Înainte să înceapă vreun proces pentru stabilirea celor care vor suporta valoarea reparațiilor necesare la pista aeroportului sibian, toate părțile implicate vor participa la o conciliere, anunță președintele CJ Sibiu, Martin Bottesch. La această conciliere este invitată și firma care a asigurat consultanța pe parcursul derulării proiectului de modernizare a Aeroportului, Dornier Consulting. Există o mare probabilitate ca și aceștia să fie puși să răspundă și financiar pentru defecțiunile provocate de alunecarea de teren produsă în vara anului trecut.
Deocamdată, multe necunoscute
„Deocamdată îi chemăm pe toți la conciliere: proiectantul, consultantul și executantul. Asta nu înseamnă, deocamdată, proces. Dar se vor lămuri lucrurile”, a declarat Martin Bottesch, preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, pentru Turnul Sfatului. În ultimele zile, ceaţa densă a dus la anularea mai multor curse de pe Aeroportul care, din august, nu mai are un sistem funcţional de ghidaj în condiţii de vizibilitate redusă. Lipsa zborurilor a dus la pierderi care pot fi calculate drept daune şi imputate celor care vor rămâne vinovaţi, adminite preşedintele CJ Sibiu.
Cât priveşte situaţia Dornier Consulting, Bottesch este, deocamdată, rezervat în declaraţii, cu toate că în ultima vreme se vehiculează tot mai clar imputarea unor sume şi firmei de consultanţă care a reprezentat CJ Sibiu în tot procesul de modernizare.
S-au schimbat licitaţiile
În iarna anului trecut, după publicarea expertizei legate de alunecările de teren, Bottesch anunţa că atât proiectarea, cât şi execuţia lucrărilor de reabilitare vor fi atribuite în cadrul aceleiaşi licitaţii. Între timp, lucrurile s-au schimbat. „Am socotit că e mai bine să facem mai întâi un studiu de fezabilitate și proiectarea. Odată cu proiectul tehnic se cunosc mult mai bine valorile şi apoi va putea fi scoasă la licitaţie şi execuţia propriu-zisă”. Cât priveşte sumele necesare şi acestea sunt tot necunoscute. Din garanţia de bună execuţie rămasă de la constructorul Max Boegl va fi plătit proiectul. „Despre sume discutăm după următoarele etape. Acești bani din garanție ajung sigur pentru proiectare”, a mai spus Bottesch. Care a admis faptul că lucrările ar putea începe abia în vara sau toamna acestui an. „Nu se poate spune cât vor dura lucrările”, a mai spus Bottesch.
Problemele, pe scurt
Potrivit expertizei realizată de G.F. Technical Expert SRL, pământul de umplutură folosit pentru prelungirea dealului pe care este aşezată pista este de slabă calitate, „având proprietăţi fizico – mecanice care se înrăutăţesc considerabil în prezenţa apei”. Pe lângă materialul insuficient de bun calitativ, nici execuția sistemului de drenaj nu este una de lăudat - ”Sistemul de drenaj proiectat şi realizat este evident subdimensionat şi necorespunzător pentru amplasamentul analizat”, continuă concluziile studiului, redactate pe 17 octombrie 2010. Lipsa unui sistem de drenaj corespunzător, mai arată studiul, a dus la formarea unor ”pungi de apă” sub suprastructura pistei şi în terenul din vecinătatea acesteia.
În fine, o altă greșeală care a dus la situația de față este proiectarea unei înclinații a taluzurilor cu un grad mult prea ridicat pentru pământul de umplutură folosit. Acelaşi proiect amintea că responsabilitatea ar trebui împărţită tuturor celor implicaţi: antreprenor, constructor, consultant şi proiectant.
„Executantul a mers pe aceeași poziție, că nu este vina lor, că ei au executat proiectul așa cum era făcut. Proiectanții nu și-au exprimat niciun punct de vedere și așteptăm să vedem care va fi poziţia lor la conciliere”, Martin Bottesch
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Prof. de Geografie
Acum 9 ore
@Hermannstadt
Acum 10 ore
Pastor Marginas
Acum 10 ore
Pastor Marginas
Acum 11 ore
X