După o lungă perioadă de pauză, scena politică locală s-a încins în urma unui subiect care teoretic nici nu există. Pe unde va trece viitoarea autostradă, prin Brașov sau prin Pitești? Aceasta a fost întrebarea care i-a determinat pe aproape toți parlamentarii de Sibiu să aibă o reacție. Parlamentarii de la putere susțin proiectul propus de Cabinetul Ponta, respectiv o autostradă Sibiu – Brașov, în timp ce reprezentanții opoziției insistă ca drumul să se facă așa cum a propus Comisia Europeană: prin Pitești.
Guvernul a publicat săptămâna trecută un document oficial, denumit ”România 100”, în care prezintă planurile concrete pentru construcția de autostrăzi. Proiectul arată că s-a renunțat complet la autostrada Sibiu-Pitești, singura care rămâne în picioare fiind Sibiu-Brașov. La planuri de viitor apare numai autostrada Sibiu-Rm. Vâlcea. Aceasta din urmă ar urma să fie finanțată din fonduri de coeziune, în vreme ce autostrada Sibiu - Brașov din fonduri de dezvoltare regională. Guvernul şi-a asumat să folosească în perioada 2014-2020 3 miliarde de euro din fonduri europene de coeziune şi alte 1,8 miliarde de euro din fonduri europene de dezvoltare regională.
Ariton: România nu are de pierdut dacă se face Sibiu - Pitești
Liderul PDL Sibiu, senatorul Ion Ariton, insistă pe faptul că valoarea tronsonului de autostradă Sibiu – Pitești, de aprox. 4 miliarde de euro, nu are motivații realiste pentru a nu se realiza, având în vedere susținerea financiară considerabilă a UE. ”România nu are decât de pierdut de pe urma unei asemenea practici. Cerem USL să-și reconsidere poziția față de realizarea autostrăzii Sibiu-Pitești, pentru a nu aduce România în situația de a fi catalogată drept țară condusă împotriva propriilor ei interese și a respectării angajamentelor asumate în interiorul UE”, susține Ion Ariton.
Turcan: Ponta izolează România
Deputatul PDL Raluca Turcan merge până acolo încât reclamă faptul că prin renunțarea proiectului Sibiu – Pitești, va duce la izolarea Sibiului. ”Prin această decizie, Şova şi Ponta condamnă România la izolare şi face o invitaţie voalată ca cel mai de succes brand românesc la export, Dacia, să fie produs în alte ţări. USL preferă să construiască o autostradă Sibiu-Braşov din fondurile pentru dezvoltare regională, bani insuficienţi pentru proiectele desenate de USL, şi să ignore total banii europeni”, susține vicepreședintele PDL. În opinia Ralucăi Turcan, Sibiul a avut şansa includerii în Reţeaua Trans-Europeană de transport (TEN-T), ceea ce ar fi făcut din Sibiu un punct important pentru libertatea de mişcare a pasagerilor şi bunurilor în Uniunea Europeană. ”Anunţul schimbării tronsonului de autostradă transmite un mesaj clar: Adio autostrăzi spre şi dinspre Sibiu!”, mai spune Raluca Turcan.
Cazan: Prin Brașov se face mai repede
Parlamentarii liberali au ieșit și ei toți cu declarații pe marginea acestui subiect. "Regret că în această etapă nu se pot continua lucrările autostrăzii Sibiu-Piteşti, dar pentru sibieni nici varianta Sibiu-Braşov nu este rea, pentru că leagă direct Bucureşti şi Moldova. Eu cred că se vor găsi soluții și se va face și autostrada Sibiu - Pitești. Comisia Europeană a spus destul de clar că ei optează pe tronsonul Nădlac - Sibiu - Pitești și nu cred că această propunere poate fi schimbată. Într-adevăr, însă, prin Brașov se construiește mai repede și mai ieftin și pentru sibieni va fi bine că ne legăm cu Brașovul și Moldova", susține liderul PNL Sibiu, Mircea Cazan.
Ilieșiu: Să facem un studiu în 2014...
Senatorul Sorin Ilieșiu este de părere că pentru a se realiza autostrada Nădlac – Constanța până în 2014 este ”imperios necesar” ca aceasta să treacă prin Brașov, nu prin Pitești, iar pentru Valea Oltului propune realizarea unui proiect nou, mai ieftin. Pur și simplu. ”Este imperios necesar să se facă în 2014, aşa cum a spus recent domnul prim-ministru, un nou proiect, absolut corect, pentru tronsonul Râmnicu-Vâlcea—Sibiu. Sper să fie făcut în ianuarie-februarie 2014 astfel încât unităţi economice de importanţă strategică pentru România precum fabrica de autoturisme de la Piteşti sau combinatul Oltchim de la Râmnicu-Vâlcea să poată avea cât mai curând posibil o deschidere eficientă spre Europa centrală şi occidentală", a declarat Sorin Ilieșiu.
Neagu: Guvernul ar trebui să negocieze cu Comisia Europeană
Senatorul Nicolae Neagu îndeamnă însă la prudență în ceea ce înseamnă negocierile cu Comisia Europeană. Liberalul le sugerează premierului Ponta și ministrului Dan Șova să negocieze cu Uniunea Europeană. ”Cred că această problemă trebuie a fi clarificată de Guvernul României cu Comisia Europeană pentru a nu pierde partea de finanţare europeană din proiectul prioritar 7 al reţelei TEN-T. În acest moment, aşa cum rezultă din documentul oficial de la Bruxelles, tronsonul de autostradă Sibiu – Piteşti este inclus într-unul din proiectele prioritare europene – Proiectul prioritar nr. 7 - ale reţelei TEN-T, ceea ce însemnă că acest tronson de autostradă poate beneficia de minim 85% şi maxim 95%, prin sistemul top-up, finanţare nerambursabilă din cele 3 miliarde de euro destinate României pe TEN-T coeziune”, susține Nicolae Neagu.
Tămâian: Cel mai avantajos pentru România ar fi Sibiu – Piteşti
Deputatul Ioan Tămâian este singurul care are o opinie tranșantă împotriva ideii Guvernului Ponta de a se renunța la tronsonul Sibiu – Pitești. ”Faţă de ideea construirii de autostrăzi pe zona Braşov, consider că aceasta ar trebui să rămână o rută de circulaţie turistică, destinată în general transportului de persoane şi nu celui industrial. Autostrada Sibiu – Piteşti va trebui să fie o autostradă internaţională, de tip mixt, atât sub aspectul transportului de persoane cât mai ales al transportului comercial, de mărfuri. Cu toate că s-a găsit finanţarea pentru autostrada A1 Nădlac –Sibiu – Piteşti – Bucureşti încă de acum câţiva ani, lucrările nu au fost realizate şi întrebarea care se pune este: de ce? În concluzie, consider că cel mai avantajos aspect pentru România ar fi realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti, conform proiectului european sus-amintit", a spus Ioan Tămâian.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: valea oltului , Mircea Cazan , Sorin Ilieșiu , Dan Sova , Ion Ariton , Raluca Turcan , Ioan Tămâian , Comisia Europeană , Nicolae Neagu , Guvernul României , Senatorul Sorin Ilieșiu , Guvernului Ponta , Uniunea Europeană Guvernului P , autostrada Sibiu - Pitești , Ralucăi Turcan , Deputatul Ioan Tămâian , Senatorul Nicolae Neagu , Cabinetul Ponta , Reţeaua Trans , Prin Brașov
Vizualizari: 483
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
T.
Acum 3 ore
Un român
Acum 3 ore
Putin
Acum 3 ore
D.