Marţi,
25.01.2022
Cer Senin
Acum
-15°C

Situația autostrăzii Săliște – Cunța a ajuns a doua oară pe mâna DNA

Situația autostrăzii Săliște – Cunța a ajuns a doua oară pe mâna DNA

Pentru a doua oară în decurs de nici o lună, procurorii anticorupție sunt chemați să elucideze situația lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, lot de 22 de km lungime, cuprins între localitățile Cunța (județul Alba) și Săliște (jud Sibiu). ”Am primit sesizarea penală formulată de CNADNR. Am declinat competența către DNA structura centrală”, arată Adriana Șandru, prim-procuror al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu. Către acest parchet a fost transmisă sesizarea de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, care reclama astfel constructorii italieni de la Salini Impregilo SpA de infracțiuni prin care încalcă legislația referitoare la calitatea în construcții, de înșelăciune și de efectuare a unor lucrări neautorizate. ”În temeiul articolului 20 din Codul de procedură penală, CNADNR SA se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la Bugetul de Stat”, se arată într-un comunicat de presă emis de Compania de autostrăzi.

Procurorii DNA au devenit și constructori

Plângerea CNADNR ajunge la DNA după ce la aceeași instituție a ajuns o sesizare pe aceeași temă, de această dată formulată de către Ministerul Transporturilor, în prima parte a acestei luni. Cei reclamați sunt constructorii, cât și șefii din Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Mai mult, de sesizare penală nu scapă nici cei care au asigurat consultanța pe șantier. Sesizarea către DNA vine ca urmare a unui control al Ministerului Transporturilor. Reprezentanții Guvernului consideră că apar elemente de suspiciune penală în contextul în care contractul cu italienii de la Salini Impregilo SpA trebuia reziliat din 2014. Acest ”trebuia” rezultă din documentele care au fost întocmite la nivelul CNADNR, concluzionează reprezentanții Ministerului Transporturilor. ”La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, dar el nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor”, constată reprezentanții guvernamentali. Potrivit lor, până în acest moment, cei de la Salini Impregilo SpA au primit 94,32% din banii prevăzuți în contract (peste 604 milioane de lei, fără TVA, în formula inițială. Contractul a fost suplimentat în ultimii ani, dar nu este clar din comunicatul MT dacă cele 94 de procente fac referire și la sumele adiționale). Lotul de autostradă construit de italieni este închis din septembrie pentru lucrări de reabilitare, iar șansele ca lotul să fie deschis anul acesta sunt inexistente.

Lotul III al autostrăzii Orăștie – Cunța a fost închis circulației în septembrie anul acesta, la zece luni de la deschiderea tronsonului. Motivul: reabilitarea unei porțiuni de 200 de metri unde au apărut fisuri. Constructorii italieni au excavat tot terasamentul autostrăzii pe porțiunea respectivă, după care au părăsit (dar nu oficial) șantierul.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus