Vineri,
27.05.2022
Acum
0°C

Verde-n fata cu un biciclist, despre indisciplina pe doua roti

Bicicliști pe contrasens, pe trotuar sau pe mijlocul drumului, în cele mai aglomerate intersecții. Imposibil să nu vă fi întâlnit cu ei în trafic. La fel cum nici biciliștilor nu le este dat să nu se întâlnească cu șoferi iritați de prezența lor oriunde în spațiul carosabil. Chiar dacă, „europenește” vorbind, ne dorim cât mai mulți bicicliști, este nevoie ca și ei să îi respecte pe ceilalți participanți la trafic. Lucru care nu este întotdeauna valabil. Despre “păcatele” bicicliștilor am vorbit deschis cu un pasionat al fenomenului. Marius Constantin, directorul de media al Turuslui Ciclist al Sibiului, este un împătimit al ciclismului prin munții patriei, dar își mai scoate bicicleta la plimbare și pe șoselele din oraș.

Rep.: Sibiul are pretenția că este unul dintre cele mai civilizate orașe din țară. Se încadrează și bicicliștii în acest clișeu?

M.C.: Aș zice că da. Este părerea mea, impresia mea după bicicliștii pe care i-am văzut și pe care îi cunosc eu.

Rep.: La ce te referi când afirmi, cu atâta siguranță, că da?

M.C.: Cicliștii pe care eu îi cunosc respectă regulile, merg, atât cât pot, pe pistele marcate, iar acolo unde traseul lor se desparte de pistă, ies de pe aceasta și merg pe marginea drumului. Este posibil să fie și bicicliști care fac tot felul de “scamatorii” pe drumuri, nu zic nu, dar eu nu i-am întâlnit.

Rep.: Ce avantaje le oferă Sibiul bicicliștilor?

M.C.: Traficul, în primul rând, este mai calm decât în multe orașe din țară. Să nu zic din Capitală, care este un oraș cu milioane de locuitori și, deci, participanți la trafic. Dar există orașe comparabile cu al nostru, cu trafic mult mai agitat. Poate și temperamentul sibienilor este mai calm, chiar și la volan. Mai există, apoi, avantajul pistelor, care însumate, ajung la o distanță importantă. Practic, poți aunge aproape din orice cartier al Sibiului, în centru și, de acolo, spre orice altă direcție, pentru că, din câte mi-am dat seama, ele sunt dispuse radial.

Rep.: Și ce dezavantaje sunt?

M.C.: Străzile foarte înguste sunt un dezavantaj, dar asta ține de conformația istorică a orașului, care limitează un pic posibilitatea administrației locale de a face piste de bicicliști separate complet de traficul auto.

Rep.: Pistele pe trotuare ar fi o alternativă mai bună?

M.C.: Nu cred că amestecarea pietonilor cu bicicliștii ar da rezultate mai bune. Cred într-o soluție de mijloc, cum ar fi delimitarea spațiului pentru bicicliști, între pietoni și carosabil. Am văzut în străinătate, dar și într-un loc în țară, separarea pistelor de biciclete cu borduri. Nu cred că sunt inconfortabile nici pentru bicicliști, dacă sunt făcute cu cap și există zone de ieșire, astfel încât să poți vira stânga, dreapta, acolo unde traficul o cere.

Rep.: Merg relativ des cu bicicleta prin oraș și nu e zi în care să nu întâlnesc bicicliști pe contrasens sau pe trotuar. Nu avem și noi, comunitatea pe două roți, o vină din interior?

M.C.: Probabil că foarte mulți bicicliști se tem, pur și simplu, de traficul auto, pe alocuri prea intens și atunci aleg varianta să meargă pe trotuar. Este un compromis, să-i spunem așa, pentru siguranța lor. Dar vină e prea mult spus. Ține de treaba fiecărui biciclist, să învețe regulile și să le respecte. Mersul pe bicicletă este mai puțin reglementat decât cel cu automobilul. Am văzut că au început să existe cursuri, organizate de anumite asociații, pe diferite teme care îi interesează pe cicliști. Poate ar trebui organizate câteva și pe teme de legislație rutieră în ceea ce-i privește pe bicicliști, pentru că puțini cunosc reglementările care îi privesc.

