Marţi,
20.10.2020
Cer Senin
Acum
0°C

Afacerile se muta pe internet. Sau macar depind de el

05 Iunie 2011 23:45

Site-uri, bloguri, rețele de socializare, Twitter, Facebook, LinkedIn. Nu le folosești pentru afacerea ta, nu exiști! Companiile românești au înțeles importanța online-ului și din ce în ce mai multe companii își promovează afacerile pe internet. BCR, Petrom și lista numelor grele continuă. Marketing 24/7 este unul dintre cele mai importante evenimente de business și online organizate în ultima vreme la Sibiu. Sub bagheta antreprenorului Ciprian Stăvar, la Sibiu au venit nume mari ale afacerilor în online, Marius Ghenea, președintele PC Fun, Dorin Boerescu, CEO la 2Parale, Antonio Eram, CEO al mobilPay.com și mulți alți afaceriști care au recunoscut și utilizat la maxim potențialul online-ului. Timp de două zile, la Hotelul Ibis s-au discutat strategii, s-au dat sfaturi și s-au tras concluzii legate de îmbinarea afacerilor cu internetul.

Reporter: Chiar atât de importante pentru business sunt rețelele sociale?

Ciprian Stăvar: Dacă este să trecem din latura socială în cea de afaceri, Internetul și instrumente cum ar fi blogul, Facebook, Twitter sau YouTube, vin doar să susțină un plan pe care tu l-ai făcut în legătură cu o comunicarea cu publicul țintă. Iar când spun publicul țintă, mă refer mai departe de clienți sau consumatori. De fapt corect ar fi să vorbim despre publicuri, fiecare cu particularitatea sa.

Rep.: Dar concret, cum poți transforma comunicarea în venituri?

C. S.: Eu consider că finalitatea oricărui efort de comunicare, ca și componentă a marketingului este vânzarea, în mod profitabil, care să genereze un business sustenabil. Pe de altă parte, utilizarea unor rețele online, cum ar fi Facebook nu poate avea ca obiectiv și finalitate imediată vânzarea. Cu alte cuvinte va fi dificil ca prin simplul fapt că am deschis o pagină de Facebook să generez vânzări după câteva (multe sau puține) postări. În primul rând că pagina va avea zero fani la început. Și chiar numele sugereaza: fani, adică oameni care te cunosc, care știu cât de cât despre tine sau încep, pentru că-și doresc acest lucru, să te cunoască. De aici apare importanta utilizării unui model al procesului de vânzare, de la necunoscut la client fidel, proces ce presupune parcurgerea a mai multor etape pe care eu le imaginez cu treptele unei scări. Fiecare treaptă este mai aproape de final, adică de vânzare. Ceea ce face comunicarea, prin social media, sau prin orice alte metode este să informeze și să conducă consumatorul de pe o treaptă pe alta. Aceste, să le numim, sub-procese, nu constituie în sine o vânzare, dar reprezintă un test de încredere și comunicare eficientă. Fiecare treaptă în sine este o barieră (treaptă, deh) ce trebuie trecută pentru a permite în final vânzarea. Pot exista scurtături, dar la fel de bine anumite trepte, care nu sunt abordate corespunzător, pot fi de fapt capcane. Imaginează-ți o scară de lemn fără o treaptă, sau cu una fragilă. Un pas greșit și ești cu gâtul frânt.

Rep.: Există o rețetă care nu are cum să dea greș în comunicarea online?

C. S.: În online, ca și în viața offline, social media poate fi comparată cu o mare petrecere. Lumea participă, întâlnești persoane pe care le agreezi sau altele pe care le eviți. Te implici în conversații sau doar tragi cu urechea. Sau cu ochiul. Dacă există rețete care să-ți explice cum să te comporți la o petrecere, atunci cu siguranță vei putea să le adaptezi la ceea ce înseamnă social media online. Acum, ca la orice petrecere, așteptările și motivațiile sunt diferite. Poate că unii sunt pur și simplu gură cască, le place să se afle în mulțime, în mijlocul acțiunii. Alții au nevoie ca ei să fie în centrul atenției sau să genereze râsete, valuri de indignare, scandaluri sau voie bună.

 

Rep.: Cum creezi relația de apropiere cu clientul tău?

C. S.: Asta e frumusețea frumuseților. Mediile sociale îți permit să afli de ce cumpără, sau nu, clienții de la tine. Care le sunt nemulțumirile și care sunt (mai rar exprimate) bucuriile. Așadar, primul tău pas în social media ar fi să asculți și să-ți înțelegi consumatorul. Iată însă că nu spun nimic nou. Este ceea ce face sau ar trebui să facă fiecare antreprenor sau vânzător. Doar că SM (social media n.red.) îți permite acest lucru într-un cadrul mult mai informal, mai uman și mai apropiat de nevoia reală.

Bogdan Brylynski

de Bogdan Brylynski

Editor
Telefon:
0722 227 297

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus