În valoare de peste 26 de milioane de euro, soarta celui mai mare proiect cu finanțare europeană al cărui beneficiar este Consiliul Județean Sibiu se decide azi. Ioan Cindrea, președintele CJ Sibiu, solicită aleșilor județeni să meargă pe mână unei firme din Timișoara, cu 12 angajați, pentru aducerea la zi a proiectului-pilot la nivelul României: de anul acesta, fiecare locuitor al județului ar fi trebuit să beneficieze de colectarea selectivă a deșeurilor. Deocamdată, lucrările de realizare a infrastructurii (stații de compost și sortare) sunt blocate la nivelul de ”gropi cu apă”.
SC Finara Consult SRL, firmă care are 12 angajați, potrivit ultimelor date făcute publice de Ministerul Finanțelor, este propunerea pentru care președintele CJ Sibiu, Ioan Cindrea, încearcă să primească votul aleșilor județeni. Cu această societate, Cindrea speră să reușească finalizarea uneia dintre cele mai importante componente a sistemului de colectare selectivă a deșeurilor, la nivelul întregului județ Sibiu.
Cea mai costisitoare componentă, blocată
Sistemul de management integrat al deșeurilor din județul Sibiu este un proiect-pilot la nivelul României, cu o valoare totală de 94 de milioane de lei, fără TVA. Toți cei peste 375.000 de locuitori ai județului, atât din mediul rural, cât și cel urban, ar trebui să devină beneficiarii colectării selective a deșeurilor din acest an, prin intermediul acestui proiect-pilot, a cărui implementare este realizată prin intermediul a patru contracte: unul de audit, unul de asistență tehnică, unul de execuție și unul de achiziție de echipamente. Dacă ultimul contract (estimat la 17,1 mil. de lei) nu a fost încă nici măcar scos la licitație (ar fi trebuit licitat în august anul trecut), soarta contractului de execuție este și mai gravă. Liderul asocierii care a câștigat licitația, SC Confort SA, a primit un avans de peste cinci milioane de lei, a intrat în insolvență și nu mai reușește acum să termine contractul al cărui termen era aprilie anul acesta. Mai pe larg, puteți citi despre această situație aici și aici.
Ori – ori
Ioan Cindrea va propune consilierilor județeni, în ședința de azi, să voteze dacă trebuie reziliat contractul cu SC Confort SA sau trebuie continuat, dar cu cei de la proiectare – SC Finara Consult SRL – în calitate de lideri de asociere. În februarie anul trecut, SC Confort SA, în asociere cu Finara Consult SRL, au fost angajate pentru suma de 46 de milioane de lei, fără TVA, să proiecteze și să construiască apoi două stații de compost, una de sortare și să închidă cinci gropi de deșeuri neconforme din județ. După intrarea Confortului în insolvență, în cadrul asocierii raporturile de putere s-au schimbat – Finara a preluat 95,5% și este propusă acum de conducerea CJ Sibiu să termine ceea ce firma care avea odată peste 1000 de angajați nu a reușit.
”Fie continuăm cu Finara Consult, fie reziliem contractul”, este mesajul pe care Ioan Cindrea îl transmite consilierilor județeni prin intermediul unui raport detaliat asupra proiectului împotmolit. Varianta rezilierii contractului, susține Cindrea, nu este de dorit. Rezilierea s-ar putea face doar printr-un proces, acesta ar putea dura ani, iar finanțarea europeană s-ar putea pierde. ”Contractarea unei noi societăți/asocieri nu exclude riscul intrării acesteia în insolvență”, suflă acum Cindrea și în iaurt. El mai invocă și faptul că rezilierea contractului ar duce la pierderea avansului de peste cinci milioane de lei, plătit în conturile Confort SA, chiar înainte ca firma să intre în insolvență.
Conducerea Finara nu comentează, vrea să muncească
Prin raportul asupra proiectului, Cindrea susține că mai avantajoasă este continuarea lucrărilor cu aceeași asociere (Confort - Finara), dar care îi are pe cei de la proiectare (Finara) drept lideri. ”Sunt sigur că cei de la Consiliul Județean vă vor da toate detaliile. Eu nu sunt adeptul declarațiilor. Dacă e de acord și CJ Sibiu, noi vrem să ducem acest proiect la bun sfârșit”, a declarat scurt Răzvan Caragea, administratorul Finara.
Președintele CJ Sibiu, Ioan Cindrea, susține că această firmă, care în 2011 a avut o cifră de afaceri de trei milioane de lei, a prezentat documente care atestă capacitatea financiară de a susține lucrarea cu o valoare de 13 milioane de lei, cu tot cu TVA.
Penalități șterse cu buretele
Întârzierile în executarea lucrărilor la stațiile de compost, cea de sortare și la închiderea gropilor de gunoi neconforme ar fi trebuit penalizate cu suma de 2,7 milioane de lei, fără TVA, potrivit calculelor firmei care asigură asistența tehnică. Trebuie menționat că aceste penalități de pus în seama SC Confort SA au fost calculate în noiembrie 2011, când întârzierile erau estimate la puțin peste 50 de zile. Acum, întârzierile față de graficul inițial depășesc 400 de zile.
Garanție intrată la apă
”Hibele” proiectului de la Sibiu sunt numeroase, iar cele mai multe avantajează tocmai firmele angajate să efectueze lucrări. Potrivit unor surse din cadrul Consiliului Județean Sibiu, în contractul cu cei de la Confort SA – Finara Consult SRL , de exemplu, lipsesc unele clauze referitoare la obligațiile proiectantului. ”La articolul 61 din contract a fost introdusă, pe lângă lege, o clauză referitoare la perioada de notificare a defecțiunilor. Aceasta este de doar 12 luni”, au declarat surse oficiale, despre garanția lucrărilor care ar fi trebuit să fie de minim 24 de luni.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Ioan Cindrea , Consiliul Judetean Sibiu , Ministerul Finanțelor , Consiliului Județean Sibiu , Consiliul Județean , Conducerea Finara , Răzvan Caragea , Finara Consult
Vizualizari: 719
Ultimele comentarii
Acum 7 minute
Cibi
Acum 10 minute
Mora
Acum 30 minute
Sibianul comentator
Acum 30 minute
Allahu akbar
Acum 38 minute
Q