Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Ce ar vrea constructorii de la Aeroport: sa mai demoleze vreo 90 de metri din pista

Indicați drept vinovați pentru lucrările de proastă calitate ce au dus la prăbușirea capătului pistei aeroportului sibian, constructorii, consultanții și proiectanții au venit și cu soluții de remediere. Trei la număr. Dintre care una implică demolarea a 90 de metri din pista extinsă a aeroportului.
 
După cum dezvăluia Turnul Sfatului în ediția tipărită precedentă, experții desemnați de instanța din Târgu Mureș pentru a stabili cine se face vinovat de prăbușirea dealului pe care a fost prelungită pista aeroportului sibian nu au nicio reținere: proiectanții de la Obermeyer și Iptana, consultanții de la Dornier Consulting și constructorii de la Max Boegl poartă vina pentru tot dezastrul produs în noaptea dintre 22 și 23 august 2010.
Aceiași trei experți – profesori universitari din București, Cluj-Napoca și Timișoara – au analizat și propunerilor celor trei părți (pârâte în procesul intentat de Consiliul Județean Sibiu) de remediere a alunecărilor ample de teren. Trei la număr, toate propunerile au drept scop ”îndulcirea” pantei pe care o are în prezent rambleul înalt de 28 de metri. Cu alte cuvinte, transformarea acestuia de la o înclinație de 1:2 la o înclinație de 1:4, fapt ce ar duce la o mai bună stabilitate a dealului construit din pământ de calitate mediocră, cu drenaj insuficient și cu apă din plin.
 
”Să mai demolăm”
 
Propunerile de remediere au fost structurate în mai 2013 de către asocierea de proiectanți Iptana – Obermeyer și au fost agreate atât de către consultanți, cât și de către constructori. 
Însă cel puțin una din propunerile formulate este surprinzătoare, cu atât mai mult cu cât este și ”preferată de toate pârâtele”. ”Soluția implică reducerea suprafețelor betonate de dincolo de capătul pistei de decolare-aterizare, suprafețe ce au fost folosite operațional cu caracter provizoriu pe parcursul lucrărilor de execuție a modernizării aeroportului Sibiu și care nu mai pot fi folosite ca extensie de pista operațională de decolare-aterizare din motive aeronautice”,  este descris în expertiza depusă în procesul de la Târgu Mureș. Cu alte cuvinte, să fie demolată pista pe o lungime de 90 de metri, astfel încât panta rămasă din deal să se încadreze în proporția de 1:4 care ar asigura stabilitatea dealului. ”Condiția obligatorie pentru realizarea variantei 1, demolarea pe 90 de metri a pistei aeroportului, este considerată inacceptabilă de către beneficiar (Consiliul Județean Sibiu și Aeroport), care prin reprezentanții săi autorizați au prezentat argumente pertinente în acest sens”, arată experții cooptați în procesul de la Târgu Mureș.
 
Va fi nevoie de noi exproprieri
 
Celelalte două variante propuse de către cei indicați drept vinovați pentru lucrările proaste implică ”îndulcirea pantei” prin prelungirea dealului din capătul pistei aeroportului. O astfel de prelungire presupune achiziționarea unor noi terenuri, deoarece limita de proprietate a CJ Sibiu este deja atinsă de actualele extinderi. Autoritățile județene sunt dispuse să facă aceste exproprieri.
Experții consideră că pe lângă această prelungire este nevoie și de realizarea unor noi sisteme de drenare a apelor subterane, de îmbunătățirea pământului folosit prin amestecarea acestuia cu pietriș și nisip, precum și de refacerea pistei din beton afectată de alunecări. 
 
Cât costă?
 
În procesul aflat pe rol și cu termenul următor în martie 2014, CJ Sibiu cere ca despăgubiri 15 milioane de euro, sumă considerată necesară efectuării lucrărilor de reparații, urmând ca în cele din urmă instanța să decidă cât trebuie plătit.
În dosar, însă, ai fost depuse și trei proiecte de remediere a alunecărilor, proiecte realizat în aprilie 2012 de către SC Ecoterra SRL din București. Firma a fost angajată de Consiliul Județean Sibiu, iar cele trei soluții de consolidare a rambleului costurile au fost estimate la 20 de milioane de euro, cu tot cu TVA. Durata de execuție a lucrărilor este cuprinsă între trei ani și cinci luni și patru ani și cinci luni, în funcție de soluțiile alese. Însă aceste soluții și-au pierdut relevanța, susțin experții, deoarece potrivit ultimelor discuții, reabilitarea alunecărilor de teren va putea fi făcută și prin extinderea lucrărilor dincolo de limita de proprietate, autoritățile județene fiind dispuse să facă noi exproprieri.
 
Context
 
Recapitulare: în noaptea dintre 22 și 23 august 2010, la pragul cu numărul 09 rambleul s-a prăbușit, pământul luând-o la vale pe o lungime de aproximativ 250 de metri, zona dislocată având o lățime de aproximativ 100 de metri. ”A fost grav deteriorat sistemul de colectare și drenare a apelor de suprafață. Au apărut fisuri și denivelări în platforma adiacentă pistei, s-au deschis rosturile între dalele pistei”, arată experții. În timp, alunecările au afectat inclusiv zona betonată a pistei, fenomenul de instabilitate extinzându-se pe o lungime de 30 – 40 de metri în amonte de creasta taluzului. Fenomenul de instabilitate continuă să se extindă.
Interesant este faptul că aceste grave alunecări de teren au fost semnalate încă din 2009. Zona era cunoscută drept una cu probleme: în 19 august 2005, în urma unor ploi abundente, canalizarea a fost suprasolicitată, iar pe suprafețele laterale pistei s-a acumulat un strat de apă de circa 15 cm grosime. Vegetația de pe aceste suprafețe era una de mlaștină, iar pentru evacuarea apei s-au executat brazde la marginea piste.
 
”Lucrările nu au fost executate niciodată”
 
În acest context, comisia de recepție a lucrărilor, întrunită în 15 aprilie 2009, dezbate și tasările apărute la pragul 09. O lună mai târziu se propune în raportul final de management amplasarea a trei borne de monitorizare a rambleului, având în vedere tasările apărute. Mai mult, au fost propuse și măsuri clare. ”În dispoziția de șantier din 27 mai 2009, semnată de proiectant, constructor, consultanță și beneficiar, s-a prevăzut ca măsură suplimentară realizarea unor șlițuri în versant pe înălțimea stratului drenant de la baza rambleului până la stratul de geotextil. Șlițurile, cu o lățime de 100 cm și umplute cu materiale drenant trebuiau executate până la data de 30.06.2009, din 15 în 15 metri, asigurându-se astfel o mai bună scurgere a apei în rigola de la baza rambleului. Lucrările propuse nu au fost executate niciodată”, au constatat experții. ”Punerea imediată în aplicare a măsurilor prevăzute în dispoziția de șantier din 27.05.2009 (punctul 8) ar fi putut îmbunătăți stabilitatea rambelului”, sunt de părere acum specialiștii.
Apoi, în 20 octombrie 2009, cei de la Dornier Consulting descoperă că la rambleul de la prag 09, la treapta de jos, este ”un ebulment (o surpare, prăbușire – n.r.) cu o lățime de doi metri și o înălțime de doi metri. Acest ebulment a reprezentat primul semnal de alarmă foarte periculos pentru stabilitatea de ansamblu a rambleului prag 09”, arată experții din proces.
La mijlocul anului următor, în iunie 2010, apar din ce în cel mai multe fisuri în drumul care înconjoară aeroportul în zona vestică. Abia la finalul lui iunie se întrunește o comisie a proiectanților care să verifice degradările apărute. ”Se apreciază necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru evacuarea apei de pe platforma pragului 09 și, de asemenea, pentru stoparea eroziunilor de taluz produse de exfiltrațiile de apă”
Pe 2 august 2010, cei de la Max Boegl transmit și ei un raport referitor la problemele apărute, raport în care se fac reproșuri la adresa celor de al Dornier Consulting pentru faptul că nu au intervenit. În fine, în 11 august intervine și CJ Sibiu care semnalează apariția unor crăpături la rambleul 09. Proiectanții revin pe teren pe 17 august, iar două zile mai târziu prezintă o listă cu măsuri minimale de urgență. ”Aceste măsuri nu au fost puse în practică niciodată”, arată specialiștii.
Cinci zile mai târziu, dealul din capătul pistei o ia la vale. 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

32 comentarii

vasiladi

Acum 10 ani

aici sint banii-nostrii aici e supercorectul mos martin botes cu trupa lui de injineri nemti aici e bataie de joc si bani in contul lui botes et co
Raspunde

@1

Acum 10 ani

Ciobani ati fost...ciobani ramaneti...ce naiba va trebuie aeroport .....ramneti ceea ce istoric ati fost, ciobani( ca slugi la sasi nu mai puteti ca nu mai su t sasi) si o sa vedeti ce fericiti si linistiti deveniti...
Raspunde

@ vasiladi

Acum 10 ani

si crezi daca erau romani era mai bine...poate nu mai aveam nici jumate de pista
Raspunde

DNA

Acum 10 ani

Acum unde este DNA-ul????? Când a fost vorba de inbvestițiile de la Mediaș și de la Biertan de acum 5 ani, dl. Botesch și-a luat mâinile și împreună cu Nicola a aruncat câțiva oameni nevinovați pe mâna DNA-ului !! Prietenii știu de ce: respectivele persoane au dat dovadă de verticalitate și nu au vrut să învețe tabla împărțirii !!!! Rușine Botesch & Co. Să vă fie rușine și să suferiți cel puțin la fel de mult ca și cei la care era să le distrugeți viețile pentru orgoliile voastre.
Raspunde

@2

Acum 10 ani

Vechi daci se ocupau cu....pastorit si munca pamantului deci..o parte ne tragem din ciobani, si o parte din tarani tu [@1} faci exceptie strabunii tai erau nomanzi ...umblau cu satra
Raspunde

@2

Acum 10 ani

Vechii daci se ocupau cu....pastorit si munca pamantului deci..o parte ne tragem din ciobani, si o parte din tarani tu [@1} faci exceptie strabunii tai erau nomanzi ...umblau cu satra
Raspunde

oier

Acum 10 ani

bai frustrat de vilcea s-au circotas de sibiu ,aeroportu sibiu a fost construit inainte s-a te nasti tu si inca vreo 2 generati inaintea ta ,asta cu ciobani ,te invit pe meleagurile ,marginimi sibiului si s-a vezi satele din marginime arata mai bine decit ulitile si casele voastre din capitala voastra ,bai lucru slab in sibiu todeauna a fost toleranta intre etnia germana si cea romineasca ,ca de acea pina s-a vina cripto -comunisti tai sibiul avea standard de viata comparabil cu orasele din civilizatia europei ,voi pasalic si bordeie ,va mai scos un pic la lumina ceausescu ,dar acum totul se intoarce inpotriva voastra ,voi trebuia s-a va ocupati de ce stiti mai bine ;fuse ,linguri de lemn ,fructe ,zarzavaturi etc ,voi asta cu industria este palarie prea mare pentru voi ,se vede ,va adus ceausescu s-a construiti masini ,si unde circula masinile produse de voi ,pentru care a fost sacrificata o tara intreaga prin infometare ,ba nu mai faceti ,olcit ,aro ,dacia 1100-1300 ,tractoare ,camioane etc .ba apucativa de ce stiti si daca nu aveti locuri de munca veniti in marginime ca va ia ciobani slugi si la numarat cacarezele la oi ,va place brinza de sibiu ,asta este brend de tara nu ***u de plescoi
Raspunde

@fuckin-airport

Acum 10 ani

Asta cu aeroportul Sibiu este veche de când lumea,ce s-a întâmplat acolo se poate rezuma în 2-3 propoziții,această tentativă de aeroport a fost făcut de mântuială,și-au dat ”măna”frățește atăt românii cât și sasii din fruntea Sibiului....uite așa s-au dus pe apa sâmbetei un vagon de bani de la bugetul local(a se citi banii fraierilor sibieni) și ca rezultat avem un aeroport penibil cu doar câteva curse sâptămânal....de râsul curcilor ce mai.....
Raspunde

@6

Acum 10 ani

Fiindca esti sibian ...adica necitit..te invat eu..cioban vine din limba traca, si e preluat de iliri si de turci....taran vine de la veteranus...asa ca din latina @7 oier...e clar ca la scola nu ai fost.. asa ca daca poti un pic sa dezvolti ideea...\"lucrul slab in sibiu todeauna a fost toleranta intre etnia germana si cea romaneasca\"
Raspunde

123

Acum 10 ani

****
Raspunde

@10

Acum 10 ani

Hai că deja întreci măsura cu miștocăreala loosere!mai ții tu minte anii 80,atunci când veneau toți fomiștii de prin oltenia,moldova,de la bucale la noi în Mărginimea Sibiului să cerșească niște brînză,telemea,lapte gros,un miel,un vițel etc. pt că altfel dădeau în primire de foame?deci lasă miștoul într-un context ce nu-și are rostul fomistule(pasărea mălai-brânză- visează-sic!).
Raspunde

Un OM

Acum 10 ani

nu inteleg ce pazesc domnii moderatori . DE CE PERMIT acestor scursuri sa posteze asemenea aberatii . Dupa IP nici macar nu sunt din Sibiu .... dar ei sunt experti in problemele Sibiului Pentru 3 clikuri permiteti mizerilor sa pluteasca pe aici . RUSINE !!!
Raspunde

@12

Acum 10 ani

De dragul traficului pe forum deșteptule....din asta trăiesc jalnicii ăștia....verstanden??
Raspunde

@12

Acum 10 ani

Ești mulțumit acum?au executat ordinul rapid și au șters(pe bună dreptate) postarea nefericitului de [email protected] mai doriți....un sifon, o lămîie...un comment aiurea?
Raspunde

123

Acum 10 ani

:)))))) bine ca o gluma nu puteti servi, dar jignirile de mai sus sunt ok. Nui problema mea daca unii se gandesc la prostii
Raspunde

123

Acum 10 ani

si daca se citea putin cu atentie nu cred ca am folosit nici macar un cuvant defaiamtor, poate doar la adresa oitei pe care am facuto scarboasa, dar in comparatie cu ce adjective gasesti prin comentarii... Sau poate ca de la branza vi se apleaca?
Raspunde

Dreptate si Libertate pt Pungesti

Acum 10 ani

Protest spontan la ora 14 la prefectura Sibiu!
Raspunde

@16

Acum 10 ani

Subînțelesurile sunt mai jignitoare decât cuvintele în sine înghesuitule!asta-i de fapt problema ta ...tu nu ai nici măcar brînză pe masă...poate doar praz sau păpșoi....hahahahahaha!
Raspunde

123

Acum 10 ani

poftim cultura:))))) acum am ajuns sa fiu facut si oltean, daca citeai comentariul meu a fost la adresa celui care zicea : \'\'Fiindca esti sibian ...adica necitit..te invat eu..\'\'\'
Raspunde

@123

Acum 10 ani

Asa e mai oita balae...aici ai dreptate...ti-au sters comentariul fiindca sunt sibieni...hahaha..
Raspunde

123

Acum 10 ani

bine macar ca ti l-au lasat tie :))))))))) app cat ti-a luat sa calculezi pt intrebarea de siguranta :)))))
Raspunde

@20,21

Acum 10 ani

Dacă cumva,prin absurd aveți drum pe la noi prin cetate...prin Herrmannstadt faceți un act de caritate și aruncați-vă în Cibin .....la cît e apa de mică sigur n-o să supraviețuiți....good luck!!!!
Raspunde

123

Acum 10 ani

Se scrie Hermannstadt Io zic ca mai bine taceai, iar in al doilea rand io is sibian si daca nu m-am inacat pana acum n-am de gand s-o fac nici de acum in colo hai pa
Raspunde

@22

Acum 10 ani

Cum e mai nemtisor altoit cu Herr Mann Stadt......I-amai lumineaza-ne cu germana ta de sluga...hihihi....si putini ...si prosti( uite d-aia nu sunt curse pe islazul vostru...ci numai Miorita)
Raspunde

tren de aterizare

Acum 10 ani

Ce naiba bai fratilor, nu mai stiti gramatica limbii romane.Corectati-va!
Raspunde

pt. DNA!

Acum 10 ani

Blat ordinar pe banii romanilor facut de sasii de la FDGR, in frunte cu Klaus Iohannis si Martin Bottesch, in colaborare cu firme germane si austrice!
Raspunde

123

Acum 10 ani

24, tu pe langa ca esti prost, nu stii gramatica limbii romane bine si te mai bagi si in alte chestii care pt neuronul tau suprasolicitat e un risc major de scurtcircuit. \'\'I-amai lumineaza-te\'\' Hermann e un nume, nu se desparte Herr Mann , dar vezi ca si saniuta are efectele ei
Raspunde

@27

Acum 10 ani

Hahahahah .....hai serios.....Hermann e un nume ..I-amai lumineazama as un pic.... Dumnezeule cat de prosti puteti fi....noroc ca sunteti putini.... Auzi la sluga de renan...Hermann e un nume....hahaha
Raspunde

@27,28

Acum 10 ani

Pai n-ați sărit încă în Cibin jalnicilor?sau ați supraviețuit cumva?mai încercați o dată dimineață...poate vă iese mai mai bine tentativa fiind Cibinul înghețat!!!!
Raspunde

123

Acum 10 ani

cand nu stii apelezi la injurii si invective, nu te supara ca iti spun dar nu iti e jena de nivelul tau de cultura, nu te simti un pic complexat cand intrii in asemenea discutii?
Raspunde

@30

Acum 10 ani

Față de un neica-nimeni analfabet ca tine n-o să fiu complexat never!
Raspunde

123

Acum 10 ani

daca ai sti macar putina engleza, macar asa de balta cat incerci, ai sti ca in romano engleza ta nu merg 2 negatii, ti-as recomanda expresita n-o sa fiu complexat ever :)))
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus