Peste 65 de mii de școlari și preșcolari din județul Sibiu au reînceput școala. Dacă pentru majoritatea elevilor cursurile vor fi urmate în sistemul clasic – materii de bază, lucrări de control și examene, pentru câteva sute de copii se vor aplica alternative educaționale, precum Waldorf, Step by Step și Montessori. Inspectorii școlari spun că acestea sunt disponibile în general în unitățile particulare, iar de la an la an numărul copiilor înscriși crește.
În cadrul învățământului liceal tehnologic și postliceal, și în județul Sibiu s-a diversificat pregătirea profesională a elevilor și adulților, în meserii cerute pe piața muncii, în colaborare cu agenți economici și fundații din țară și din străinătate. Printre alternativele educaționale se numără și sistemul Waldorf, unde se merge pe educarea copilului atât cognitiv, cât și artistic sau în domeniul manual. Disciplinele școlare nu sunt privite ca scop în sine, ci ca mijloace educaționale, chiar dacă programul disciplinelor este asemănător cu cel din sistemul național. Elevii nu primesc note, ci calificative, iar la sfârșitul anului învățătorul sau profesorul le face o caracterizare scrisă.
“Obiectivul privind acordarea de șanse egale în educație tuturor copiilor, prin îmbogățirea și diversificarea formelor, conținuturilor și instrumentelor de realizare a fost atins și prin activitățile desfășurate în unitățile de învățământ care organizează alternative educaționale – Waldorf, Step by Step și Montessori. De aceste servicii de învățământ alternative au beneficiat peste 300 de copii în anul școlar trecut, în unitățile școlare de nivel preșcolar, primar și gimnazial din unități din Sibiu, Roșia și Mediaș. Aceste unități școlare beneficiază de o bază materială specifică de instruire și există preocupare pentru pregătirea de specialitate a resurselor umane în domeniul alternativelor educaționale, pentru desfășurarea unui învățământ de calitate. Deși numărul acestor unități școlare este redus, ele contribuie la creșterea gradului de descentralizare în sistemul de învățământ, prin reconsiderarea politicilor în domeniul resursei umane și prin stimularea învățării pe tot parcursul vieții”, spune inspectorul școlar Mariana Buzuriu.
Sisteme funcționale
La nivelul județului Sibiu funcționează unități școlare particulare care includ toate nivelurile de învățământ, de la nivel preșcolar la nivel profesional și școli postliceale, în cursul anului trecut desfășurându-se vizite și monitorizări din partea ARACIP, în colaborare cu ISJ Sibiu, în vederea autorizării și acreditării acestora.
Cel mai mare număr de unități școlare particulare se înregistrează pentru învățământul preșcolar, funcționând în prezent peste 16 grădinițe autorizate/acreditate, atât în municipiul Sibiu cât și în Mediaș și Tălmaciu.
“Activitatea desfășurată în cadrul acestora a fost bună, grădinițele beneficiază de o baza materială modernă, iar activitățile instructiv-educative și culturale s-au desfășurat conform metodologiilor și recomandărilor MEN, respectându-se conținuturile din curriculumul național. În cadrul întâlnirilor periodice între reprezentanții ISJ Sibiu și cei ai unităților școlare particulare autorizate s-au realizat informări privind depunerea documentației pentru acreditarea acestora”, mai spune Mariana Buzuriu.
Unitățile care folosesc alternativa Montessori merg pe principiul încurajării autodisciplinei, predarea se face individual, copiii lucrează în grup, copilul lucrează atâta timp cât dorește la proiectul pe care îl alege singur, fiecare copil învață în ritmul său propriu și materialul îl ajută pe copil să-și descopere greșelile.
Conform Cadrului strategic pentru cooperare europeană în domeniul educației și formării profesionale, pentru învățământul preuniversitar românesc s-au stabilit două ținte strategice, cu finalitate de lungă durată, și anume: reducerea ratei de abandon școlar timpuriu și creșterea procentului de absolvenți cu studii superioare din totalul populației între 30 și 34 de ani. Așadar, în contextul actual, serviciile educaționale și formarea profesională se structurează pe politici și strategii anticipative, orientate spre finalități și efecte de lungă durată. O asemenea viziune implică necesitatea de a relansa reforma în sistem, incluzând aici și dezvoltarea învățământului preuniversitar particular și alternativele educaționale.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Conform Cadrului , Mariana Buzuriu
Vizualizari: 302
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Periscop
Acum 9 ore
Excelent +1
Acum 9 ore
Bastiu
Acum 9 ore
Aci Duțu
Acum 10 ore
Emil