Codul Rutier suferă o serie de modificări din 19 ianuarie 2013, când prevederile Legii 203 din noiembrie 2012 intră în vigoare. Astfel, la data expirării valabilității permisului de conducere, șoferilor li se va elibera un nou permis de conducere, de tip european, a cărui formă și conținut au fost schimbate pentru a corespunde cu cele din Uniunea Europeană.
De asemenea, una din principalele modificări este cea potrivit căreia fiecare persoană care dorește să obțină carnetul de conducere trebuie inițial să se supună unui control medical, din care să reiasă că titularul este apt medical pentru a se urca la volan. Astfel, pe noul permis este posibil să apară informații despre problemele medicale ale posesorului: dacă poartă ochelari sau lentile de contact, proteză la vreunul din membre ori aparat auditiv.
Obligativitatea susținerii unui examen medical este văzută ca benefică pentru traficul rutier, însă polițiștii nu pot, cel puțin în acest moment, să emită statistici referitoare la numărul de șoferi care vor rămâne pietoni în urma nepromovării investigațiilor medicale. Totuși, o astfel de măsură era necesară, dat fiind că, în Sibiul de exemplu, au fost cazuri în care șoferii au decedat la volan ori au prezentat afecțiuni care au stat la baza accidentelor rutiere.
„Nu putem cuantifica câte persoane nu vor mai avea dreptul să conducă autovehicule din cauza afecțiunilor medicale de care suferă, însă o considerăm o măsură benefică mai ales datorită faptului că în anul 2012, spre exemplu, am înregistrat anumite evenimente rutiere, unele cu consecințe deosebit de grave, respectiv persoane care au decedat, pe fondul unor afecțiuni medicale survenite intempestiv asupra conducătorului auto. După producerea unui accident rutier în care o persoană, conducător auto, pieton sau pasager, își pierde viața, cadavrul este transportat la Medicina Legală, unde se efectuează necropsia. Au fost situații în care medicii legiști au constatat că asupra conduătorului auto au intervenit afecțiuni medicale, care au generat pierderea cunoștinței în timpul conducerii sau chiar decesul”, a declarat Bogdan Maxim, șeful Biroului Drumuri Naționale și Europene din Sibiu.
Carnet pentru moped
Una din cele mai importante modificări vizează persoanele care au peste 16 ani și care doresc să conducă un moped, un ATV sau un triciclu. De astăzi, condusul acestora necesită existența unui permis de conducere pentru categoria AM. În fapt, modificarea constă în faptul că mopedul, triciclul cu motor, tractoarele folosite exclusiv la exploatările agricole și forestiere sau mașinile autopropulsate sunt considerate de noua lege autovehicule.
Introducerea permiselor pentru mopede este considerată benefică de către polițiștii sibieni, însă aceștia anunță că nu se vor face controale speciale în trafic pentru a-i depista pe șoferii de scutere care nu au dobândit încă permisul de conducere. Acest lucru este posibil și pentru că, în principiu, scuterele apar pe șosele abia din primăvară. „Apreciem faptul că această modificare a Codului Rutier nu face decât să coroboreze legislația rutieră românească cu cea europeană. În alte state ale Uniunii Europene nu poți conduce pe drumurile publice autovehicule sau așa-zisele mașini autopropulsate, după cum legiuitorul le numește, respectiv utilajele pentru lucrări sau servicii, fără a poseda permis de conducere. Bineînțeles că se vor efectua controale în trafic, pentru că acesta este atributul principal al serviciului de Poliție Rutieră. Însă, la mopede, faptul că legea intră în vigoare din 19 ianuarie 2013, apreciez că persoanele care vor dori să conducă mopede pe drumurile publice și nu au încă categoria AM, specifică acestora, au timpul suficient pentru a parcurge etapele necesare obținerii acestei categorii, mai ales datorită faptului că sezonul în care se conduc începe doar din primăvară. Este timp suficient pentru a obține un astfel de permis”, precizează Bogdan Maxim.
Totuși, menționăm că unui tânăr de 16 ani, care va fi găsit în trafic, pe scuter, fără permis i se va face dosar de urmărire penală, care va fi înaintat Parchetului competent pentru soluționare.
Doar cinci ani profesioniți
O altă măsură care intră de astăzi în vigoare îi vizează pe șoferii profesioniști. Dacă valabilitatea carnetului de conducere la amatori rămâne fixată la 10 ani, profesioniștii vor fi nevoiți să își preschimbe permisul o dată la cinci ani de zile.
Astfel:
5 ani – categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb, Tv
10 ani – categoriile AM, A1, A2, A, B, B1, BE
Potrivit Poliției Sibiu, măsura este, pe termen îndelungat, una de prevenție. „Datorită profesiei pe care această categorie de conducători auto o au, ei reprezintă o categorie mult mai vulnerabilă în generarea de accidente rutiere. Practic, aceasta este activitatea lor cotidiană. Dacă un șofer amator, care are doar categoria B, nu profesează această meserie, prin urmare și prezența acelui șofer în trafic este una mai redusă. În general, această categorie de conducători auto conduc autovehicule de mare tonaj, autovehicule care transportă persoane, autocare, microbuze, iar gradul de vulnerabilitate este, în aceste cazuri, mult mai mare. O coliziune dintre un TIR și un autoturism va produce, cu siguranță, consecințe deosebit de grave autoturismului. Gândiți-vă, la un eveniment rutier în care sunt implicate autocare, cu care sunt transportați aproximativ 50 de pasageri. Este necesar ca persoana care conduce autocarul să fie aptă sub aspect medical, astfel încât să nu se întâmple evenimente rutiere reprobabile”, subliniază Bogdan Maxim.
Vârste minime pentru a obține permisul
Legea 203 modifică și vârstele la care persoanele pot obține permisul de conducere.
Astfel:
16 ani, vârsta minimă - Categoriile AM, A1, B1
18 ani, vârsta minimă - Categoriile A2, B, BE, C1, C1E, Tr
20 de ani împliniți/24 de ani – dacă persoana are o experiență de cel puțin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2 sau 24 de ani împliniți, pentru motocicletele din categoria A.
21 de ani – categoriile C, CE, D1, D1E, precum și pentru triciclurile cu motor din categoria A
24 de ani – categoriile D, DE, D1, TB, Tv.
Bicicletă doar pe pistă!
Bicicliștii vor fi sancționați în trafic! Acest lucru se va întâmpla doar dacă vor fi găsiți circulând pe stradă, alături de mașini, chiar dacă pe acel sector de drum există po pistă de biciclete. „Se introduce o contravenție – dacă sectorul de drum este prevăzut cu pistă specială pentru bicicliști, acela trebuie să fie spațiul unde bicicleta va circula și nu altul. Aceste piste de bicicliști au rolul de a dirija traficul bicicletei, astfel încât deplasarea să se realizeze în condiții de maximă siguranță. În minicipiul Sibiu există intersecție de pistă de biciclete cu stradă, und epista de biciclete este considerată drum prioritar – în Valea Aurie, pe strada Ludoș”, declară Bogdan Maxim, șeful Biroului Drumuri Naționale și Europene din Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Codului Rutier , Uniunii Europene , Valea Aurie , Potrivit Poliției Sibiu , Uniunea Europeană Guvernului P , Medicină Legală Sibiu , Codul Rutier , Poliţie Rutieră , Biroului Drumuri Naţionale , Bogdan Maxim
Vizualizari: 2719
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Adi Gliga
Acum 5 ore
Calitate nu cantitate
Acum 6 ore
Pastor Marginas
Acum 6 ore
Nemo
Acum 6 ore
Ion Iliescu