Joi,
10.10.2024
Cer Senin
Acum
22°C

"Principala problema este volumul foarte mare de munca"

Noul Cod Penal și Noul Cod de procedură civilă, intrate recent în vigoare, numărul tot mai mare de dosare, termene care se întind de-a lungul anilor dar și lucrările la vechiul sediul al Tribunalului sunt câteva din temele abordate de Carmen Elena Georgică.

Reporter: Cum ați caracteriza anul 2013 din punct de vedere al volumului de muncă și al numărului de dosare soluționate? Ce perspective are, din acest punct de vedere, anul 2014?

C. E. G.: La Tribunalul Sibiu volumul de activitate s-a cifrat în anul 2013 la 33.234 dosare, în raport cu anul 2012, când s-a cifrat la 29.454 cauze. 1146 de cauze a reprezentat încărcătura medie pentru fiecare judecător al instanței, în comparație cu anul 2012 când acesta a reprezentat 982 de dosare. În anul 2013 a crescut procentul de operativitate față de cauzele nou intrate la 113%. Efortul colegilor noștri este remarcabil în condițiile în care ne confruntam cu o schimbare fundamentală a legislației. Intrarea în vigoare a Noului Cod de procedură civilă a presupus regândirea modului de organizare al instanței, pe care împreună cu Colegiul de conducere al Tribunalului Sibiu am reușit să o gândim în așa mod încât să evităm eventualele blocaje. Anul 2014 a adus cu sine intrarea în vigoare a Noului Cod penal și a Noului Cod de procedură penală. Noile coduri aduc noi instituții juridice. Mă aștept ca numărul cauzelor în materie penală să crească, astfel încât nici perspectiva nu îmi oferă speranțe pentru scăderea volumului de activitate. Se poate afirma că actuala generație de juriști are o misiune istorică, în condițiile în care nu a existat niciodată o reformă legislativă de o asemenea anvergură. Am credința că împreună cu colegii mei vom face față acestor schimbări. Îmi sprijin afirmația luând în calcul maturitatea colegilor mei, media vechimii numai în funcția de judecător fiind în prezent la Tribunalul Sibiu de 20 ani și 5 luni.

Rep.: Știu că la finalul anului 2013 cele mai vechi trei dosare înregistrate pe rolul Tribunalului Sibiu însumau peste 30 de ani și peste o sută de termene de judecată. Cum de s-a putut ajunge aici și cum pot fi soluționate mai rapid astfel de cauze?

C. E. G.: Cele trei dosare la care faceți referire reprezintă cauze în materia insolvenței. În cadrul procedurii insolvenței au roluri importante Adunare Generală a Creditorilor, Comitetul creditorilor și practicienii în insolvență. Procedura prevede posibilitatea derulării planurilor de reorganizare pentru care legea prevede un termen îndelungat. Apoi, uneori posibilitatea valorificării bunurilor persoanei aflate în insolvență, în vederea recuperării creanțelor, depinde de starea pieței imobiliare sau mobiliare după caz. Procedura are o importanță deosebită și impune atenție sporită deoarece prin aceasta se urmărește recuperarea datoriilor pe care cel aflat în insolvență le are față de creditori, dar și posibilitatea redresării economice a celui dintâi, ceea ce se poate realiza doar în timp, mai ales când activitatea este una complexă. Singura posibilitate pentru accelerarea judecății în cauzele de genul celor arătate este modificarea legislației. În cursul anului trecut a fost adoptat Codul insolvenței, însă după cum cunoașteți a fost declarată neconstituționalitatea lui.

Rep.: În ultimul an a început să funcționeze efectiv și medierea. În munca de zi cu zi simțiți vreun beneficiu adus de această noutate?

C. E. G.: Medierea a fost concepută, după modelul statelor europene, pentru a degreva activitatea instanțelor. Din nefericire, până în prezent, acest deziderat nu a fost atins. Timpul relativ scurt scurs din momentul intrării în vigoare a legii nu îmi permite însă să concluzionez că un astfel de efect nu se va produce în viitor.

Rep.: Ce ați putea spune că ați realizat în anul 2013 și ce vă propuneți pentru anul 2014?

C. E. G.: Instanța s-a confruntat în cursul anului 2013 cu o mare fluctuație de personal auxiliar. A devenit vacant un număr de nouă posturi de grefieri și grefieri arhivari. Datorită preocupării permanente a conducerii instanței acest lucru nu a fost resimțit, fiind găsite soluții fie pentru transferuri, pentru organizarea concursurilor în timp util. Cu sprijinul Curții de Apel Alba Iulia s-a organizat concurs pentru ocuparea postului de grefier arhivar la sediul Tribunalului Sibiu. Un judecător de la Judecătoria Sibiu, cu grad de tribunal, a fost delegat la instanța noastră. Un judecător de la Judecătoria Avrig, instanță cu o încărcătura mai mică, a fost delegat la Judecătoria Sibiu, scopul fiind acela de a încerca echilibrarea muncii judecătorilor. Schema de personal a Tribunalului Sibiu a fost mărită cu două posturi de grefier arhivar, posturi ocupate de asemenea prin concurs. Cu acordul Colegiului de conducere am degrevat Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, unde în continuare se înregistrează un volum foarte mare de activitate. Trebuie remarcată disponibilitatea judecătorilor secției penale de a judeca în materia contenciosului administrativ și fiscal. Măsura luată a avut drept efect o încărcătură echilibrată a cauzelor pentru fiecare judecător. Atingerea unei încărcături de muncă echilibrate pentru fiecare judecător este un deziderat a cărui rezolvare o voi urmării permanent, împreună cu colegiul de conducere al instanţei. Crearea unui mediu normal şi plăcut pentru colegi, îmbunătăţirea comunicării interne, sunt în opinia mea cerinţe minime pentru o activitate eficientă. Menţinerea standardului înalt de integritate al personalului instanţelor sibiene este un deziderat pe care mi-l propun. Menținerea calității înalte a hotărârilor pronunțate de Tribunalul Sibiu este un indicator important pe care îl am în vedere, mai ales că la nivel național instanța sibiană este recunoscută ca una dintre cele mai bune din țară.

Rep.: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă angajații Tribunalului Sibiu în acest moment? Care este situaţia privind grila de posturi în tribunal?

C. E. G.: Principala problemă este volumul foarte mare de muncă. Tribunalul Sibiu este în raport cu încărcătura/judecător (și implicit pe grefieri) cel de-al 12-lea tribunal ca mărime din țară dintre cele 46 de instanțe de același grad. Statul de funcțiuni al instanței este ocupat integral. Există o preocupare permanentă a conducerii instanței pentru o dimensionare corectă a statului de personal, în raport cu situația existentă la nivelul întregii țări. Condițiile în care colegii noștri își desfășoară activitatea nu sunt cele mai bune, iar îmbunătățirea lor este de asemenea o preocupare permanentă a conducerii instanței.

Rep.: Credeți că exista vreo șansă ca in acest an sa se finalizeze lucrările la vechiul sediu al Tribunalului Sibiu, cel de pe Bulevardul Victoriei? După cum arată stadiul fizic al lucrărilor, cred că este evident că termenul de mai 2014 nu mai poate fi respectat.

C. E. G.: Tribunalul Sibiu este doar beneficiarul lucrărilor. Ministerul Justiţiei este parte în contractul de construire, iar dirigenţia de şantier este asigurată de o firmă engleză. Reproiectarea impusă de problemele de rezistență ale imobilului, descoperite doar în faza execuției, mă face să fiu sceptică în ceea ce privește finalizarea lucrărilor la termen.

Rep.: Cum ați putea caracteriza relația cu avocații sibieni, dar și cea cu procurorii?

C. E. G.: Relaţiile Tribunalului cu Baroul Sibiu şi parchetele sunt relaţii instituţionale. Preşedintele instanţei asigură în condiţiile Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, colaborarea cu parchetele de pe lângă acestea, organizaţiile profesionale ale avocaţilor, notarilor publici, consilierilor juridici, executorilor judecătoreşti, experţilor, interpreţilor, a altor instituţii şi organizaţii. În anul 2013 au existat foarte bune relații atât cu Baroul Sibiu, cât și cu Parchetele.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

5 comentarii

nu-i bai

Acum 10 ani

mai castiga si aldea un ban daca sediul tribunalului nu e gata la timp ; poate aceste e si interesul in final
Raspunde

dreptate

Acum 10 ani

vreau s-a stiu cu cit se pedepseste ,derptul la munca ,ca am pierdut un proces in care mam luptat s-a lucrez in continuare ca s-a nu fiu o povara statului si s-a va platesc voua la magistrati salarile si pensile nesimtite ,hala justitie ,vedeti numai pe ala care fura un ou ,pe ala care fura un bou nu-l vedeti
Raspunde

@2

Acum 10 ani

Pune dracului mana pe o carte de grematica si pe urma cere drept la munca. Daca ma uit la felul in care postezi cred ca nu ai drept nici sa culegi cartofi!
Raspunde

@3

Acum 10 ani

Ntzz el e un sibian autentic , klausocombativ asa ca ar avea ceva drepturi
Raspunde

joseph

Acum 10 ani

Nu știe să scrie, (2), dar știe ce scrie! Doamna Georgică (despre care am aflat pe net că este Președintele Tribunalului Sibiu, în loc s-o aflu din articol) ar trebui să încurajeze medierile făcute de mediatori neutri și nu de către mediatori-avocați. Așa s-ar putea descongestiona tot sistemul fără a mai fi nevoie de suplimentari de angajați, etc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus