Marţi,
07.02.2023
Partial Noros
Acum
-11°C

Klaus Reisenauer: "Lipseste increderea in viitorul Romaniei"

Klaus Reisenauer este unul din artizanii investiției de 120 de milioane de euro în Prima Shopping Center, viitorul mall al Sibiului, situat la ieșirea înspre Mediaș. Omul de afaceri regretă măsurile de austeritate impuse de Guvern pensionarilor, nu vede luni bune pentru economia din acest an și, mai grav, arată că, deși există bani și dorință, investițiile străine în România întârzie din cauza incertitudinii viitorului.

 

Reporter:Finalizarea primului magazin din cadrul Prima Shopping Center era programată, inițial, pentru luna mai a acestui an. S-a schimbat ceva în legătură cu acest termene?

Klaus Reisenauer: Nu, predarea către OBI va fi la sfârșitul lunii, regalarea și punerea mărfurilor în regale va dura după estimarea noastră aproximativ două luni. Cred că Obi va deschide în luna august.

R.: Legat de evoluția viitoare a Prima Schopping Center - dacă și când va începe construcția viitorului magazin de mobilă și cea a hypermarketului?

K.R.: Încă suntem în negociere cu celelalte două ancore, mobilă și hypermarket. Anul trecut, ambițiunile lanțurilor de magazine pentru locuri noi au fost aproape zero, cu excepția magazinelor de profil discount (Kaufland, Penny, Plus, MiniMax, Takko, Deichmann). De vreo două luni au reînceput negocierile, sperăm ca până în toamnă să anunțăm cine va fi prezent în următoarele faze.

”Nivelul de încredere al investițiilor străine este încă foarte scăzut. România este încă văzută din afară ca o țară cu risc mare pentru investiții”, Klaus Reisenauer

R.: Investiția Prima Shopping Center presupune și lucrări care nu reprezintă, neapărat, investiții clasice într-un centru comercial. De exemplu mutarea SRM-ului sau construirea sensului giratoriu. Ne puteți spune care este valoarea investițiilor suplimentare, de acest gen?

K.R.: Am investit în infrastructură, inclusiv în mutarea stației SRM aproximativ cinci milioane de euro.

R.: Cât de mult va conta pentru investiţia coordonată de dumneavoastră finalizarea centurii ocolitoare a Sibiului? Eventuale întârzieri vor crea probleme pentru Prima Shopping Center?

K.R.: Finalizarea centurii contează foarte mult pentru investiția noastră, fiind unele din punctele principale pentru care am ales acest loc. În primă fază, sigur că ne afectează puțin. Ne-ar fi afectat mai mult dacă am fi construit toate fazele PRIMA Shopping – Center și n-ar fi fost gata. Sperăm ca până la inaugurarea fazei următoare, centura să fie gata.

R.: Proiectul de la Mediaș, în cadrul căruia a fost deschis și magazinul Kaufland include și alte câteva magazine – Deichmann, Tako.

K.R.: Acest proiect a fost pornit de noi, dar finalizat de un fost partener. Dar reprezintă exact acel proiect tip „retail parc”, care, pentru noi, în viitor, va avea o deosebită atenție. Un magazin-ancoră alimentar, în multe cazuri Kaufland, Plus sau Carrefour ori Real și mai multe magazine specializate din domeniul îmbrăcăminte (Takko, New Yorker), încălțăminte (Deichmann, Leonardo), electrocasnice (Altex, Domo, Flanco) sau drugstore, precum dm Drogeriemarkt. Important este pentru noi și să găsim firme regionale - precum firma Carmolimp din Ucea de Jos, Făgăraș, o firmă care oferă specialități din carne și lactate tradiționale și completează ofertele firmelor internaționale. Un astfel de proiect a fost finalizat de noi în luna aceasta la Reghin (Kaufland, Takko, Deichmann și Carmolimp), iar în orașele Botoșani, Giurgiu și Râmnicu Vâlcea am început construcțiile cu proiecte similare care vor fi finalizate până la sfârșitul anului.

Anul acesta, greu până la capăt

R.: După un 2009 de criză, nici 2010 nu aduce deloc semne bune din partea autorităților publice românești. Cum simțiți dumneavoastră nivelul de încredere al investitorilor străini în ceea ce privește România?

K.R.: Nivelul de încredere al investițiilor străine este încă foarte scăzut. România este încă văzută din afară ca o țară cu risc mare pentru investiții. Acest lucru se regăsește și în dobânzile mari pe care le cer puținele bănci care finanțează la ora actuală investiții în România.

R.: Având în vedere situaţia de până acum, mai credeţi într-o stabilizare a economiei româneşti către finalul acestui an?

K.R.: Nu pot să cred că vom putea avea o stabilizare economică în următoarele luni, atâta timp cât rata de șomaj este în continuare în creștere, puterea de cumpărare în scădere și nu se iau nici un fel de măsuri de a schimba această direcție.

Existau și alte măsuri de reducere a cheltuielilor

R.: Piaţa imobiliară din România este, în continuare, blocată. Preţurile nu au scăzut suficient de mult sau lipsesc finanţărilor pentru investiţiile în imobiliare?

K.R.: Principalul motiv este că băncile nu au reluat încă finanțările pentru investițiile imobiliare. Este dorință de a finanța, sunt destui bani, dar lipsește încrederea în viitorul României și acesta este un lucru foarte tragic.

R.: La finalul anului trecut spuneaţi că România este o ţintă atractivă pentru retailerii din diferite domenii. Şi-a păstrat ţara noastră locul în continuare?

K.R.: Da, tara noastră și-a păstrat locul în continuare. Sunt mulți retaileri care în ciuda crizei au luat decizia de a intra în țară. De exemplu, cumpărarea rețelei Plus de către Lidl, intrarea pe piață a retailerului suedez H & M, Waikiki – Fashion din Turcia etc. Problema lor este că nu pot realiza atâtea magazine câte ar vrea, deoarece dezvoltatorii nu obțin credite suficiente de la bănci pentru realizarea proiectelor.

R.: Cum priviți măsurile de austeritate anunțate de Guvern, respectiv reducerea salariilor bugetarilor cu 25% și a pensiilor cu 15%?

K.R.: Cred că există și alte soluții pentru reducerea cheltuielilor și mărirea veniturilor, nu trebuie luat de la cei care oricum aveau prea puțin până acum. Îmi pare rău pentru bieții pensionari care și până acum nu puteau să-și plătească toate cheltuielile necesare pentru a trăi o viață modestă. Nu știu cum o să poată în viitor, după ce vor avea și mai puțini bani.

dm Drogeriemarkt deschide în locul fostului Flanco

În 24 iunie, dm Drogeriemarkt va deschide la Sibiu unul din cele mai întinse magazine din România, unde activează deja în 23 de localități. Magazinul de Sibiu este situat în spațiul ocupat până anul trecut de Flanco, pe strada Alba Iulia, alături de magazinul Plus. Rețeaua dm drogerie arkt este specializată în produse din categoria ”beauty, wellness, baby şi uz casnic”. Printre mărcile proprii se numără balea, alverde, denk mit, profissimo, saubär, prinzessin sternenzauber și dein bestes. Primul magazin deschis în România este cel de la Timișoara, inaugurat în noiembrie 2007.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

ioan

Acum 12 ani

"regalarea" ce p---ensia mea de cuvant e acesta?
Raspunde

lol

Acum 12 ani

pt ioan: e greseala de tipar desteptule... :))
Raspunde

Ioana

Acum 12 ani

Pentru ce incredere in viitorul Romaniei? In care viitor? Incredere in viitorul in care oameni ca Reisenauer construiesc super-marketuri straine, care distribuie marfurile strainilor, continuand sa falimenteze micile firme romanesti si pe producatorii romani?
Raspunde

Cernobylanski Christian

Acum 12 ani

Johannis = o vuvuzela dezacordata.
Raspunde

nemilosu

Acum 12 ani

regal = raft in germana, tipii au regulat lb romana
Raspunde

mihai

Acum 12 ani

Traiane, te-am mai mustruluit despre asta cu \"locatia\" : \"...activează deja în 23 de locații...\". Locuri dragule, locuri, sau localitati. Stii cum zic :)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus