Luni,
20.09.2021
Parțial Noros
Acum
12°C

Test drive in Sibiu: bicicleta, scuterul, masina si autobuzul

Reporterii Turnul Sfatului au străbătut orașul de la un capăt la altul, pe cinci trasee de lungimi peste medie pentru a verifica în practică avantajele fiecărui mijloc de transport în Sibiu. Unul pe biclicletă, altul pe scuter, un al treilea reporter la volanul unei mașini de oraș și, în fine, o colegă cu abonament Tursib au ”concurat” pe cinci trasee cu o lungime totală de 27 de km. Care mijloc de transport s-a mișcat mai bine în traficul unei după-amieze de vineri, citiți în materialul rezultat.

Strada Zaharia Boiu (în spatele Tribunalului) – Obi, a fost primul traseu. Obi – Grădina Zoologică, al doilea, iar din parcarea Grădinii Zoo până în mijlocul Pieței Mari a Sibiului a fost ales al treilea traseu. Drumul din Piața Mare și până aproape de Zona Industrială Vest, în parcarea Vămii, a constituit al patrulea traseu, iar de la Vamă și până înapoi, pe strada Zaharia Boiu reporterii Turnul Sfatului au mers pe cel de-al cincilea traseu.
Nu a fost vorba de o competiție. Niciunul din reporteri nu a căutat să ”gonească” pentru a ajunge dintr-un punct în celălalt. Am vrut, pur și simplu, să testăm care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui mijloc de transport, în Sibiu, la o oră cu trafic maxim.
Inițial, am pornit toți patru din același loc, cu gândul de a ne aștepta unii pe alții la punctele intermediare și a porni mai departe împreună, astfel încât să întâmpinăm fiecare aceleași condiții de trafic. După primul traseu, în parcarea Obi, am hotărât, însă, că nu vom mai sta să așteptăm și colega ce a ales autobuzul: se mișca mult prea încet pentru oricare din celelalte trei mijloace de transport alese.
Scuterul a parcurs primul cel dintâi traseu. Mașina a fost, apoi, cea care a trecut prima ”finișul” celui de-al doilea traseu, iar bicicleta a fost prima care a ajuns în Piața Mare a Sibiului. Ultimele două trasee nu au avut un câștigător: scuterul și mașina au ajuns la destinație în același timp. Pe baza ”punctajului”, însă, scuterul a înregistrat cei mai buni timpi.



Zaharia Boiu – parcarea magazinului Obi
Lungime: 4,8 km

Cu bicicleta: 12 min
Cu autobuzul: 32 min
Cu scuterul: 7 min
Cu mașina: 9 min

Parcarea Obi – Grădina Zoo
Lungime: 8,5 km

Cu bicicleta: 26 min
Cu autobuz: 37 min.
Cu scuter: 20 min.
Cu mașina: 17 min.

Grădina Zoo – Piața Mare
Lungime: 5 km

Cu bicicleta: 12 min
Cu autobuz: 21 min
Cu scuter: 13 min
Cu mașina 21 min

Piața Mare – Vamă
Lungime: 4,5 km

Cu bicicleta: 16 min
Cu autobuz: 37 min
Cu scuter: 17 min
Cu mașina: 17 min

Vamă – Zaharia Boiu
Lungime 4,2 km

Cu bicicleta: 11 min
Cu autobuzul: 17 min
Cu scuter: 8 min
Cu mașina: 8 min




Dezavantajul pe bicicletă: praful

Cel mai greu traseu pe bicicletă a fost cel din Piața Mare, până în parcarea Vămii, mai ales pe porțiunea dintre McDonald’s și Metro. Căldura după-amiezii, îmbâcsită de praful lucrărilor la drumul respectiv, combinată cu traficul auto mai intens și cu faptul că, de la Metro către Aeroport, pe nicuna din marginile străzii asfaltul nu este, încă, reabilitat a dat la iveală ceva transpirație. Un punct pozitiv, însă, pe toate traseele: nu am întâlnit niciun șofer care să incomodeze, în vreun fel, pe cei care merg pe bicicletă. Dimpotrivă, la urcarea pe strada Rennes către pista de biciclete de agrement, o coloană formată din patru mașini a așteptat cuminte în spatele biciclistului până la capătul pantei de urcare.
Pe primul traseu, cel care se termina în parcarea Obi, a fost aleasă și o ”scurtătură”, respectiv pe ”pietonala” de pe strada Turnului, venind dinspre Teatrul Gong. Mai greu a fost la urcarea podului, pe trotuar, dar mirosul teilor înfloriți care străjuiesc podul a meritat toți banii.
Cei mai bine de opt km de la Obi până în celălalt capăt al orașului au dat ceva bătaie de cap, dar odată ajuns pe pista de biciclete, prin parcul Sub Arini, mersul capătă aspectul unei plimbări care astâmpără plăcut orice urmă de transpirație dobândită pe pistele amenajate pe marginea străzilor. În fine, cel mai rapid traseu, chiar dacă nu cel mai scurt, a fost din Grădina Zoo, până în mijlocul Pieței Mari. Faptul că cea mai mare porțiune poate fi parcursă pe pista din parc, ”la vale”, combinat cu faptul că în afara semaforului de pe Victoriei cu Șaguna nu mai ai alte opriri obligatorii, e dovada că biciclete poate fi un mijloc de transport și sigur și rapid. Plus sănătos și plăcut.


Autobuzul, pe ultimul loc

Călătoria cu autobuzul a luat startul pe bulevardul Victoriei, cu autobuzul 1, care a avut decenţa să nu întârzie mai mult de cinci minute. În autobuz lume multă, locuri puţine. Toţi se plâng că e prea cald. Cele şapte staţii se perindă molcom, astfel că ajung cu greu la OBI.
După două minute iau iarăşi acelaşi autobuz şi pornesc spre Grădina Zoologică. Oameni realtiv puţini. Tinerii îşi atârnă gâturile pe geam căutând aer, doamnele îşi fac vânt cu câte-o factură de la gaz uitată prin geantă.
Ajung în ultima staţie, la cimitir, unde începe să-mi piară optimismul. Până la zoo mai am o bucată de mers si următorul autobuz vine peste 20 de minute. Şi e tot mai cald. Speranţa se arată sub forma autobuzului Sibiu-Răşinari. Cer bilet, plătesc 1.5 lei şi urc. O manea răsună cu spor din difuzorul prăfuit.
De la Zoo către Piața Mare, plecarea cu autobuzul 13 întârzie cinci minute, extrem de valoroase în ”cursa” contra bicicletei, cel puțin.
Trăgând linie, cei 27 de km cu toate punctele intermediare și ”mersul pe jos” au consumat două ore și 34 de minute, petrecute în șase autobuze și (înspre) opt stații.

Scuter cu două opțiuni: responsabil sau i

Prima dată să vă spundem despre ce e vorba: un scuter în patru timp (pornește mai greu la semafor), de 49 cc, cu limitator de viteză fixat la 50 de kilometri la oră. În concluzie, undeva la jumătate, pentru că nu am avem nici autobuze Mercedes cu aer condiționat, nici Ferrari de rupt pe străzi, nici bicicletă Trek Butterfly Madone de 500 de mii de euro (search pe google: cea mai scumpă bicicletă).
Principalele avantaje ale scuterului: economie la combustibili, față de mașină, mai puțină transpirație, față de biciclist și orice alt argument față de autobuz. În plus: în oraș s-a dovedit că scuterul este extrem de util. Aici există însă o obiecție: dacă te bagi în față. Dacă nu ești obișnuit să te strecori, atunci avantajele față de mașină se subțiază.
Cel mai ușor pentru un scuterist molcom este drumul întins, de exemplu cel până la Zoo. Cele mai puțin plăcute sunt cele cu drumuri făcute praf: Sibiu – Vamă. Îți ”fuge„ permanent roata din spate prin asfaltul proaspăt ”rașchetat”, iar șoferii din spate nu au deloc milă și te șarjează cu claxoane și depășiri la intimidare. Dar, la fel ca șoferii, și scuteriștii pot fi responsabili sau iresponsabili.

Cu mașina e cel mai practic

Toată lumea știe cum se circulă cu mașina prin Sibiu, mai ales la ore de vârf, așa că nu vom insista prea mult pe acest aspect. Doar momentele importante. Prima surpriză a fost pe traseul Zaharia Boiu - Obi, când am prins un singur semafor, cel de la intersecție cu Vasile Milea, și chiar dacă trficul a fost foarte lejer am ajuns după scuter la destinație.
Pe tronsonul doi, Obi - Zoo am mers pas la pas cu scuterul până la podul peste Cibin de pe Șoseaua Alba Iulia, moment în care traficul s-a mai eliberat iar scuterul n-am mai putut ține pasul.
De fiecare dată bicicleta și autobuzul au părut doar glume. N-a mai fost o glumă deloc traseul Zoo - Piața Mare. Trafic greu pe Calea Dumbrăvii, bara la bară, semafoare multe, apoi lucrări pe Tribunei și zero locuri de parcare pe Mitropoliei. Nu-i de mirare că am depășit doar autobuzul.
Alte surprize au fost sosirile la Vamă și înapoi la redacție, când practic am ajuns în același timp cu scuterul. Singura diferență a fost că eu am putut aduce un pasager și ceva bagaje.


 

Comentarii

11 comentarii

ULOS

Acum 10 ani

Sigur cel cu bicicleta a pedalat ceva. Iti dai seama si dupa traseul Obi - Gradina Zoo. Daca mergi normal fara sa fortezi sigur faci mai mult. Am bicicleta si circul des. Oricum indemn toti sibienii sa foloseasca bicicleta. Iar pentru soferii bizoni sa nu ne mai vazeze pe noi biciclistii cu usile de la masina cand vor sa coboare si sa ne vada si pe noi cand avem prioritate ca altfel s-ar putea sa ne facem piftie de bizonii antrenati pentru a ucide.
Raspunde

Florian

Acum 10 ani

Ar fi trebuit realizat testul pe vreme de ploaie sau chiar in timpul iernii... Sunt evidente dezavantajele biciletei si a scuterului...
Raspunde

dan

Acum 10 ani

adica vrei sa spui ca media de viteza acolegului tau cu bicicleta afost de 40km/ora ? nu prea te cred pt ca asta e viteza de tur ciclist semi profi
Raspunde

andrei

Acum 10 ani

Cum ai calculat tu media orara de ai ajuns la 40 km/h?
Raspunde

dabija

Acum 10 ani

imi pare rau dar nu am inteles...bicicleta a fost pe masina, care masina era Jeep :))
Raspunde

Gretel

Acum 10 ani

Mie maximul vitezei lui Traian mi-a dat 25, ceea ce e rezonabil. Nu ştiu cum calculează ante-vorbitorul.
Raspunde

Gretel

Acum 10 ani

Am uitat: drăguţă întrecerea voastră. Desigur, Sibiul nu e Londra şi scuterul nu e barca cu motor din competiţia similară Top Gear, dar cred că v-aţi distrat!
Raspunde

gerg

Acum 10 ani

nice!
Raspunde

Ciuci

Acum 10 ani

In articol ati spus ca la ultimele doua probe nu exista castigator dar din cate am vaut bicicleta a scos 16 min iar masina si scuterul 17 min deci ar cam fi un castigator.
Raspunde

octaedru

Acum 10 ani

Exista un castigator, este biciclistul care a pedalat fara pauze intre etape, este vorba de primarul Johannis. Domnia sa a declarat ca a pedalat si era pacat sa se opreasca atunci cand voiau prostii de ziarisri sa noteze timpii intermediari.
Raspunde

tkwmEBTKyAH

Acum 10 ani

A wonderful job. Super hlepufl information.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus