Noile marcaje de pe Calea Dumbrăvii scot bicicliștii de pe carosabil pe sensul de mers către centrul orașului. Noua pistă pentru biciclete, vopsită cu verde, șerpuiește pe trotuare, gâtuie spațiul pietonilor, după care – înainte de giratoriul de la intersecția cu bulevardul Vasile Milea – virează brusc, la dreapta. „În parc, domnu`”, răspund muncitorii care lucrează la finalizarea marcajelor.
După ce săptămâna trecută au finalizat marcajele pe sensul de mers dinspre centrul orașului, în prima zi a noii săptămâni muncitorii angajați de Primăria Sibiu au continuat cu marcajele de pe celălalt sens. Marcaje legat de care principala necunoscută era pe unde va fi trasată pista de biciclete, al cărei traseu urma reconfigurat, conform anunțului Primăriei, insuficient detaliat însă.
Noua pistă de biciclete pe sensul de mers către centru este marcată pe carosabil, între banda de circulație și parcarea pentru mașini, până aproape de intersecția cu strada Lomonosov. Cu aproximativ 30 de metri înainte de această intersecție, pista capătă culoarea verde și este redirecționată de pe carosabil pe trotuar.
Înainte de intersecția cu strada Lomonosov și „apendicele” Căii Dumbrăvii, pista a fost mutată pe trotuar. Sursa foto: Turnul Sfatului
După intersecția cu apendicele Căii Dumbrăvii (cel de vizavi de Lomonosov), pista lată de un metru continuă tot pe trotuar, prin spatele stației de autobuz de la Dioda, prin spațiul îngust rămas de la amenajarea locurilor de parcare, pe sub un mare semn de circulație, pentru ca, înainte de sensul giratoriu de la intersecția cu Vasile Milea, pista să fie trasată brusc la dreapta, către micul spațiu verde de la baza „blocului-turn” cu nouă etaje. Aici, virajul la dreapta nu este continuat. „Merge în parc, domnu`, în parc”, răspunde unul din muncitorii care, luni după-amiaza, lucrau la finalizarea marcajelor.
Capătul pistei nou marcate virează brusc, la dreapta, înspre parcul de la baza „blocului-turn” cu nouă etaje. Sursa foto: Turnul Sfatului
Depinde pe cine întrebi
Gabriel are 16 ani și trotineta electrică este principalul lui mijloc de deplasare prin oraș. „Este mai bine cu pista de biciclete pe trotuar, deoarece sunt mulți șoferi care pur și simplu te claxonează din senin. De obicei, intersecțiile sunt cele mai periculoase, din cauză că șoferii nu știu sau nu vor să știe că, chiar dacă nu mai sunt marcate piste de biciclete, trotinetele și bicicletele au voie să circule”, spune Gabi.
La doi pași de el, vorbește din perspectiva unui șofer Ioan Cărpinișan. „Unde e spațiu, să scoată, domnule, pista de biciclete de pe șosea. Deci, dacă aici au găsit spațiu, eu zic că e idee bună”.
Laura este pieton și nu consideră că, cel puțin în fața complexului Dioda, situația este mai bună decât era. „Ați văzut cât loc a mai rămas pentru noi, pietonii? Ați văzut cu ce viteză a trecut băiatul acela pe trotinetă? Dacă eram cu fetița mea de mână n-aș mai fi trecut liniștită pe acea porțiune de trotuar”.
Pe trotuarul din fața complexului Dioda au fost înghesuiți și pietonii și bicicliștii. Sursa foto: Turnul Sfatului
Gustav are 40 de ani și face parte din cei care spun că doresc să părăsească România. De pe trotuarul îngustat de pista de biciclete spune că, pentru el, nu este clar de ce a fost nevoie de această reconfigurare. „Dacă nu era sediul NATO pe aici, nu cred că se apucau. Sunt multe alte străzi din oraș care au o mult mai mare nevoie de reabilitare decât ceea ce era înainte aici. Deci, din punctul meu de vedere, au aruncat banii degeaba. Apoi, eu am un copil mic: cum credeți că aș putea să încap cu căruciorul pe aici, pe unde au trasat și pista de biciclete? Oricum, aici pista e verde, pe trotuar, pe partea cealaltă e desenată cu linii, pe carosabil, deci cam cum e sistematizarea prin tot orașul aceasta: nu e bine definită. Pistele nu au o oarecare logică, nu sunt continue, iar acolo unde ar trebui să coboare traficul în subteran, ei bagă bani în continuare în asfaltări. Mă bucur că plec din țară”.
În cele aproximativ 45 de minute petrecute în zonă, cu excepția lui Gabriel, pe trotinetă, și a unui biciclist grăbit, toți bicicliștii și „trotinetiștii” care au putut fi observați circulând spre centrul orașului pe bicicletă sau trotinetă foloseau, în continuare, tot spațiul carosabil. Ionel (38 de ani) este unul dintre ei. „Sincer, eu nu îmi dau seama ce a vrut să «spună» autorul cu aceste marcaje: vrea să-mi pierd capul? Ca să nu folosesc cuvinte urâte, spun doar atât: fiecare face, în continuare, ce vrea. Și eu vreau să mă deplasez prin oraș cu bicicleta, nu să tot cobor la treceri de pietoni, să fac slalom printre obstacole, fie că sunt ei pietoni sau semne de circulație. Am mers de dimineața pe pista aceea și mi-a ajuns, mulțumesc”, arată biciclistul înspre marele panou din fața sediului ANAF, pe sub care a fost marcată pista de biciclete.
Cei care vor pedala pe pista din zona Dioda este bine să nu se ridice în picioare. Sursa foto: Turnul Sfatului
„Să scoți bicicletele de pe carosabil e un lucru bun”
Andrei Rusu, președintele Asociației Urban Bike Revolution, cea mai activă asociație care promovează deplasarea cu bicicletele la Sibiu, spune că separarea traficului auto de cel velo este un lucru bun. Doar că modul în care această soluție a fost implementată pe porțiunea în discuție de pe Calea Dumbrăvii lasă loc discuțiilor. „Ideea de a scoate bicicleta de pe carosabil e un lucru bun, dar în ceea ce privește execuția în acest caz, nu mai e în spiritul vremurilor pe care le trăim. Au îngrămădit și pietoni și bicicliști în mai multe zone și trebuie să cobori de mai multe ori de pe bicicletă, pentru trecerile de pietoni unde pista nu mai este continuată. Sunt mai multe zone de conflict cu pietonii, iar cei care merg cu bicicleta nu o fac toți doar pentru relaxare, deci este clar că vor fi unii care vor pedala mai tare”, apreciază Andrei Rus.
Bicicliștii care nu vor dori să vireze către parc vor putea circula pe carosabil, după ce acordă prioritate pietonilor și mașinilor aflate în trafic. Sursa foto: Turnul Sfatului
Referitor la zona în care pista marcată pe trotuar virează brusc, la dreapta, în părculețul de lângă blocul-turn, am discutat și cu reprezentanții Poliției Sibiu. Aceștia au arătat că bicicliștii care vor dori să continue drumul spre sensul giratoriu de la intersecția cu bulevardul Vasile Milea vor trebui să acorde prioritate pietonilor înainte să părăsească pista de biciclete, pentru a intra pe carosabil. La intrarea pe carosabil vor trebui, de asemenea, să acorde prioritate mașinilor aflate în trafic, după care să circule respectând regulile de deplasare specifice.
Citește și Reconfigurarea Căii Dumbrăvii: Bune intenții neexplicate, nesimțire și confuzie
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: trotuar pietoni , foto , Primăria Sibiu , Calea Dumbrăvii , marcaje rutiere , Complex Dioda , pista biciclete
Vizualizari: 4680
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Asdfasdf
Acum 3 ore
Cartea face bine!
Acum 4 ore
Miruna
Acum 5 ore
Sibian
Acum 5 ore
@Kokos ,Maria Deacu