Rep.: Crezi că ar fi nevoie de o prevedere legislativă care să îi oblige pe bicicliști să posede permis de conducere sau măcar un atestat special?

M.C.: Nu am auzit de așa ceva niciunde în lume. Nu cred că e cazul să inventăm noi roata în domeniul ăsta. Ar trebui ca bicicliștii să cunoască niște reguli, dar dacă traficul din jurul lor se desfășoară calm și bine reglementat, lucrurile ar trebui să meargă foarte bine.

Rep.: Care crezi că este regula de circulație pe care bicicliștii o încalcă cel mai des?

M.C.: Nu m-am gândit la asta până acum... Cred că una ține de echiparea corespunzătoare a bicicletei. Mulți nu știu ce trebuie să aibă pe bicicletă când pornesc la drum, lucruri care le-ar face chiar lor viața mai ușoară. În rest... mersul preventiv, atenția în jur. Bine, deocamdată, la noi, Codul Rutier nu a gândit toate posibilitățile pentru bicicliști, fapt pentru care ne trezim uneori în anumite situații încă nereglementate și acționăm din instinct.

Rep.: În încheiere, ce notă i-ai acorda relației dintre șoferul sibian și biciclist?

M.C.: Opt.

Rep.: Dar ce-i lipsește, ca să fie 10?

M.C.: Îi lipsesc câțiva ani, în care șoferii să se obișnuiască cu prezența cicliștilor pe drumuri și să-i vadă ca pe un lucru normal în trafic. Mulți șoferi încă mai spun “ce cauți, domnule, pe stradă?”. Și răspunsul este “Păi, același lucru ca și tine”…

Rep.: Mulțumesc!

 

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Comentarii

16 comentarii

new

Acum 8 ani

Marsul biciclistilor in Cluj: ***www.youtube.com/watch?v=LvC8W5QyJTA ***www.youtube.com/watch?v=Ty_aL0Ip3YM
Raspunde

Maroiara B.

Acum 8 ani

Ce spuneti despre biciclistii de pe str.Balcescu? De multe ori esti in pericol daca vin din spate si nu -i vezi,poate faci un pas lateral si da peste tine.Ar trebui ca pe aceasta strada foarte ingusta pentru pietoni,cu atatea terase,sa ocoleasca pe alte strazi paralele.Parerea mea.
Raspunde

Cip

Acum 8 ani

Acum deranjeaza si biciclistii!
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

@Maroiara B: daca mergi pe Balcescu, o strada foarte aglomerata, mergi inainte, si nu te deplasezi ca racii in lateral. Daca chiar te duce capul sa mergi in lateral ca si cum numai tu ai exista pe planeta asta, macar iti arunci ochii inainte, sa te asiguri ca nu te bagi in alt pieton, sau poate intr-un biciclist. Si in masina prima data te uiti daca poti sa schimbi banda sau directia de mers. Zilnic ma lovesc cel putin 2-3 inadaptati sociali care se considera pe camp si nu se uita pe unde merg. Se vede ca romanul nu a invatat nici cum se merge pe strada intr-o societate civilizata!
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

unii din ei deranjeaza, daca ii calci noaptea pe strada ca nu au un rahat de lumina sau ochi de pisica pe bicicleta.
Raspunde

joseph

Acum 8 ani

\"Bine, deocamdată, la noi, Codul Rutier nu a gândit toate posibilitățile pentru bicicliști\"<br>Alt figurant n-aţi găsit să-l intervievaţi?
Raspunde

sasu

Acum 8 ani

pt un sibian esti dus cu pluta soferule vei fi si tu un GIBON care a luat carnetu cu spagi de mii de euro la SUCIU si la alti spagari notorii asa ca nu-ti mai da cu parerea afonule iar joseph are perfecta dreptate nu mai luati interviuri la toti figurantii de pe stradapt ca si voi o sa ajungeti figuranti VERY SOON
Raspunde

Andrei

Acum 8 ani

Poate exprimarea nu a fost cea mai fericită dar omul a vrut să scoată în evidență faptul că prevederile Codului Rutier sunt învechite. Ăn rest toate cum le știm, plin de ciobani și de analfabeți care comentează!
Raspunde

MISCHA

Acum 8 ani

acest om a vrut sa scoata in evidenta faptul ca tu esti mai idiot decat prevede legea si primul cioban si analfabet esti tu loaza retardata
Raspunde

@Adela Mohanu

Acum 8 ani

Daca te numesti ziarista, pune un titlu normal care reflecta continutul nu unu care sa fie cat mai subiectiv .Lasa parerea ta laoparte, nu e blogul tau personal, cel putin nu cred ca e . Articolul este despre parerea unui om despre ciclismul in Sibiu, nu doar despre partea negativa.
Raspunde

@un sibian

Acum 8 ani

Înseamnă ca ești plin de vanatai mă baiatule
Raspunde

un sibian

Acum 8 ani

@sasu: sa inteleg ca nu iti permiti o lanterna prinsa cu banda adeziva pe tzoacla. Carnetul l-am luat pe merit si stiu regulile de circulatie, dar nu pot sa garantez ca toti biciclistii care circula noaptea fara lumini sau ochi de pisica stiu ca sunt in \"ilegalitate\". De vesta reflectorizanta ce sa mai zic?. Sa inteleg ca era sa te calce vreo rabla noaptea si ai ramas cu sechele? Asa dupa tine, daca conduci noaptea si te trezesti cu biciclistul nesemnalizat pe capota, cine e de vina? Hai sa-ti zic si altceva:limbajul tau sub-urban si agramat ma lasa rece. Ai putea sa incerci sa-ti dai BAC-ul, poate o sa te ajute vreodata in viata gramatica.
Raspunde

mischa

Acum 8 ani

nu te mai da rotund in colturi bouleeeee esti un sofer retardat asa ca ciocu mic analfabetule
Raspunde

14

Acum 8 ani

catre redactorul care miroase frumos de atata inteligentza: da\' biciclistul cum sa o ia la stanga in sau inainte cele mai mari intersectii? sa ramana la marginea din dreapta a benzii celei mai din dreapta pana ii cere un politist sa mearga acasa? cum o iei la stanga sau in fatza daca nu te inscrii pe banda care te duce la stanga sau in fatza? de ce invinovatiti biciclistii pentru accidentele soferilor? pentru ca ei sint cei care mor? merita sa moara, nu? doar fac atata rau: strica asfaltul, polueaza, fac zgomote ingfernale. si mai ales ii omoara pe toti cei pe care-i lovesc.
Raspunde

...

Acum 8 ani

\"Cel mai civilizat vehicul cunoscut de om, bicicleta, are acum un adevarat grup, format din pasionati de plimbari in natura din Sibiu si zona limitrofa.\" luata din descrierea unui grup de biciclisti din Sibiu. nu aveti cu cine schimba opinii ca tot ei au dreptate si sunt cei mai \"civilizati\". in primul rand ii un analfabet cel care a scris acest lucru, un obiect nu poate fi civilizat sau necivilizat. mai mult daca esti in grupul lor si nu iesi cu ei la ture, esti condamnat ca-ti faci imagine pe spatele lor, imagine de zeu in sport. deci articolul este unul subiectiv din moment ce ii luat unei asemenea persoane. tipul asta se vrea a fi un lider, un reprezentant al breslei dar nu si asuma pe toti, \"pe cei care ii stiu\". pai organizati cursuri de legislatie, ca multi din voi sunteti niste cretini in trafic asa cum sunt si printre soferi.
Raspunde

rusine tie, adela mohanu!

Acum 8 ani

articolul e tezist, tendentios, partinic si plin de falsuri si de minciuni. cati oameni au omorat biciclistii in ultimul an? viitorul in orase e al bicicletelor, nu al automobilelor. sensurile unice tot mai multe arata doar ca perioada de tranzitie se prelungeste. cat timp johannis va face sluj la nemtii lui de la continental sau marquardt, vor mai muri si alti biciclisti in accidente
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus