Timp de aproximativ nouă luni, viaductul de la Aciliu al autostrăzii care leagă Sibiul de Orăștie, ar trebui să intre în lucrări de remediere a defecțiunilor generate în special de sistemul de evacuare a apei.
Defecțiunile apărute la viaductul lung de un kilometru și cu o înălțime maximă de 74 de metri s-au agravat în zona culeelor (“picioarele“ de la cele două capete ale viaductului). Aceste defecțiuni au fost sintetizate de Secția de Autostrăzi Sibiu, care le-a transmis Companiei naționale de administrare a infrastructurii din România. “Sistemul defectuos de evacuare a apei din zona culeei Sibiu a dus la apariția de degradări ale lucrărilor existente, ale zonei adiacente viaductului, precum și a infrastructurii de transport din zonă și anume: distrugerea completă a sistemului de evacuare a apelor din cauza subdimensionării acestuia; crearea unor ravene foarte adânci adiacent culeei (aproximativ 2-3 metri adâncime și 2-3 metri lățime) din cauza distrugerii sistemului de evacuare a apei și a curgerii necontrolate a acesteia; fisurarea grinzii de încadrare a protecției din piatra brută a taluzului culeei; ravene pe zona adiacentă viaductului; spălare a terasamentului DC71 (drumul către Aciliu – n.r.) în zona adiacentă viaductului din cauza scurgerii necontrolate a apei pe vale“, se arată în caietul de sarcini elaborat de CNAIR pentru lucrările de remediere a defecțiunilor.
Același document arată că și la culeea dinspre Orăștie sunt probleme: deschideri de rosturi, deplasări ale unor straturi de piatră așternute pentru a împiedica alunecările de teren și, evident, ravene.
În aceste condiții, CNAIR a lansat o licitație pentru a angaja un constructor care să realizeze mai întâi o expertiză, după care să propună un proiect tehnic de remediere a situației pe care să îl și implementeze după aprobare. Din documentația elaborată de reprezentanții CNAIR, va fi nevoie de refacerea sistemului de scurgere a apelor și redimensionarea acestuia, de lucrări de consolidare și de amenajare a unui podeț pe DC71.
Termenele impuse de CNAIR sunt de trei luni pentru proiectare, alte trei luni pentru obținerea avizelor necesare și a autorizației de construire și de nouă luni pentru execuția lucrărilor. Acestea trebuie garantate pe o perioadă de trei ani. Valoarea alocată acestui contract este de 1,3 milioane de lei, fără TVA, iar firmele interesate au termen de depunere a ofertelor ziua de 27 august 2019. Sursa fondurilor o reprezintă garanția de peste 60 de milioane de lei pe care autoritățile române au executat-o de la Salini Impregilo Spa, firma italiană care a executat tronsonul de autostradă dintre Săliște și Cunța (porțiune pe care se află și viaductul în discuție).
O autostradă necunoscută
Viaductul de la Aciliu a fost ridicat în cadrul contractului de realizare a celor 22,11 km ai lotului III al autostrăzii Sibiu, semnat în în iunie 2011 cu firma Impregilo SpA (care în 2014 a fuzionat cu Salini SpA) pentru suma de 604,7 milioane de lei, fără TVA. Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pe 17 aprilie 2013, dar deschiderea circulației a fost realizată abia pe 14 noiembrie 2014, în special din cauza alunecărilor. Cu autostrada închisă circulației în septembrie 2015 din cauza unei crăpături de 50 de metri în asfalt, contractul nu a fost considerat niciodată îndeplinit și a fost reziliat în ianuarie 2016, după patru luni în care constructorii au refuzat să mai repare cei 50 de metri de crăpătură. În locul căreia a rămas o groapă de 200 de metri, săpată pentru a elimina cauzele care au dus la crăpătura în creștere.Lotul III al autostrăzii Sibiu - Orăștie este o colecție impresionantă de erori în construire
Atât înainte, cât și după rezilierea contractului, pe lotul respectiv de autostradă au apărut numeroase probleme, de la alunecări de teren la fisuri în asfalt. Tocmai de aceea, CNAIR a demarat mai multe proceduri de realizare a unor expertize complexe și de proiectare a lucrărilor de remediere. Niciuna din licitații, însă, nu s-a încheiat cu semnarea unui contract, deoarece nimeni nu a depus oferte (cu excepția licitației de acum trei ani, unde singura ofertă depusă nu a mai fost acceptată). La ultima procedură, suma alocată pentru expertiză, proiectare și asistență pe perioada execuției remedierilor a fost de 4,12 milioane de lei, fără TVA.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: aciliu , Orastie , Salini Impregilo Sp , Autostrăzi Sibiu , autostrada A1 inchisa , Salini Impregilo Spa , defectiuni , Pentru Sibiu , Salini Sp , viaductul Kogălniceanu
Vizualizari: 32348
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
UnPSDist mandru
Acum 1 oră
Adrian Antonie
Acum 1 oră
Emil
Acum 2 ore
Barosanu
Acum 2 ore
Un român