Marți,
16.09.2025
Cer Senin
Acum
13°C

Impregilo, despre autostrada Saliste – Cunta: "Terminam. Daca nu avem in continuare probleme"

Cei 22 de km de autostradă dintre Săliște și Cunța ar fi trebuit dați în folosință de acum un an. Au apărut alunecări de teren, proiectări și reproiectări, iar noul termen asumat de constructorii italieni de la Impregilo de 15 noiembrie 2014. Cam curajos asumat, am spune noi, având în vedere cei șase km de șantier din zona Apoldu de Jos – Aciliu, afectați de masive alunecări de teren. Pentru prima dată de la apariția problemelor, cei de la Impregilo vorbesc despre acești kilometri, dar și despre cum ceea ce a spus ministrul Transporturilor, Dan Șova, nu prea are legătură cu realitatea. Adică CNADNR mai are restanțe către constructori, proiectul tehnic pentru unele din zonele cu alunecări nu este încă aprobat de aceeași Companie de drumuri și alte astfel de detalii extrem de importante.
Pentru Turnul Sfatului, din partea Impregilo SpA, a vorbit Carlo Alberto Scopel (foto centru), directorul de șantier pentru lotul III al autostrăzii Orăștie – Sibiu.

Reporter: Eu nu cred că veți termina lucrările pe 15 noiembrie 2014, astfel încât să deschideți traficul.
Carlo Alberto Scopel: În baza programului de lucrări și a resurselor pe care le avem la dispoziție, mașini și echipamente, suntem în situația – și o spun cu sinceritate - să deschidem traficul pe autostradă la data prevăzută, dacă nu avem în continuare probleme. La partea de drum suntem la cotele prevăzute în proiect. Mai trebuie să executăm doar partea de suprastructură, iar cantitățile nu sunt foarte mari. Dacă apar unele întârzieri mărim numărul de mașini și de personal și de resurse. Cele mai mari lucrări sunt excavațiile. Trebuie să excavăm circa 2,8 milioane de metri cubi de pământ. Noi avem deja în șantier zece excavatoare care lucrează. Putem să respectăm programul de lucrări.
Mai este partea de lucrări de consolidare. Și acestea am putea să le terminăm până pe 15 noiembrie. Pentru restul de 16 km neafectați de alunecări noi am ajuns la o fază în care mai trebuie așternut doar stratul de uzură. Deci acolo nu e nicio problemă. Am instalat parapetele, în condițiile în care materialul și proiectul pentru parapete a fost aprobat doar acum aproximativ o săptămână de către CNADNR.

R.: De ce doar acum?
C.A.S.: Nu știu. Mai rămân două variabile. Prima ar fi aceea că trebuie să prezentăm proiectul pentru zona fostului tunel și pentru cealaltă zonă de la km 57 și sperăm ca CNADNR să le aprobe repede, după care trebuie să așteptăm exproprierile. Dar aici nu este problema atât de mare, precum cea a tăierii pădurii. Acolo nu putem tăia niciun arbore până nu avem autorizație.

R.: Deja mi-ați enumerat câteva motive pentru care să cred în continuare că traficul nu poate fi deschis pe 15 noiembrie: avize, autorizații și așa mai departe.
C.A.S.: În zona tunelului noi am tăiat deja pădure potrivit vechiului proiect. Însă tăierea pădurii nu depinde de noi. Dacă, de exemplu mâine, ni se permite să intervenim, noi mâine și începem să lucrăm.

R.: Dealul din zona unde se discuta de construirea tunelului va dispărea și înspre DN1?
C.A.S.: Se mărește taluzul, panta va fi ”îndulcită” la 1 la 5. Suprafața expropriată de teren este de aproximativ 50 de ha. Deci avem de făcut și lucrări de deminare, în cazul în care sunt bombe neexplodate. Noi am  primit avizul CT de la CNADNR pentru zonele cu alunecări abia pe 7 mai 2014.

R.: Și când l-ați solicitat?
C.A.S.: Este o poveste lungă. Eu știu doar că pe 7 mai am primit avizul, iar pe 8 mai am început lucrările.

R.: Aproape trei milioane de mc de pământ e foarte mult. Unde veți duce atâta cantitate?
C.A.S.: În acord cu clientul am identificat o zonă de depozitare existentă, care poate primi o bună parte din cantități. Am identificat și alte zone adiacente autostrăzii pe care le vom putea utiliza drept depozit de materiale.

”Eu sunt liniștit, dar sub alarmă”

R.: Proiectul pe care îl așteptați spre aprobare din partea CNADNR are avizele necesare, de mediu și așa mai departe?
C.A.S.: Acele avize sunt în curs de a fi obținute. Oricum noi am început o parte din lucrări, căci dacă am aștepta toate avizele necesare... Eu sunt liniștit, dar sub alarmă. Asta înseamnă că trebuie să lucrăm în acord cu programul de lucrări, pentru a respecta această dată. Vom lucra zi și noapte și pe perioada zilelor de sărbătoare până la deschiderea traficului. Nu va fi nici o oră de pauză.

R.: Pentru stabilizarea pământului bănuiesc că vor mai trebui pereți mulați, foraje și așa mai departe. Nu o să consume mult timp acele lucrări?
C.A.S.: Avem două situații: una în care terenul se mișcă pe orizontală, iar deep mixing-ul are rolul tocmai de a stabiliza astfel de teren. În ceea ce privește zonele unde vor fi excavații, pe baza probelor de laborator, inginerii ne-au comunicat faptul că respectând această pantă a taluzelor, de 1 la 5, terenul rămâne în echilibru și nu se va mișca.

R.: Și va rămâne așa, pământ gol pe margine?
C.A.S.: Nu, nu. Va fi protejat, vor fi drenaje, drenaje ample. Nu va rămâne pământul așa.

Alunecările. De ce nu le-a prevăzut nimeni?

R.: De ce credeți nu a putut fi respectat termenul de aprilie 2013?
C.A.S.: Pentru că au apărut multe probleme.

R.: De ce nu au putut fi prevăzute aceste probleme, aceste alunecări de teren? Nu a fost bun studiul de fezabilitate?
C.A.S.: Detalii despre studiul ofertei și celelalte documente ale licitației nu le cunosc, nu eram aici. Eu mă ocup de partea de producție a șantierului, iar alunecările au apărut când am ajuns eu aici. În baza experienței mele, aceasta este o zonă în care nu aveam cum să prevedem astfel de situații. În acea zonă (a ”tunelului” – n.r.) am excavat teren stabil după care, dacă te muți 15 metri mai încolo terenul este total diferit.

R.: Dar aici nu vorbim doar de un punct cu alunecări, vorbim de mai multe puncte pe o lungime de aproximativ șase km. Chiar nu putea fi prevăzută amploarea situației?
C.A.S.: Eu lucrez cu proiectul în mână...

R.: Proiectul este făcut tot de Impregilo...
C.A.S.: Da, cu siguranță. Dar eu nu sunt proiectant, eu lucrez doar la execuție. Mie mi-a fost dat un proiect cu care să fac lucrarea. Dar ceea ce se întâmplă aici nu cred că putea fi prevăzut.

R.: Care sunt zonele unde nu puteți interveni acum, unde nu există proiect aprobat sau avizele necesare?
C.A.S.: Noi nu am început să lucrăm în zona 7A (acolo unde era prevăzut un tunel - n.r.) și nu putem intra la km 57 (în apropiere de nodul de la Apoldu de Jos – n.r.) unde este pădure. Pentru că și acolo au fost alunecări. Zilele acestea se va prezenta proiectul și când va fi aprobat și vom avea avizele și exproprierile vom începe imediat.

R.: Care ar fi termenul limită până la care puteți aștepta după avize și autorizații, termenul care odată depășit nu vă va mai permite să garantați deschiderea traficului anul acesta?
C.A.S.: Nu este simplu de spus. Lucrăm pe o organizare de șantier în acord cu un program de lucrări, unde zilnic introducem producție și facem previziunile pentru lucrările de final. De exemplu, dacă nu putem lucra zece zile din cauza ploii, în mod cert producțiile zilelor următoare trebuie să se mărească pentru a putea respecta termenele. Dar mașinile și resursele pe care le avem acum ne permit deja să avem o producție mai mare decât cea prevăzută.  Noi vom lucra în zilele de sărbătoare. Eu, care monitorizez situația, sunt sigur că nu vom avea obstacole care să depindă de noi.

R.: Dacă pe cei șase km au fost probleme, de ce nu ați terminat la timp ceilalți 16 km, unde nu au fost probleme?
C.A.S.: Noi am tratat această lucrare ca și un unic lot de 22 de km.


Surpriză? Șova a bătut iar câmpii


R.: Săptămâna trecută, ministrul Șova spunea că sunt la zi cu plățile către Impregilo.
C.A.S.: O problemă pe care o avem este devizul de lucrări întocmit în ianuarie pentru lucrările efectuate în decembrie 2013. Încă nu ne-au fost plătite nici acum. Dar noi, cu toate acestea, suntem în șantier, tot personalul și mașinile lucrează.

R.: Ministrul Șova a mai bătut mult monedă și pe faptul că Impregilo a solicitat peste 300 de milioane și a primit doar 27. Ce este cu aceste sume?
C.A.S.: Era o primă variantă de implementare a proiectului pentru zonele cu alunecări, care prevedea alte soluții...

R.: Tunelul și prelungirea viaductului?
C.A.S.: Întocmai. Apoi, după mai multe discuții, am încercat să optimizăm proiectul pentru a reduce costurile. Noi facem lucrările pentru noua variantă fără niciun ban în plus.

R.: Și cei 27 de milioane de lei în plus?
C.A.S.: Aceia au fost acordați de Comisia de arbitraj și fac referire la alte probleme din șantier, nu la cele de aici.

R.: Deci ca să înțeleg bine: noile lucrări pentru acești șase km cu probleme vor fi făcute pentru aceleași sume care erau prevăzute în proiectul inițial referitor la acești șase km?
C.A.S.: Da, în aceiași bani.

R.: Mă îndoiesc de faptul că Impregilo SpA va lucra în pierdere.
C.A.S.: Salini Impregilo și-a luat angajamentul de a termina aceste lucrări. Și o va face.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

klaus

Acum 11 ani

Papagal zburlitul asta...daca nu a fost vorba de bani de ce nu au lucrat? de la 300 mil la 27 mil e diferenta mare... totul e roz dar nu se respecta niciodata termenele de executie, iar de garantie ce sa mai discutam... ATI VAZUT DENIVELARILE DE PE CALEA POPLACII !?
Raspunde

lopata

Acum 11 ani

da asa-i :) tot judetul stie de alunecarile din zona apold numai astia nu! :) sa-i spuneti lui mutu ca nu stiati , ati vrut o smecherie de facturat samd ....
Raspunde

val

Acum 11 ani

hahaha. pana e cucu nu se termina autostrada. asta nu ma poate decat bucura. romania rurala, romania inapoiata ca brand de tara. autostrazile nu ne ajuta. renuntati. oricum si strainii care le construiesc isi iau banii europeni inapoi si suntem sistematic scuipati in fata. dintr-o data cand vin aici nu mai stiu sa construiasca repede. toti europeniimictioneaza pe romania iar romanii sunt cei mai proeuropeni. de necrezut.oricum nu mai avem mult. vom fi dezmembrati , ungurii isi vor lua in curand inapoi ardealul cu ajutorul rusilor. suntem o populatie care trebuie asimilata , demult nu mai suntem un popor.
Raspunde

Doru

Acum 11 ani

@val Tu te auzi ce zici? Cum adica isi iau europenii banii napoi? Ca si cum cineva iti renoveaza apartamentul si iti da si bani de la el si tu zici ca isi ia banii inapoi? Da, dar tu ai ramas cu lucrarea facuta MOCA!
Raspunde

emil

Acum 11 ani

bai klaus de vilcea nu johannis lucra la drumuri ,firmele contractante ,de ce nu se face audit dupa executarea lucrari ,si penalizati constructori ,da asta cu calea poplaci ai spuso frustratule ,ce are autostrada cu strazile din sibiu ,ba intreabati farisei [parlamentari de sibiu ]de ce au scurtat cu 15 km centura sibiului si in buzunarele cui s-au dus zecile de miloane de euro ,acolo de lucru pentru dna ,s-au sa furat la comun ,unde a fost opozitia din perioada 2008-2010 cind s-a executat lucrarile ce va este suspect furat la comun
Raspunde

@4

Acum 11 ani

toate proiectele mari facute cu bani europeni sunt executate de straini. deci ai iau banii europeni alocati romaniei. noi ne alegem cu farmituri. o bucata de autostrada pentru un munte de bani.
Raspunde

sibian

Acum 11 ani

... nu mai fiti rai,probabil au informatii clasificate ca cum ca,se vor inventa peste cativa anisori masini fara roti si nu mai are rost sa faca drum de asfalt.
Raspunde

vasiladi

Acum 11 ani

terminati la timp,daca nu plecati.... banii inapoi... 1 mil/eur pe zi sa va vad atunci,broscari mincinosi....
Raspunde

popa

Acum 11 ani

Excelent articolul si documentat. Felicitari.
Raspunde

dorel

Acum 11 ani

ce imi place cum toti analfabetii isi expun pe aici parerile autoritare despre proiecte de infrastructura.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus