Joi,
02.02.2023
Innorat
Acum
2°C

Cum afectează DieselGate-ul pornit în SUA munca a 15.000 de sibieni

Cum afectează DieselGate-ul pornit în SUA munca a 15.000 de sibieni

Aproximativ 15.000 de sibieni lucrează în industria automotive doar în municipiul Sibiu, iar numărul acestora crește semnificativ dacă luăm în calcul și marile companii din afara reședinței de județ. De la bucșe la sisteme electrice, cei 15.000 de sibieni produc o sumedenie de componente auto, iar printre clienții ”tradiționali” se numără, evident, și grupul Volkswagen. Coordonatorii acestor mii de sibieni se arată ”preocupați spre ușor îngrijorați” de efectele DieselGate-ului, scandalul pornit în SUA după ce s-a descoperit că producătorii VW ”păcăleau” testele oficiale pentru stabilirea emisiilor de noxe. ”Toți cei care lucrează pentru VW vor fi afectați. Cât de mult? Greu de spus”.

 Dezvoltarea explozivă a industriei automotive la Sibiu în ultimii ani își arată și latura mai puțin fericită: orice criză din industria auto afectează în mod direct și viața celor care lucrează în acest domeniu. ”Deși este deocamdată prematur de discutat asupra efectelor pe care le-ar putea avea acest scandal asupra Sibiului, un lucru este cert. Toți cei care lucrează pentru VW vor fi afectați. Cât de mult? Asta, Deac de la Compa nu v-o poate spune”, declară Ioan Deac, președinte al Consiliului de Administrație și CEO al Compa SA Sibiu. Aceasta este cea mai mare fabrică din Sibiu controlată de acționariat autohton, cu o cifră de afaceri de peste 420 de milioane de lei. O parte din produsele fabricate la Compa ajung să echipeze și mașini VW sau Audi. ”Părerea mea este că VW va reuși să își rezolve problemele. Nu cred că suntem în fața unei catastrofe, înclin să cred că, în cel mai rău scenariu, va interveni și statul german pentru a sprijini. Dar de suferit, toți vor avea de suferit, în Germania. Și nu pot să dau asigurări că nici sibienii nu vor fi afectați, doar că nu cred că Sibiul va fi grav afectat”, mai arată Ioan Deac.

Amânarea unor comenzi, cel mult

Peste 5.000 de angajați numără numai Continental Automotive System și Marquardt Schaltsysteme, două mari fabrici amplasate în Zona Industrială Vest și printre ale căror beneficiari finali se numără și VW. În imediata lor vecinătate se mai regăsesc numeroase alte companii care, la fel, tot către mărcile grupului VAG își îndreaptă producția finală. Surse din cadrul multinaționalelelor au arătat pentru Turnul Sfatului că, deocamdată, efectele DieselGate-ului nu sunt atât de mari, singurele discuții purtate până acum cu beneficiarii făcând referire cel mult la reprogramări de livrări. De altfel, acestea ar fi și efectele maxime pe care DieselGate-ul le-ar putea avea asupra Sibiului, sunt de părere reprezentanții Clubului Economic German (DWS), în cadrul căruia sunt reprezentați și producătorii de componente auto de la Sibiu. ”Ca loc pentru investiții, Sibiul nu va fi afectat. Singurul efect pe care eu îl pot vedea este un pe termen scurt și care ar însemna cel mult amânarea unor comenzi, adică cel mult modificări ale un livrări. Iar amploarea acestor amânări nu cred că este una semnificativă, având în vedere că marile companii din Zona Industrială Vest au mulți beneficiari, nu doar cei din grupul VW”, arată Wiegand Helmut Fleischer, directorul executiv al Clubului Economic German.

De la Flaro am putea vedea primele semne

 Flaro Prod– cunoscută în trecut pentru producția de pixuri, de exemplu – este una dintre cele mai de succes povești de reconversie din Sibiu. Cu o creștere anuală de 10-15% cel puțin în ultimii ani, Flaro a ajuns una dintre companiile relevante în industria automotive locală, prin producția de elemente mici și subansambluri pentru industria auto. Dacă va fi sau nu afectat în mod semnificativ Sibiul de către efectele DieselGate-ului probabil că de la Flaro putem afla de prima dată, dacă luăm în calcul faptul că fabrica de pe malul Cibinului are printre clienți și un furnizor al VW din SUA.

”Livrăm componente care ajung la VW, la un client din Statele Unite și aici ne așteptăm pentru următoarea perioadă la scăderi de comenzi. Vom avea informații mai complete în următoarele  săptămâni. Dar, din punctul de vedere al Flaro, nu cred că impactul asupra business-ului va fi semnificativ și de lungă durată. În plus, recent, China a redus la jumătate taxele puse în cazul vânzărilor de mașini mic, ceea ce este o gură de oxigen pentru VW, care are mașini competitive pe acest segment”, arată Ștefan Almășan, general manager al Flaro Prod.

În show-room

Abia trecuți de o perioadă extrem de dificilă creată în contextul crizei economice mondiale ce a afectat și România din 2009 încoace, dealerii auto care lucrează cu mărcile implicate în scandalul testelor păcălite se văd nevoiți să mai treacă un hop. ”Așteptăm și noi decizia producătorului, dacă retrage sau reface în service-urile autorizate modelele în discuție. În mod direct, acum nu suntem afectați, deoarece toate mașinile pe care le avem la vânzare sunt Euro6. Ceea ce observăm la clienții care vin la noi este doar faptul că pun mai multe întrebări. Și să știți că în ultimele zile am vândut în fiecare zi câte o mașină. Produsul VW este unul care satisface”, susține Ioan Geleriu, directorul executiv al Tess Sibiu, dealer VW la Sibiu. El spune că, în funcție de soluția tehnică aleasă de cei de la VW pentru modelele ”dieselgate-ului”, service-ul autorizat de la Sibiu va putea prelua, în mod programat, solicitările din partea clienților.

În imediata vecinătate a dealerului VW este și clădirea dealerului Skoda. Aproape 25.000 de modele Skoda înmatriculate în România sunt echipate cu motorizări care, controlate de ”softul-minune”, păcălesc testele în cazul emisiilor de noxe. Cei de la Skoda se arată, însă, reticenți în a da orice declarație referitoare la modul în care DieselGate-ul îi afectează.

”VW a făcut prima mașină inteligentă”

 DieselGate-ul a izbucnit după ce, în SUA, s-a descoperit că anumite motoare diesel care echipau modele VW aveau instalat un soft care determina eliberarea unor cantități de noxe în timpul testelor, cantități și de 40 de ori mai mici decât cele eliminate atunci când autoturismele erau ”în sarcină”. Cei de la VW au recunoscut această situație, arătând că în discuție sunt 11 milioane de autoturisme produse de grupul VAG (VW, Audi, Skoda, Seat), echipate cu motoare TDI de 1.2, 1.6, respectiv 2.0 litri capacitate cilindrică. Aceste mașini urmează a fi rechemate în service-uri, iar operațiunile la care vor fi supuse pentru remediere urmează a fi anunțate în zilele următoare. Scandalul pare să înceapă a căpăta amploare, după ce ADAC, cel mai mare club auto din Germania, a demonstrat că noxele emise sunt mult mai mari decât cele omologate și pentru motorizările altor producători, precum Nissan, Renault, Jeep sau Volvo. Drept pentru care, în industria auto a început să circule și o glumă, potrivit căreia, totuși, VW a conceput prima mașină inteligentă. ”Atât de inteligentă, încât păcălea testele”.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Gigi

Acum 7 ani

Ce titlu subversiv. De parca SUA e de vina ca ar putea fi afectate 15000 de locuri de munca in Sibiu, si nu VW.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus