Luni,
18.08.2025
Cer Senin
Acum
15°C

Reabilitarea drumului Sibiu – Agnita isi dubleaza pretul

Eroarea de proiectare a reabilitării drumului județean care leagă Sibiul de Agnita costă enorm. Pe cei 6,1 km de drum care trec pe Dealul Dăii, proiectanții au ”uitat” ori nu ”au observat” că există alunecări de teren și, prin urmare, nu au proiectat lucrările care se impuneau, după cum anunța Turnul Sfatului încă din ianuarie anul acesta . ”Eroarea” aduce costuri suplimentare de peste 25 de milioane de lei, fără TVA, din care doar o parte din sumă poate fi acoperită din fonduri europene.

Dacă nu ploua şi „nu seceta”, nimeni nu observa

Lucrarea de reabilitare a drumului Sibiu – Agnita a fost, totuși, atribuită prin licitație publică unui consorțiu de firme, al cărui lider de asociere este SC Comtram SA (companie controlată de magnatul sibian Ilie Carabulea) pentru suma de 30,23 de milioane de lei, fără TVA.
Modernizarea drumului a început la finele anului trecut, fără să fie atinsă de lucrări și porțiunea de drum de pe Dealul Dăii. ”Pe parcursul lucrărilor de modernizare, pe tronsonul de drum cuprins între km 4+400 – km 10+500 s-au constatat multiple degradări care indică o instabilitate a terenului în zona corpului drumului. În urma studierii amplasamentului, au fost evidențiate multiple cedări ale fundației drumului, brudușiri, fisuri transversale și longitudinale ale covorului asfaltic, degradări importante ale podețelor existente, acumulări de apă adiacente părții carosabile din cauza lipsei amenajărilor pentru scurgerea apelor pluviale de pe platforma drumului, acumulări de apă la baza taluzului etc.”, se arată într-un raport emis de Serviciul Managementul proiectului din cadrul Consiliului Județean Sibiu.
Potrivit autorităților județene, acestea s-au bazat pe un raport al Dirigintelui de șantier, care ar fi susținut că soluțiile de consolidare din proiectul de reabilitare a DJ 106 ar fi suficiente. Ce i-a determinat să își schimbe punctul de vedere? Vremea. ”La momentul demarării lucrărilor, s-a constatat că soluțiile proiectate nu mai corespund în totalitate cu situația din teren. Ploile abundente, alternate cu perioade de secetă din 2008 și 2009 au cauzat alunecări de teren și tasări ale corpului drumului și impun soluții de consolidare mai puternică pe tronsonul amintit”, se mai arată în documentul citat.

Tăiem, scădem, adunăm şi tot nu iese la socoteală

În urma observaţiilor din teren după acţiunea intemperiilor şi a perioadelor de secetă – după cum zic autorităţile - din 2008 – 2009, beneficiarii lucrărilor au decis să renunţe la lucrările de modernizare pentru respectivul tronson de 6,1 km, prevăzute în documentaţia iniţială. Autorităţile au calculat că aceste lucrări la care se renunţă ar valora 3,004 milioane de lei, fără TVA. Pentru reabilitarea drumului respectiv, din fonduri europene şi de la bugetul judeţean au fost alocate 45,345 de milioane de lei, fără TVA, iar cum în urma licitaţiei preţul câştigător a fost de 30,23 de milioane de lei, rezultă o diferenţă (economie) de 15,11 milioane de lei, tot fără TVA.
„Până în momentul de faţă, din bugetul proiectului dispunem de suma de 19,339 de milioane de lei, fără TVA, sumă rezultată din diferenţa de 15,115 mil. de lei de la contractarea execuţiei lucrărilor, din nota de renunţare în valoare de 3,004 milioane de lei şi din suma de 1,219 milioane de lei reprezentând economii la liniile bugetare Dirigenţie de şantier şi Cheltuieli publicitate şi informare”, au calculat reprezentanţii CJ Sibiu.
Doar că cele 19,339 de mil. de lei nu sunt suficiente pentru lucrările suplimentare apărute în urma constatării faptului că Dealul Dăii nu este unul sigur. „Conform devizului general din noul proiect tehnic, valoarea estimată a acestor lucrări este de 25,008 milioane de lei, fără TVA, respectiv 29, 76 de milioane de lei, cu tot cu TVA”. Aceste sume au fost calculate de SC Betarmex SRL, firmă ce asigură asistenţa tehnică pentru reabilitarea DJ 106.

Diferenţa, din banii judeţului

Diferenţa între ceea ce există – 19,339 de milioane de lei – şi ceea ce se consideră a fi necesar – 25,008 milioane de lei – ar urma să fie acoperită din bugetul judeţului Sibiu. Mai precis, consilierii judeţeni vor avea de adoptat un proiect prin care să fie alocată suplimentar suma de 5,669 de milioane de lei, precum şi a TVA aferentă de 1,077 milioane de lei, pentru proiectul de modernizare a drumului Sibiu – Agnita. Banii ar urma să vină din fondul de rulment al bugetului judeţean.

O nouă licitaţie

Lucrările ce se impun pe cei 6,1 km de drum de pe Dealul Dăii ar urma să fie atribuite prin licitaţie publică. Deocamdată, reprezentanţii CJ nu au anunţat care ar fi termenul de finalizare pentru noile lucrări necesare pe Dealul Dăii. În prezent, SC Comtram SA are ca termen de predare a drumului Sibiu – Agnita (mai puţin Dealul Dăii) luna mai a anului 2011.
Până acum, pe lângă cei 30,23 de milioane de lei (din care trebuie scăzută valoarea lucrărilor prevăzute iniţial pe Dealul Dăii, respectiv 3,004 mil. de lei), conducerea CJ a mai aprobat suplimentarea acestor sume. În martie anul acesta, CJ Sibiu a aprobat scumpirea lucrărilor cu 1,75 milioane de lei, fără TVA, pentru o serie de lucrări suplimentare ce nu erau cuprinse în contractul iniţial, semnat pe 14 septembrie 2009. Printre cele mai importante lucrări suplimentare se numără un altfel de pod peste râul Zăvoi, la care se schimbă soluția cu fundație directă prin cea cu ”piloți”, dar și ”creșterea clasei de rezistență a betoanelor folosite la infrastructura  podului de peste pârâul Vurpăr”. Zilele trecute, CJ Sibiu a mai negociat plata altor 130.000 de lei, fără TVA, şi tot în plus, pentru mutarea unui amplasament şi pentru lucrări suplimentare de protecţie a malurilor.

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus