Joi,
11.09.2025
Parțial Noros
Acum
20°C

Pe autostrada Sibiu – Orastie se vede luminita: a fost "strapuns" primul tunel de mare viteza din Romania | Foto

În dimineața zilei de duminică, 30 iunie 2013, în jurul orei 05:00, muncitorii de pe lotul IV al autostrăzii Orăștie – Sibiu au descoperit ”luminița de la capătul tunelului”: lucrările pe una din căile de rulare au ajuns în faza în care se poate circula, cu mașina, dintr-un capăt în altul al primei galerii artificiale pentru autostradă din România.
În ultima lună,  pe lotul IV al autostrăzii, se lucrează fără întrerupere în două puncte: la construirea tunelului din dealul Săcelului și la consolidarea dealului de la km 73. În tunel, până la străpungerea primei căi, noaptea era excavat pământul, iar pe timpul zilei era scos, în galerie fiind în permanență pompat aer proaspăt. În dimineața zilei de duminică, unul din excavatoare a ”găurit” de tot stratul de pământ care umplea galeria artificială. În, total, din tunelul cu o lungime de aproximativ 400 de metri vor fi scoși până la final aproximativ 50.000 de mc de pământ, pentru restul lucrărilor din zonă fiind mutate alte aproximativ 300.000 de mc de pământ. Pentru ilustrare, toată cantitatea de pământ încape în 17.500 de basculante de mare capacitate.

În trei săptămâni, e gol totul

În zilele următoare, muncitorii de la Astaldi – Euroconstruct Trading 98 vor începe lucrul și la planul inferior al căii de rulare ”golite”, iar în trei săptămâni va fi scos și tot pământul din cealaltă cale de rulare a tunelului. La fel, se va lucra non-stop. ”Există o presiune mare să terminăm. Tot flux-continuu vom lucra și la stabilizarea dealului de la km 73, unde până acum am forat ancore cu o lungime totală de peste 30 de km”, calculează Sorin Scarlat, directorul general adjunct al asocierii de constructori angajată să execute lucrările pe tronsonul IV al autostrăzii Orăștie – Sibiu. Ancorele care puse cap la cap măsoară 30 de km au fost forate la adâncimi de 18, 12 și respectiv, nouă metri.
Dealul de la km 73 este ”cel mai fierbinte” punct al lotului IV, lucrările de consolidare urmând a fi finalizate aici în jurul lunii octombrie anul acesta.

Termenul decembrie, ”rezistă”

Întregul tronson pe care se va circula din prelungirea centurii ocolitoare a Sibiului cu profil de autostradă până la nodul de la Amnaș va fi deschis circulației cel târziu în decembrie anul acesta, susțin constructorii. Lucrările vor continua și anul viitor, dar nu vor afecta căile de rulare. Lotul IV al autostrăzii Orăștie – Sibiu are o lungime de 16,61 de km, valoarea contractuală a lucrărilor fiind de aproape 485 de milioane de lei. Termenul inițial de finalizare a lucrărilor era aprilie 2013, însă acesta a fost prelungit din cauza apariției unor alunecări de teren pe două din dealurile traversate de autostradă. Costurile finale ale acestor lucrări suplimentare nu au fost date, încă, publicității.
Dacă darea în folosință a lotului IV este aproape certă, la fel de sigur este că lotul III al aceleași autostrăzi nu va fi terminat nici anul acesta, nici cel viitor și, foarte posibil, nici în 2015. Impregilo SpA, firma angajată să termine cei 22,11 km ai lotului a încetinit enorm ritmul lucrărilor, solicitând negocierea unor sume suplimentare pentru lucrările de stopare a alunecărilor apărute pe aproape șase km de traseu. Oficial, reprezentanții CNADNR susțin că, deocamdată, ”se negociază”.
Celelalte două loturi, de la Cunța (județul Alba) la Orăștie au toate șansele să fie finalizate în acest an. În aceste lucrări este inclusă și centura ocolitoare a municipiului Sebeș.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

19 comentarii

Ioan

Acum 12 ani

tronsonul III va fii finalizat de la nodul rutier Apoldu de Jos la Cunta (nu Girbova)
Raspunde

un sibian

Acum 12 ani

foarte bine!!! Sa urmeze sa se termine in 2100 autostrada, ca nu avem nevoie de ea!! Noi stim sa levitam si sa ne teleportam!!
Raspunde

Traian Deleanu

Acum 12 ani

@ Ioan: într-adevăr, lotul III de la Cunța începe. Am modificat și în articol. Cred că îmi era gândul la organizarea de șantier a celor de la Imbecilo... pardon, Impregilo.
Raspunde

vb

Acum 12 ani

nu sunt de meserie si de accea va intreb: nu era mai simplu fara tunel ci numai excavat? multumesc
Raspunde

fuscobal

Acum 12 ani

Nu, pentru ca ar fi rezultat un debleu enorm si instabil !
Raspunde

stl

Acum 12 ani

Era insa mult mai simplu daca proiectau traseul autostrazii astfel incat sa \"taie\" Hula Sacelului mai la Sud cu vreo 2km (mai spre Orlat). Inaltimea dealului ar fi fost mult mai mica si probabil ca rezolvau traversarea hulei cu doua viaducte, fara tunel si fara 30km de ancore pentru stabilizarea dealului taiat \"de-a coasta\".
Raspunde

spontan.ro

Acum 12 ani

da, mult mai simplu sau mai bine sau mai ieftin... posibilitati ar fi existat dar cum altfel sa mai iasa \"pretul corect\"? sunt alte interese la mijloc, nicidecum ceva care sa se faca ptr ca intradevar are tara nevoie... d-aia trebuie ca la noi sa se complice inutil si la infinit lucrurile (si lucrarile)
Raspunde

@ Me

Acum 12 ani

A fost penetrat primul tunel.... ce urmeaza?
Raspunde

bucur

Acum 12 ani

ma bucur nespus de mult cit mai repede s-a fie gata autostrada coroborat cu aeroportu vom fi foarte aproape de civilizatia din vest s-a scapam de mitici care timp de 24 ani neau bagat intru-n labirint al saraciei cu conduceri incompetente si numai la furat banii publici si ifose de mari economisti se vede au facut tara varza
Raspunde

trecator

Acum 12 ani

Terminati odata pasajul peste calea ferata de la Sacel , este extrem de periculos de cand a-ti lnceput constructia pasajului .
Raspunde

@9

Acum 12 ani

Jos miticii! Si nici ortografie nu ne au invatat!
Raspunde

@ bucur

Acum 12 ani

nu ma pot abtine...tare cuvantul \"coroborat\"...unde l-ai invatat era bine sa-ti spuna ca \"neau\" se scrie cu cratima \"ne-au\"
Raspunde

joseph

Acum 12 ani

@12, de ce esti cusurgiu, nu vezi c-a pus-o la \"s-a\". Si inca de doua ori!
Raspunde

@11

Acum 12 ani

\"Jos miticii \" vezi mereu adata cu refuzul regionalizarii. Daca ciobenii aveau asa logica, niciodata nu luau banii bucurestenilor pe branza de Sibiu facuta in Banat. Urmeaza imnul national : Alzara.
Raspunde

Bucurestean

Acum 12 ani

@9 bucur: unghere, invata bah intai sa vorbesti si sa scrii corect romaneste si mai lasa-ne cu strambele voastre sovine ca numai de-astea stiti sa faceti.
Raspunde

sasu

Acum 12 ani

mai desteptule de la 15 chiar daca bucur a facut cava greseli gramaticale per ansamblu in comm-ul sau a avut dreptate sibiul si toti ardelenii in general eram departe ca si dezvoltare ci civilizatie daca nu ne jefuiau de bani miticii si hotii ordinari de la BUCALE adica bucuresti asa ca las-o jos
Raspunde

emil

Acum 12 ani

Fratilor, nu va mai lasati amagiti. Nu este tunel, ci doar o excavare de sol la altitudinea respectiva si imbracata cu captuseala de beton. Dar noi suntem romani si ne place sa bravam... Daca vreti sa vedeti tuneluri uitatiuva la italieni, francezi, austrieci si altii si apoi vorbit de tuneluri...i
Raspunde

@14

Acum 12 ani

Ciobenii din Sibiu luau banii prin munca cinstita,nu prin ciordeala ca voi pe legi strimbe de spoliere a banului public,politici de tip fanariot,iar ceea ce zice bucur e perfect adevarat.
Raspunde

au ramas

Acum 12 ani

circiumari , ciobani au plecat la tulcea , in pribegie .
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus