Joi,
22.04.2021
Ploi Scurte
Acum
9°C

Mortii nu tin cont de calitatea asfaltului

Întrebare: care a fost anul cu cele mai puţine accidente pe DN1, între Veştem şi limita judeţului Braşov? Răspuns: anul 2007, când cei 35 de km ai respectivei porţiuni din DN1 erau împânziți de semafoare, pentru şantierul în lucru. Imediat ce lucrările s-au apropiat de finalizare, numărul accidentelor soldate cu morți și răniți a început iarăși să crească. În ultimii zece ani, pe cei 35 de km ai drumului amintit au murit 68 de persoane.

Aproape 19 milioane de euro au costat lucrările de reabilitare și modernizare a DN1, cuprins între Veștem și limita județului Brașov. Lucrările au fost atribuite de Compania națională de autostrăzi și drumuri naționale companiei franceze Colas, care a început lucrările la finele lui 2006. Din primăvara lui 2007, însă, lucrările au demarat pe multe tronsoane, fapt ce a determinat închiderea câte unei benzi de circulație în foarte multe puncte. Dincolo de faptul că acest lucru a dublat, practic, durata unei călătorii cu mașina între Sibiu și Brașov, semafoarele folosite pentru a dirija circulația în punctele de lucru a redus simțitor numărul accidentelor rutiere cu urmări grave.

Astfel, dacă în 2005 și 2006 au avut loc peste 20 de accidente grave, în 2007 numărul acestora a scăzut la 10. Numărul răniților, însă, a rămas relativ constant, în fiecare din anii 2005, 2006 și 2007 statisticile Inspectoratului județean de poliție indicând aproximativ zece răniți grav.

Drumul modernizat nu înseamnă siguranță

Reabilitarea DN1 a însemnat, în afara refacerii infrastructurii de rulaj, lărgirea părții carosabile și modificarea intersecțiilor cu drumurile secundare. Acest lucru nu înseamnă, însă, și condiții mai sigure de trafic. Astfel, din statisticile poliției rezultă că din 2008 - de când anumite porțiuni ale drumului au început să fie în mare finalizate – numărul accidentelor a început să crească din nou. Șapte persoane au murit, acum trei ani, pe cei 35 de km de drum, iar alte 20 au fost rănite grav în tot atâtea accidente înregistrate în statistici. Accidentele grave au crescut însă și mai mult în următorul an, 2009, când și mai multe porțiuni din DN1 erau date în folosință integral. 24 de accidente grave (maximul din ultimii zece ani) au fost înregistrate în cursul lui 2009, nouă persoane pierzându-și viața. Alte 16 persoane au fost grav rănite, numărul răniților ușor fiind de 21. În 2010, odată ce polițiștii au intervenit cu mai multe acțiuni pe respectivele porțiuni de drum, s-a înregistrat o scădere a evenimentelor negative. Numărul accidentelor a scăzut la 17, iar cel al morților la șase. Cât privește prima parte a acestui an, până acum au fost înregistrate zece accidente, cu patru morți și șapte răniți grav.

Viteza, principala cauză a accidentelor

Șeful IPJ Sibiu, comisarul de poliție Tiberiu Ivancea, spune că principala cauză a accidentelor rămâne depășirea vitezei regulamentare. ”Odată cu reabilitarea carosabilului, șoferii calcă mai mult pedala de accelerație. Viteza excesivă și depășirile interzise sunt principalele cauze ale acestor evenimente rutiere. Noi putem pune echipaje de poliție, radare, dar la un tronson de câțiva zeci de kilometri vă dați seama că nu funcționează”, spune Ivancea. Potrivit lui, în lipsa autostrăzilor, cele mai eficiente metode de a preîntâmpina producerea accidentelor rutiere o reprezintă delimitarea sensurilor de mers. Astfel de lucrări au fost executate, recent, la Aciliu și pe Hula Bradului. ”Din păcate, noi suntem vitregiți aici, deoarece centrala regionalei de drumuri se află la Brașov și către noi fondurile sunt alocate mai greu. Am făcut, alături de domnul prefect, o serie de demersuri și am primit promisiuni că se vor aloca bani pentru astfel de lucrări”, mai spune Ivancea.

Extremele accidentelor

În ultimii zece ani, pe DN1 între Veștem și limita județului Brașov au avut loc 184 de accidente. Au murit 68 de persoane și alte 145 au fost rănite grav. Cu cei 106 de răniți ușor, în total, au avut de suferit direct nu mai puțin de 319 persoane. Cel mai negru an a fost 2002, când au murit 11 persoane. Din punctul de vedere al răniților grav, cei mai mulți au fost înregistrați în 2004 – 28 de persoane, în 19 accidente.

Vizualizari: 143

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

ionut

Acum 9 ani

a spune ca o limita de 50 km/ora sau mai putin scade frecventa accidentelor pe un sector de drum nou cu doua benzi e ca si cum ai spune ca e mai bine ca avioanele sa nu se mai desprinda de sol in timpul unei calatorii
Raspunde

bes

Acum 9 ani

Faceti autostrada Sibiu - Brasov, cu radare fixe, camere etc. si numarul de accidente o sa scada simtitor.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus