Vineri,
04.12.2020
Partial Noros
Acum
11°C

In muntii Sibiului, banii se arunca din elicopter

27 Septembrie 2009 22:55


Sătule să mai tot irosească banii publici prin metode clasice, caracterizate în special de dezinteres, autorităţile sibiene, cot la cot cu cele centrale, au descoperit o nouă pasiune păguboasă - aruncatul banilor din elicopter.
Suma despre care discutăm nu este extrem de mare - aproximativ 30.000 de lei, la nivelul anului 2004 -, dar ingeniozitatea irosirii fondurilor publice face toţi. Pe scurt, de prin 2000, salvamontiştii sibieni şi-au dat seama că ar fi necesare două noi refugii, în zonele Călţun şi Podrăgel (pentru cei mai puţini familiarizaţi cu muntele, este vorba de două dintre cele mai pitoreşti lacuri glaciare din Făgăraş). Nu mai contează prin ce minune, în 2004, reprezentanţii Guvernului din acea vreme responsabili de Turism dau o parte din banii publici pentru construirea acestor refugii. Ca uns, acestea se şi construiesc în acelaşi an. Dar, cum nu totul putea merge strună, după terminarea celor două construcţii din materiale uşoare, autorităţile responsabile, împreună cu salvamontiştii au realizat că nu le va fi tocmai uşor să le şi urce pe munte. Căci, evident, cele două refugii au fost construite la şes. Anul 2004 a fost pierdut, fără ca cele două construcţii să poată fi puse la dispoziţia turiştilor din munţi. După ce au gândit şi socotit, în toamna lui 2005, însă, autorităţile au venit cu soluţia - vor ridica cele două refugii în creierul munţilor cu ajutorul elicopterelor. Zburătoarele au fost "rezolvate" din dotarea armatei.
Prin urmare, într-o frumoasă zi lăsată de Dumnezeu în zona Avrigului, autorităţile judeţului Sibiu dormeau liniştite, fără a purta gândul celor două refugii care urmau ridicate cu elicopterul în vârful munţilor. Cu o echipă trimisă sus pe munţi pentru a pregăti aterizarea materialelor de construcţie, operaţiunea a primit startul. Doar că, socoteala de acasă nu s-a potrivit cu realitatea din apropierea Poienei Neamţului. Piloţii elicopterului care s-a ridicat cu piesele centrale ale celor două refugii în aer a realizat că încărcătura este prea grea. Pentru a evita o iminentă prăbuşire a aeronavei, a desprins încărcătura. Adică refugiul. Care, în mod evident, s-a făcut praf şi pulbere la contactul cu solul.
Timpul a trecut peste fiarele contorsionate părăsite în custodia unei persoane fizice în apropiere de Poiana Neamţului. Cine a putut, s-a servit din tăblăria contorsionată şi părăsită la marginea pădurii. O parte au fost prinşi, o parte din materiale recuperate. Pentru a fi trimise, evident, la fier vechi. Doar că, în hârtii, cele două refugii apăreau ca existente. Zilele trecute, refugiile aruncate din aer au fost propuse spre casare. Asta, ca să dispară şi din hârtii. Documente care, de fapt, niciodată nu au fost întocmite cum scrie la lege. Vorbeşte Adrian David, şeful serviciului Salvamont Sibiu. "Nu am văzut niciun document în custodia cui au fost lăsate, deşi am solicitat în mod expres fostului director să îmi fie prezentate actele legate de acest aspect". Păţania refugiilor picate din elicopter s-a petrecut pe vremea fostului director, Nicolae Mustea.


La munte totul e mai scump

Investiţiile din bani publici în munţii Sibiului continuă, din fericire pentru pasionaţii acestor zone. Nu mai departe de săptămâna trecută, consilierii judeţeni au aprobat scumpirea lucrărilor la baza de salvare ce se construieşte la Bâlea Lac cu aproape 50 la sută din valoarea stabilită iniţial, prin 2007. În cifre concrete, sumele au crescut de la 1,7 milioane de lei la 2,6 milioane de lei. Motivele au fost întemeiate, au considerat consilierii judeţeni.  

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

alter ego

Acum 11 ani

N-am inteles nimic...mai scrie o data si iti promit ca o sa mai citesc si eu inca o data...
Raspunde

una

Acum 11 ani

Ba mie imi pare revelator si sugestiv, in ciuda scaparilor de genu celei din fraza cu "pilotii...". Felicitari autorului!
Raspunde

eu

Acum 11 ani

ptr "alter ego": s-a facut un refugiu care trebuia urcat pe munte cu elicopterul, apoi ptr ca a fost greu, elicopterul i-a dat drumu si s-a facut praf ...si banii cheltuiti ptr al face la fel... bun exemplu de risipa de bani publici... ce daca-i criza
Raspunde

El_Capitan

Acum 11 ani

Mare e gradina Domnului zicea cineva ! Deci chiar atat de prosti au fost cei care au condus acesta operatiune? Tatal meu a lucrat 30 de ani in aviatie pe elicopterele de la Sibiu iar eu am zburat de cateva ori cu aceste elicoptere. Chiar cum am inceput sa citesc articolul si citeam ca adaposturile se vor muta cu elicopterele m-am intrebat pe loc dar cu ce elicoptere, ptr ca elicopterul denumit si PUMA nu poate ridica un adapost prea greu, mai exact, sarcina utila a unui elicopter IAR 330 PUMA este de 1000kg (scrie in descrierea aparatului de zbor). Bine, mai e de luat in calcul si cu ce e dotat elicopterul: echipamente pentru armament, rezervoare externe etc. Si ma tot gandeam eu in timp ce citeam ca ma uitam la americanii astia care isi ridica geep-urile cu elicopterul acela cu 2 elici (denumit chinook )care poate cara si tancuri si stiam ca noi nu avem asa ceva nici macar la Kogalniceanu, pana sa ajung sa citesc ca sarcina a fost prea grea si k sa se evite prabusirea a fost desprinsa incarcatura. Deci : 1 trebuia sa se stie ce greutate au adapostuirle; 2 pilotii nu aveau voie sa decoleze fara aceasta informatie scrisa, nu cu povesti ca "are cam 7-8 sute de kile domle ", ptr ca ei stiu foarte bine sarcina utila a aparatului de zbor; 3. cine a condus operatiunea trebuia sa aiba toate datele si acum sa suporte consecintele, adik sa plateasca el toate pagubele. Ma rog, nu ma asteptam la asa ceva din partea unor piloti dar , mai depinde si de la cine vine "ORDINUL" . Asa e in Romanica noastra de rahao : "LASA BA CA MERE SI ASA " UPS, DE DATA ASTA NU A MAI MERS LOOOSSSSEEEERRIIILLLLOOORRRR ! CAND NE-OM REVENI DOAMNE???!!!
Raspunde

montaniardul

Acum 11 ani

Este un articol ,,la cere"! De ce atatia ani nimic si acum ,hopa, cineva a facut ceva! Ca salvamontul e vinovat,ca pilotii, ca... altii e cam tardiv. E bine ca sa incercat, s-a invatat ceva si nu se va mai repeta. De unde sa aiba experienta cineva cum e cu , amplasare si constructie, refugii. Eu fiind de meserie le-as lua partea salvamontistilor sibieni. De unde sa se priceapa ei la acest capitol? Poate putina vina are cine a aprobat banii care trebuia sa aiba specialisti ptr. consultare. Poate acel elicopter nu avea piloti prea priceputi! Am intrebat un participant la incercarea de transport cu elicopterul si care mi-a spus : greutatea subansamblului de frefugiu avea maxi 700kg si elicoterul venit ridica normal 1800kg dar ..nu s-a vrut. Deci.. CAM CUSUTA CU ATA ALBA, aceasta dezgropare!! Lasati pe altii sa judece!
Raspunde

oricine

Acum 11 ani

sau poate nici nu au cazut si au fost puse frumos deoparte(vorbim de elicopter militar nu de gigi de la colt cu elicopteru din gradina) si acum in momentul casarii era nevoie de o poveste frumoasa...nu inteleg de ce era nevoie de un articol la ziar ca sa aranjeze frumos fata de masa..dar na multi vad putini pricep...:)
Raspunde

GREU DE UCIS

Acum 11 ani

dar nu imposibil...... bucatica de refugiu care urma sa fie transportat in Portita Avrigului nu a fost aruncata sau largata (cred ca asa se numeste procedeul prin care pilotii arunca incarcatura legata sub elicopter) ci lasata inapoi la sol din cauza ca ea fiind o bucata de tabla de forma unei cutii a inceput sa se invarta din cauza curentilor de aer . Pentru ca nu a fost gasita o alta cale de transport ,refugiul fiind construit total aiurea fiind imposibila demontarea lui si transportul in carlinga elicopterului sau in alt mod, a fost lasat sa rugineasca pana o minte luminata cu lanterna a decis o noua poveste..... pacat de bani. stiti ce am mai auzit ? ca pe serviciul public salvamont il costa 50000 (cincizecidemii)de euro pentru a duce apa la noua baza de salvare. costa cam mult un sant ,un bazin si cateva sutede metri de teava?
Raspunde

remember

Acum 11 ani

Ce vremuri,ce oameni....La constructia ref.Caltun componentele si mater.de constructie(ciment,binaleetc) au fost transportate cu spatele.Acum nu le putem cara.Atunci se putea.Acum de ce nu se poate?Nu e vorba de bani ci de minte.Sunt disponibile -in proiect- refugii modulare,transpotabile pe trei bucati si usor montabile. In "Portita A" este nevoie stingent de refugiu dar "desteptii invata din experienta altora doar fraierii pe propria piele".In rest ,despre constructia "sediului de la Bale cred ca nui trebuia pt.ca exista o onstructie si daca s-au certat unii cu alti de trebuie sa platim toti.Poate o imbunatatire a vechii constructii ar fi fost suficienta.E normal ca pe zona Balea sa functioneze doua formatiuni ?E normal ca poteca spre Podragu sa o tot reparam dupa fiecare viitura?E normal ca la banii incasati-salarii,echipament s. a.- sa inregistram morti si accidentati tot mai numerosi? Muntii-Fagaras,Cindrel si parte din Lotru-sunt valori pe care,din pacate,actualii factori de decizie nu stiu sa-i administreze in favoarea comunitatii.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus