Sâmbătă,
11.10.2025
Innorat
Acum
10°C

Design Day la Sibiu: Cum să-ți planifici bugetul sau cum să-ți crești afacerea cu un spațiu gândit profesionist. Arhitecți cu experiență au vorbit despre calitatea designului

Design Day la Sibiu: Cum să-ți planifici bugetul sau cum să-ți crești afacerea cu un spațiu gândit profesionist. Arhitecți cu experiență au vorbit despre calitatea designului

Sibiu a găzduit sâmbătă, 11 octombrie, evenimentul „Design Day”, organizat de Asociația Română de Design și Inovație (ARDI), marcând al treilea an în care orașul participă la această inițiativă. Evenimentul s-a desfășurat simultan în șapte orașe din țară, reunind profesioniști, studenți și curioși ai domeniului designului interior și arhitecturii.

Scopul principal al ARDI este acela de „a crește calitatea designului în România” și de „a aduce o îmbunătățire în viețile oamenilor” prin modul în care sunt concepute spațiile.

Focus pe buget

„De la proiect pe hârtie la spațiul final” a fost titlul primei prezentări și a fost susținută de Sorana Leru, arhitect de interior și coordonatoarea studioului MiSo Architects. Sorana Leru este apreciată în breaslă pentru abordarea sa bazată pe precizie, estetică, funcționalitate și, în mod special, pentru „o minte de business”.

Tema centrală a prezentării a fost gestionarea bugetului în designul interior. Sorana Leru a subliniat diferența mare dintre așteptările clienților și costurile reale. Ea a insistat asupra necesității unei comunicări deschise și oneste cu privire la resursele financiare: „Este extrem de important ca această discuție despre buget să fie sinceră și deschisă pentru că salvează foarte mulți nervi pe traseu și foarte multe frustrări”.

Ea a enumerat patru tipologii de proiecte, de la amenajările simple (cum ar fi cele de tip rent, care presupun intervenții minime asupra spațiului) până la cele complexe (case construite de la zero).

Designul care vinde: cazul restaurantului Casa Măgura de la Cisnădie

Hermina Goia, fondatoarea Hermina Goia Studio din Sibiu, a prezentat cazul restaurantului Casei Măgura din Cisnădie, pentru a explica cel mai bine „Designul care vinde”. Prin discursul său, a dorit să demonstreze cum îți poate crește afacerea un spațiu gândit profesionist. Hermina Goia, cu o experiență de opt ani în domeniu, este specializată în crearea de spații contemporane, funcționale, utilizând culori naturale și materiale autentice.

Proiectul a avut ca scop principal îmbunătățirea spațiului, fluidizarea zonelor de lucru și eficientizarea. Un aspect notabil al proiectului a fost mutarea bucătăriei la etajul superior. Echipa a urmărit să creeze un spațiu care să aducă un impact comercial pozitiv, respectând totodată zona istorică prin păstrarea unor elemente tradiționale, cum ar fi cărămida aparentă existentă și un mozaic cu motive tradiționale.

„Textura este foarte importantă pentru că impactează întreg localul și automat impactează și businessul. Este o zonă istorică, avem nevoie de elemente tradiționale. Cine vine în acea zonă, evident că asta și caută. Avem nevoie de turiști, avem nevoie de localnici care să se bucure de acest mediu”, a spus Hermina Goia.

În contextul acestui studiu de caz, a fost subliniat impactul designului nu doar asupra clienților, ci și asupra echipei. Patronul restaurantului, de profesie bucătar, a fost chemat pe scenă pentru a confirma îmbunătățirile: „Angajații sunt extrem de mulțumiți că ne-am creat condiții bune. Odată mutată bucătăria de la nivelul restaurantului automat am adus un plus pentru clienți. Avem alte condiții de lucru, alt flux, alt spațiu, mai aerisit, mai bine gândit”.

Impactul comercial a fost descris ca fiind „unul real” chiar dacă au trecut abia două luni de la finalizarea lucrărilor și deschiderea restaurantului.

Capcanele birocrației în amenajările realizate în clădiri istorice

Arhitectul și specialistul în conservare-restaurare Tudor Ștefan Popa a susținut o prezentare despre amenajările realizate în clădirile monumente istorice, punând accentul pe aspectele legislative și birocratice care stau adesea în calea proprietarilor. Originar din Sibiu și absolvent al Universității de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu" din București și al Universității "Lucian Blaga" din Sibiu, activează în prezent în cadrul Inspirium Design.

Tudor Ștefan Popa, care a făcut parte și din Comisia Monumentelor Istorice, a subliniat că percepția generală este adesea descurajatoare, afirmând că multă lume consideră că pe clădirile istorice sau pe cele aflate în zona de protecție (cum este întreg centrul Sibiului) „nu ai voie să faci nimic, nici să respiri”. El a contrazis această idee, arătând că intervențiile legale sunt posibile: „Dacă ajungeți la un profesionist care vă poate ajuta inclusiv cu documentațiile, puteți să realizați legal amenajările respective”. 

Chiar dacă procesul rămâne anevoios, Popa a detaliat riscurile asumate de cei care decid să lucreze fără autorizație de construcție, spre exemplu: „Orice lucrare ilegală pe monumente istorice înseamnă dosar penal”.

El a mai explicat că, în urma schimbărilor legislative din ultimii ani, lucrurile s-au mai simplificat pentru amenajările interioare. Acum, e nevoie doar de o înștiințare. „Vă recomand să faceți lucrul acesta și să înștiințați primăria și Direcția de Cultură ca să nu aveți probleme”.

Designul comercial: biroul nu mai este o simplă clădire, ci o carte de vizită

Lavinia Cocieru, președinte ARDI Sibiu și fondatoare Design First, a vorbit la final despre designul comercial și cum acesta redefinește spațiul de birou. Ea a prezentat un studiu de caz, axându-se pe transformarea amenajărilor interioare de tip office. 

Potrivit ei, pandemia de COVID-19 a marcat un punct de cotitură, forțând o tranziție de la birou ca un simplu loc de muncă la un spațiu complex, adaptat nevoilor umane. Deși subiectul bugetului este important, Cocieru a subliniat că investiția în design este esențială.

Conform statisticilor prezentate, doar 16% dintre birouri sunt folosite în medie cinci ore pe zi pe săptămână. Acest lucru demonstrează că birourile statice, asociate strict cu „un scaun, un birou și un laptop”, nu mai sunt viabile. Spațiile au evoluat către zone colaborative și de brainstorming. Totuși, 39% dintre angajați consideră în continuare biroul drept cea mai bună atmosferă pentru productivitate.

Având în vedere că petrecem în medie 90% din timp în interior, calitatea mediului de lucru are implicații majore asupra sănătății și productivității. Spre exemplu, un procent șocant de 68% dintre angajați se plâng de calitatea iluminatului, a atras atenția vorbitoarea.

„Angajații care beneficiază de un birou bine iluminat, bine aerisit și cu un design integral sunt mai productivi cu 15%. Media estimată a valorii extra de productivitate pentru un birou bine amenajat și bine gândit este de 6.500 de dolari pe an per angajat”, a subliniat Lavinia Cocieru.

La final, mai mulți participanți care s-au înscris la o tombolă au fost aleși pentru a beneficia de servicii de consultanță pe care o parte dintre arhitecți le vor oferi gratuit timp de două ore.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 208

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus