Sâmbătă,
16.08.2025
Cer Senin
Acum
31°C

Atentie, soferi! Modificarile Codului Rutier intra de astazi in vigoare

Codul Rutier suferă o serie de modificări din 19 ianuarie 2013, când prevederile Legii 203 din noiembrie 2012 intră în vigoare. Astfel, la data expirării valabilității permisului de conducere, șoferilor li se va elibera un nou permis de conducere, de tip european, a cărui formă și conținut au fost schimbate pentru a corespunde cu cele din Uniunea Europeană.

De asemenea, una din principalele modificări este cea potrivit căreia fiecare persoană care dorește să obțină carnetul de conducere trebuie inițial să se supună unui control medical, din care să reiasă că titularul este apt medical pentru a se urca la volan. Astfel, pe noul permis este posibil să apară informații despre problemele medicale ale posesorului: dacă poartă ochelari sau lentile de contact, proteză la vreunul din membre ori aparat auditiv.

Obligativitatea susținerii unui examen medical este văzută ca benefică pentru traficul rutier, însă polițiștii nu pot, cel puțin în acest moment, să emită statistici referitoare la numărul de șoferi care vor rămâne pietoni în urma nepromovării investigațiilor medicale. Totuși, o astfel de măsură era necesară, dat fiind că, în Sibiul de exemplu, au fost cazuri în care șoferii au decedat la volan ori au prezentat afecțiuni care au stat la baza accidentelor rutiere.

 „Nu putem cuantifica câte persoane nu vor mai avea dreptul să conducă autovehicule din cauza afecțiunilor medicale de care suferă, însă o considerăm o măsură benefică mai ales datorită faptului că în anul 2012, spre exemplu, am înregistrat anumite evenimente rutiere, unele cu consecințe deosebit de grave, respectiv persoane care au decedat, pe fondul unor afecțiuni medicale survenite intempestiv asupra conducătorului auto. După producerea unui accident rutier în care o persoană, conducător auto, pieton sau pasager, își pierde viața, cadavrul este transportat la Medicina Legală, unde se efectuează necropsia. Au fost situații în care medicii legiști au constatat că asupra conduătorului auto au intervenit afecțiuni medicale, care au generat pierderea cunoștinței în timpul conducerii sau chiar decesul”, a declarat Bogdan Maxim, șeful Biroului Drumuri Naționale și Europene din Sibiu.

Carnet pentru moped

Una din cele mai importante modificări vizează persoanele care au peste 16 ani și care doresc să conducă un moped, un ATV sau un triciclu. De astăzi, condusul acestora necesită existența unui permis de conducere pentru categoria AM. În fapt, modificarea constă în faptul că mopedul, triciclul cu motor, tractoarele folosite exclusiv la exploatările agricole și forestiere sau mașinile autopropulsate sunt considerate de noua lege autovehicule.

Introducerea permiselor pentru mopede este considerată benefică de către polițiștii sibieni, însă aceștia anunță că nu se vor face controale speciale în trafic pentru a-i depista pe șoferii de scutere care nu au dobândit încă permisul de conducere. Acest lucru este posibil și pentru că, în principiu, scuterele apar pe șosele abia din primăvară. „Apreciem faptul că această modificare a Codului Rutier nu face decât să coroboreze legislația rutieră românească cu cea europeană. În alte state ale Uniunii Europene nu poți conduce pe drumurile publice autovehicule sau așa-zisele mașini autopropulsate, după cum legiuitorul le numește, respectiv utilajele pentru lucrări sau servicii, fără a poseda permis de conducere. Bineînțeles că se vor efectua controale în trafic, pentru că acesta este atributul principal al serviciului de Poliție Rutieră. Însă, la mopede, faptul că legea intră în vigoare din 19 ianuarie 2013, apreciez că persoanele care vor dori să conducă mopede pe drumurile publice și nu au încă categoria AM, specifică acestora, au timpul suficient pentru a parcurge etapele necesare obținerii acestei categorii, mai ales datorită faptului că sezonul în care se conduc începe doar din primăvară. Este timp suficient pentru a obține un astfel de permis”, precizează Bogdan Maxim.

Totuși, menționăm că unui tânăr de 16 ani, care va fi găsit în trafic, pe scuter, fără permis i se va face dosar de urmărire penală, care va fi înaintat Parchetului competent pentru soluționare.

Doar cinci ani profesioniți

O altă măsură care intră de astăzi în vigoare îi vizează pe șoferii profesioniști. Dacă valabilitatea carnetului de conducere la amatori rămâne fixată la 10 ani, profesioniștii vor fi nevoiți să își preschimbe permisul o dată la cinci ani de zile.

Astfel:

5 ani – categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb, Tv

10 ani – categoriile AM, A1, A2, A, B, B1, BE

Potrivit Poliției Sibiu, măsura este, pe termen îndelungat, una de prevenție. „Datorită profesiei pe care această categorie de conducători auto o au, ei reprezintă o categorie mult mai vulnerabilă în generarea de accidente rutiere. Practic, aceasta este activitatea lor cotidiană. Dacă un șofer amator, care are doar categoria B, nu profesează această meserie, prin urmare și prezența acelui șofer în trafic este una mai redusă. În general, această categorie de conducători auto conduc autovehicule de mare tonaj, autovehicule care transportă persoane, autocare, microbuze, iar gradul de vulnerabilitate este, în aceste cazuri, mult mai mare. O coliziune dintre un TIR și un autoturism va produce, cu siguranță, consecințe deosebit de grave autoturismului. Gândiți-vă, la un eveniment rutier în care sunt implicate autocare, cu care sunt transportați aproximativ 50 de pasageri. Este necesar ca persoana care conduce autocarul să fie aptă sub aspect medical, astfel încât să nu se întâmple evenimente rutiere reprobabile”, subliniază Bogdan Maxim.

Vârste minime pentru a obține permisul

Legea 203 modifică și vârstele la care persoanele pot obține permisul de conducere.

Astfel:

 16 ani, vârsta minimă - Categoriile AM, A1, B1

18 ani, vârsta minimă - Categoriile A2, B, BE, C1, C1E, Tr

20 de ani împliniți/24 de ani – dacă persoana are o experiență de cel puțin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2 sau 24 de ani împliniți, pentru motocicletele din categoria A.

21 de ani – categoriile C, CE, D1, D1E, precum și pentru triciclurile cu motor din categoria A

24 de ani – categoriile D, DE, D1, TB, Tv.

Bicicletă doar pe pistă!

Bicicliștii vor fi sancționați în trafic! Acest lucru se va întâmpla doar dacă vor fi găsiți circulând pe stradă, alături de mașini, chiar dacă pe acel sector de drum există po pistă de biciclete. „Se introduce o contravenție – dacă sectorul de drum este prevăzut cu pistă specială pentru bicicliști, acela trebuie să fie spațiul unde bicicleta va circula și nu altul. Aceste piste de bicicliști au rolul de a dirija traficul bicicletei, astfel încât deplasarea să se realizeze în condiții de maximă siguranță. În minicipiul Sibiu există intersecție de pistă de biciclete cu stradă, und epista de biciclete este considerată drum prioritar – în Valea Aurie, pe strada Ludoș”, declară Bogdan Maxim, șeful Biroului Drumuri Naționale și Europene din Sibiu.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

17 comentarii

b

Acum 12 ani

Na foarte bine, poate asa mai dispar din analfabetii de pe sosea!
Raspunde

sofer sibian

Acum 12 ani

..singurul lucru f bun este faptul ca cei ce conduc trotinete cu motor trebuie sa aiba permis.asa afla si ei ce inseamana acele semne pe care le tot vede peste tot
Raspunde

militianu previne nu sanctioneaza. oare?

Acum 12 ani

daca merg cu bicicleta pe pista, pe care este parcata masina unui bizon din trafic, si sunt nevoit sa ocolesc, ma amendeaza nenea militianul? sau ma opresc, sun la serviciul ridicari auto sa vina s-o ia, si pana atunci astept cuminte pe pista?
Raspunde

Portdemaky

Acum 12 ani

Îmi convine de minune noua legislație rutieră, dar măcar de s-ar respecta. Eu am 16 ani și oricât de mult vă irită acest lucru, dragi șoferi sibieni, îmi conduc mașinuța mea Microcar pe străzile orașului exact ca și voi: În deplină legalitate! Am permis pentru categoria B1 și nimeni nu mă poate contesta: Am dat un test legislativ comun cu cel pentru categoria B și am obținut 26 de puncte din cele 26 de întrebări! La fel ca orice șofer, am dat o probă practică cu poliția prin oraș timp de 25 de min și am acumulat 0 puncte de penalizare! Nu știu ce consideră acești „domni” din oraș, dar eu chiar am un permis valabil și faptul că port semnul obligatoriu de începător, nu le dă tuturor dreptul de a îmi face semn cu farurile sau să mă claxoneze când merg cu 45-50 de km/h. La fel, acest semn nu vă dă dreptul de a îmi neglija prioritatea și nici dreptul de a mă înjura când opresc toate cele 4 roți ale mașinii la semnul STOP! De asemenea, un eveniment drăguț în giratoriul mare de la Gară: Am intrat conform legii, semnalizând stângă și am ieșit la cea de-a doua ieșire semnalizând dreapta (prea puțini în Sibiu cunosc sistemul de circulație în giratorii). Vreau să vă spun că un domn șofer cu ceva BMW a început să mă claxoneze și să îmi bage faza lungă când am început semnalizarea. Îl încurc??? Dar respectate domnule, în giratoriu se circulă cu cel mult 30 de km/h, iar dacă tu alegi să accelerzi până la limita drumului județean, este fix treaba ta. Nu ar dori oare domnii polițiști să facă ceva și în acest sens? Sau doar faptul că sunt „începător” mă obligă să suport asemenea personaje?
Raspunde

Nicu

Acum 12 ani

Tulai doamne catâ prostie
Raspunde

@4

Acum 12 ani

iar tu esti unul din cei care prea putin cunosc sistemul de circulatie in giratorii, pentru ca nu se semnalizeata \"la stanga\" cand intri!! unde ai mai vazut asta?? numai la sibiu se face asta.. e de ras.. doar nu faci stanga cand intri in giratoriu, ci mergi de fapt drept inainte.. numai cand iesi semnalizezi dreapta... mai invata carte... si ala cu BMW-ul am fost eu!!
Raspunde

zzz

Acum 12 ani

***www.politisti.ro/topic/347-cum-se-circula-intr-un-sens-giratoriu-reguli-privind-sensul-giratoriu/
Raspunde

Portdemaky

Acum 12 ani

„Din păcate” pentru mine, domnul instructor Zaharia Sorin, a inistat asupra acestui aspect: semnalizezi când intri și când ieși. Dacă faci prima ieșire la dreapta semnlizezi fix dreapta. Sensul giratoriu nu are linii drepte, indiferent unde vrei să ieși, urmezi un curs în formă de elipsă. Am repetat manevra de 5-6 ori în fiecare din cele 20 de ore de șofat. Și are și logică: Dacă vrei ca restul participanților la trafic să știe că tu nu vei intra in giratoriu, astfel încăt să lași traficul din partea dreaptă să curgă, trebuie semnalizat încotro o apuci. Dacă intrii ca 75% dintre șoferi (cu 50-70 km/h și fără să semnalizezi) este și normal că lumea începe să se plângă de eficiența acestor giratorii. Plus că eu nu citesc de pe formuri. Am citit o carte conform codului din 2012 și nu mi-am luat examenul cu Nașul așa cum se lua pe vremea lui Nea Nicu. Și nici ca la Pitești. Ce aș vrea să se introducă și examinarea legislativă la reînoirea carnetului.
Raspunde

@Portdemaky

Acum 12 ani

se pare ca si instructorul tau trebuie sa faca scoala de soferi, cu unul care se pricepe.
Raspunde

@8

Acum 12 ani

halucinanta logica.. traficul curge din partea stanga (din punctul tau de a intra in giratoriu). cei deja intrati au prioritate!! tu tre sa astepti, sa te asiguri ca poti intra si intotdeauna pentru cel ce intra e mers drept inainta cand intra (si chiar daca face un 360 grade). vrei sa semnalizezi stanga pentru ca mergi in cerc?? aoleo. in momentul in care ai intrat tu ai prorioatate si se considera ca mergi pe o strada cu prioritate. numai cand iesi esti obligat sa semnalizezi. da-i instructorului tau Zaharia o carte cu regulile de circulatie... sa-si faca update.
Raspunde

ZZZ

Acum 12 ani

Halucinanta logica.
Raspunde

Spargatorul de booci

Acum 12 ani

Vad ca e recenta poza... n-am apucat sa privesc pe geam, a venit primavara?!
Raspunde

Robert

Acum 12 ani

***lasibiu.blog.com/2011/07/01/semnalizarea-in-sensul-giratoriu/
Raspunde

Robert

Acum 12 ani

Priviti aici si invatati! ***lasibiu.blog.com/files/2011/06/Sensul-Giratoriu.swf
Raspunde

Andrei

Acum 12 ani

Biciclistii care vor indrazni sa circule NUMAI pe pistele destinate, se pot trezi ca individul din imagini: ***youtube.com/watch?v=bzE-IMaegzQ Din nou, o lege nerealista. Cine e prost sa pedaleze spre exemplu, pe pista de biciclete nou si prost amenajata pe str. Viitorului, in loc sa pedaleze pe asfaltul ca in palma de pe carosabil (pista este un dezastru pe portiunea fara case - asfalt turnat peste un beton care nu a fost nivelat ==> o suprafata pe care tremuri mai rau ca pe un drum de pamant. E in standarde, domnule Johannis (rusine) care a-ti facut inaugurarea?), Unde putem raporta masinile parcate neregulamentar pe pista de biciclete...? Precum, spre exemplu, e traditia pe str. Rusciorului nr. 3, in dreptul restaurantului PIZZA HOT, unde evident vin cei cu bani si pentru care legile si bunul simt pot fi incalcate.
Raspunde

@Robert

Acum 12 ani

Foarte bun link-ul tău! Poate se mai uită și alții înainte să sară cu gura! Dacă ai luat permisul acum n ani, asta nu te face instructor auto! Cum să ai pretenții dacă nici nu citești legislația? Înainte să fie în format electronic și filmată, proba din \"sală\" se completa de acasă! Câți șoferi au luat sala după noile norme? Din 2010 parcă s-a introdus sistemul. Și ca răspuns domnilor șoferi care încă mai au ceva cu semnalizarea în giratoriu: Domnilor, nu cred ca vedeți tot ce am scris (sau săriți peste?). Faptul că semnalizez (poate) \"eronat\" în giratoriu (vorba aceea, turma face legea, chiar dacă aceasta greșește) nu vă achită de celalalte abateri pe care le faceți! Semnul STOP e valabil pentru toată lumea, nu doar pentru începători, iar viteza maximă în oraș tot 50 km/h rămâne. Să nu mai vorbim de giratorii unde dvs intrați cu 60 în loc de 30 km/h. Pentru ce sunt semnele rotunde albe, cu contur roșu, cu cifre negre în fundalul alb?). Sau știti ce e aia \"cedează trecerea\"? Sau domnii cu BMW, Volvo, VW Passat/Tuareg, Mercedes, Dacia 1310 nu sunt și ei \"muritori\", obligați să le respecte? Eu nu mă adresez cu ură, nici măcar cu ironie. Tot ce sugerez este respectul în trafic. Oh și încă ceva... Legea pedepsește cu amendă contravențională pe cei care claxonează în localități. Cu excepția situației de a evita un pericol și atunci se permite, dar nu în exces. Câtă vreme nu fac slalom între benzi, sau nu calc linia continuă, ci mă deplasez cu 40-50 km/h, unde e pericolul? (Pericolul de a sta la semafor nu se ia drept unul valabil). Și în zona sensului giratoriu de la gară este interzis claxonatul (semn de obligare) deoarece se află imediat lângă spitale. O semnalizare greșită nu vă permite să încălcați legea. Și îmi pare rău pentru justițiarii care se simt atacați de mesajele mele, cum am zis, sunt doar pentru a îndemna șoferii la respect în trafic.
Raspunde

#

Acum 12 ani

Stie cineva ce program este la permise auto pentru programarea la examen? Pagina prefecturii (unde este programul) nu functioneaza.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus