Vineri,
09.12.2022
Innorat
Acum
10°C

Indragostit de Dacia. Dacia 1300

Înainte de Duster, Sandero și Logan, înainte de Nova și SuperNova, înainte de motorul cu injecție, pentru zeci de ani, Dacia modelul 1300 și cea cu încă vreo 10 – 15 cmc în plus la motor a fost mașina tuturor românilor. Azi, a ajuns vehicul istoric.

Marius Georgescu și-a dorit de multă vreme o Dacia 1300. ”Tot timpul mi-a plăcut. Are o formă elegantă, mai ales din spate. Probabil că mulți nu o văd astfel pentru că a fost un lucru extrem de comun”, spune Marius, privind către mașina lui albă. Nu e chiar o Dacia, e un Renault 12 TL, exact modelul copiat în România sub numele de Dacia 1300. ”Am căutat mai bine de un an o Dacia bine întreținută și am găsit Renault-ul acesta. Ca și mine, și foștii proprietari au ținut-o în garaj pe timp nefavorabil. Motorul e foarte bun”, susține Marius.

Al treilea proprietar. În România

Mașina este fabricată în 1971, în Franța, iar în 1991 a fost adusă în România de un cetățean italian, patronul unei companii de publicitate. De la acesta, mașina a ajuns la un angajat de-al italianului, după care, în septembrie 1998, a cumpărat-o Marius Georgescu. Cu 1.500 de euro, de la București. Ce îi place la mașină, în afară de profil? ”E mirosul caracteristic de Dacia. Nu știu, probabil din cauza materialelor folosite la interior”. Portiera mașinii se deschide și închide cu clasicul click înnăbușit. Înăuntru tapițeria scaunelor a fost schimbată, dar forma lată, clasică se simte.

Mașină de vară

Deocamdată motorul nu este bine reglat, astfel încât mașina pornește ”numai cu șocul tras”. ”Eu nu mă pricep la motoare. De aceea prefer să o duc la un mecanic, acum nu am apucat căci de curând numai am scos-o din garaj. Conduc mașina aceasta numai pe perioada verii”. Sub capota ridicată, Marius arată către elementele originale ale mașinii. ”În afară de consumabile, nimic nu a fost schimbat. Nu am făcut niciodată un calcul exact, dar cred că în oraș consumă în jur de 20 de litri de benzină la suta de kilometri”. Kilometrajul de la bordul mașinii indică 99.299 de km parcurși. Peste fix 701 km, bordul mașinii va arăta iarăși zero km parcurși. Marius nu știe pentru a câta oară.

Din Passat în Dacia

Mașina pe care o Marius o conduce dincolo de Renault 12 este un Passat. Dar se simte mai șofer în Dacia. ”Simți când pui frână. Ambreiajul scârțâie când apeși pedala. Volanul subțire și foarte mare te face să simți că tu ești cel care conduce. Nu se compară cu mașinile cu servodirecție, servofrână”. Marius ”dă cheie” cu șocul tras, iar motorul turat începe să toarcă în Piața Huet. Volanul se lasă tras cu greu, iar din țeava de eșapament zgomotul gazelor emise se îmbină cu cel al pistoanelor în cunoscuta ”muzică” a motoarelor Dacia 1300.

Vehicul istoric

Exemplarul condus de Marius este înregistrat ca vehicul istoric – nu se plătește impozit pentru el, iar la examenul ITP, regulile sunt mai indulgente. De exemplu cu faptul că mașina nu are în spate lampa pentru manșarier. ”Când am luat-o, unii prieteni mi-au spus că sunt nebun, alții m-au felicitat. Acum, primesc oferte de a o vinde. Dar vreau să o țin. Mai era o Dacia bine întreținută undeva în Orașul de Jos, dar de ceva vreme nu am mai văzut-o. Să nu fii ajuns la Remat”, gândește Marius cu voce tare.

O conduce doar prin oraș și împrejurimile apropiate. Viteza maximă cu care a rulat a fost de 90 de km pe oră. Mai mult nu, căci prea ”tremurau” etrovizoarele.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

12 comentarii

Robert;))

Acum 11 ani

Am si eu o dacie 1300 break din 1979 ....Te simti ma sofer in ea...ca in masinile noi;;)).....Am condus diferite masinii...dar dacia tot dacie ramane!
Raspunde

micu paul

Acum 11 ani

Am si eu o dacie 1300 cu care am fost la intalniri si peste tot, daca vrei ti-o reglez eu sa nu mai consume atat :P a mea consuma 6/100 km
Raspunde

andrei

Acum 11 ani

salut paul , cum poti sa faci sa nu consume mult? eu sunt din alba iulia , astept raspuns
Raspunde

cristi avram

Acum 11 ani

intr-adevar dacia tot dacie ramane ... am si eu o berlina din \'79 si sunt foarte mandru de ea pt ca a muncit mult saraca...face parte din familie de cand era noua si am o satisfactie foarte mare cand o conduc....totodata sunt si nostalgic ...o conduceam si cand eram mic la tara .... si ca sa vad in fata trebuia sa pun 2 perne pe scaun ...iar ca sa ajung la pedale trebuia sa il dau in fata la maxim .... iar acum cand am crescut am renuntat la perne si scaunul il dau aproape la maxim in spate ca sa o pot conduce :X ....
Raspunde

alt marius

Acum 11 ani

Am condus si eu diverse masini, dar este adevarat ce spune tizul meu: ai alte satisfactii cand sofezi o Dacie. La fel este adevarat si ca mirosul din interiorul ei este unic, la fel ca scartaitul ambreiajului. Fain articolul, mi-a placut. M-a facut sa regret, nostalgic, ca mi-am dat Dacia aproape gratis fiindca nu aveam unde sa o parchez si pe ea la bloc, dupa ce mi-am luat o masina asiatica noua.
Raspunde

Daniel

Acum 10 ani

Am vazut Dacia in Sibiu fiind in vizita, arata foarte intretinuta , m-am mirat de ea dar juram ca proprietarul are peste 60 ani. In general masinile bine intretinute sunt detinute de pensionari. Am avut Dacie 1310 din 89 dar am skimbat-o pe o "ceha" prin ce coclauri am intrat cu ea multe "gip-uri" nu se incumeta...deh, masina muncitoreasca, am facut o casa cu ea, a carat saraca de i-a iesit sufletul. RIP !!
Raspunde

Cristi

Acum 10 ani

Un *** de masina.Ca ca incapa un motor mic pe ea au facut structura de rezistenta subtire.Cosciuge pe 4 roti.S-au prapadit mii de romani cu jafurile alea
Raspunde

Cristi

Acum 10 ani

Stiti de ce dacia 1300 are portbagajul incapator si totusi insuficient? Ca sa incapa tot atleierul mecanic in el.Bagajele mai greu,pt alea trebuie sa pui grilaj din ala pe cabina.Un C A C A de \"masina\".
Raspunde

sebastian balaj

Acum 10 ani

si eu am o dacie 1300 din 1975 arata superb is mai mic ca ea cu 3 ani 1978 is mindru de ea mai multi o admira decit o masina sraina daca treceti prin toplita o puteti vedea
Raspunde

Andrei

Acum 10 ani

Intr-adevar e o masina super ok si e de admirat ca ea e veche si tot mai e intr-o stare bunicica.Unii ar spune pff ce rabla dar mie imi place masina,e dragutica.Ca sa te deplasezi cu ea de colo pana colo e masina ideala ca mai mult ce poti sa-i ceri ?Eu daca as avea o masina dasta nu mi-ar fi deloc rusine cu ea ca decat deloc,sa mergi pe jos prin ploaie,prin vant mai bn sa ai o masinuta mai veche.Ce conteaza cel mai mult e sa-ti placa tie,ca parerea celorlalti chiar nu conteaza,cel putin pentru mine.. :D
Raspunde

raul

Acum 9 ani

dacia 1300 chiar este cea mai frumuasa masina sunt mandru ca sunt roman cu ea
Raspunde

raul

Acum 9 ani

inainte imi placeau tramvaiele dar de cand am vazut dacia 1300 imi plac masinile
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus