153,4 milioane de lei a investit Consiliul Județean Sibiu în modernizarea Aeroportului sibian, în timp ce Consiliul Local Sibiu a efectuat plăți în valoare de 101,3 milioane de lei, reiese din situația întocmită de un grup de lucru din cadrul CJ Sibiu. Interesant este că la împărțirea a cotelor de participare (între CJ și CL) la extinderea și modernizarea aeroportului a fost ”împărțit” și depozitul de carburanți, deși acesta nu a mai fost construit. În ceea ce privește recepția finală a pistei, al cărui capăt s-a prăbușit, aceasta e departe de a se încheia: din cauza zăpezii, de cinci luni, proiectantul nu a putut verifica deficiențele.
La fix trei ani de la terminarea lucrărilor de extindere și modernizare a Aeroportului Sibiu, Consiliul Județean Sibiu și Consiliul Local Sibiu își vor împărți cotele de participare la lucrările de modernizare și extindere ale Aeroportului, lucrări pentru care cele două instituții au achitat până acum 254,78 de milioane de lei. Din calculele efectuate, reiese că 60,24% au fost bani investiți de CJ Sibiu, restul de 39,76% fiind plătiți din bugetul municipiului Sibiu.
70%, bani de împrumut. De anul acesta încep ratele
Pentru realizarea noului Aeroport, CJ și CL au adoptat o convenție în 2004, prin care cele două instituții au hotărât să finanțarea lucrărilor să fie făcută în proporții egale. Asocierea între CJ și CL Sibiu în acest scop a dus la un prim împrumut de 140 de milioane de lei în 2007, împrumut împărțit în mod egal de cele instituții. Un an mai târziu, tot de la Dexia KommunalKredit Bank au mai fost împrumutate alte 40 de milioane de lei.
Cele 180 de milioane de lei împrumutate (90 de milioane de către CJ și 90 de milioane de către CL) reprezintă puțin peste 70% din costul total al lucrărilor. Perioada de rambursare este de 25 de ani, cu o perioadă de grație de cinci ani. Această perioadă de grație ”expiră” în octombrie anul acesta, perioadă din care va începe rambursarea creditelor.
Trebuie precizat că diferența între sumele alocate de CJ și CL apare și datorită finanțării de aproximativ zece milioane de euro, pe care Guvernul a alocat-o prin intermediul Consiliului Județean lucrărilor la Aeroport.
Se împarte și ce nu e construit
În ultima ședință din actualul legislativ local (CJ, respectiv CL) aleșii vor fi chemați să aprobe cotele de participare la investiția ”modernizare și extindere Aeroport Sibiu”. Pentru stabilirea acestor cote, s-a stabilit în aprilie 2012 un grup de lucru care a analizat toate facturile plătite celor Iptana București – Obermeyer Planen Munchen (pentru proiectare), Dornier Consulting (pentru managementul proiectului), Dafora SA – Lindner AG – Con-A SRL (pentru terminal, turn de control și clădiri tehnice) și, în fine, celor de la Max Boegl (pentru lucrări de inginerie civilă, adică suprafețe de mișcare și balizaj, drumuri și platforme etc.).
Interesant este faptul că în ”împărțeala” cheltuielilor apare și depozitul de carburanți, investiție care nu a mai fost realizată nici până în ziua de azi. Până acum, nicio instituție nu s-a obosită să explice clar de ce acest depozit nu a mai fost realizat, din moment ce el era cuprins în proiect.
În lista întocmită pentru împărțirea cotelor de participare, în dreptul ”depozitului de carburanți” este trecută și o adăugire, în paranteze – ”materiale în depozit”. Suma prevăzută la acest capitol este de 106.054 de lei. În proiectul de la începerea lucrărilor, depozitului de carburanți i-a fost alocată din suma totală valoarea de 2,16 milioane de lei. Dar nu a mai fost investită.
Recepția finală? Să mai aștepte ”că sunt zăpezi”
Cea mai arzătoare problemă a Aeroportului internațional Sibiu (dincolo de problema drenajului deficitar care a dus la situația în care aproape întregul cablaj al noii piste stă sub apă) este alunecarea de teren, care a dus de râpă – în sensul propriu al expresiei – rambleul cu numărul 9. Pentru reamintire, în august 2010, capătul pistei de aterizare, cel dinspre Cristian, a luat-o la vale, alunecarea de teren distrugând și o parte din drumul perimetral și o serie de instalații specifice.
Pentru că nici proiectantul, nici consultantul și nici executantul nu își asumă responsabilitatea pentru deficiențele a căror remediere va costa, cel mai probabil, între șapte și nouă milioane de euro, între CJ Sibiu și cele trei părți mai sus amintite au fost deschise o serie întreagă de procese.
Între timp, însă, a intervenit și termenul de recepție finală a lucrărilor de inginerie civilă (pistă, drumuri, platforme, împrejmuire etc.), recepție de efectuat la doi ani de la finalizarea procesului verbal la terminarea lucrărilor.
Comisia pentru recepția finală a amintitelor lucrări a fost constituită prin dispoziția președintelui CJ Sibiu, Martin Bottesch, pe 13 ianuarie 2012. Prima ședință de lucru a amintitei comisii a avut loc trei zile mai târziu. ”În urma vizualizării obiectivului au fost analizate documentele înaintate de investitor, proiectant, diriginte de șantier, precum și expertiza tehnică realizată de un expert autorizat pentru alunecarea la rambleu prag 09. De asemenea, a fost luat în seamă și raportul de audit întocmit de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Firmei Dornier Consulting GmbH i s-a solicitat să prezinte un raport detaliat și s-a fixat data următoarei ședințe de lucru”, se arată într-o informare semnată de președintele CJ Sibiu, Martin Bottesch.
La a doua întâlnire a Comisiei amintite, în 8 februarie 2012, când documentele aduse de Dornier au fost la fel de lipsite de substanță, proiectantul cere un termen de lucru îndelungat: ”Proiectantul menționase că este nevoie să verifice în teren toate deficiențele, ceea ce nu va fi posibil, datorită frigului și a zăpezii, înainte de sfârșitul lunii aprilie – începutul lunii mai”.
Prin urmare, zilele trecute a avut loc o nouă ședință a Comisiei de recepție, întâlnire încheiată cu o nouă amânare, pentru finele acestei luni.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Consiliul Judetean Sibiu , Aeroportului Sibiu , Consiliului Județean , Dornier Consulting , Max Boegl , Consiliul Local Sibiu , Obermeyer Planen Munchen , Martin Bottesch , Dexia Kommunalkredit Bank , Dexia Kommunal Kredit , Firmei Dornier Consulting Gmb , Iptana București , Frontieră Aeroport Sibiu
Vizualizari: 687
Ultimele comentarii
Acum 56 minute
Sibian
Acum 1 oră
Barosanu
Acum 1 oră
PETRICA
Acum 1 oră
Sibiu.adrian
Acum 1 oră
Pol-Pot