Vineri,
29.03.2024
Parțial Noros
Acum
13°C

Un Sibiu fără mașini

Cred că un studiu realizat de specialiști ar scoate la iveală și de unde apar pornirile ”firești” ale sibienilor de a trăi ca ”afară”, dar ca acel ”afară” de acum 20 de ani, unde libertatea de mișcare însemna mașini, cât mai multe mașini personale.

Căci și pentru sibieni, libertatea de mișcare înseamnă o mașină la dispoziție. Cel puțin, căci poate fi și o a doua (cu ce duce/ia soția copiii de la școală?). În ultimii 15 – 20 de ani, administrația locală a îmbrățișat această dorință a sibianului: a căutat variante să fluidizeze un trafic ce crește pe măsură ce ”se face loc”, caută să folosească fiecare palmă de asfalt pentru a o desena cu linii specifice parcării (cât mai multe și cât mai ”peste tot”).

Rezultatul: Sibiul e tot mai plin de mașini, locurile de parcare (mai ales în cartiere) nu sunt deloc suficiente, iar dimineața și după-amiaza, zonele din imediata apropiere a școlilor sunt la propriu inundate de construcții metalice pe patru roți.

În Sibiu nu mai există tramvai, nu mai există troleibuze, iar Tursib își primenește flota cu achiziții de autobuze second-hand. Singura mare modificare în materie de transport public a ultimilor ani îmi par pistele pentru biciclete, însă proiectul zace acum undeva la capitolul ”să așteptăm reacțiile sibienilor, pentru a vedea dacă mai investim serios”.

Sibienii însă (cei puțini care gândesc ”sustenabil”) nu mai au răbdare și propun soluții. Iar cea în care s-a investit timp și energie în cel mai serios mod cu putință dinspre societatea civilă este transportul pe liniile de cale ferată industriale. După exemplul din 2006 – 2007, când Jens Kielhorn a realizat inclusiv o cursă de test cu un astfel de tren urban, iată, acum avem exemplul studiului lui Dan Hodorogea, inginerul sibian specialist în căi ferate. El propune printre altele și utilizarea ultimelor soluții tehnologice din domeniu, cu tramvaie pe baterie, care se încarcă în stații și la frânare.

Sibienii (repet, cei puțini, care gândesc) așteaptă un lider vizionar. Cine va avea curajul de a ”obliga” sibianul să își lase mașina acasă atunci când merge la școală/serviciu?

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Medici fara Frontiere.

Acum 8 ani

Mentalitatea, aceasta trebuie schimbata,nu esti mai " smecher " daca mergi cu masina pana la magazinul din colt sa iti cumperi oarece , cu ideea " lasa sa vada vecinul ca eu pot " ( poti ce ? sa demonstrezi ca ai creier de potarniche ? asta o stiam ) . Mentalitatea de soparla umana ca daca mergi cu transportul public orcare ar fi el esti " amarastean " sau pensionar . Ei bine eu sunt una dintre acei " amarasteni " nostalgici care de cate ori vin in Romania ma deplasez cu trenul,autobuzul si prin oras pe jos, indiferent de distantele parcurse si spre uimirea a multor cunoscuti. La cat asfalt este deja, o sa ajungem vremea cand vom merge la Muzeu sa " ascultam iarba cum creste " .
Raspunde

"eu nu sunt primaria"

Acum 8 ani

Aici in Sibiu vorbim de un cerc vicios. Exista intradevar si persoane care nu ar lasa masina nici pentru o deplasare de 3-400m insa haosul de pe drumuri este datorat in primul rand lipsei de profesionalism a celor ce au dat aprobarile in ultimii 20 de ani. Aprobari fara cap pentru constructii, pentru sedii de firme etc. Cata vreme exista aceasta problema grava in infrastructura de baza, nici transportul in comun nu poate acoperi decent orasul si din aceasta cauza multi sibieni vor fi dependenti exclusiv de masina proprie chiar daca ar fi dispusi sa mearga cu transport in comun.
Raspunde

#######

Acum 8 ani

Bine spus ''Sibienii (repet, cei puțini, care gândesc) așteaptă un lider vizionar.'' Deocamdata, nu prea avem pe cine, sau daca ''acel'' are idei, atunci sunt clar perimate de necesitati actuale, improvizatii, solutii de avarie (ex. sensuri unice, viaducte inguste functionale maxim 10 ani) Urgent orasul trebuie sa diversifice sistemul de transport in comun si sa creeze legaturi eficiente, rapide cu imprejurimile, chiar cu orase ca Sebes, Fagaras, Medias. In interiorul orasului trebuie folosite pe cat posibil spatiile libere, extinse pe mari distante (parc Sub Arini, raul Cibin) sau infrastructura feroviara existenta. Un sistem de transport silentios, electric nu ar afecta prea mult, de ex. un parc ca Sub Arini. Inca un lucru esential pt. transportul in comun, trebuie separat de restul traficului local sau de tranzit (cai aeriene/suspendate, paralele, subterane), partial prin zonele enumerate mai sus. Primaria trebuie sa se gandeasca si la achizitionarea de parcele, in unele cazuri fronturi intregi de strazi, pentru strapungeri, largiri artere, chiar crearea de noi spatii civice: parcuri sau piatete, ori combinate, spatii libere, cu vegetatie si mobilier urban modern, placut (ex. copertine adapostire ploaie), ochiuri de apa. Actualmente orasul se zbate intre improvizatie si amenajare/urbanism de un provincialism macabru. Nu mai putem continua, cu orasul in dezvoltare, pe o infrastructura creata in anii 1890-1940 (majoritatea cartierelor de case), cele mai bune exemple de cartiere disfunctionale sunt Lazaret si Tiglari
Raspunde

"eu nu sunt primaria"

Acum 8 ani

De acord cu cele spuse. O singura remarca: mie mi se par foarte disfunctonale si cartierele gen V.Aaron sau Hipodroamele unde s-au construit mansarde de toate felurile peste blocurile inghesuite deja. In plus unele spatii ramase au fost deja umplute cu blocuri noi. De asemenea nu mi se par deloc functionale nici cartiere noi, construite dupa 2000, gen ANL-urile sau ansambluri gen Piata Prahovei...Si exemple mai sunt, prea multe din pacate. Sibiul nu are artere late care sa suporte un trafic decent si nici nu se intrevad posibilitati in viitor.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus