Comentariul Ralucăi Turcan de pe blog:
De peste 10 ani de zile fac aproape saptamanal drumul Bucuresti– Sibiu.
Joia trecuta am plecat ca de obicei cu masina spre Sibiu si, cu toata marja pe care mi-am luat-o, am ratat emisiunea de la Antena 1 Sibiu, la care promisesem ca ajung. Cauza: starea foarte proasta a soselei dintre Pitesti si Dealul Negru. Desigur, producatorii emisiunii au scuzat absenta mea si sper ca acelasi lucru l-au facut si telespectatorii sibieni. Sunt cuprinsa de o stare de revolta cand vad ca un drum care acum un an era bun a ajuns sa fie plin de gropi, de parca pe acel tronson s-ar fi facut experimente cu napalm.
Iar lucrurile merg asa de ani de zile: drumurile se strica anual si se repara anual. Si aceleasi firme castiga in permanenta licitatiile pentru intretinere si fac aceleasi lucrari de proasta calitate, care se strica in scurt timp. Si sistemul functioneaza – insa in defavoarea contribuabilului. E revoltator sa vezi un drum ca Sibiu – Brasov (care a stat luni de zile in reparatii, ingreunand traficul) deja impracticabil pe unele portiuni dupa doar doua luni de iarna mai serioasa. Chiar nu suntem in stare sa facem un drum care sa tina macar 3 – 4 ani fara reparatii?! Fiindca tehnic e posibil, dovada tarile Uniunii Europene situate mai la nord decat Romania: au de obicei ierni mai grele, dar au sosele si autostrazi bune, pe care nu le repara an de an. Nu vreau sa ma gandesc ce ar inseamna ca iarna urmatoare sa fie la fel ca aceasta; probabil ca cele 7-8 ore de la Bucuresti la Sibiu vor deveni 10.
In medicina exista conceptul de malpraxis; intr-o forma sau alta, asa ceva ar trebui sa existe si în ceea ce priveşte drumurile publice. Oamenii pe mana carora sunt aceste drumuri ar trebui sa plateasca nu doar cu eventuale penalizari, ci chiar cu dreptul de a se mai ocupa de asa ceva. Exista si cadrul legislativ adecvat: firmele care nu au aviz de calitate pentru lucrarile din trecut nu mai pot participa la licitatii. E important insa ca legea sa se respecte, fiindca altfel banii publici vor continua sa fie risipiti.
Pe de alta parte, cu totii simţim nevoia presanta de a avea drumuri bune si moderne in Romania – drumuri nationale, drumuri expres, autostrazi. Suntem intr-o cursa pentru constructia de autostrazi, iar pentru asta avem la dispozitie nu doar bugetul de stat, ci si banii europeni, care presupun şi mecanisme mai stricte de control. Iar fondurile controlate mai strict ar putea fi lucrul de care are nevoie România.
Mai ales în contextul crizei, banii europeni devin practic singura soluţie pentru constuirea unei infrastructuri cu adevărat europene. De aceea, consider că trebuie focalizata toată atentia pe utilizarea acestor bani, pentru ca altfel, riscam sa ajungem de rasul Europei cu aceste gauri tot mai adanci in asfalt, si de ce nu, in banul public.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 390
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Aci Duțu
Acum 8 ore
John S
Acum 9 ore
Emil
Acum 10 ore
Nustiu
Acum 10 ore
Leonard