Chiar dacă, în acte, avansul lucrărilor pe tronsonul cuprins între Săliște și Cunța (județul Alba) este cel mai mare de pe autostrada Sibiu - Orăștie, realitatea din teren indică aproape clar faptul că, anul acesta, pentru sibieni doar tronsonul dintre Săliște și Sibiu va fi terminat, adică lotul IV. Lucru avantajos, cel puțin, pentru locuitorii din Cristian și Săcel, care vor scăpa astfel de infernalul trafic de tranzit. Însă și acest scenariu are un ”dacă”: beneficiarul, adică CNADNR, să aprobe în termen de cel mult o lună soluțiile de refacere a celor două zone afectate de alunecări de teren de pe tronsonul IV. În ce privește tronsonul cu numărul III, lucrările ar mai putea dura încă un an de acum încolo.
Veste bună: în ciuda faptului că României i-au fost blocate plățile pentru proiectele din cadrul Programului Operațional Sectorial Transporturi (în care intră și autostrada Sibiu - Orăștie) încă din septembrie anul trecut, Guvernul a achitat, până acum, toate facturile emise de constructorii autostrăzii care va continua de la Sibiu spre Vest. Veste mai puțin bună: niciuna din soluțiile propuse de constructori pentru remedierea porțiunilor în care au apărut alunecări de teren nu a fost, încă, aprobată de Compania de autostrăzi (CNADNR). Veste proastă: este sigur că tronsonul III (cel care leagă Săliște de Cunța) nu va fi terminat, având în vedere amplele lucrări necesare pe cei aproximativ patru kilometri afectați de alunecări de teren. Zone în care, printre altele, sunt propuse ridicarea unui nou viaduct și a unui nou tunel, lucrări neprevăzute până acum.
Acel ”dacă”
Din cele două tronsoane ale autostrăzii Orăștie – Sibiu care traversează județul Sibiu, doar lotul cu numărul IV are șanse reale de a fi terminat în acest an. Alunecările de teren au apărut pe acest tronson în doar două zone: în capătul dealului din dreptul localității Cristian (km 76) și pe dealul din dreptul balastierei Geiger (km 74). Pentru lucrările suplimentare necesare în vederea consolidării terenurilor în aceste puncte, constructorii de la EuroConstruct Trading 98 - Astaldi așteaptă aprobarea soluțiilor în săptămânile care urmează, existând ”semne” că acest lucru se va întâmpla. ”Dacă se aprobă soluțiile în termen de cel mult o lună, până la sfârșitul anului vom putea pune în funcțiune autostrada”, spune Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii de constructori angajați să proiecteze și finalizeze cei 16,61 de km ai tronsonului IV al autostrăzii Orăștie – Sibiu. Lucrările ar urma să continue și în cursul anului viitor, dar fără a afecta circulația. Aceasta ar putea fi deschisă, având în vedere cele două noduri rutiere prevăzute pe acest tronson: cel din capătul centurii ocolitoare a Sibiului (Sibiu vest) și cel de la Săliște, unde este prevăzut și unul din cele trei centre de întreținere și monitorizare ale autostrăzii Nădlac – Constanța. ”Da, de la 1 decembrie 2013 cred că putem circula pe autostradă”, adaugă Sorin Scarlat. Centura Sibiului a fost inaugurată tot într-un ”1 decembrie”, cel din 2010.
Impregilo, în 2014
La aproape 60% era progresul fizic al lucrărilor înregistrat de italienii de la Impregilo SpA, la finele anului trecut, pe lotul III al autostrăzii (Cunța - Săliște). Însă această estimare nu ia în calcul complexele lucrări suplimentare necesar a fi făcute pe cei aproape patru km (din 22,11 cât măsoară lotul III) unde au apărut alunecări de teren (nouă puncte în total). Pentru a elimina aceste mișcări ale solului, în capătul dinspre Sibiu al deja celebrului viaduct de la Aciliu, italienii de la Impregilo SpA propun construirea unui tunel. În cealaltă parte, înspre județul Alba, este necesară ridicarea unui nou viaduct. Lucrările, dincolo de costuri suplimentare, vor consuma și timp. ”Dacă Beneficiarul agreează soluțiile discutate, în primăvara anului viitor se va putea circula și pe acest tronson”, aproximează membri ai echipei de constructori.
Pentru întreaga autostradă Orăștie – Sibiu, termenul inițial de finalizare a fost stabilit, într-un mod foarte optimist, pe 9 aprilie 2013. Proiectarea (și, ulterior, execuția) a început în vara lui 2011.
În două luni e gata primul tunel
Primul tunel de autostradă din România a fost prevăzut încă de la începutul lucrărilor în dealul Săcelului. Modul de realizare este de tip cut&cover. Altfel spus, mai întâi sunt realizați ”pereții mulați”, adică cele două ziduri laterale ale tunelului, alături de cel median. După decopertarea terenului până la limita superioară a viitorului tunel, a început turnarea pereților laterali până la o adâncime de 28 de metri, având o grosime de un metru. Peretele median, care va despărți cele două sensuri de mers ale autostrăzii, are o lățime de 80 de cm, fiind turnat până la o adâncime de 18 metri. După turnarea acestor pereți, a început turnarea plăcii care va acoperi tunelul. Și aceasta are o grosime de un metru. Abia apoi, din viitorul tunel începe excavarea pământului (”golirea” galeriei de pământ). Această din urmă operațiune a început în cursul săptămânii trecute, când, din cei 340 de metri liniari ai plăcii superioare a galeriei artificiale, era turnată o porțiune ce acoperea o lungime de 220 de metri. ”Până la jumătatea lunii aprilie, placa superioară va fi finalizată. Estimăm că la jumătatea lunii mai, galeria va fi finalizată de la un capăt la celălalt”, spune Sorin Scarlat, tânărul director adjunct al șantierului.
Viaducte finalizate
Pe viaductul ce continuă dincolo de dealul Săcelului, înspre Săliște, singurele lucrări rămase de executat mai sunt hidroizolația, asfaltul și parapeții. În cealaltă parte a tunelului, înspre Sibiu, a fost de asemenea ridicat un viaduct: săptămâna trecută se turna betonul ce precedă hidroizolația.
Tot referitor la lotul IV, reprezentanții CNADNR au aprobat soluția propusă pentru nodul rutier Sibiu Vest, cel din capătul actualei centuri ocolitoare cu profil de autostradă: potrivit acestor planuri, bretelele de acces vor fi realizate în partea ”dinspre Sibiu” a actualului sens giratoriu care încheie cei 17 km de autostradă de pe centură.
În cealaltă parte a lotului IV, la intersecția cu drumul înspre Amnaș, va fi amenajat de asemenea un nod rutier, alături de un centru de întreținere și monitorizare a autostrăzii.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Centura Sibiului , Euroconstruct Trading , Sibiu Vest , Salini Impregilo Sp , Sorin Scarlat , Dacă Beneficiarul
Vizualizari: 604
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
R
Acum 9 ore
Emil
Acum 9 ore
Newman
Acum 9 ore
Newman
Acum 9 ore
C