Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
12°C

Noua taxa auto. Cum se calculeaza timbrul de mediu pentru masini

Guvernul României a stabilit formula de calcul a timbrului de mediu, care va înlocui taxa auto mentru mașinile cu cel mult opt locuri. De asemenea, timbrul de mediu aduce o creștere de circa 10 la sută a sumei plătite pentru autovehiculele Euro 4 și Euro 3, dar și o scădere cu 60 la sută pentru Euro 2, una cu 80 la sută pentru Euro 1 și cu 90 la sută pentru non-euro.

Suma plătită pentru timbrul de mediu în cazul mașinilor non-euro, Euro 1 și Euro 2, care prin definiție sunt mai vechi, va fi mai mică. Această modificare are la bază ideea potrivit căreia mașinile considerate vechi vor avea o durată mai scură de funcționare și, deci, vor polua mediul pe o perioadă mai scurtă.

Conform Ordonanței pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în 23 ianuarie în Monitorul Oficial, „Timbrul de Mediu” reprezintă suma datorată de către contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 și N1, N2, N3.

De asemenea, pentru mașinile Euro 6 și mașinile hibride nu se va plăti nimic.

Cum se calculează timbrul de mediu?

Pentru autovehiculele cărora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a cotei de reducere a timbrului de mediu, după formula:

Suma de plată pentru mașinile de tip M1(Euro 5, Euro 4, Euro 3)

Timbrul de Mediu = /100.

În formula de mai sus, „A” este valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km. Aceasta se poate găsi în talon sau în specificațiile tehnice ale autoturismului. „B” este valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1(foto 2), în timp ce „C”  reprezintă cota de reducere a timbrului, prevăzuta în anexa 2(foto 3).

Exemplul1: Volkswagen Passat, 1968cc, an de fabricație 2007, norma Euro 4, valoarea combinată a emisiilor de CO2 137

Timbrul de Mediu = /100 = 812.136 euro.

 

Pentru mașinile second-hand înmatriculate în 2012, taxa auto crește în majoritatea cazurilor.

Exemplul 2: VW Golf 4, 1390 cmc, 161 CO2, Euro 4 din 2002 - taxă actuală - 189 de euro

timbrul de mediu = (161 X 7.8 X 27) / 100 = 339.066 euro.

 

Suma de plată pentru mașinile M1(non-Euro, Euro 1, Euro 2)

Timbrul de mediu se calculează după formula /100.

În formula de mai sus, „C” reprezintă cota de reducere a timbrului prevăzuta în Anexa 2, „D” este capacitatea cilindrica, iar „E” timbrul de mediu, prevăzut în Anexa nr. 3(foto 4).

Potrivit noii legi, formula de mai sus se aplică și autovehiculelor din categoria M1, cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, dacă acestea nu dețin omologare europeană de tip și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2.

 

Suma de plată pentru mașinile M2, M3, N1, N2 și N3

Formula „/100” se aplică și autovehiculelor din categoriile M2, M3, N1, N2 și N3, timbrul de mediu pentru acestea fiind prestabilit și prevăzut în anexa 4(foto 5)

 

Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată, fie la prima înmatricularepe piața auto din România, fi la prima transcriere.  În plus, pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se va restitui o parte din taxa plătită, ca parte reziduală a acesteia, care va fi calculată în funcţie de perioada de utilizare. Proprietarii de mașini, care au acționat în judecată statul pentru restituirea taxei încasate ilegal și care au primit contravaloarea taxei, vor trebui să achite timbrul de mediu doar la prima vânzare a autovehiculului.

Categorii de autovehicule:

M1 – Vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului șoferului, cel mult opt locuri pe scaune;

M2 - Vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă care nu depășește 5 tone;

M3 - Vehicule concepute și construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune și o masă maximă ce depășește 5 tone;

N1 - mașini pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă care nu depășește 3,5 t.

N2 - transportatoare de mărfuri cu o masă maximă care depășește 3,5 t, dar nu depășește 12 t.

N3 - mași pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă ce depășește 12 t.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

3 comentarii

sibyanul din parcare

Acum 11 ani

Eu am euro 7. Si va dau m... la toti paralamentarii!
Raspunde

valeria

Acum 11 ani

am un vw passat din 2004 cilindrata 1896 kw 74 inmatriculata in italia si as vrea sa stiu ce euro e ?uni spun euro3 alti euro4 ma ajuta si pe mine cineva...multumesc anticipat.
Raspunde

cristian

Acum 11 ani

va rog sa mi spuneti.am un polo dissel din 97.si vreau sa aflu daca e non euro.multumesc
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus