Dat în lucru de aproape cinci ani, noul Plan Urbanistic General (PUG) al Sibiului este încă în faza de obținere a avizelor. Iar în timp ce conducerea Primăriei și arhitecții angajați estimează că la începutul anului viitor ar urma să propună Consiliului local adoptarea noului PUG, valabil timp de zece ani, voci din rândul arhitecților sibieni critică aspru rezultatul la care s-a ajuns.
Asocierea SC Daedalus Proiect Sibiu și SC Intergraph Computer Services a semnat cu Primăria Sibiu contractul de actualizare a PUG-ului în decembrie 2020, pentru suma de cinci milioane de lei, cu tot cu TVA, și cu termen de realizare de 36 de luni. În aprilie 2024 s-a încheiat perioada de consultare publică pe PUG-ul propus, în urma căreia au fost trimise răspunsuri „la peste 300 de petiții”, spun reprezentații Primăriei și cei ai asocierii angajate, într-un răspuns semnat în comun și transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
„În prezent, se parcurge etapa obținerii a avizelor din partea a 34 de avizatori din partea unor instituții și entități locale și centrale. Asocierea de firme contractată de Primăria Sibiu pentru elaborarea Planului a demarat această etapă în luna iunie 2025 și a depus documentațiile la toate instituțiile, fiind obținute deja 17 avize. Pentru primirea unor avize sunt necesare în unele cazuri și anumite adaptări la cerințele instituțiilor avizatoare, care se operează cât mai repede pentru a putea redepune documentațiile”, transmit cele două entități.
Întrebați când ar trebui să se aștepte sibienii ca orașul lor să funcționeze după un nou PUG, reprezentanții Primăriei și asocierea angajată împing ușor termenul anunțat în vara acestui an, când dădeau drept adoptare a noului plan urbanistic sfârșitul anului 2025.
„Având în vedere că termenele de avizare nu depind de Primăria Sibiu, ci de alte instituții locale și centrale, este dificil să estimăm un termen, însă în baza termenelor specificate în OUG 31/2025 pentru emiterea avizelor, putem estima că PUG-ul va putea fi supus aprobării Consiliului Local în luna ianuarie 2026, după ce va fi supus mai întâi unei ultime etape de consultare publică”, transmit acum autoritățile locale.
Vechiul PUG a fost elaborat în trei ani și jumătate
În urmă cu aproape cinci ani, Primăria Sibiu anunța că asocierea desemnată câștigătoare a contractului de întocmire a noului PUG are la dispoziție „maxim 36 de luni să realizeze documentația și să obțină avizele necesare pentru ca noul PUG să intre în vigoare, după aprobarea acestuia de către Consiliul Local Sibiu”.
Comunicatul de acum aproape cinci ani. Sursa: captură sibiu.ro
Acum, în răspunsul transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului, Primăria și arhitecții angajați spun că, de fapt, obținerea avizelor necesare trebuie scoasă din durata contractului și, prin urmare, nu mai e cazul să întrebăm de eventuale penalități. „PUG este un instrument urbanistic complex atât ca documentație, cât mai ales ca proces de elaborare. Prin urmare și termenele pentru actualizarea acestuia sunt ample, mai ales că în calendarul de elaborare sunt incluse și anumite demersuri care nu depind ca timp de municipalitate sau de firma contractată pentru realizarea PUG-ului, asocierea SC Daedalus Proiect Sibiu și SC Intergraph Computer Services. (...) Având în vedere toate aceste elemente și ținând cont de faptul că nu s-a depășit termenul final al contractului deoarece toate aceste perioade de avizare nu sunt calculate în perioada contractuală, precizăm că nu există întârzieri în contract și nu se percep penalități”.
În contractul dat publicității de către Primăria Sibiu se specifică, de asemenea, faptul că „termenele pentru eliberarea avizelor de către instituțiile abilitate nu sunt incluse în termenul de finalizare a documentației PUG”.
Contractul semnat între cele două părți prevede altceva decât au comunicat reprezentanții Primăriei Sibiu. Sursa: captură sibiu.ro
Actualul PUG al Sibiului, adoptat în 2011 și prelungit până la actualizare, a fost elaborat în perioada 2008 – 2010 de către o asociere condusă de Planwerk, din Cluj-Napoca, pe parcursul a aproximativ trei ani și jumătate. A fost adoptat de Consiliul local Sibiu în aprilie 2011.
„Până acum s-au parcurs etape importante, dintre care menționăm:
- studiile de fundamentare;
- adaptarea prevederilor Regulamentului Local de Urbanism la legislația în vigoare în prezent;
- structurarea digitală a părților scrise si desenate ale PUG;
- etapa consultării publice în urma căreia s-a răspuns la peste 300 de petiții”,
răspuns Primăria Sibiu și Daedalus Proiect Sibiu
„Nu doar un blocaj, ci un pas înapoi”
L-am întrebat pe Cristian Șandru, cel care conduce Ordinul Arhitecților filiala Sibiu – Vâlcea, cât de mult consideră că este afectat municipiul reședință de județ pentru că funcționează după un PUG adoptat în 2011 și al cărui „termen de valabilitate” a fost depășit cu patru ani. „La momentul aprobării, PUG 2011 a venit cu modificări importante, încercând să stabilească reguli clare de dezvoltare urbanistică a orașului. În timp au fost însă constatate unele erori/lipsuri, care, în anumite situații au generat stagnare. Noul PUG ar trebui să preia și să continue direcțiile stabilite, direcții care deja au produs efecte și le putem simți în oraș, și să corecteze omisiunile. Că astăzi lucrăm pe un PUG aprobat 2011 (proiectat în 2008-2009) reprezintă un blocaj la nivelul acelei perioade”, răspunde arhitectul Cristian Șandru pentru Turnul Sfatului.
Cristian Șandru. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
Alături de alți 14 colegi din cadrul OAR, Cristian Șandru a făcut parte dintr-un grup de lucru creat în cadrul OAR Sibiu, iar pe baza consultările publice pe noul plan urbanistic, grup de lucru a emis un punct de vedere public care cerea intervenții asupra rezultatului actualizării PUG-ului.
L-am întrebat pe Cristian Șandru dacă acele luări de poziție au fost transpuse în noul PUG ori dacă au existat discuții lămuritoare între organizația profesională a arhitecților sibieni și asocierea condusă de Daedalus Proiect Sibiu.
„Noul PUG ar trebui să fie adaptat contextului actual. În forma în care a fost prezentat însă, noul PUG poate fi nu doar un blocaj, ci un pas înapoi. Intenția membrilor grupului de lucru al OAR filiala Sibiu-Vâlcea nu a fost de a critica noul PUG, ci de a contribui și a ajuta la elaborarea unui PUG care să fie folositor atât breslei, cât și comunității. Din păcate, nu știm dacă și ce modificări au fost efectuate în urma adresei transmise de noi în cadrul consultării. Procedura de consultare este extrem de importantă și nu trebuie făcută doar formal”, arată Cristian Șandru, pentru cititorii Turnul Sfatului.
„Mi-e teamă pentru Sibiu”
Faptul că Sibiul funcționează în baza unei documentații urbanistice generale elaborată acum 15 ani este mai degrabă o problemă strategică „dat fiind că între timp s-au elaborat două ediții ale Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană și profilul, potențialul și oportunitățile Sibiului s-au modificat”, apreciază Alexandru Găvozdea. El a fost președinte al OAR la nivel național până în 2022, iar anul trecut a fost candidat independent pentru funcția de primar al Sibiului, fiind depășit doar de actualul primar, Astrid Fodor.
„Sibiul este afectat de întârzierea elaborării PUG-ului nou pentru că administrația se cantonează în PUG-ul actual când acest lucru e pe plac și invocă PUG-ul viitor tot pe criterii de oportunitate, deși acesta nu are niciun fel de aplicabilitate până nu va fi avizat și aprobat. Deci vulnerabilizează procesul de planificare urbanistică prin păstrarea unei incertitudini aparente. Iar asta folosește proiectelor pe care le susține administrația și creează blocaje pentru proiectele care nu sunt favorite”, descrie Găvozdea modul în care orașul este afectat de stadiul noului plan urbanistic general.
El apreciază că noua documentație elaborată lasă la interpretarea „cuiva” o serie de reglementări care ar trebui să fie clare pentru sibieni și profesioniști. „Din păcate, și PUG-ul nou elaborat exact asta promovează, literalmente: relativizează reglementări (decizia rămâne «în pixul cuiva») și face imprevizibile decizii de dezvoltare care nu sunt formulate explicit, ci lăsate la interpretarea de moment a autorității – în acest fel se vulnerabilizează atât coerența strategică de dezvoltare a Sibiului, cât și predictibilitatea investițiilor private și publice”, transmite Alexandru Găvozdea în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
Alexandru Găvozdea. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
El consideră că nici instituțiile chemate să avizeze noul PUG nu vor corecta ceea ce consideră că are nevoie de rectificare. „Aparent, PUG-ul elaborat este acum în fază de avizare. OUG 31 din 30 aprilie 2025 privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor aduce niște termene de acordare tacită a avizelor care, mi-e teamă, vor putea fi speculate și de acest demers. Mi-e teamă pentru Sibiu, pentru că acest PUG nu este unul responsabil”, spune Găvozdea.
Lipsă de transparență
„Concursul a fost derulat cu doar doi participanți, deși legea achizițiilor publice prevede refacerea procedurii dacă nu sunt minim trei. Participantul care nu a câștigat a acționat în instanță (pentru motive proprii) și a prelungit startul elaborării”, amintește Alexandru Găvozdea, într-o scurtă analiză a modului în care s-a derulat acest contract.
„Sunt mai multe lucruri care au mers prost: de la decizia nefericită de a atribui elaborarea PUG pe baza unui concurs de soluții de urbanism (procedură inadecvată și impropriu utilizată), la lipsa de transparență față de mediul profesional («vă cerem părerea, dar nu vă dăm materialul») și la ignorarea aportului de competență disponibil local (consultativ). (...) Echipa de elaborare a realizat studii de fundamentare nesatisfăcătoare, a căror dezvăluire a fost refuzată de primărie, în pofida solicitării repetate a corpului profesional. Dacă tot am fost «consultați», trebuia să vedem pe baza căror studii și concluzii ale acestora s-au formulat propunerile noului PUG – consultările cu arhitecții și urbaniștii din Sibiu au fost formale, în lipsa informațiilor de bază și doar pe fragmente insuficiente din PUG-ul propus. E imposibil să dai o părere competentă, așa. Te poți preface”, critică Alexandru Găvozdea lipsa de transparență pe subiectul studiilor de fundamentare cerute insistent de profesioniștii din domeniu în faza de consultare publică.
Găvozdea consideră că elaboratorii noului PUG au respins în mod nejustificat remarcile făcute de grupul de lucru din cadrul OAR filiala Sibiu – Vâlcea și dă drept exemplu rezultatul observațiilor făcute de el. „Personal am avut atât în perioada de consultare publică, cât și în afara acesteia (ca președinte al Ordinului Arhitecților din România până în iulie 2022, ca arhitect și specialist în urbanism și ca sibian cu o privire de ansamblu) o serie de observații menite să sprijine procesul, să consolideze demersul administrativ și să promoveze un oraș mai bun pentru oameni. Cu succes limitat care tinde spre zero, însă, și asta deși au fost făcute în public și adresate factorilor de decizie relevanți”, adaugă Alexandru Găvozdea.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: ordinul arhitectilor din roman , ianuarie 2025 , intergraph computer , daedalus proiect , Primăria Sibiu , PUG Sibiu
Vizualizari: 288
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Asdfasdf
Acum 3 ore
Cartea face bine!
Acum 3 ore
Miruna
Acum 4 ore
Sibian
Acum 4 ore
@Kokos ,Maria Deacu