Luni,
17.11.2025
Ploi Moderate
Acum
15°C

Sibienii sunt puși să plătească prejudicii de peste 300.000 de lei pentru sute de ornamente de Crăciun care nici n-au mai fost amplasate. Hotărârea nu este definitivă

Sibienii sunt puși să plătească prejudicii de peste 300.000 de lei pentru sute de ornamente de Crăciun care nici n-au mai fost amplasate. Hotărârea nu este definitivă
Pentru un contract scos la licitație în 2018 și încheiat în 2019, dar niciodată dus la capăt, Tribunalul Sibiu a dispus plata unor daune de peste 300.000 de lei. Sursa foto: arhiva TS

Tribunalul Sibiu obligă Primăria Sibiu să plătească unei firme din Târgoviște daune morale și materiale de peste 300.000 de lei, după ce a reziliat un contract de furnizare a decorațiunilor de Crăciun în valoare de peste 1,6 milioane de lei. Hotărârea judecătorească nu este definitivă și a fost atacată de toate părțile implicate în proces.

În vremurile în care primarul Sibiului, Astrid Fodor, îi avea drept viceprimari pe Corina Bokor și Răzvan Pop, adică în vara anului 2018, din bugetul local al municipiului au fost alocate 2,3 milioane de lei, cu tot cu TVA, pentru încheierea unui contract în vederea achiziției de noi ornamente pentru „iluminatul festiv de iarnă”. 

Licitația lansată cu acest scop se derulează greu, fiind contestată, astfel că iarna dintre 2018 și 2019 trece fără ca Sibiul să aibă noi ornamente pentru iluminatul festiv. În cele din urmă, în februarie 2019, Primăria reușește să semneze un contract cu societatea Euro Audit Service SRL, din Târgoviște (Dâmbovița), pentru suma de 1,6 milioane de lei cu tot cu TVA.

Potrivit caietului de sarcini, în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, firma angajată trebuia să furnizeze aproape 1.000 de ornamente care să fie montate pe stâlpii de iluminat din oraș, cinci ornamente sub formă de brazi, 1.200 de metri de șiruri luminoase, 250 de „țurțuri luminoși” înalți de trei m, 90 de mp de perdele luminoase, precum și câteva zeci de „elemente ornamentale de iluminat festiv de tip inteligent” (în principal stele decorate bi-color, cu diferite dimensiuni).

La scurt timp după semnarea contractului, între cele două părți a fost semnat un act adițional, prin care contractul a fost prelungit până pe 7 ianuarie 2020. Conform actului adițional, livrarea produselor trebuia făcută tot în termen de 30 de zile (adică până pe 11 martie 2019), dar montarea, punerea în funcțiune și programarea sistemului urma realizată în intervalul 8 – 13 noiembrie 2019.

La o zi după împlinirea termenului de 30 de zile pentru furnizarea ornamentelor prevăzute în contract, adică pe 12 martie 2019, reprezentanții Primăriei constată că mai bine de 500 din elementele comandate lipsesc. „Totodată, a constatat faptul că produsele livrate până la această dată nu au fost însoțite de documentele solicitate prin caietul de sarcini”, au mai arătat reprezentanții Primăriei Sibiu în procesul care a urmat, conform hotărârii publicată în format anonimizat prin intermediul ReJust.ro.

După alte două notificări, Primăria decide să rezilieze contractul în data de 27 martie 2019, deoarece nu erau livrate toate produsele și certificatele de conformitate aferente. Mai apoi, Primăria Sibiu a emis pe numele societății Euro Audit Service SRL două documente constatatoare în atenția celorlalte autorități contractante. Prin respectivele documente, Primăria arăta că cei de la Euro Audit Service SRL nu au realizat corespunzător contractul în discuție, care a fost reziliat și pentru care au fost aplicate penalități de 777 lei și care au produs un prejudiciu bugetului orașului de peste 13.000 de lei (contravaloarea măsurătorilor și verificărilor efectuate pentru stabilirea puterii absorbite de ornamentele livrate și chiria pentru spațiul de depozitare utilizat).

Printr-un proces separat, care s-a încheiat în 2022, Curtea de Apel Alba Iulia a constatat „caracterul abuziv al rezilierii” contractului și a dispus anularea documentelor constatatoare emise de Primăria Sibiu.

Au cerut daune de peste 2,6 milioane de lei

Prin urmare, la Tribunalul Sibiu a fost deschis din vara lui 2022 un alt proces, prin care firma din Târgoviște solicita să îi fie plătite daune materiale de peste 2,1 milioane de lei și daune morale de 500.000 de lei. „Reclamanta solicită acordarea de daune materiale motivat de faptul că produsele furnizate în cadrul contractului încheiat cu Municipiul Sibiu nu mai pot fi utilizate în cadrul altor proceduri, respectiv daune morale ca urmare a prejudiciului adus reputației societății, aceasta fiind exclusă de la mai multe proceduri ca urmare a documentelor constatatoare anulate”.

În cele din urmă, după numeroase excepții invocate și alte nenumărate „chichițe legislative”, instanța de la Sibiu a stabilit că cea mai mare parte a daunelor materiale a fost respinsă încă din primul proces, cel încheiat în 2022 la Alba Iulia.

Iluminat festiv la Sibiu, Crăciun 2025. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

Prin urmare, pe baza documentelor depuse la dosar și a expertizelor realizate, Tribunalul Sibiu a stabilit că firma din Târgoviște mai are dreptul la daune materiale de puțin peste 53.000 de lei. Mai mari sunt daunele morale. „Cum prin hotărârea pronunţată în dosarul nr. ####/85/2019*, Curtea de Apel Alba Iulia a stabilit cu autoritate de lucru judecat că neexecutarea contractului este imputabilă ambelor părţi şi nu doar autorităţii contractante, tribunalul urmează a obliga Municipiul Sibiu la plata a jumătate din suma pretinsă cu acest titlu, respectiv suma de 250.000 lei”, a mai decis instanța de la Sibiu, conform hotărârii dată publicității în format anonimizat prin intermediul ReJust.ro.

Prin urmare, în urma îndreptării unor erori materiale efectuată zilele trecute, Tribunalul Sibiu a obligat Primăria să achite firmei din Târgoviște daune materiale și morale în valoare totală de 303.295 de lei, plus cheltuieli de judecată de aproape 8.000 de lei.

Hotărârea nu este definitivă și a atacată prin apel atât de Primăria Sibiu, cât și de firma din Târgoviște.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus