Duminică,
23.01.2022
Innorat
Acum
-4°C

Aeroportul: nenumarate vicii


Modul în care au fost cheltuiţi peste 70 de milioane de euro, fără TVA, este analizat de săptămâna trecută de reprezentanţii Consiliului Judeţean Sibiu. Cu alte cuvinte, a început recepţia finală lucrărilor la tot ce ţine de modernizarea şi reabilitarea Aeroportului Internaţional Sibiu, mai puţin pista şi lucrările conexe acesteia, lucrări finalizate abia în acest an.În ediţiile trecute ale Turnul Sfatului am atras atenţia asupra multor greşeli fie de proiectare, fie de execuţie, cam lăsate cu vederea. După care am fost acuzaţi de preşedintele CJ Sibiu, Martin Bottesch, că încercăm să creăm o imagine falsă asupra acestui obiectiv. Şi că nu ar fi prima încercare de acest gen, a mai lăsat să se înţeleagă Bottesch, cu largul concurs al restului presei sibiene. Doar că, nici nu a apucat preşedintele CJ să rostească aceste cuvinte, că în Aeroportul sibian un geam s-a prăbuşit peste un cărucior în care se afla un mic copil. Şi de aici, reîncepe zugrăvirea "falsei imagini" asupra investiţiei de peste 70 de milioane de euro, din care aproximativ 50 de milioane sunt banii împrumutaţi în numele sibienilor.

Să le numărăm, coane!

Prima întrunire a comisiei de recepţie finală a lucrărilor la Aeroportul sibian a avut loc joia trecută. Fără Martin Bottesch, plecat în concediu. Preşedinte de comisie, Constantin Şovăială, vicepreşedinte al CJ, ajutat de celălalt vice, Ioan Banciu, şi de fostul vicepreşedinte, actual administrator, Iosif Moldovan. Din aceeaşi comisie, mai fac parte reprezentanţi ai direcţiei tehnice din CJ şi Primăria Sibiu, reprezentanţi ai Aeroportului Sibiu, ai Romatsa şi ai Ministerului Transporturilor. La prima şedinţă au fost invitaţi şi reprezentanţi ai partidelor politice intrate în CJ. Cu câteva minute înainte de începere şedinţei, consultanţii lucrărilor de la Aeroport, cei de la Dornier Consulting, au dat membrilor comisiei de recepţie şi raportul asupra situaţiei lucrărilor. Fără să o mai lungim, chiar consultanţii îşi încep raportul amintind că lucrările prezintă "nenumărate vicii de garanţie". Selectiv, vorbim de vreo 14 vicii la terminal, alte două la turnul de control, alte cinci la clădirea pentru pompieri şi aşa mai departe. Cu totul, neregulile constatate de consultanţi (şi care nu sunt toate) se întind pe nu mai puţin de cinci pagini. Cinci pagini întinse într-o Anexă 1, care nu este, însă, document public. "Este deocamdată un document de lucru", spune Ioan Banciu.

Rezervorul de apă curge, evident

Dincolo de poveşti, în timpul primei întruniri a comisiei a reieşit o altă neregulară hilară, aidoma uşilor de la pompieri pe care nu încap maşinile de pompieri. Rezervorul de apă pentru - Doamne-fereşte! - incendii şi care a costat 0,53 milioane de lei are scurgeri de apă. Rezervorul a fost rapid peticit de cei de la Dafora, cu o soluţie care, deocamdată, nu se ştie dacă este fezabilă. Prin urmare, consultanţii de la Dornier au propus prelungirea termenului de garanţie la zece ani pentru acest obiectiv. Preşedintele comisiei de recepţie, Constantin Şovăială, spune însă că nu doreşte dureri de cap. "O să cerem un studiu să vedem dacă soluţia găsită de Dafora este bună. Doresc să facem lucrul cum trebuie şi de aceea estimez că recepţia finală a lucrărilor va dura cel mult o lună. Vom lucra în echipă şi vom analiza fiecare aspect. Mai mult, vom cere fiecărei instituţii care are vreo legătură cu Aeroportul să vină în scris cu obiecţiunile pe care le au. Nu vreau să fie nicio suspiciune şi nicio problemă", spune Constantin Şovăială.

Lista deficienţelor nu e completă

În raportul întocmit de Dornier, raport ce semnalează "nenumăratele vicii de garanţie" nu sunt trecute, însă, toate problemele rămase la imensa investiţie de la marginea Sibiului. Cel mai la îndemână exemplu este cel al parcării. Din punctul de vedere al consultantului şi al constructorilor, totul este în regulă, deşi parcarea respectivă nu a fost recepţionată, constructorii folosindu-se de un tertip: parcarea a fost dată în folosinţă (altfel unde ar fi putut parca maşinile călătorilor?), iar pe baza unor paragrafe din contract, constructorul a asociat recepţia lucrărilor cu darea în folosinţă. Rezultatul - şi acum barierele de la intrarea în parcare stau ridicate, nefiind funcţionale. Tradus în bani, înseamnă pierderi de peste 40.000 de lei lunar, sume de încasat din taxa de parcare.

Geamurile apărute din senin

"Imaginea falsă" a aeroportului era aproape de a se transforma în "imaginea ţăndări" a acestuia, în cursul săptămânii trecute. În după-amiaza zilei de marţi, la fluxul sosiri interne, o mamă venită din Austria a atins doar unul din geamurile despărţitoare amenajate în zonă. Sticla sprijinită între doi stâlpi anemici şi călare pe două "picioruşe" fragile a picat precum o frunză îngălbenită de toamnă şi ţăndări s-a făcut peste căruciorul copilului. Un eveniment care nu ar fi trebuit să aibă loc, cu atât mai mult cu cât, comisia de recepţie a descoperit că respectivele geamuri despărţitoare nici nu erau prevăzute în proiect. Iar cine le-a gândit, alături de cei care le-au executat au făcut o lucrare atât de bună, încât la fiecare adiere aproape, geamurile respective încep să balanseze. Noroc cu faptul că geamurile securizate s-au făcut cioburi mici, rănind doar superficial copilul. Asemenea soluţie cu o structură inadecvată a mai fost aleasă şi în sala de conferinţe a Aeroportului, unde, din fericire, nu există trafic de călători.

Comisie separată

Consilierul judeţean Adrian Besoiu (PSD) a participat ca invitat la întrunirea comisiei de recepţie. Şi el susţine că recepţia lucrărilor necesită o atenţie deosebită şi, în şedinţa CJ din această săptămână, va propune întrunirea unei comisii a CJ care să verifice şi alte aspecte ale problemelor.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

c.m

Acum 12 ani

SE demonstreaza pentru a ..x-a oara ca sunteti de rea credinta !! rolul "receptiei finale"stabilita de legiuitor[!! nu de stan,bran sau georg] tocmai acesta este: sa se remedieze toate deficientele aparute in 2 ani de la finalizarea constructiei [a oricarei constructii] Ati fi fost poate credibili daca ,o singura data macar indiferent de "caciulitza"sub care va ascundeti,ati fi remarcat OBIECTIV si facilitatile pe care ni le confera acest aeroport ,respectiv faptul ca Sibiul a devenit si mai cunoscut si mai apreciat datorita acestuia. Ma intreb retoric,cum ar fi aratat fitzuica voastra daca nu se facea nimic in acest domeniu? daca ar fi ramas doar "titulatura de aeroport international"dobandita in 1997 ???
Raspunde

callas

Acum 12 ani

Receptia aeroportului este o actiune pur tehnica, nu politica sau de gargara pentru nespecialisti. Dorinta ca toti politicienii, ba chiar si cetatenii sa-si dea cu parerea despre vicii ca la urma vina sa fie impartita, este populista si nu ajuta la nimic. Este vorba de niste lucrari de constructii proiectate de specialisti, comandate si platite de un beneficiar, intermediate si controlate pe parcurs de un consultant profesionist angajat si platit de beneficiar si executate de mai multe firme. Receptia ar fi trebuit facuta de consultant pe transe de lucrari, ( fundatii, lucrari la rosu, structura de beton, etc. lucruri care azi nu mia sunt vizibile) inainte de a se plati integral suma firmei respective. Protocolul de receptie trebuie sa contina toate greselile descoperite, cine e responsabil si data pana la care vor fi remediate, precum si suma retinuta ca garantie si sanctiunlie contractuale. Faptul ca masinile de pompieri nu pot intra pe porti pare a fi o greseala de proiect, deci trebuia descoperita si remediata mult inainte de executie si inainte de a se investi bani intr-o greseala. Asa vin o groaza de gura-casca si-si dau cu parerea, toti se feresc de raspundere si ramane totul in coada de peste. Rapoartele lui Dornier ( banuiesc ca unele sunt vechi de 2 ani) trebuiau date din timp comisiei de receptie nu cu 2 minute inainte.
Raspunde

mm

Acum 12 ani

trebuiau bagati baniii in centura, aeroport aveam....Asa cum era, trebuia intretinut.
Raspunde

ale

Acum 12 ani

asta cam asa este. daca aveam centura ocolitoare, sibiul era departe. Aeroportul, asa cum era, trebuia doar modificat, putin modernizat si un terminal cargo. Aerogara aceea mare este imensa pentru traficul de la Sibiu.
Raspunde

eu

Acum 12 ani

ce sosiri interne ma? vorbiti si habar n aveti ce ziceti. mai interesati va.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus