Marți,
07.10.2025
Light Intensity Drizzle
Acum
9°C

STUDIU: Șoferii sibieni pierd în trafic aproape 9 zile pe an. Timpul pierdut la volan crește cu 30% în zilele aglomerate. Orele de vârf sunt dimineața și seara, dar și între 11:00 și 14:00

STUDIU: Șoferii sibieni pierd în trafic aproape 9 zile pe an. Timpul pierdut la volan crește cu 30% în zilele aglomerate. Orele de vârf sunt dimineața și seara, dar și între 11:00 și 14:00

9 zile pe an pierd șoferii din municipiul Sibiu, în fiecare an, doar stând în trafic cu mașina, potrivit unei cercetări făcută de Institutul pentru Orașe Vizionare, „Indexul de Trafic 2025”.

Traficul auto din municipiul Sibiu este unul din cele mai aglomerat din țară, fiind depășiți la numărul de zile petrecute în mașină doar de București, Iași și Timișoara.

Conform calculelor prezentate în studiu, în municipiul Sibiu, un șofer stă în medie 8,9 zile în mașină, blocat în trafic. Mai mult se stă doar în București (12,7 zile), Timișoara (9,6 zile), Iași (9,3 zile). La același nivel cu cel al Sibiului mai sunt orașele Craiova și Bacău, potrivit analizei.

Raportul arată că în cazul Bucureștiului, dar și în cele mai aglomerate orașe, orele de vârf nu mai sunt concentrate doar dimineața și seara, ci și în mijlocul zilei, între 11:00 și 14:00, ca urmare a programelor flexibile și a activităților zilnice fragmentate.

Pe de altă parte, orașele mai mici precum Reșița, Giurgiu și Călărași conduc clasamentul mobilității fluente. Aici, un locuitor pierde doar 3 – 3,5 zile lucrătoare anual din cauza aglomerației.

Brăila și Galați, cu populații de peste 150.000 de locuitori, au reușit să mențină un trafic relativ fluent, cu doar 3,6 – 4,3 zile pierdute pe an, datorită unei mobilități medii bune și unei diferențe moderate de viteză între zilele lucrătoare și weekend, se precizează în analiză.

De ce orele prânzului devin noul vârf de aglomerație?

Schimbarea este pusă pe seama muncii flexibile, a programelor decalate și a unei dispersii mai mari a deplasărilor pe parcursul zilei. Cum intervalul de prânz devine cel mai aglomerat, iar drumurile scurte – către școli, piețe, spitale, birouri locale – se combină cu livrările, curieratul și transportul alternativ de tip Uber sau Bolt, soluțiile de mobilitate trebuie adaptate și pentru orele 11:00-14:00.

Nu mai este suficientă concentrarea exclusivă pe orele tradiționale de „rush hour” și pe fluxurile de intrare ori ieșire din oraș, ci devine necesară o strategie și pentru mobilitatea cotidiană de proximitate, prin benzi dedicate transportului public, ferestre de timp pentru livrări, managementul parcărilor sau semaforizare adaptivă, au mai subliniat autorii studiului.

„Datele arată că ora de prânz este noul vârf de trafic. Drumurile scurte, combinate, spre școli, piețe, spitale sau birouri locale, curieratul și livrările de mâncare, precum și transportul alternativ generează încetiniri. Măsurile de mobilitate trebuie calibrate și pentru intervalul 11:00 – 14:00, nu doar pentru orele tradiționale de rush hour”, spune directorul executiv al Institutului pentru Orașe Vizionare, Florian Filat.

Indexul compară viteza de deplasare din zilele lucrătoare cu cea înregistrată duminica dimineața, între orele 7:00 și 8:00, considerată momentul de trafic liber, pentru a surprinde cât timp pierd efectiv șoferii în trafic. Datele au fost colectate între martie și iunie 2025, de luni până vineri, în intervalul 7:00–20:00, atunci când rețeaua rutieră este cel mai intens utilizată.

Analiză bazată pe Google Maps

În fiecare municipiu, respectiv sector al Bucureștiului, au fost analizate opt trasee – patru pe artere principale și patru pe drumuri urbane diverse – însumând în medie 90 de kilometri de rețea rutieră. În total, peste 600.000 de observații în timp real, preluate din Google Maps, surprind situația efectivă din teren, nu prognoze.

Clasamentul se bazează pe doi indicatori principali: diferența de viteză dintre duminică dimineața și zilele lucrătoare, care arată cât încetinește traficul, și viteza medie în timpul săptămânii, care reflectă ritmul general al mobilității urbane. Pentru o mai bună înțelegere, aceste date au fost traduse în doi indicatori suplimentari: ETTR (Excess Travel Time Ratio) – procentul de timp pierdut comparativ cu un trafic liber – și zile de viață pierdute în zilele lucrătoare, echivalentul timpului irosit de un șofer care parcurge zilnic 30 km, timp de 250 de zile pe an.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

Un sibian

Acum 2 săptămâni

deci e aglomerat dimineata, seara si intre 11 si 14...deci cam toata ziua...
Raspunde

Sibian blocat in trafic in capitala mediocritatii

Acum 2 săptămâni

doar primaria satului se face ca nu vede aceste cifre, ca nu vede orasul sufocat, nu da 2 bani pe timpul sibienilor si in consecinta aurora se ocupa de panselute... si aparent va semaforiza giratoriile - care giratorii au fost create tocmai pentru a inlocui intersectiile semaforizate. Mediocritatea locala e in stare doar de a institui sensuri unice si parcari cu plata atat. In rest zero dezvoltare, zero viziune - pana si asfaltul peste Campsor l-au pus exact peste drumeagul de carute, o singura curba nu au optimizat pentru fluenta circulatiei.
Raspunde

HBomb

Acum 2 săptămâni

Te pricepi la infrastructură până la genunchiul broaștei. Ca să traseze curbele străzii așa cum vrei tu ar fi trebuit expropriate mai multe parcele, ceea ce înseamnă lungirea procedurii, costuri suplimentare etc.
Raspunde

@HBomb

Acum 2 săptămâni

Mai bine te abtineai. Comentezi fiind iar absolut paralel cu realitatea. In 2019 oricum s-au facut zeci de expropieri pentru drum, mai trebuiau vreo 10m sa optimizeze drumul de carute, dar nu, noi suntem in satul Sighii si pastram drumeagurile inguste si in camp unde era loc berechet, si apoi stam in trafic 9zile /an in medie (pentru ca timpul sibienilor-sau viata lor-interventiile incetinite ale smurd-ului nu sunt prioritate). Uite articolul cu exproprierile, e si poza daca nu pricepi : https://www.turnulsfatului.ro/2019/08/29/drumul-de-legatura-dintre-strand-si-turnisor-inca-2-milioane-de-lei-si-incep-exproprierile-150194
Raspunde

Asen

Acum 2 săptămâni

Sa mulțumim scolilor de soferi, care la ore de varf blochează toate arterele principale si părinților care blocheaza tot in jurul scolilor si nu pot opri sa coboare copilul la 50m de școală. Daca s-ar putea ar intra cu masina pana în clasă.
Raspunde

Precup V.

Acum 2 săptămâni

Mare tiganie cu atatea masini, ca-n Bangladesh
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Vasile

Acum 2 săptămâni

Sibiul e aglomerat din cauza dezvoltarii industriale.Ce nevoie aveam noi in Sibiu atatea fabrici...Trebuia intai dezvoltata infrastructura, apoi extinderea industriala.
Raspunde

AMB

Acum 2 săptămâni

Lucrezi la stat, nu? Ce ti-ar mai fi placut , ca la Alexandria sau Pascani, sa fii tu mare jmeker , boier pe plantatie bugetar, cu salariu baban, intr-un oras mort , fara industrie si servicii, fara fabrici adevarate, cu asistati sociali fara numar asteptand pomeni electorale. Ghinion, bine ca sunt aceste fabrici, de s-ar mai deschide inca pe atatea.. . Daca e aglomerat Sibiul pentru tine, sunt doua variante...la tata la Jina...cu oile....frumos, traditional Sau la Dragasani, daca esti de pe acolo...arhaic...

Raspunde

Sandokan

Acum 2 săptămâni

Vasile, ca sa ai bani de infrastructura, ai nevoie de dezvoltare economica (implicit industriala). Ar fi trebuit mers "in paralel". Fabricile n-au aparut "peste noapte" si era evident ca efectul se va vedea si in traficul din Sb. Ca sa scoti traficul din oras ai nevoie de ocolitoare care sa se "intepe" in principalele cartiere din oras. Da' pentru asta e nevoie de timp, o administratie competenta si determinata. Sa speram ca le avem/vom avea pe toate :).
Raspunde

Ion Iliescu (RIP)

Acum 2 săptămâni

Mai dati niste autorizatii pentru blocuri de 'n' etaje pe arterele principale, nu blocati dezvoltarea orasului!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus