De mai bine de o lună, Aeroportul Internațional Sibiu este condus de Gheorghe Velicu, directorul operațional numit interimar la conducerea regiei autonome. Între timp, Aeroportul are și un nou consiliu de administrație care, în curând, va căuta o nouă echipă managerială. Până atunci, l-am întrebat pe cel care conduce aeroportul acum despre Tarom-ul care renunță la o parte din curse, despre numărul de pasageri, despre noi destinații.
Reporter: Ați acceptat de îndată propunerea de a prelua interimatul Aeroportului, făcută – bănuiesc – de președintele CJ Sibiu?
Gheorghe Velicu: Am fost numit, nu mi s-a propus și am acceptat știind că în următoarele două săptămâni urmau două audituri importante pentru AIS, respectiv recertificarea sistemului integrat de management calitate mediu și prelungirea certificatului de autorizare de către A.A.C.R., fiind singura persoană acceptată de A.A.C.R pentru efectuarea auditului. De aceea, am considerat că pentru buna funcționare a aeroportului, cel mai important este să accept această numire.
R.: Intenționați să vă înscrieți și la iminentul concurs pentru ocuparea funcției de director general al RA Aeroportul Internațional Sibiu?
G.V.: Nu știu, voi decide la momentul oportun.
R.: În modernizarea aerogării sibiene s-au investit undeva către 80 de milioane de euro, dacă nu mai bine, în ultimii șase - șapte ani. Considerați echitabil, normal nivelul actual al traficului de pasageri având în vedere aceste investiții?
G.V.: Modernizarea aerogării sibiene era necesară. În ceea ce privește nivelul traficului de pasageri imediat după terminarea investițiilor de modernizare a urmat criza economică. În această perioadă de criză a fost mai greu de a dezvolta traficul de pasageri. Una dintre prioritățile importante ale Aeroportului Internațional Sibiu este creșterea nivelului de trafic de pasageri.
R.: Numărul de curse, respectiv destinații ce pot fi accesate prin intermediul AIS a fost și este un subiect ce se bucură de o mare atenție publică. De aceea, nu pot să nu întreb: trebuia/trebuie ca AIS să aibă mai multe destinații?
G.V.: Într-adevăr numărul de curse, respectiv de destinații ce pot fi accesate prin intermediul AIS a fost și sunt un subiect interesant pentru comunitatea sibiană. Destinațiile care se operează în acest moment de pe AIS conectează Sibiul cu orașe importante din Europa, respectiv München, Viena, Stuttgart, iar în trecut Sibiul a fost conectat pe lângă aceste destinații cu Madrid, Valencia, Londra. Cu siguranță AIS are nevoie de mai multe destinații și mai multe curse. Scopul pentru care Consiliul Județean Sibiu, prin AIS a lansat schema de ajutor de stat pentru deschiderea de noi destinații este de a stimula operatorii aerieni în deschiderea rutelor noi. Prioritar pentru AIS este dezvoltarea mai multor legături aeriene, care pe de-o parte să satisfacă cerințele comunității, iar pe cealaltă să ne permită să ne dezvoltăm ca și aeroport.
R.: În câteva cuvinte, care considerați că sunt cauzele pentru care traficul de pasageri prin intermediul platformei AIS nu numai că nu a crescut, ci dimpotrivă, a și scăzut în ultimul timp?
G.V.: În ceea ce privește traficul de pasageri pe semestrul I 2013 pot să vă spun că acesta a înregistrat o creștere față de aceiași perioadă a anului 2012 și anume în semestrul I 2013 avem o creștere a pasagerilor în trafic de pe AIS față de semestrul I 2012 de 11.002 pasageri. Totodată în primul semestru din 2013 numărul pasagerilor îmbarcați – debarcați a crescut față de semestrul I 2012 cu 8601.
R.: Considerați că reducerile au fost făcute la un nivel echitabil atât pentru AIS, cât și pentru operatorii aerieni?
G.V.: Reducerile de tarife aeroportuare au fost decizii bune, făcute pentru ca AIS să poată rămâne un jucător activ și atractiv pentru toate companiile aeriene, astfel încât dezvoltarea de noi rute aeriene să poată fi posibilă.
R.: De ce credeți că licitațiile de acordare de ajutoare de stat pentru companiile aeriene care deschid noi rute de la Sibiu nu au trezit interes în rândul companiilor aeriene? Nu au fost bine alese destinațiile, au fost prea multe, a fost prea mare numărul de zboruri impuse, sunt prea mici ajutoarele de stat?
G.V.: Nu putem spune că selecțiile publice de oferte nu au trezit interesul companiilor aeriene, pentru ruta Sibiu – Londra s-a depus o ofertă din partea unui operator aerian, iar pentru rutele Sibiu – Roma, Sibiu – Milan și Sibiu – Veneția a existat o solicitare din partea unui operator aerian de prelungire a termenului de depunere a ofertelor, fapt care indică că există interes din partea operatorilor aerieni.
R.: Sunteți adeptul reluării acestor proceduri de licitație?
G.V.: Consider că aceste selecții publice de oferte trebuie reluate.
R.: Când aproximați că va fi semnat (dacă va mai fi semnat) contractul cu Wizz Air (care a depus o ofertă în cadrul procedurii cu destinația Londra)?
G.V.: Nu pot să vă dau un termen la care se va semna contractul cu Wizz Air, deoarece nici eu nu îl cunosc însă sper ca acest contract să se încheie.
R.: Având în vedere reducerile de tarife, activitatea AIS va trebui subvenționată în acest an. Care aproximaţi că va fi valoarea subvenţiei necesare pe 2013?
G.V.: Este devreme să ne pronunțăm, cred că cel mai bine ar trebui să așteptăm sfârșitul anului.
R.: Cât de mult va afecta AIS decizia Tarom de a nu mai opera zboruri de la Sibiu la Bucureşti din toamna acestui an?
G.V.: Orice întrerupere de operare a zborurilor de la AIS, fie că este pe o perioadă temporară sau că este definitivă, este o pierdere atât pentru aeroport cât și pentru comunitatea și dezvoltarea regiunii în general. Totuși pot să vă spun că Tarom nu va întrerupe operarea zborurilor de la Sibiu, acesta va continua să opereze cursa Sibiu – München.
R.: Cursele de tip low-cost credeți că sunt singura soluție de “animare” a fluxului de călători prin terminalul AIS?
G.V.: Nu, AIS este deschis și dorește încheierea contractelor de operare cu cât mai multe companii aeriene atât cu cele de linie, cât și cu cele low-cost.
R.: Cum apreciați activitatea fostului director al AIS, domnul Augustin Sava? Sunt decizii pe care în locul dumnealui, le-ați fi abordat altfel și dacă da, care?
G.V.: Nu comentez.
Gheorghe Velicu, date din CV
2001 – 2004 Director operațional, Director tehnic și Sef Securitatea Aeroportuară AIS
2004 – 2007 Director Operațional, Director tehnic AIS
2007 – 2010 Director Operațional AIS
2010 – 2013 Director Operațional, Director Tehnic AIS
Din 23.01.2008 Responsabil și coordonator Safety
Din 18.05.2010 Reprezentant al managementului pentru calitate, securitate și sănătate în muncă AIS
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Aeroportul Internațional Sibiu , Consiliul Judetean Sibiu , Augustin Sava , Director Tehnic , Director Operațional , Gheorghe Velicu , Sef Securitatea Aeroportuară , Wizz Air Sport Arena Streetbal
Vizualizari: 621
Ultimele comentarii
Acum 50 minute
Sibiu
Acum 1 oră
@Turnu Sfatului
Acum 1 oră
Un sibian
Acum 1 oră
@Emil
Acum 1 oră
SYLC