În urma expertizei efectuate la pista Aeroportului Sibiu pentru a determina cauzele alunecărilor de teren produse în august, concluzia e aproape sigură: buni de plată vor fi constructorii, cei de la Max Boegl, și proiectanții – Iptana alături de Obermeyer.
Oficial, expertiza finalizată și predată conducerii Consiliului Județean Sibiu săptămâna trecută este în faza de evaluare. Concluziile vor fi făcute publice în cursul acestei săptămâni, cel mai probabil marți sau miercuri. Potrivit surselor oficiale din cadrul instituției județene, pentru a nu exista suspiciuni, pe site-ul instituției ar urma să fie postată expertiza în întregime. Concluziile sunt extrem de grave. Expertiza a fost transmisă spre studiu și unei echipe de avocați.
Pământul nu e bun
Una din cele mai dificil de gestionat situații este cea a pământului de umplutură folosit la prelungirea dealului pe care să fie așezată pista extinsă a aeroportului modernizat. Din câte a aflat Turnul Sfatului, pământul de umplutură folosit, preluat din zona Aeroportului, a fost catalogat drept neconform printr-un studiu geo efectuat înaintea demarării lucrărilor de extindere. Respectivul studiu a fost ignorat de proiectanții de la Iptana și Obermeyer, iar constructorii de la Max Boegl au refăcut în laboratoarele proprii analiza pământului de umplutură. Oricare ar fi fost rezultatul acestor analize, cert este că, în cele din urmă, tot acelați material ”neconform” a fost utilizat.
Lucrări între șase și opt milioane de lei
Deocamdată nu există o cifră certă legată de valoarea lucrărilor necesare pentru refacerea porțiunii de 80 de metri care a alunecat la capătul pistei în noaptea de 21 spre 22 august. Aproximările de acum spun că valoarea lucrărilor ar fi undeva între șase și opt milioane de lei, sumă care, cel puțin în parte, este acoperită de garanția de bună execuție aflată, deocamdată, la dispoziția Consiliului Județean Sibiu, în calitate de beneficiar al lucrărilor. ”Din partea Max Boegl, garanția este de aproximativ 1,5 milioane de euro. Din partea proiectanților, însă, este mult mai mică”, au declarat surse oficiale pentru Turnul Sfatului.
În urma publicării și însușirii expertizei, oficialii CJ Sibiu vor discuta cu părțile implicate. Dacă acestea își vor asuma, pe propriile finanțări, lucrările de reabilitare nu va fi nicio problemă. Dacă nu, în mod cert va urma un proces. Vor urma licitații pentru demararea lucrărilor de reabilitare, proceduri care, iarăși, este posibil să dureze mai bine de patru – cinci luni. Iar pericole, încă, mai sunt.
Apa ”lucrează” în continuare
Expertiza executată după alunecările de teren a mai scos la iveală un fapt îngrijorător. În capătul pistei prelungite, chiar sub ultimul rând de dale, există surse de apă, unele chiar ”generoase”. În lipsa unor lucrări urgente de drenare a zonei, există pericolul ca și pista să fie afectată în viitorul apropiat.
Sistemul de ghidaj, reinstalat
Alunecările de teren au afectat și sistemul de ghidaj al aeronavelor în condiții de vizibilitate redusă (ILS). La sfârșitul săptămânii trecute, instituțiile abilitate au aprobat reamplasarea respectivului sistem cu 130 de metri înainte de finalul pistei. Lucrările de reamenajare urmează să fie suportate financiar tot de către cei stabiliți ”vinovați” în urma expertizei.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 334
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Jean
Acum 1 oră
Un sibian
Acum 1 oră
Un sibian
Acum 2 ore
Anomis
Acum 4 ore
Dth