Sâmbătă,
11.10.2025
Parțial Noros
Acum
8°C

Proiect: Taxă de 3,5 euro/zi pentru vehiculele neînmatriculate în București sau Ilfov care circulă pe drumurile publice din Capitală

Proiect: Taxă de 3,5 euro/zi pentru vehiculele neînmatriculate în București sau Ilfov care circulă pe drumurile publice din Capitală
Foto ilustrativă depositphotos.com

Consilierul general Dan Cristian Popescu (PSD) a înregistrat la Primăria Capitalei un proiect prin care toate vehiculele neînmatriculate în Municipiul București sau județul Ilfov care circulă pe drumurile publice din Capitală ar urma să plătească o taxă de acces, tip rovinietă, scrie Agerpres

Taxa ar urma să se achite pentru perioade de: o zi, șapte zile, 30 de zile sau 12 luni, fiind diferențiată în funcție de tipul vehiculului.

Plata se va putea face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea se va realiza prin camere fixe și mobile de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, reiese din proiect.

Valoarea taxei de acces pentru autoturisme ar urma să fie de 3,5 euro/zi, ajungând la 6 euro/7 zile, 9,5 euro/30 de zile și 50 de euro/an.

Pentru autoutilitare, taxa ar putea fi cuprinsă între 8,6 euro/zi și 96 euro/an. Pentru camioane, în funcție de tonaj, valoarea ar varia între 4-11 euro/zi și 320-1.210 euro/an.

În cazul unui microbuz cu 9-23 de locuri, taxa ar fi de 4 euro/zi, ajungând la 20 de euro/săptămână, 52 de euro pe lună și 320 de euro/an.

Pentru un autocar, ar avea valori cuprinse între 7 - 560 de euro, în funcție de intervalul vizat.

Ar urma să fie exceptate: ambulanțele, vehiculele ISU, ale Poliției, Jandarmeriei, Ministerului Apărării, precum și cele deținute de persoanele cu handicap, autovehiculele istorice, cele aparținând misiunilor diplomatice și cele cu combustie zero-emisii (100% electrice sau pe hidrogen).

Sumele colectate vor constitui venit la bugetul Municipiului București și vor fi utilizate exclusiv pentru: mobilitate durabilă, extinderea rețelelor Park & Ride și măsuri anti-poluare. Direcțiile de specialitate ale Primăriei Generale, împreună cu Brigada Poliției Rutiere, urmează să elaboreze în termen de 90 de zile de la adoptare regulamentul detaliat și să stabilească procedurile tehnice.

Potrivit referatului de aprobare, Municipiul București se confruntă cu o 'supraaglomerare cronică' a traficului, având cea mai mare densitate de autovehicule din România.

Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2021-2030 și datelor ANPM, în Capitală circulă zilnic peste 1,4 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 35% sunt înmatriculate în alte județe.

„Această presiune încetinește traficul urban, determinând pierderi de timp medii de peste 134 ore/an/șofer (TomTom Traffic Index 2024) și produce un nivel ridicat de poluare cu particule PM10 și NO2, depășind frecvent limitele europene (raport ANPM 2024)', reiese din document.

Dan Cristian Popescu a declarat că proiectul a fost depus la Primăria Capitalei și că direcțiile de specialitate urmează să elaboreze rapoartele necesare. Ulterior, va fi supus dezbaterii publice, a precizat el, pentru AGERPRES. Consilierul general estimează că proiectul ar putea intra în plen în ședința CGMB din noiembrie sau din decembrie.

„Am identificat trei categorii (de persoane afectate, n.r.). Sunt cei care stau în București, dar și-au înmatriculat mașina în alt județ; ori își vor muta mașina pe București, ori vor circula mai rar. O a doua categorie o reprezintă oamenii care vin în București pentru o problemă punctuală, o zi - două, iar pe aceștia vrem să îi încurajăm să lase mașina în park&ride și să ia mijloacele de transport în comun. A treia categorie este a celor care tranzitează zona Bucureștiului. Pe aceștia vrem să îi încurajăm să folosească centurile ocolitoare sau variantele de ocolire, pentru a nu mai intra în București”, a spus el.

Dan Cristian Popescu mizează și pe susținerea altor consilieri generali, menționând că există mii de localități la nivelul Europei care practică astfel de taxe.

„Foarte mulți bucureșteni sunt de acord cu proiectul. (...) Este o chestiune care contribuie la reducerea traficului în București și a poluării. Cred că, cel puțin pentru o anumită perioadă, trebuie adoptat. Măcar pentru cinci ani cred că se poate adopta”, a spus el.

Dan Cristian Popescu a adăugat că, în urma aplicării acestei măsuri, persoanele care locuiesc în București, dar au mașinile înmatriculate în alte județe, ar urma să își înmatriculeze mașinile în Capitală. În acest fel, impozitul auto ar fi încasat de autoritatea locală din București. El a atras atenția și asupra faptului că posesorii de mașini care și-au înmatriculat mașinile în alte județe plătesc o asigurare de aproape de două ori mai mică, raportat la cea din Capitală.

„Asigurările se calculează în funcție de numărul de daune din județul respectiv. Dacă stai în București și ai mașina în alt județ și faci o daună, dauna se calculează la București. Și se împarte costul la cei care au mașinile înmatriculate în București. Dar tu nu ești afectat”, a spus el. 

Foto ilustrativă depositphotos.com

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

1 comentarii

Un sibian vero

Acum 2 zile

perfect, putem si noi si brasovenii sa punem taxa pe drumuri ?!? am face avere!!!.... și vamă (parere personala)!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus