Tasarea infrastructurii rutiere în preajma unei fisuri lungă de zece metri apărută pe recent reabilitatul drum Sibiu – Agnita reprezintă, în opinia proiectanților bucureșteni de la Betarmex, ”puncte de mică anvergură”. Firma care a executat în două rânduri proiectarea lucrărilor de reabilitare a respectivei porțiuni de drum consideră că era de așteptat ca astfel de probleme să apară. ”Asemenea fenomene apar frecvent pe zonele nou consolidate, lucrările având nevoie de câțiva ani pentru a-și consuma și stabiliza deformațiile în timp”, arată reprezentanții Bertamex SRL, într-un răspuns transmis ziarului Turnul Sfatului.
Actualele presupuneri
Cei de la Betarmex presupun că tasările apărute în toamna anului trecut au drept cauză apa care se infiltrează printre noul sistem de consolidare (executat în 2011) și cel vechi (executat în anii '70).”Presupunem că apa colectată în amonte pe suprafața versantului se infiltrează pe sub drenul longitudinal și sistemul de consolidare nou executat în aval (umplutură drenantă din bolovani mari de râu, împănați) și sistemul de consolidare vechi (constând în ramforți, fundați pe piloți adânci, de diametru mare, completați între ramforți cu elemente prefabricate orizontale de beton pe înălțime de circa 3,00 m)”.
Să așteptăm
Deficiențele apărute în infrastructura DJ 106 vor fi urmărite în timp, mai susțin proiectanții, pentru a fi luată o decizie în ceea ce privește procedura de reabilitare. ”Considerăm că, după perioada de iarnă și cea de primăvară, se va verifica din nou eficacitatea sistemelor de drenare și consolidare executate, se vor face observațiile și măsurătorile necesare și se vor putea stabili măsurile de remediere care se potrivesc cel mai bine situației din teren”, mai arată cei de la Betarmex.
Aceștia au proiectat reabilitarea drumului Sibiu – Agnita în 2008, în baza unui contract în valoare de 200.000 de lei, fără TVA. Reproiectarea lucrărilor între km 4 +400 și km 10+500 (Dealul Dăii) a fost executată tot de firma bucureșteană, fără costuri suplimentare. Constructorul, SC Drumserv SRL, susține că nu i se poate imputa nicio greșeală în execuția lucrărilor conform proiectului.
Răspunsul integral al SC Betarmex SRL
”Ca urmare a reverificării obiectivului DJ106 Sibiu-Agnita, am constatat că degradările apărute în suprafața drumului în câteva puncte sunt de mică anvergura și nu pun în pericol siguranța circulației pe drum.
Pe acest tronson pe care s-au produs în decursul timpului fenomene de instabilitate a rambleului (influențate major de geomorfologia terenului care constă în umpluturi așezate pe un strat etanș de marnă înclinat spre aval, amplasat la circa 7,00-8,00 m adâncime pe care circulă apa de adâncime) s-au executat in anul 2011 sisteme de consolidare și evacuarea apelor de suprafață și de adâncime care constau în:
- Execuția unui șanț trapezoidal, continuu, betonat în amonte;
- Execuția unui dren colector de adâncime (circa 3,00 m) în amonte cu descărcarea transversală (drumului) a debitelor de infiltrații;
- Execuția pe zonele cu tasări semnificative de rambleu a unor consolidări cu micropiloți forați, încastrați 4,00-6,00 m în marnă și solidarizați la partea superioară cu radiere și ziduri continue din beton armat;
- Execuția chiar în acest amplasament la adâncime de peste 3.00 m a unei umpluturi drenante din bolovani mari de râu (care a înlocuit umplutura de la baza rambleului, contaminată și alterată de apa freatică);
- Refacerea integrală a sistemului rutier și a acostamentelor.
Acest sistem nou este completat în aval de sisteme mai vechi de consolidare a rambleului constând în ramforți din beton amplasați la 6,00 m distanță, fundați pe piloți adânci, de diametru mare, completați între ramforți cu elemente prefabricate orizontale de beton pe înâlțime de circa 3,00 m (executate în perioada 1970-1975).
Menționăm că degradările apărute local în suprafața drumului la Km. 5+250 care constau în tasări reduse ca amploare și suprafață (sub 10 m.p.), s-au produs pe o zonă în care presupunem că apa colectată în amonte pe suprafața versantului se infiltrează pe sub drenul longitudinal și sistemul de consolidare nou executat în aval (umplutură drenantă din bolovani mari de râu, împănați) și sistemul de consolidare vechi (constând în ramforți, fundați pe piloți adânci, de diametru mare, completați între ramforți cu elemente prefabricate orizontale de beton pe înălțime de circa 3,00 m).
Întrucât asemenea fenomene s-au dezvoltat pe o zonă sensibilă din punct de vedere al deformabilității și stabilității (nu numai pentru drum, ci și pentru versantul pe care este amplasat drumul), pentru a trage unele concluzii privind comportarea în timp a lucrării, este necesară urmărirea în continuare a zonei consolidate în ansamblul său, pe o perioadă mai lungă de timp.
Asemenea fenomene apar frecvent pe zonele nou consolidate, lucrările având nevoie de câțiva ani pentru a-și consuma și stabiliza deformațiile în timp”.
Sursa: SC Betarmex SRL
Citește și Sec: drumul de pe Dealul Dăii o ia iarăși la vale
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Turnul Sfatului , Dealul Dăii
Vizualizari: 318
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Morvoveață
Acum 1 oră
Timotei Popovici
Acum 1 oră
Porr
Acum 1 oră
@
Acum 1 oră
Barosanu