Joi,
14.11.2024
Innorat
Acum
4°C

Viaductul autostrăzii de la Aciliu are nevoie de intervenții: “a fost distrus complet sistemul de evacuare a apelor“

Viaductul autostrăzii de la Aciliu are nevoie de intervenții: “a fost distrus complet sistemul de evacuare a apelor“

Timp de aproximativ nouă luni, viaductul de la Aciliu al autostrăzii care leagă Sibiul de Orăștie, ar trebui să intre în lucrări de remediere a defecțiunilor generate în special de sistemul de evacuare a apei.

Defecțiunile apărute la viaductul lung de un kilometru și cu o înălțime maximă de 74 de metri s-au agravat în zona culeelor (“picioarele“ de la cele două capete ale viaductului). Aceste defecțiuni au fost sintetizate de Secția de Autostrăzi Sibiu, care le-a transmis Companiei naționale de administrare a infrastructurii din România. “Sistemul defectuos de evacuare a apei din zona culeei Sibiu a dus la apariția de degradări ale lucrărilor existente, ale zonei adiacente viaductului, precum și a infrastructurii de transport din zonă și anume: distrugerea completă a sistemului de evacuare a apelor din cauza subdimensionării acestuia; crearea unor ravene foarte adânci adiacent culeei (aproximativ 2-3 metri adâncime și 2-3 metri lățime) din cauza distrugerii sistemului de evacuare a apei și a curgerii necontrolate a acesteia; fisurarea grinzii de încadrare a protecției din piatra brută a taluzului culeei; ravene pe zona adiacentă viaductului; spălare a terasamentului DC71 (drumul către Aciliu – n.r.) în zona adiacentă viaductului din cauza scurgerii necontrolate a apei pe vale“, se arată în caietul de sarcini elaborat de CNAIR pentru lucrările de remediere a defecțiunilor.

Același document arată că și la culeea dinspre Orăștie sunt probleme: deschideri de rosturi, deplasări ale unor straturi de piatră așternute pentru a împiedica alunecările de teren și, evident, ravene.

În aceste condiții, CNAIR a lansat o licitație pentru a angaja un constructor care să realizeze mai întâi o expertiză, după care să propună un proiect tehnic de remediere a situației pe care să îl și implementeze după aprobare. Din documentația elaborată de reprezentanții CNAIR, va fi nevoie de refacerea sistemului de scurgere a apelor și redimensionarea acestuia, de lucrări de consolidare și de amenajare a unui podeț pe DC71.

Termenele impuse de CNAIR sunt de trei luni pentru proiectare, alte trei luni pentru obținerea avizelor necesare și a autorizației de construire și de nouă luni pentru execuția lucrărilor. Acestea trebuie garantate pe o perioadă de trei ani. Valoarea alocată acestui contract este de 1,3 milioane de lei, fără TVA, iar firmele interesate au termen de depunere a ofertelor ziua de 27 august 2019. Sursa fondurilor o reprezintă garanția de peste 60 de milioane de lei pe care autoritățile române au executat-o de la Salini Impregilo Spa, firma italiană care a executat tronsonul de autostradă dintre Săliște și Cunța (porțiune pe care se află și viaductul în discuție).

O autostradă necunoscută

Viaductul de la Aciliu a fost ridicat în cadrul contractului de realizare a celor 22,11 km ai lotului III al autostrăzii Sibiu, semnat în în iunie 2011 cu firma Impregilo SpA (care în 2014 a fuzionat cu Salini SpA) pentru suma de 604,7 milioane de lei, fără TVA. Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pe 17 aprilie 2013, dar deschiderea circulației a fost realizată abia pe 14 noiembrie 2014, în special din cauza alunecărilor. Cu autostrada închisă circulației în septembrie 2015 din cauza unei crăpături de 50 de metri în asfalt, contractul nu a fost considerat niciodată îndeplinit și a fost reziliat în ianuarie 2016, după patru luni în care constructorii au refuzat să mai repare cei 50 de metri de crăpătură. În locul căreia a rămas o groapă de 200 de metri, săpată pentru a elimina cauzele care au dus la crăpătura în creștere.

Lotul III al autostrăzii Sibiu - Orăștie este o colecție impresionantă de erori în construire Lotul III al autostrăzii Sibiu - Orăștie este o colecție impresionantă de erori în construire

Atât înainte, cât și după rezilierea contractului, pe lotul respectiv de autostradă au apărut numeroase probleme, de la alunecări de teren la fisuri în asfalt. Tocmai de aceea, CNAIR a demarat mai multe proceduri de realizare a unor expertize complexe și de proiectare a lucrărilor de remediere. Niciuna din licitații, însă, nu s-a încheiat cu semnarea unui contract, deoarece nimeni nu a depus oferte (cu excepția licitației de acum trei ani, unde singura ofertă depusă nu a mai fost acceptată). La ultima procedură, suma alocată pentru expertiză, proiectare și asistență pe perioada execuției remedierilor a fost de 4,12 milioane de lei, fără TVA.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Taxarea e Hotie

Acum 5 ani

S-au scremut sa faca o autostrada si se darama, au uitat sa puna si camere de supravehtere. Asa e cand ai CNAIR si alte companii pline de cumetrii, beizadele, amante si tot felul de ipochimeni primitivi specialisti in furat, conectate la banul strans din taxele noastre. Adica banul public... nu e public, e al nostru al tuturor, noi nu suntem publicul suntem cei ce contribuim si avem tot dreptul sa tragem la raspundere ceea ce ne apartine inca. Adica acel ban furat de acesti interlopi care conduc Romania. Taxarea e hotie, cand e facuta de, sau destinata hotilor !!!
Raspunde

Încă un român "fericit"

Acum 5 ani

Lucru de mântuială de la început!!! Pe rapid să terminăm, Doamne dă să țină!!! Să nu mai zic că e făcut pe pāmânturile oamenilor....oamenii nu işi pot lucra loturile acolo de ani de zile din cauza autostrăzii, dar impozitele trebuie plătite. Numai in România aşa ceva.....
Raspunde

aling

Acum 5 ani

Sa vina TelDrum si sa deschida Veo sampania pentru voturi si alti 30 de ani de mizerie!
Raspunde

Alzara 1918

Acum 5 ani

Viaducte și apeducte romane sunt in (pe ! ) picioare duoă 2000 de ani !
Raspunde

maria

Acum 5 ani

Incompetenta de prima mana. Asa ceva nu li s-ar fi permis italienilor in tara lor. La noi se poate orice ca merge si asa. Pariez ca au fost si platiti integral pentru asemenea dezastru si nimeni nu se sesizeaza! Bravo autoritatilor romane, competente ca intotdeauna
Raspunde

HOP

Acum 5 ani

toti hotii,toti neispravitii,adunati in tara asta vestita ca se fura,se insala,condusa de penali,cum sa tina ceva ,nu sinte in stare de nimic !
Raspunde

[email protected]

Acum 5 ani

Bineinteles ca Salini Impregilo a fost patita integral, ca doar altfel cum s-ar fi platit comisioanele celor de prin ministere....
Raspunde

zveimedia

Acum 5 ani

Romania a intrat in disolutie, odata cu domnia asta a PSD-ului... traim pe imprumut, sa aiba clanurile interlope ce fura...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus