Duminică,
27.11.2022
Partial Noros
Acum
2°C

Pariul cu autostrada: Sibiu – Saliste, gata anul acesta. Restul, in 2014

Chiar dacă, în acte, avansul lucrărilor pe tronsonul cuprins între Săliște și Cunța (județul Alba) este cel mai mare de pe autostrada Sibiu - Orăștie, realitatea din teren indică aproape clar faptul că, anul acesta, pentru sibieni doar tronsonul dintre Săliște și Sibiu va fi terminat, adică lotul IV. Lucru avantajos, cel puțin, pentru locuitorii din Cristian și Săcel, care vor scăpa astfel de infernalul trafic de tranzit. Însă și acest scenariu are un ”dacă”: beneficiarul, adică CNADNR, să aprobe în termen de cel mult o lună soluțiile de refacere a celor două zone afectate de alunecări de teren de pe tronsonul IV. În ce privește tronsonul cu numărul III, lucrările ar mai putea dura încă un an de acum încolo.

Veste bună: în ciuda faptului că României i-au fost blocate plățile pentru proiectele din cadrul Programului Operațional Sectorial Transporturi (în care intră și autostrada Sibiu - Orăștie) încă din septembrie anul trecut, Guvernul a achitat, până acum, toate facturile emise de constructorii autostrăzii care va continua de la Sibiu spre Vest. Veste mai puțin bună: niciuna din soluțiile propuse de constructori pentru remedierea porțiunilor în care au apărut alunecări de teren nu a fost, încă, aprobată de Compania de autostrăzi (CNADNR). Veste proastă: este sigur că tronsonul III (cel care leagă Săliște de Cunța) nu va fi terminat, având în vedere amplele lucrări necesare pe cei aproximativ patru kilometri afectați de alunecări de teren. Zone în care, printre altele, sunt propuse ridicarea unui nou viaduct și a unui nou tunel, lucrări neprevăzute până acum.

Acel ”dacă”

Din cele două tronsoane ale autostrăzii Orăștie – Sibiu care traversează județul Sibiu, doar lotul cu numărul IV are șanse reale de a fi terminat în acest an. Alunecările de teren au apărut pe acest tronson în doar două zone: în capătul dealului din dreptul localității Cristian (km 76) și pe dealul din dreptul balastierei Geiger (km 74). Pentru lucrările suplimentare necesare în vederea consolidării terenurilor în aceste puncte, constructorii de la EuroConstruct Trading 98 - Astaldi așteaptă aprobarea soluțiilor în săptămânile care urmează, existând ”semne” că acest lucru se va întâmpla. ”Dacă se aprobă soluțiile în termen de cel mult o lună, până la sfârșitul anului vom putea pune în funcțiune autostrada”, spune Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii de constructori angajați să proiecteze și finalizeze cei 16,61 de km ai tronsonului IV al autostrăzii Orăștie – Sibiu. Lucrările ar urma să continue și în cursul anului viitor, dar fără a afecta circulația. Aceasta ar putea fi deschisă, având în vedere cele două noduri rutiere prevăzute pe acest tronson: cel din capătul centurii ocolitoare a Sibiului (Sibiu vest) și cel de la Săliște, unde este prevăzut și unul din cele trei centre de întreținere și monitorizare ale autostrăzii Nădlac – Constanța. ”Da, de la 1 decembrie 2013 cred că putem circula pe autostradă”, adaugă Sorin Scarlat. Centura Sibiului a fost inaugurată tot într-un ”1 decembrie”, cel din 2010.

Impregilo, în 2014

La aproape 60% era progresul fizic al lucrărilor înregistrat de italienii de la Impregilo SpA, la finele anului trecut, pe lotul III al autostrăzii (Cunța - Săliște). Însă această estimare nu ia în calcul complexele lucrări suplimentare necesar a fi făcute pe cei aproape patru km (din 22,11 cât măsoară lotul III) unde au apărut alunecări de teren (nouă puncte în total). Pentru a elimina aceste mișcări ale solului, în capătul dinspre Sibiu al deja celebrului viaduct de la Aciliu, italienii de la Impregilo SpA propun construirea unui tunel. În cealaltă parte, înspre județul Alba, este necesară ridicarea unui nou viaduct. Lucrările, dincolo de costuri suplimentare, vor consuma și timp. ”Dacă Beneficiarul agreează soluțiile discutate, în primăvara anului viitor se va putea circula și pe acest tronson”, aproximează membri ai echipei de constructori.
Pentru întreaga autostradă Orăștie – Sibiu, termenul inițial de finalizare a fost stabilit, într-un mod foarte optimist, pe 9 aprilie 2013. Proiectarea (și, ulterior, execuția) a început în vara lui 2011.

În două luni e gata primul tunel

Primul tunel de autostradă din România a fost prevăzut încă de la începutul lucrărilor în dealul Săcelului. Modul de realizare este de tip cut&cover. Altfel spus, mai întâi sunt realizați ”pereții mulați”, adică cele două ziduri laterale ale tunelului, alături de cel median. După decopertarea terenului până la limita superioară a viitorului tunel, a început turnarea pereților laterali până la o adâncime de 28 de metri, având o grosime de un metru. Peretele median, care va despărți cele două sensuri de mers ale autostrăzii, are o lățime de 80 de cm, fiind turnat până la o adâncime de 18 metri. După turnarea acestor pereți, a început turnarea plăcii care va acoperi tunelul. Și aceasta are o grosime de un metru. Abia apoi, din viitorul tunel începe excavarea pământului (”golirea” galeriei de pământ). Această din urmă operațiune a început în cursul săptămânii trecute, când, din cei 340 de metri liniari ai plăcii superioare a galeriei artificiale, era turnată o porțiune ce acoperea o lungime de 220 de metri. ”Până la jumătatea lunii aprilie, placa superioară va fi finalizată. Estimăm că la jumătatea lunii mai, galeria va fi finalizată de la un capăt la celălalt”, spune Sorin Scarlat, tânărul director adjunct al șantierului.

Viaducte finalizate

Pe viaductul ce continuă dincolo de dealul Săcelului, înspre Săliște, singurele lucrări rămase de executat mai sunt hidroizolația, asfaltul și parapeții. În cealaltă parte a tunelului, înspre Sibiu, a fost de asemenea ridicat un viaduct: săptămâna trecută se turna betonul ce precedă hidroizolația.
Tot referitor la lotul IV, reprezentanții CNADNR au aprobat soluția propusă pentru nodul rutier Sibiu Vest, cel din capătul actualei centuri ocolitoare cu profil de autostradă: potrivit acestor planuri, bretelele de acces vor fi realizate în partea ”dinspre Sibiu” a actualului sens giratoriu care încheie cei 17 km de autostradă de pe centură.
În cealaltă parte a lotului IV, la intersecția cu drumul înspre Amnaș, va fi amenajat de asemenea un nod rutier, alături de un centru de întreținere și monitorizare a autostrăzii.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Eu

Acum 9 ani

NU va lasati!!!! chiar daca ziarele manaca ra_at.... autostrada se va termina!
Raspunde

sibiu

Acum 9 ani

Daca voiculescu cu antenele nu dadeau jos guvernul Ungureanu autostrada era gata , centura Sibiului au terminato lntr-un an de zile de cand sa apucat de ia de unde a lasat-o Todinii
Raspunde

marius

Acum 9 ani

pentru ...cel de sus..sibiu schimba canalul :-)... sau infinteaza unul...al tau.
Raspunde

Flo

Acum 9 ani

lotul 1 din autostrada orastie - sibiu se termina inaintea lotului 4
Raspunde

AUTOSTRADA

Acum 9 ani

Si cine plateste daunele din procesu lui todini cu statu roman cistigat in instanta de todini cred ca nu dobre- berceanu noi fraieri platitori de taxe si inpozite furam uni si platim toti
Raspunde

unu\'

Acum 9 ani

Autostrada Sibiu-Saliste!Nu uitati sa-i anuntati pe cei de la Google,sa-si trimita masinutele!@5:Sa sti,fraiere,ca platesti,mult mai mult,si pentru plombarile \'\'nemtesti\'\' din Sibiu!@2:Vezi ca vine Bacu\':Pune mina pe o carte de gramatica!@1:NU ma las!!!
Raspunde

rex

Acum 9 ani

acest infractor de berceanu a facut pedeleu de ris este un regatean ordinar la puscarie anca boagiu este felicitata
Raspunde

fagurean

Acum 9 ani

centura sibiului zici ca-i bombardata
Raspunde

pt.marius

Acum 9 ani

Oai io, esti part timer la Varan(sau Felix ca nu mai stim cum il cheama) ?Sa schimbe de pe o antena pe alta ?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus