Sâmbătă,
15.05.2021
Cer Senin
Acum
9°C

Guvernul sesizeaza DNA pentru ilegalitati comise la autostrada Sibiu – Orastie

Guvernul va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) ca urmare a neregulilor constatate în atribuirea contractelor de lucrări la autostrăzile Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu, a anunţat preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), Dan Vlădescu.

Neregulile au fost constatate în urma unui control efectuat la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) în perioada august-octombrie 2012 şi a vizat procedurile de atribuire a unor contracte de proiectare şi execuţie la tronsoanele de autostradă Orăştie-Sibiu şi Nădlac-Arad, precum şi la Drumurile Naţionale 24 şi 24B din judeţul Vaslui.

"În urma controlului efectuat, au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare de 200.000 lei şi au fost constatate foarte multe nereguli care au generat atribuirea de contracte de achiziţie publică în mod defectuos, fapt pentru care vom sesiza în perioada imediat următoare - sper ca până la sfârşitul următoarei săptămâni - atât DNA, cât şi Consiliul Concurenţei, pentru că există suspiciuni de fraudă, pe de-o parte, dar şi suspiciuni de înţelegeri anticoncurenţiale din partea operatorilor economici care au fost implicaţi", a anunţat preşedintele ANRMAP, Dan Lucian Vlădescu.

Potrivit acestuia, principalele nereguli constatate se referă la impunerea în documentaţia de atribuire a unor cerinţe minime de calificare restrictive, la impunerea altor criterii de calificare decât cele prevăzute de lege şi la încălcarea transparenţei necesară în cazul achiziţiilor publice.

Vlădescu a declarat că acest raport prezintă şi ceea ce a generat atribuirea contractului pentru lotul 1 al autostrăzii Nădlac-Arad către societatea Romstrade.

"Au fost depuse 7 oferte de către şapte operatori economici principali, iar din acestea 6 au fost respinse fiind considerate inacceptabile sau neconforme. Ceea ce este şi mai interesant, pentru aceeaşi procedură de atribuire nu au fost înregistrate contestaţii pe rolul Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, lucru cel puţin bizar având în vedere miza acestor proceduri de atribuire", a spus preşedintele ANRMAP.

El a mai precizat că fiecare dintre cele 6 societăţi respinse la procedura Nădlac-Arad au primit contracte pentru autostrada Orăştie-Sibiu.

Întrebat de jurnalişti dacă raportul a identificat printre persoanele vinovate de situaţia creată pe fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu (PDL), şeful ANRMAP a precizat că organele de urmărire penală sunt cele care vor stabili vinovaţii.

"Organele de urmărire penală vor stabili care sunt persoanele responsabile cu tot ceea ce s-a întâmplat la CNANDR cu cele trei proiecte", a spus Vlădescu.

Şeful ANRMAP a mai fost întrebat dacă Guvernul a făcut vreo plângere penală împotriva omului de afaceri Nelu Iordache, patronul companiei Romstrade, implicat în lucrările la un tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, sau a fostului ministrul Anca Boagiu, având în vedere că premierul Victor Ponta a declarat anterior că omul de afaceri ar fi fost "ajutat" să încalce legea, Vlădescu precizând însă că nu are cunoştinţă de o asemenea plângere.

"Ştiu că în momentul de faţă nu există o asemenea plângere formulată de Guvern sau de Ministerul Transporturilor, nici împotriva companiei Romstrade, nici împotriva doamnei Boagiu. Ceea ce pot să confirm este faptul că acest raport de control realizat de ANRMAP, coroborat cu raportul întocmit de Departamentul de Luptă Anti-Fraudă, arată, din punctul meu de vedere cel puţin, suficientă tărie pentru a putea crede sau pentru a avea convingerea că niciunul dintre cele trei tronsoane de care discutăm nu putea fi atribuit companiilor respective fără un ajutor din partea unor oameni din sistem. Acum, dacă aceste persoane sunt fostul ministru al Transporturilor, directorul de la CNANDR sau simpli funcţionari de la CNANDR, acestea sunt chestiuni pe care vor trebui să le lămurească organele de urmărire penală", a conchis Vlădescu.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.

CNADNR a anunţat totodată va relua în ianuarie licitaţia pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, după rezilierea contractului cu asocierea condusă de compania Romstrade, deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, şi estimează că al doilea tronson va fi finalizat la termen, respectiv în aprilie 2013.

Omul de afaceri Nelu Iordache a fost reţinut sâmbătă de DNA într-un dosar în care este cercetat pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din banii pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad, delapidare, fals în înscrisuri şi spălare de bani, şi a fost arestat preventiv, duminică, pentru 29 de zile de Tribunalul Bucureşti.

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

În urmă cu trei săptămâni, Guvernul a prezentat concluziile unui raport al Corpului de Control al premierului din care rezulta că lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzile sunt întârziate deoarece firmele de construcţii nu dispun de personal şi utilaje suficiente, pe măsura contractelor, şi lucrează în acelaşi timp pe mai multe şantiere.

Verificările au fost derulate la CNADNR, pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzieri în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Credit foto: Flaviu Boerescu

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

16 comentarii

sibian

Acum 8 ani

Santeti mai mult decat penibili mai guvernantilor , ln sfarsit sa lnceput sa se lucreze si ln Romania la autostrazi lntr-un ritm care ne uimeste pe toti care trecem aproape zilnic prin zona , si vine guvernul Poanta sa sesizeze la D.N.A. pntru a sesiza de ce sa lucreaza ln acest ritm . Ne mai miram de ce am ajuns aici dupa 23 de ani ,,sa moara capra vecinului ca de nu mor eu de ciuda\"
Raspunde

alt sibian

Acum 8 ani

DA domnule e problema mare, astia lucra mult prea repede si astfel guvernantii nu mai au cum sa ceara bani penru amanari. Pe urma cum o sa mai castige Cocos licitatii, sa lucreze cu 2 utilaje pe 100 km, daca astia \"strica piata\" in asa hal.... De furat se fura peste tot, dar la noi problema este ca furtul deja a devenit atat de intiparit in psihologia conducatorilor incat nu ii mai intereseaza ca actioneaza voit impotriva intereselor tarii.... Rusine pentru toti, nici unii nu sunt mai buni, indiferent de ce \'culoare\" au...
Raspunde

ha ha

Acum 8 ani

e nromal..spaga au luato a lui ,,base,,...acum rvea pinochio si iliescu o parte din ea.....doar pt asta doresc sa conduca tara....ce mai conteaza o amanare de 5 ani a lucrarilor daca iese banul ?bafta la alegeri ienicerilor..oricum nu aveti alternative
Raspunde

va faceti din nou de ras

Acum 8 ani

Guvernul Romaniei se face din nou de ras si va pierde multi bani daca incepe razboi cu firmele europene care-si dovedesc competenta pe santierele autostrazii. E un lucru simplu: ce nu a reusit Romania de cand exista reusesc niste firme private. Si sa nu uitam ca 85% din bani vin de la Comisia Europeana care este adevaratul beneficiar al lucrarilor. Ponta e de toata jena !!!!!
Raspunde

munteanul

Acum 8 ani

E trist, grav dar simplu. Majoritatea decide, majoritatea in Romania vrea usl si ponta..sa le dea un pui congelat si un litru de ulei. Mosii si babele care cultiva caini maidanezi la geam decid. Noi astia care vrem autostrazi suntem minoritari.
Raspunde

munteanul

Acum 8 ani

E trist, grav dar simplu. Majoritatea decide, majoritatea in Romania vrea usl si ponta..sa le dea un pui congelat si un litru de ulei. Mosii si babele care cultiva caini maidanezi la geam decid. Noi astia care vrem autostrazi suntem minoritari.
Raspunde

fuscobal

Acum 8 ani

UE va fi foarte suparata daca guvernul actual va rezilia contractele cu unele dintre cele mai mari firme constructoare de autostrazi din Europa de vest. Aceste companii gigant au cuvant greu de spus in Europa !
Raspunde

adiarc

Acum 8 ani

impuscati-va comunistilor...vreti mita ca lucreaza prea repede pe acele loturi,,,sper sa muriti toti...suntem f.tari la politica externa...m..e Ponta
Raspunde

victor

Acum 8 ani

nu stiu unde vedeti voi ca se lucreaza repede. toate lucrarile la toate tronsoanele si pe toate loturile sunt intarziate cu cel putin 30% din termene. astea sunt comentarii ale celor care se multumesc cu putin si prost. faptul ca DNA e sesizat cu privire la licitatii trucate, intelegeri prealabile intre licitanti, fonduri deturnate, astea sunt neimportante nu? sunt convins ca abia asteptati sa scoateti din parcare loganul sau golf ul :))
Raspunde

@victor

Acum 8 ani

cand spune lumea repede se refera la o perioada sub 10 ani :D
Raspunde

sibian

Acum 8 ani

Florin Orlatan esti o mizerie! ***eoficial.ro/politic/2012/12/campanie-murdara-fara-precedent-la-sibiu-atacuri-nedemne-la-adresa-ralucai-turcan/
Raspunde

Un sibian

Acum 8 ani

Sa va fie rusine!!! ***eoficial.ro/politic/2012/12/campanie-murdara-fara-precedent-la-sibiu-atacuri-nedemne-la-adresa-ralucai-turcan/
Raspunde

cristian bud

Acum 8 ani

lasa ca dupa alegeri, nu se va mai face nimic, nicio ”ancheta”, asa cum timp de 8 luni nu s-a inceput restul de A1, adica Deva-Lugoj, tot asa mafia usl nu va construi nimic, nici la preturi triple, cum fac ei de obicei!
Raspunde

octav

Acum 8 ani

Asta a fost o promisiune a lui Ponta care atunci cind viseaza Cacarau el vorbeste!Lucrarile sunt platite din bani europeni verificati nu furati si e greu sa trimiti DNA ul la astia sa dea socoteala.Asta doar in mintea lui DOTTORE!
Raspunde

@octav

Acum 8 ani

te asteptam la sediul PDL sa-ti ridici bonurile de masa .Cu drag raluca
Raspunde

dan

Acum 8 ani

acesti uselisti paraziti se gindesc numai la furat de la autostrazi in patru ani construiesc 10 km se gindesc cum sa vinda cfr marfa hidroelectrica padurile transgaz romgaz oltchimu arpechimu si ce mai este de privatizat olteni si moldoveni ia votat cu un metru de cirnat sa aiva 4 ani pe acesti guvernanti sa ii torni in asfalt ca scapi tara de jigodi
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus