Marţi,
04.10.2022
Parțial Noros
Acum
10°C

Scoala altfel

De anul acesta, în învățământul nostru preuniversitar se va întâmpla o inițiativă interesantă pentru toți „actorii” din acest proces: o săptămână de activități care ies din rutina programului obișnuit și care au fost gândite să lărgească orizontul elevilor, mai ales că vor implica un cadru de desfășurare mai larg decât incinta școlii.

Este o ocazie binevenită ca și alți specialiști decât cei care elaborează programa școlii să prezinte propuneri pentru lărgirea orizontului spiritual al celor tineri – care sunt viitorii specialiști, cetățeni și chiar subiecți politici ai așezărilor noastre! Ca arhitecți și urbaniști, noi dorim să venim cu propunerea includerii în aceste acțiuni cu elevii a unui domeniu care nu este deloc abordat în „curricula” învățământului românesc: Educația pentru frumos și contactul cu Patrimoniul imobiliar.

Sigur că acest domeniu este reprezentat în programele unor licee de artă, dar noi avem în vedere toți elevii (de la 6 la 18 ani) și din toate școlile – pentru că absolut fiecare copil ar trebui să-și modeleze sufletul prin contactul cu marea ARTĂ, creeată în decursul existenței civilizațiilor și, în general, prin cunoașterea frumosului în relațiile dintre oameni, dintre om și creația lui Dumnezeu! Un număr impresionant de personalități culturale a pledat, de-a lungul secolelor, pentru această educare a tinerilor prin contactul cu expresia frumosului rămas de la mii de generații, care au încercat să-și facă suportabilă viața alături de semeni și în zone nu totdeauna comode…

EDUCAȚIA PENTRU ȘI ÎN SPIRITUL FRUMOSULUI – se poate face de către cei care s-au pregătit în universități specializate în domeniile umaniste-artistice și ar putea să cuprindă câteva puncte esențiale:

- prezentarea categoriilor estetice, care se întâlnesc în toate operele de artă, în toate aspectele vieții culturale, dar și cotidiene.

- cum se poate discuta despre gusturi, pentru că acestea se formează, nu ne naștem cu ele, dar putem să nu le aflăm de la oameni competenți și părinți responsabili, și-atunci rămânem cu sufletul sterp, pradă instinctelor…

- estetica locuinței/ a străzii/ a orașului, până la a deveni cetățeni responsabili, care nu pot fi manipulați în convingerile lor despre adevăratele valori, ce guvernează o așezare sănătoasă, o comunitate puternică!

- despre invazia prostului-gust, a kitsch-ului, în cultura de azi și în viața noastră interioară (cum ne deformează și ne chinuie aceste manifestări subculturale).

- frumoasa trăire împreună – despre experiența milenară a satului „bine așezat”/ despre experiența vieții la oraș/ despre solidaritate și adevărată comunitate.

CONTACTUL CU PATRIMONIUL IMOBILIAR – un aspect pe care îl experimentăm din două direcții: din banalul contact cu obiectele mobile ce ne înconjoară, acasă, la școală sau la serviciu, peste tot/ și din contactul cu patrimoniul invizibil, constituit din tradiții, obiceiuri și convenții sociale; toate acestea se petrec în spații organizate de grupurile umane sub forma construcțiilor - în interior sau printre ele, adică în spațiile urbane/rurale deschise. Acesta e patrimoniul imobiliar, tocmai în contrast cu lumea obiectelor mobile – el rămâne zeci/sute sau mii de ani, el acumulează energiile sociale invizibile, energiile culturale care se depun în „spiritul locului”, fiind de fapt așezate în straturile generațiilor care le-au trăit!

Acest contact trebuie conștientizat, elevii trebuie atenționați asupra valorii  acestei creații umane, pe lângă care pot trece ani de zile indiferenți… Pentru că viața lor, viața fiecăruia, se petrece între niște borne de valori, fără de care totul poate cădea prea ușor în haos! Lucrurile se mai întâmplă prin vizite organizate în oraș sau excursii, dar și acestea devin tot mai rare astăzi…

Putem analiza ce oferă Sibiul nostru, pentru că el a fost totuși o Capitală Culturală Europeană!  Mi-e și teamă de un eventual sondaj prin școlile sibiene, relativ la motivele pentru care a fost desemnat Sibiul la un titlu atât de onorant…

Dar avem oportunități cu totul deosebite, care trebuie prezentate copiilor de la cele mai fragede vârste: urmele de vechime remarcabilă ale unor construcții / turnurile cu punctele de belvedere / așezarea orașului istoric în zona „de sus” și cea „de jos”, inclusiv acele scări monumentale care fac legătura între cele două zone / muzeele atât de variate prezente în oraș. De remarcat că monumente arhitecturale, dar și monumente naturale, se găsesc și înafara orașului istoric medieval! Și mai este un aspect extrem de fertil pentru cunoaștera și imaginația celor tineri – șantierul!  Vizitarea șantierelor arheologice, a celor de restaurare patrimonială și a celor în care construcții noi, proiectate cu mare talent, se alătură ingenios celor vechi, sunt experiențe de neuitat pentru copii, care într-adevăr le pot oferi modele de gândire creativă și o scară corectă a valorilor!

După câțiva ani de asemenea educație, sunt convins că extrem de puțini tineri ar mai „gusta” manifestări sub-culturale (muzică, filme, construcții grotești etc.), care le înjosesc de fapt personalitatea și îi coboară la rang de sub-oameni…

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 229

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus