pieţei, a economiei, şi mi-au spus să încep mic, de la zero, să nu investesc foarte mult de la început. Cumpărasem nişte clădiri şi mi-au spus să renovez o parte din imobile şi să încep să pun afacerea pe roate. Şi să pun la punct şi partea de vânzare“, a explicat ea.
Apoi, treptat, Mariana Hoaghea şi-a diversificat portofoliu. În 2009, a deschis primul magazin propriu, având diverse experienţe mai puţin plăcute cu piaţa de desfacere.
În decurs de patru ani, a inaugurat zece magazine, din dorinţa de a da o valoare mai mare produselor lactate.
„Dacă nu ai un anumit volum de producţie, ai costuri foarte mari. Apoi, în 2010 am deschis şi partea de cofetărie, tocmai pentru a valorifica şi altfel brânza, smântâna, untul şi frişca realizate de noi“, a spus ea pentru Ziarul Financiar.
Mai exact, o parte din magazine au fost transformate într-un mix de cafenea-cofetărie-gelaterie.
„În magazinele noastre, mizăm pe produse locale, care nu se găsesc în supermarketuri sau în alte părţi. Am învăţat lucrurile făcând şi mergând mai departe. Am avut şi exemplul din Elveţia, al producătorilor care operează magazine proprii unde vând şi altceva decât ce realizează ei“, spune ea.
Tot laptele, grupul îl achiziţionează din zona Sibiului, lucrând cu producători din judeţ.
„Astăzi, retailul propriu acoperă cam 60% din producţia din fabrica de lactate. Restul merge către unităţile de învăţământ din Sibiu, către grădiniţe şi creşe, cămine de bătrâni, unităţi spitaliceşti şi către retail-ul tradiţional.
În marile lanţuri nu mai suntem deloc. Ne-ar fi ajutat ca să avem o piaţă de desfacere asigurată, dar în supermarketuri sunt produse lactate care se vând la un preţ mai mic decât cel pe care noi îl plătim doar pe materia primă“, spune Mariana Hoaghea.
Mulţi clienţi caută un produs local, dar nu sunt pregătiţi să plătească o diferenţă de preţ de 20-30% pentru asta, chiar dacă vorbim de un produs natural, proaspăt, fără aditivi, spune ea.
„Într-un oraş mai mare, cu putere de cumpărare pe măsură, cum e Bucureştiul, eu cred că ar prinde un concept ca al nostru. Deja avem clienţi – turişti – care ajung la noi în magazine la Sibiu şi vedem că încearcă, revin, recomandă. Dar e dificil să facem o astfel de investiţie pentru că avem doar produse proaspete, ce trebuie consumate rapid, unele (prăjiturile) chiar în aceeaşi zi“
Astăzi reţeaua Mândra mai numără cinci unităţi – magazine şi cafenele.
„Pandemia ne-a făcut să restructurăm afacerea. Am avut atunci costuri foarte mari. În continuare, ţinând cont de măsurile legislative şi de context, suntem destul de rezervaţi când vine vorba de dezvoltare. Spre exemplu, primele cinci luni din 2025 au fost dificile, iar ca să menţinem nivelul vânzărilor a trebuie să venim cu inovaţii, să lansăm produse noi, să găsim clienţi noi“, conchide Mariana Hoaghea.
În total, în 2024, grupul de firme Mândra a avut o cifră de afaceri de 14,5 milioane lei și un profit de aproximativ 1,8 milioane de lei.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 11837
Ultimele comentarii
Acum 13 ore
Valentino Versace
Acum 13 ore
Cartea ne face bine..
Acum 13 ore
Emil
Acum 14 ore
Adrian
Acum 14 ore
Newman