În episodul trecut am ajuns la o concluzie favorabilă orașelor ce promovează mersul pe jos sau pe bicicletă – la servici, școală și cumpărături! Iată un sistem de proiectare și acțiune pe care firma arhitectului danez Jan Gehl l-a elaborat și implementat (începând cu 1968) în sute de orașe de pe întreaga planetă:
- STRĂZI PIETONALE – Copenhaga a constituit un sit de experimentare, din anii *60 ai secolului trecut, sub îndrumarea serviciului primăriei „Public Life Surway”; pe parcurs, observându-se succesul total în rândurile locuitorilor, operațiunile au luat amploare, determinând creșterea contactului social pozitiv, a sănătății oamenilor, scăderea numărului de accidente auto, etc. Primăria capitalei daneze a realizat și aplicat integral programe în acest domeniu în 1968/1985/1995 și 2005.
A apărut chiar și discuția despre interesele celor cu magazine, ateliere, etc. în asemenea zone, ceea ce a dus la fireasca întrebare: „ce înseamnă astăzi să faci business în centrul orașului ?”, concluzia fiind că nu e nevoie de accesul camioanelor pentru aceste afaceri ! Noi, sibienii, știm acum ce inițiativă bună a fost transformarea străzii N. Bălcescu (fostul „Corso” interbelic) în arteră pietonală. Cu observația că nici astăzi această stradă nu este favorabilă accesului velo corect, din orice direcție...
- REȚEA DE SPAȚII PIETONALE – dezvoltarea unei asemenea rețele se poate face pe lângă cursuri de apă, în „pene verzi” care pătrund în centrele cartierelor etc. O asemenea structură de spații, în care nu te întâlnești cu traficul auto/feroviar, s-a dovedit favorabilă coeziunii sociale, începând de la comunitatea de vecinătate până la relațiile între locuitori din cartiere diferite!
Iar mersul pe jos favorizează comerțul sustenabil – iată o redescoperire a normalului dinainte de război, când cursa pentru cumpărături însemna combinarea utilului cu plăcerea mișcării prin aer curat (erau puține automobile) și întâlnirile/conversațiile cu oameni cunoscuți, cu vânzătorii amabili și adevărate surse mass-media locale !!
- SPAȚII DE RECREERE – zone amenajate special pentru ședere și contact social-comunitar; sunt chiar denumite gen „cappuccino culture”...
- SPAȚII PENTRU JOACĂ, SPORT, EVENIMENTE CULTURALE – deja știm, și din orașele noastre, ce favorabile sunt asemenea spații pentru viața comunității – de fapt obligatorii în orice plan urbanistic, deși unii le neglijează prezența - din proiectare, avizare, finanțare !!
Astfel s-a ajuns ca în 2009 să fie lansată Strategia pentru Copenhaga –„Best city in the world for people!”, orașul cel mai favorabil locuirii: bun pentru o viață liniștită, prosperă, bun pentru democrație ! Rezultatele sunt evidente – omul stă mai mult timp pe-afară, are contact direct cu vecinii, își întărește conștiința vecinătății, copiii pot merge la școală fără să traverseze benzi auto (exact avantajele traiului rural, dacă ne gândim bine !!). S-a ajuns ca primăria să legifereze norme noi pentru circulația urbană:
- Strada va avea 2 benzi auto /o zonă verde cu arbori /2 benzi velo /2 benzi pietonale / treceri sigure pt. pietoni (zebre cu denivelări).
- Toate mașinile sunt obligate să aibă suport autorizat ptr. minim 2 biciclete.
- Este permis orice tip de ataș pt. bicicletă (de transport copii mici, de mărfuri, etc.).
- Metroul și trenul suburban au obligatoriu locuri pt. biciclete.
- În toate punctele necesare se prevăd pasarele pentru pietoni și bicicliști (în fond, nu sunt investiții mari !).
- Gehl ne-a și arătat imagini grăitoare din Copenhaga – Prințul și Prințesa moștenitori a Danemarcei își duc copiii pe bicicletă, ca orice cetățean / ministra culturii a Danemarcei are, printre cărțile de căpătâi, o carte despre orașele favorabile locuirii scrisă de Jan Gehl / se constată adesea confiscarea de benzi auto pentru transformare în benzi velo!
Aceleași transformări în trafic, spații de contact social și, deci, schimbare de mentalități, s-au implementat și în orașe mari ca Zurich, Viena, Auckland, iar Melbourne (Australia) a fost proclamat cel mai prietenos oraș din emisfera sudică !
Cel mai furtunos proces de „umanizare” a orașului a avut loc la New York, unde echipa arh. J. Gehl a început cu lămurirea celor din primărie că centrul marelui oraș este plat, compact, cu străzi foarte largi – deci perfect pentru biciclete !! Au început treptat interziceri de trafic auto pe unele străzi comerciale ( și celebra Broadway), moment în care primarul a ieșit cu declarația că „e doar un experiment”... După câțiva ani, le-a spus clar new-yorkezilor că nu mai e experiment, rămâne așa!
Ca oamenii să devină cu adevărat scopul urbanismului e necesar să aflăm cum folosesc oamenii orașul! Iată doar un exemplu din Copenhaga – 30% dintre familii au ataș velo pentru 2 sau 3 copii! Copiii au voie singuri pe bicicletă începând cu 4 ani. Prezența marcată a multor copii pe străzile capitalei daneze e semn de bună ”locuibilitate” – nu e „baby-boom” (ca număr de nașteri) ci înseamnă că avem un oraș prietenos!
De ce s-a ținut această conferință de urbanism aplicat în Alba Iulia? Pentru că autoritățile de acolo – primarul și președintele Consiliului Județean – au decis să solicite prof. dr. Arh. Jan Gehl consultanță pentru a aplica toate aceste măsuri urbanistice orașului Alba Iulia! Spre folosul oamenilor din acest oraș...
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1574
Ultimele comentarii
Acum 20 minute
LOL
Acum 30 minute
Hermannstadt
Acum 57 minute
John
Acum 1 oră
HBomb
Acum 1 oră
HBomb