La trei ani de la darea în folosință a noului Aeroport internațional Sibiu – cea mai mare investiție locală de până acum - autoritățile sunt încă departe de a bifa proiectul drept ”rezolvat”. Strategiile se schimbă – scad tarifele -, cheltuielile de asemenea – e nevoie de subvenții -, în timp ce primarul Sibiului, Klaus Johannis, spune că e strict problema Consiliului Județean finanțarea lucrărilor de reabilitare a alunecărilor de teren de acum mai bine de un an. Peste toate, procurorii DNA de la București au dispus redeschiderea dosarului împotriva președintelui CJ. ”Să vină procurorii, să cerceteze”, spune Martin Bottesch.
Ceea ce era previzibil și necesar de mai bine de un an se va întâmpla în cursul următoarelor săptămâni: tarifele practicate pe Aeroportul din Sibiu vor scădea, pentru a stopa reducerea numărului de curse și, dacă se poate, atragerea de noi companii care să opereze zboruri de la Sibiu.
Discuțiile pentru reducerea tarifelor au fost inițiate de câteva săptămâni de Augustin Sava, directorul Regiei Autonome Aeroportul Sibiu și, cel mai probabil, se vor concretiza într-un proiect de hotărâre ce va fi supus votului la finele lunii octombrie. Problema care apare odată cu scăderea tarifelor este, însă, necesitatea subvenționării activității aeroportului. ”Tarifele mici vor face companiile să vină la Sibiu. Dacă le scădem, va trebui să subvenționăm activitatea aeroportului. Dacă scădem mult, subvenționăm mult”, a anunțat Bottesch.
Până la tarife mici, vine DNA
Fostul consilier județean, Corneliu Bucur, nu a renunțat la sesizările penale făcute împotriva lui Bottesch. După ce procurorii DNA Alba au decis, în 22 iulie, să îl scoată pe președintele CJ Sibiu de sub urmărire penală într-un dosar care avea în centru investiția pentru modernizarea Aeroportului, Corneliu Bucur a făcut apel la instanțele superioare. Iar pe 31 august, Secția de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupție, al cărei procuror șef este celebrul Doru Țuluș, a întors ordonanța dată de procurorii de la Alba și a decis ”redeschiderea și reluarea urmăririi penale împotriva lui Bottesch Martin, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice”.
Potrivit ordonanței emise de procurorii DNA de la București, președintele Consiliului Județean are 20 de zile la dispoziție pentru a face plângere în instanță, la Judecătoria Sibiu. O astfel de acțiune nu a fost, însă înregistrată și, spune Bottesch, nici va fi. ”Nu am contestat ordonanța pentru că nu am nicio problemă să se continue cercetarea. Să vină procurorii, să cerceteze”, declară, dezinvolt, președintele Consiliului Județean Sibiu.
Chiar dacă cercetarea va înseamna întâlniri cu procurorii, documentație re-analizată din scoarță în scoarță și așa mai departe. Martin Bottesch nu se arată deranjat de acest lucru. ”Nu am nicio problemă din acest punct de vedere. Să se continue cercetarea și sunt convins că tot așa se va finaliza ca și prima dată, cu scoaterea de sub cercetare penală”.
Primăria lasă Consiliul Județean să rezolve problema pagubelor
În investirea celor 70 de milioane de euro pentru modernizarea și extinderea aeroportului sibian, CJ Sibiu și Primăria municipiului Sibiu au fost parteneri cu obligații egale – sumele necesare investiției au fost plătite în mod egal, scenariul final având în vedere o societate pe acțiuni în care Primăria și CJ să fie parteneri.
Discuțiile pe această temă au dispărut din peisaj în ultimul timp, fiind eclipsate de problemele apărute la dealul care ar fi trebuit să asigure prelungirea pistei, deal care a alunecat la finele lui august 2010. Pentru proiectarea lucrărilor de reabilitare (estimate de CJ Sibiu la 15 milioane de euro, în procesul deschis împotriva constructorilor de la Max Boegl), a fost angajată firma Ecoterra SRL, din București. Aceștia au drept punct de plecare o expertiză de anul trecut, care arată că pentru reabilitarea lucrărilor e nevoie fie de îndepărtarea porțiunii de deal care a alunecat și reconstruirea zonei, fie de consolidare cu piloți forați până la mare adâncime și, evident, reamenajare a zonei.
”Firma are la dispoziție sugestiile expertului. Poate fi adoptată fie prima, fie a doua soluție sau chiar să vină cu o soluție proprie. Dar aceasta va trebui să fie acceptată de cel care a făcut prima expertiză. Acum se lucrează la studiul DALI (documentația de avizare a lucrărilor de intervenție – n.r.) și când vor veni cu acest studiu, în luna octombrie, atunci vom vedea ce propuneri au”, spune Bottesch.
Iar cum procesul de recuperare a pagubelor inițiat de CJ împotriva constructorilor, a proiectantilor și a consultanților va dura ani buni, autoritățile vor trebui să caute alte surse de finanțare a lucrărilor de reabilitare. ”Până nu știm costurile nu facem scenarii. Procesele se pare că nu se vor termina repede. În paralel, va trebui să facem ceva pentru Aeroport. Mergem înainte cu proiectarea înainte și vom vedea pe urmă ce trebuie făcut”.
Chestiunea unei eventuale unei noi asocieri cu administrația municipiului Sibiu pentru lucrările de reabilitare este o problemă de viitor, spune președintele CJ Sibiu. ”Vom discuta această problemă când vom ști ce costuri sunt”.
Pentru primarul Sibiului, Klaus Johannis, finanțarea lucrărilor de reabilitare a Aeroportului este una tranșată. ” Asta este o treabă numai a Consiliului Județean”, spune Johannis.
Un studiu cam degeaba
115.000 de euro a cheltuit, în 2008, Consiliul Județean Sibiu pentru un studiu care ar fi trebuit să stea la baza dezvoltării viitoare a aerogării sibiene. Doar că studiul efectuat de germanii de la Symbios nu mai este nici măcar pomenit, acum, de autorități. Oricum, realitatea în ceea ce privește evoluția traficului pe Aeroportul Internațional Sibiu s-a încăpățânat să nu ”respecte” ceea ce au încercat să previzioneze cei de la Symbios. Spre exemplu, chiar și în prognoza pe termen scurt (adică evoluția traficului în 2009), cifrele avansate de Symbios s-au dovedit a fi departe de realitate. În scenariul de bază, cei de la Symbios apreciau că pe Aeroportul sibian se va înregistra în 2009 un trafic (pasageri care pleacă sau sosesc) de 191.206 pasageri. În realitate, statistica oficială a AIS arată că acum doi ani, traficul a depășit cu puțin 154.000 de călători. Iar în scenariul optimist, cei de la Symbios anunțau peste 238.000 de pasageri. Trebuie specificat faptul că cei germanii au ajuns la aceste cifre luând în calcul doar companiile care operau zboruri pe Aeroportul Sibiu, fără să aibă în vedere semnarea de eventuale noi contracte cu alte companii de zbor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri:
Aeroportul Internațional Sibiu ,
Consiliul Judetean Sibiu ,
Consiliului Județean ,
Judecătoria Sibiu ,
Consiliului Județean Sibiu ,
Klaus Johannis ,
Max Boegl ,
Consiliul Județean ,
Augustin Sava ,
Aeroportul Sibiu ,
Martin Bottesch ,
Corneliu Bucur ,
Doru Țuluș ,
Bottesch Martin
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 8 minute
Educatie! Contraceptie!
Acum 8 minute
Finch
Acum 27 minute
Asdfasdf
Acum 29 minute
Vivi Dragan
Acum 34 minute
Vivi Dragan