Peste nici două luni, în apropierea gropii de gunoi de la Cristian, autoritățile județene ar trebui să inaugureze o stație de sortare, una de compost, iar în alte cinci orașe din județ ar trebui să arate cum s-au închis cu succes depozitele neconforme de gunoi. Azi, însă, mai nimic nu e realizat din contractul de peste 46 de milioane de lei, fără TVA. În apropiere de Cristian, în locul celor două stații sunt două gropi băltite, nici acelea finalizate. Firma care a câștigat lucrările este în insolvență, iar avansul de peste un milion de euro – ia-l de unde nu-i. UE n-a stat cu mâinile în sân și a penalizat autoritățile sibiene.
Contractul amintit mai sus face parte dintr-un proiect generos, finanțat din fonduri europene, în valoare de 93 de milioane de lei, fără TVA – Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Sibiu. În cadrul acestui proiect, în februarie anul trecut, fosta conducere a Consiliului Județean Sibiu (beneficiarul proiectului) invita presa să imortalizeze momentul semnării unui contract de 46,3 milioane de lei fără TVA cu asocierea Confort SA– Finara Consult SRL, ambele societăți comerciale cu sediul în Timișoara. Contractul prevede închiderea a cinci gropi neconforme (Agnita, Avrig, Cisnădie, Tălmaciu și cea din Sibiu, de la Remetea), precum şi ridicarea a două staţii de compostare (Târnava şi Şura Mică) şi a uneia de sortare (Şura Mică). Potrivit contractului, în două luni trebuia finalizată proiectarea lucrărilor, iar în următoarele 12 ar fi trebuit încheiate şi lucrările.
”Există scrisorile de garanție de bună execuție, din care se poate recupera orice eventuală pagubă. Este posibilă să apară deficiențe, dar acestea vor fi remediate pe cheltuiala noastră, a executantului”, răspundea, atunci, Georgică Cornu (principalul acționar Confort SA) pentru Turnul Sfatului.
Semnele: dezastrul de șapte procente
Alegerile locale, schimbările de la conducerea CJ Sibiu, perioada agitată care a urmat peste vară au pus într-un con de umbră evoluția acestui proiect. A trecut neobservat faptul că lucrările de proiectare nu au durat două luni, ci mai bine de patru și, prin urmare, lucrările de închidere a gropilor de gunoi și a construirii stațiilor de sortare și compost au început cu întârziere. Acum, ritmul lucrărilor este zero.
Spre exemplu, la stația de compostare de la Șura Mică, organizarea de șantier a fost adusă din august și până acum la nici 20%, iar pe partea de săpături și umpluturi avansul lucrărilor este de doar cinci procente. Stația de sortare construită alături are o organizare de șantier adusă la un procent de 27%, iar din săpăturile și umpluturile necesare nu s-a realizat decât 37%, după cum se arată într-o informare depusă în cadrul unei ședințe a Consiliului Județean, de anul trecut. Moment din care în cadrul proiectul nu s-a mai muncit deloc. Restul etapelor din cele două lucrări sunt la stadiul zero, iar situația este aproximativ similară și în celelalte puncte de lucru ale proiectului.
În total, avansul lucrărilor în este de aproximativ șapte procente.
Nimeni nu lucrează, angajatul e în insolvență
Georgică Cornu a cerut instanțelor din Timișoara să admită intrarea în insolvență a SC Confort SA la finele lui septembrie 2012, lucru încuviințat, de altfel. Deschiderea procedurii generale a insolvenței a societății afectează serios proiectul de la Sibiu, unde SC Confort SA a încercat să lucreze prin firme subcontractate.
Odată deschisă insolvența, orice ban încasat de Confort va merge mai întâi către bănci și către stat, care au de recuperat bani de la societate, astfel că, subcontractanților care muncesc efectiv nu le va mai rămâne nimic. Logic prin urmare, lucrările nu mai au șanse să continue.
Un milion de euro, evaporați
În cadrul procedurii de insolvență, la masa credală s-a înscris și Consiliul Județean Sibiu, cu mai bine de cinci milioane de lei. Adică suma achitată drept avans în contract. Această sumă a fost plătită în iunie 2012, înainte de alegerile locale. Una din problemele serioase este faptul că respectivii bani nu se prea regăsesc în lucrările ”executate”.
Contractul, ipotecat
Cei de la Confort SA au obținut de la fosta conducere a Consiliului Județean acordul de a ipoteca acest contract, pentru a obține finanțări în interesul societății. . ”Solicitarea a venit din partea lor, a celor de la SC Confort SA. Am cerut compartimentelor din cadrul Consiliului Județean să verifice această solicitare, inclusiv celor de la Juridic, și s-a constatat că era legală o astfel de decizie”, a declarat fostul președinte al CJ Sibiu, Martin Bottesch. Întrebat de oportunitatea eliberării unui astfel de acord, Bottesch a reiterat prima idee. ”A fost legal”. Experții bancari susțin, însă, că ipotecarea acestui contract nu ar trebui să oblige cu nimic autoritățile județene. ”Astfel de lucruri se întâmplă, dar nu obligă Beneficiarul contractului, ci Antreprenorul. Cel mai probabil, a fost obligat ca orice viramente să fie făcute prin conturile băncii respective”, au explicat pentru Turnul Sfatului surse din rândul bancherilor.
Tic-tac: 2013 e limita
Din toamna anului trecut și până azi, nu s-a mai mișcat niciun bulgăre de pământ în cadrul proiectului al cărui câștigător a fost desemnat SC Confort SA Timișoara. Insolvența cu destinația faliment este evidentă. În această situație, problema imediată este ”cine termină contractul de 46 de milioane de lei”. Dacă până la finele acestui an, CJ Sibiu nu angajează un nou constructor în locul celor de la Confort SA (cu care ar trebui mai întâi reziliat contractul), banii veniți de la UE sunt pierduți. Definitiv.
UE nu doarme. Și penalizează!
Turnul Sfatului a solicitat Consiliului Județean un punct de vedere asupra situației proiectului amintit. La finele săptămânii trecute, reprezentanții CJ Sibiu au anunțat că răspunsul lor va veni în cursul acestei săptămâni.
Anul trecut, în toamnă, cei de la Confort SA declarau pentru Turnul Sfatului că nu își doresc rezilierea contractului. ”De lucrat, se mai lucrează la Sibiu. Se lucrează la confecțiile metalice, de exemplu. Eu sper să se rezolve problemele financiare, deoarece nu am vrea să renunțăm la acel contract”, aprecia Aurel Drăgan, directorul executiv al SC Confort SA. Între timp, acesta a părăsit compania, astfel că intențiile recente ale conducerii Confort SA nu sunt cunoscute de către Turnul Sfatului.
Mai grav este însă faptul că întreaga poveste a acordării lucrărilor către SC Confort SA – Finara Trading SRL nu este văzută cu ochi buni de reprezentanții UE. Dovada este corecția financiară de cinci procente din valoarea contractului cu firmele amintite, corecție aplicată Consiliului Județean. În bani, aceste cinci procente înseamnă 2,3 milioane de lei, pe care trebuie să le plătească CJ Sibiu (adică sibienii) pentru neregulile constatate în atribuirea contractului.
Sfârșitul nu-i aici
Sistemul de management a deșeurilor în județul Sibiu este un proiect al cărui beneficiari finali ar trebui să fie toți locuitorii acestui județ. Deocamdată există pericolul real ca întreg proiectul – unul pilot la nivelul României – să nu mai aibă un final apropiat, iar Consiliul Județean Sibiu să piardă întreaga finanțare. Interesant, însă, este că în timp ce sibienii riscă să piardă beneficiile acestui proiect, unii – extrem de puțini – să câștige. Despre cine este vorba, în edițiile viitoare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Consiliul Judetean Sibiu , Consiliului Județean , sura mica , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Martin Bottesch , Aurel Drăgan , Finara Trading , Finara Consult , Georgică Cornu
Vizualizari: 804
Ultimele comentarii
Acum 51 minute
Sibian
Acum 1 oră
Barosanu
Acum 1 oră
PETRICA
Acum 1 oră
Sibiu.adrian
Acum 1 oră
Pol-Pot