Duminică,
14.09.2025
Partial Noros
Acum
21°C

Vinovatii alunecarilor de la Aeroport: constructorul si proiectantul

În urma expertizei efectuate la pista Aeroportului Sibiu pentru a determina cauzele alunecărilor de teren produse în august, concluzia e aproape sigură: buni de plată vor fi constructorii, cei de la Max Boegl, și proiectanții – Iptana alături de Obermeyer.

Oficial, expertiza finalizată și predată conducerii Consiliului Județean Sibiu săptămâna trecută este în faza de evaluare. Concluziile vor fi făcute publice în cursul acestei săptămâni, cel mai probabil marți sau miercuri. Potrivit surselor oficiale din cadrul instituției județene, pentru a nu exista suspiciuni, pe site-ul instituției ar urma să fie postată expertiza în întregime. Concluziile sunt extrem de grave. Expertiza a fost transmisă spre studiu și unei echipe de avocați.

Pământul nu e bun

Una din cele mai dificil de gestionat situații este cea a pământului de umplutură folosit la prelungirea dealului pe care să fie așezată pista extinsă a aeroportului modernizat. Din câte a aflat Turnul Sfatului, pământul de umplutură folosit, preluat din zona Aeroportului, a fost catalogat drept neconform printr-un studiu geo efectuat înaintea demarării lucrărilor de extindere. Respectivul studiu a fost ignorat de proiectanții de la Iptana și Obermeyer, iar constructorii de la Max Boegl au refăcut în laboratoarele proprii analiza pământului de umplutură. Oricare ar fi fost rezultatul acestor analize, cert este că, în cele din urmă, tot acelați material ”neconform” a fost utilizat.

Lucrări între șase și opt milioane de lei

Deocamdată nu există o cifră certă legată de valoarea lucrărilor necesare pentru refacerea porțiunii de 80 de metri care a alunecat la capătul pistei în noaptea de 21 spre 22 august. Aproximările de acum spun că valoarea lucrărilor ar fi undeva între șase și opt milioane de lei, sumă care, cel puțin în parte, este acoperită de garanția de bună execuție aflată, deocamdată, la dispoziția Consiliului Județean Sibiu, în calitate de beneficiar al lucrărilor. ”Din partea Max Boegl, garanția este de aproximativ 1,5 milioane de euro. Din partea proiectanților, însă, este mult mai mică”, au declarat surse oficiale pentru Turnul Sfatului.

În urma publicării și însușirii expertizei, oficialii CJ Sibiu vor discuta cu părțile implicate. Dacă acestea își vor asuma, pe propriile finanțări, lucrările de reabilitare nu va fi nicio problemă. Dacă nu, în mod cert va urma un proces. Vor urma licitații pentru demararea lucrărilor de reabilitare, proceduri care, iarăși, este posibil să dureze mai bine de patru – cinci luni. Iar pericole, încă, mai sunt.

Apa ”lucrează” în continuare

Expertiza executată după alunecările de teren a mai scos la iveală un fapt îngrijorător. În capătul pistei prelungite, chiar sub ultimul rând de dale, există surse de apă, unele chiar ”generoase”. În lipsa unor lucrări urgente de drenare a zonei, există pericolul ca și pista să fie afectată în viitorul apropiat.

Sistemul de ghidaj, reinstalat

Alunecările de teren au afectat și sistemul de ghidaj al aeronavelor în condiții de vizibilitate redusă (ILS). La sfârșitul săptămânii trecute, instituțiile abilitate au aprobat reamplasarea respectivului sistem cu 130 de metri înainte de finalul pistei. Lucrările de reamenajare urmează să fie suportate financiar tot de către cei stabiliți ”vinovați” în urma expertizei.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Max Boegl

Acum 14 ani

Cum vine chestia ai cu \"seriozitatea nemtilor\"? Sictir!
Raspunde

bula

Acum 14 ani

Eu sunt de parere ca la noi la Sighi sa se mai i-a un imprumut si sa platim tot noi, ca doar asta e se mai intampla, bani sa fie...
Raspunde

turistul

Acum 14 ani

Lafael sa va intempla cu centura. Dece nu cercetat si acolo la Max Boegel si la Vectra Service? Lucrari de calitate slaba si neconformi sunt peste tot Sibiu.
Raspunde

Geiger

Acum 14 ani

Si astia, alti nemti seriosi care au facut varza Piata Garii pe bani grei, banii sibienilor!
Raspunde

un sibian obosit

Acum 14 ani

bine ca s-a gasit dusmanul, sa aiba tot cititorul o satisfactie, nemtii fir-ar sa fie! Daca ar fi asa de simplu.... Cert e ca aeroportul functioneaza si asa optimal si pana la reparatii mai e un drum lung. Daca materialul de umplutura unde s-a prabusit pista a fost gresit, nu e gresit doar pe 80 de m ci pe toata lungimea umpluturii, daca dedesubt e apa freatica este sub toata pista, etc.
Raspunde

Geiger\'

Acum 14 ani

Piata Garii NU este executata de catre firma Geiger. Tot se regaseste aceasta idee in nenumarate randuri aici precum si in alte articole/postari. Piata Mare si Piata Huet este executata de Geiger in asociere cu o firma din Sibiu, NU Piata Garii !! Va rog sa va informati, comparati cele doua lucrari, si apoi sa va exprimati legat de calitatea lucrarilor.
Raspunde

un sibian

Acum 14 ani

CU SIGURANTA PLATA SE VA FACE DE CATRE PRIMARIE, CONSILIUL JUDETEAN, ETC. Firmele nemtesti din Romania sunt exact ca firmele italiene din Ro...de doi banuti...nici macar.
Raspunde

tanta

Acum 14 ani

reparati si cat mai multe avioane
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus