De aproximativ o săptămână, pe autostrada închisă între Săliște și Cunța nu mai lucrează nimeni la refacerea porțiunii demolate din cauza deficiențelor. Oficial, se vorbește de întârzieri pentru proiectarea unei noi soluții tehnice. Neoficial se vorbește de un șantaj al constructorilor italieni de la Salini Impregilo, care ”întind cât pot de mult coarda” în speranța că le va fi reziliat contractul. Oficial, conducerea CNADNR are în pregătire un plan pentru a determina constructorii să termine autostrada. Neoficial, tot de un mic șantaj se vorbește, cu presiuni diplomatice și economice. În fine, în discuție este readus și un scenariu mai vechi: rezilierea parțială a contractului cu Salini Impregilo SpA.
Doi oameni au murit și mai bine de zece persoane au fost rănite în cele cinci accidente de circulație grave, care s-au înregistrat pe DN1, între Săliște și limita teritorială a județului Sibiu, pe unde a fost deviat traficul după închiderea autostrăzii A1, lotul 3, începând cu data de 7 septembrie 2015. După ce vestea că autostrada a fost ”demolată” a izbucnit în presa centrală, inclusiv ministrul Transporturilor a vizitat șantierul situat în dreptul satului Aciliu. S-a și întâlnit cu conducerea firmei italiene Salini Impregilo, pentru a cere rezolvarea urgentă a problemei. Doar că problema este extrem de complexă, când vina este împărțită și de o parte și de alta.
Autostradă deschisă deși se știa că nu e bine construită
”Pentru porțiunea care este acum demolată, consultantul lucrărilor (Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov – n.r.) a emis raport de neconformitate înainte de deschiderea circulației. Dacă cele semnalate în acel raport ar fi fost remediate, nu cred că mai aveam aceste probleme”, arată surse din cadrul CNADNR pentru Turnul Sfatului. DRDP Brașov (structură din cadrul CNADNR) a semnalat în raportul de neconformitate, printre altele, faptul că pe o porțiune de câteva sute de metri, terasamentul autostrăzii nu este protejat de drenuri pentru apele care vin se scurg de pe pantele din apropiere. Respectivele șanțuri nu au mai fost executate nici până în ziua de azi, fapt care a permis apelor pluviale să se infiltreze în terasamentul autostrăzii. Combinată cu execuția ”hei-rupistă” a autostrăzii în zona unde acum a fost demolată, apa infiltrată a continuat să producă pagube mult mai mari decât cele care au generat, imediat după deschiderea circulației, apariția unei fisuri în asfalt.
Neaga: expertize, soluții tehnice, ”avem o strategie”
Directorul CNADNR, Narcis Neaga, acceptă aparent calm faptul că în prezent nu se lucrează deloc la redeschiderea autostrăzii. Redeschidere care, inițial, a fost promisă pentru ziua de 22 octombrie. Dar, deocamdată, autostrada a fost demolată pe ambele sensuri o porțiune de aproximativ 250 de metri lungime și cam atât. ”Soluția tehnică pe care ei o vor propune este rezultatul unei expertize. Acum trebuie să facă această expertiză pentru a determina soluția. Așteptăm să vină cu această soluție”, spune Narcis Neaga pentru Turnul Sfatului. Așteptarea are și un termen: săptămâna aceasta. Dar cum a devenit evident că ritmul de lucru al italienilor de la Salini Impregilo SpA pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu este unul echivalent celebrei expresii ”dolce far niente”, directorul CNADNR spune că instituția pe care o conduce are un plan de rezervă. ”Avem o strategie, dar nu o putem spune”. O astfel de strategie implică, potrivit surselor Turnul Sfatului, inclusiv presiuni diplomatice asupra Italiei.
Variantă: contract reziliat parțial cu Salini Impregilo
În afară de faptul că autostrada are probleme evidente, cei de la CNADNR trebuie să negocieze și cu principalul finanțator al lucrărilor, Comisia Europeană. Care a dat banii ca această autostrada Orăștie – Sibiu să fie gata până în 2013. Apoi, a acordat un termen suplimentar de cheltuire a banilor până la finalul lui 2015. Cum este evident că autostrada nu are cum să fie terminată din cauza problemelor de pe lotul 3, cel închis acum, conducerea CNADNR vorbește despre ”fazarea” proiectului. Cu alte cuvinte, CNADNR vrea să convingă reprezentanții UE să că autostrada în discuție nu a putut fi construită pe parcursul a șapte ani de exercițiu bugetar (2007 - 2013) și că e nevoie ca finanțarea să fie acordată și din noul exercițiu bugetar (2014 – 2020).
În acest context, tot neoficial, se vorbește de aplicarea unui scenariu care a fost discutat și în 2013: contractul cu Salini Impregilo SpA să fie reziliat de comun acord pentru o parte din autostradă. Rezilierea ar însemna ”scoaterea” din contractul în discuție a lucrărilor de execuție pentru o porțiune de autostradă lungă de aproximativ șase kilometri și cuprinsă între zona debleului de la Aciliu și nodul rutier de la Apoldu de Jos. Această porțiune unde terenurile sunt extrem de instabile ar urma să fie expertizată și scoasă din nou la licitație, tot cu 85% fonduri europene. ”Doar că aici apare o mare problemă. Din punctul meu de vedere, cam tot ceea ce e construit pe acei șase kilometri trebuie demolat. Altfel nu cred că vreun alt constructor își asumă răspunderea pentru ceea ce au construit cei de la Salini Impregilo SpA. Iar a dărâma ceea ce a fost construit implică niște costuri destul de ridicate”, a declarat pentru Turnul Sfatului reprezentantul unei firme de construcții care a ridicat alt lot de pe autostrada Orăștie - Sibiu. Porțiunea lungă de aproximativ șase kilometri nu include și viaductul lung de un kilometru de la Aciliu.
Cu repetiție. Plus un termen
Scenariul ”scoaterii” din contractul celor de la Impregilo a celor șase km cu probleme a mai fost pus în discuție, oficial, în 2013. Atunci, inclusiv premierul Viorel Ponta a aprobat informal o astfel de soluție, care nu a mai fost aprobată însă de Dan Șova, cel care era ministrul marilor proiecte de infrastructură în acea perioadă. Scoaterea și re-licitarea porțiunii de autostradă ar fi permis, potrivit susținătorilor acestei variante, ca în loc de debleu la Aciliu să fie construit un tunel, iar peste zona în care acum autostrada este demolată să fie prelungit viaductul de la Aciliu.
Cum această variantă a fost respinsă, cei de la Salini Impregilo SpA au venit cu o propunere care să se încadreze în bugetul existent (cel inițial plus maxim 20%), iar rezultatul este cel cunoscut. Cu toate acestea, CNADNR nu a semnat încă recepția lucrărilor pentru lotul 3 al autostrăzii, fapt care, cel puțin în acte, arată că autostrada este în continuare un șantier.
Toată această situație de incertitudine și mici șantaje are și un termen. Comisia Europeană a anunțat la finele săptămânii trecute, prin vocea comisarului Corina Crețu, că România are termen martie 2017. ”Lucrările de reconstrucţie sau de consolidare vor trebui să fie finanțate de la bugetul de stat, iar autoritățile române au obligația de a se asigura că întreaga autostradă este finalizată și funcțională înainte de trimiterea documentelor de închidere a programului, termenul limită fiind martie 2017”, se arată într-un comunicat de presă emis de comisarul european Corina Crețu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Dan Sova , cnadnr , Victor Viorel Ponta , Salini Impregilo Sp , Comisia Europeană , Turnul Sfatului , autostrada A1 inchisa , Corina Crețu , Direcţia Regională , Poduri Brașov , Impregilio , Narcis Neaga
Vizualizari: 2708
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Ron
Acum 9 ore
Mariana Deacu
Acum 9 ore
BittDanman
Acum 9 ore
Gheo Poplaceanul
Acum 9 ore
Gheo Poplaceanul