Înainte de Duster, Sandero și Logan, înainte de Nova și SuperNova, înainte de motorul cu injecție, pentru zeci de ani, Dacia modelul 1300 și cea cu încă vreo 10 – 15 cmc în plus la motor a fost mașina tuturor românilor. Azi, a ajuns vehicul istoric.
Marius Georgescu și-a dorit de multă vreme o Dacia 1300. ”Tot timpul mi-a plăcut. Are o formă elegantă, mai ales din spate. Probabil că mulți nu o văd astfel pentru că a fost un lucru extrem de comun”, spune Marius, privind către mașina lui albă. Nu e chiar o Dacia, e un Renault 12 TL, exact modelul copiat în România sub numele de Dacia 1300. ”Am căutat mai bine de un an o Dacia bine întreținută și am găsit Renault-ul acesta. Ca și mine, și foștii proprietari au ținut-o în garaj pe timp nefavorabil. Motorul e foarte bun”, susține Marius.
Al treilea proprietar. În România
Mașina este fabricată în 1971, în Franța, iar în 1991 a fost adusă în România de un cetățean italian, patronul unei companii de publicitate. De la acesta, mașina a ajuns la un angajat de-al italianului, după care, în septembrie 1998, a cumpărat-o Marius Georgescu. Cu 1.500 de euro, de la București. Ce îi place la mașină, în afară de profil? ”E mirosul caracteristic de Dacia. Nu știu, probabil din cauza materialelor folosite la interior”. Portiera mașinii se deschide și închide cu clasicul click înnăbușit. Înăuntru tapițeria scaunelor a fost schimbată, dar forma lată, clasică se simte.
Mașină de vară
Deocamdată motorul nu este bine reglat, astfel încât mașina pornește ”numai cu șocul tras”. ”Eu nu mă pricep la motoare. De aceea prefer să o duc la un mecanic, acum nu am apucat căci de curând numai am scos-o din garaj. Conduc mașina aceasta numai pe perioada verii”. Sub capota ridicată, Marius arată către elementele originale ale mașinii. ”În afară de consumabile, nimic nu a fost schimbat. Nu am făcut niciodată un calcul exact, dar cred că în oraș consumă în jur de 20 de litri de benzină la suta de kilometri”. Kilometrajul de la bordul mașinii indică 99.299 de km parcurși. Peste fix 701 km, bordul mașinii va arăta iarăși zero km parcurși. Marius nu știe pentru a câta oară.
Din Passat în Dacia
Mașina pe care o Marius o conduce dincolo de Renault 12 este un Passat. Dar se simte mai șofer în Dacia. ”Simți când pui frână. Ambreiajul scârțâie când apeși pedala. Volanul subțire și foarte mare te face să simți că tu ești cel care conduce. Nu se compară cu mașinile cu servodirecție, servofrână”. Marius ”dă cheie” cu șocul tras, iar motorul turat începe să toarcă în Piața Huet. Volanul se lasă tras cu greu, iar din țeava de eșapament zgomotul gazelor emise se îmbină cu cel al pistoanelor în cunoscuta ”muzică” a motoarelor Dacia 1300.
Vehicul istoric
Exemplarul condus de Marius este înregistrat ca vehicul istoric – nu se plătește impozit pentru el, iar la examenul ITP, regulile sunt mai indulgente. De exemplu cu faptul că mașina nu are în spate lampa pentru manșarier. ”Când am luat-o, unii prieteni mi-au spus că sunt nebun, alții m-au felicitat. Acum, primesc oferte de a o vinde. Dar vreau să o țin. Mai era o Dacia bine întreținută undeva în Orașul de Jos, dar de ceva vreme nu am mai văzut-o. Să nu fii ajuns la Remat”, gândește Marius cu voce tare.
O conduce doar prin oraș și împrejurimile apropiate. Viteza maximă cu care a rulat a fost de 90 de km pe oră. Mai mult nu, căci prea ”tremurau” etrovizoarele.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Vizualizari: 1858
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Razvan
Acum 2 ore
Munteanu
Acum 2 ore
Sibian SB
Acum 3 ore
Xxx
Acum 3 ore
Xxx