Vineri,
12.09.2025
Innorat
Acum
21°C

Orașe favorabile pentru locuit (II)

 În episodul trecut am ajuns la o concluzie favorabilă orașelor ce promovează mersul pe jos sau pe bicicletă – la servici, școală și cumpărături! Iată un sistem de proiectare și acțiune pe care firma arhitectului danez Jan Gehl l-a elaborat și implementat (începând cu 1968) în sute de orașe de pe întreaga planetă:

- STRĂZI PIETONALE – Copenhaga a constituit un sit de experimentare, din anii *60 ai secolului trecut, sub îndrumarea serviciului primăriei „Public Life Surway”; pe parcurs, observându-se succesul total în rândurile locuitorilor, operațiunile au luat amploare, determinând creșterea contactului social pozitiv, a sănătății oamenilor, scăderea numărului de accidente auto, etc. Primăria capitalei daneze a realizat și aplicat integral programe în acest domeniu în 1968/1985/1995 și 2005.

A apărut chiar și discuția despre interesele celor cu magazine, ateliere, etc. în asemenea zone, ceea ce a dus la fireasca întrebare: „ce înseamnă astăzi să faci business în centrul orașului ?”, concluzia fiind că nu e nevoie de accesul camioanelor pentru aceste afaceri ! Noi, sibienii, știm acum ce inițiativă bună a fost transformarea străzii N. Bălcescu (fostul „Corso” interbelic) în arteră pietonală. Cu observația că nici astăzi această stradă nu este favorabilă accesului velo corect, din orice direcție...

-  REȚEA DE SPAȚII PIETONALE – dezvoltarea unei asemenea rețele se poate face pe lângă cursuri de apă, în „pene verzi” care pătrund în centrele cartierelor etc. O asemenea structură de spații, în care nu te întâlnești cu traficul auto/feroviar, s-a dovedit favorabilă coeziunii sociale, începând de la comunitatea de vecinătate până la relațiile între locuitori din cartiere diferite!

Iar mersul pe jos favorizează comerțul sustenabil – iată o redescoperire a normalului dinainte de război, când cursa pentru cumpărături însemna combinarea utilului cu plăcerea mișcării prin aer curat (erau puține automobile) și întâlnirile/conversațiile cu oameni cunoscuți, cu vânzătorii amabili și adevărate surse mass-media locale !!

- SPAȚII DE RECREERE – zone amenajate special pentru ședere și contact social-comunitar; sunt chiar denumite gen „cappuccino culture”...

- SPAȚII PENTRU JOACĂ, SPORT, EVENIMENTE CULTURALE – deja știm, și din orașele noastre, ce favorabile sunt asemenea spații pentru viața comunității – de fapt obligatorii în orice plan urbanistic, deși unii le neglijează prezența - din proiectare, avizare, finanțare !!

Astfel s-a ajuns ca în 2009 să fie lansată Strategia pentru Copenhaga –„Best city in the world for people!”, orașul cel mai favorabil locuirii: bun pentru o viață liniștită, prosperă, bun pentru democrație ! Rezultatele sunt evidente – omul stă mai mult timp pe-afară, are contact direct cu vecinii, își întărește conștiința vecinătății, copiii pot merge la școală fără să traverseze benzi auto (exact avantajele traiului rural, dacă ne gândim bine !!). S-a ajuns ca primăria să legifereze norme noi pentru circulația urbană:

- Strada va avea 2 benzi auto /o zonă verde cu arbori /2 benzi velo /2 benzi pietonale / treceri sigure pt. pietoni (zebre cu denivelări).

- Toate mașinile sunt obligate să aibă suport autorizat ptr. minim 2 biciclete.

- Este permis orice tip de ataș pt. bicicletă (de transport copii mici, de mărfuri, etc.).

- Metroul și trenul suburban au obligatoriu locuri pt. biciclete.

- În toate punctele necesare se prevăd pasarele pentru pietoni și bicicliști (în fond, nu sunt investiții mari !).

  1. Gehl ne-a și arătat imagini grăitoare din Copenhaga – Prințul și Prințesa moștenitori a Danemarcei își duc copiii pe bicicletă, ca orice cetățean / ministra culturii a Danemarcei are, printre cărțile de căpătâi, o carte despre orașele favorabile locuirii scrisă de Jan Gehl / se constată adesea confiscarea de benzi auto pentru transformare în benzi velo!

Aceleași transformări în trafic, spații de contact social și, deci, schimbare de mentalități, s-au implementat și în orașe mari ca Zurich, Viena, Auckland, iar Melbourne (Australia) a fost proclamat cel mai prietenos oraș din emisfera sudică !

Cel mai furtunos proces de „umanizare” a orașului a avut loc la New York, unde echipa arh. J. Gehl a început cu lămurirea celor din primărie că centrul marelui oraș este plat, compact, cu străzi foarte largi – deci perfect pentru biciclete !! Au început treptat interziceri de trafic auto pe unele străzi comerciale ( și celebra Broadway), moment în care primarul a ieșit cu declarația că „e doar un experiment”... După câțiva ani, le-a spus clar new-yorkezilor că nu mai e experiment, rămâne așa!

Ca oamenii să devină cu adevărat scopul urbanismului e necesar să aflăm cum folosesc oamenii orașul! Iată doar un exemplu din Copenhaga – 30% dintre familii au ataș velo pentru 2 sau 3 copii! Copiii au voie singuri pe bicicletă începând cu 4 ani.  Prezența marcată a multor copii pe străzile capitalei daneze e semn de bună ”locuibilitate” – nu  e „baby-boom” (ca număr de nașteri) ci înseamnă că avem un oraș prietenos!

De ce s-a ținut această conferință de urbanism aplicat în Alba Iulia? Pentru că autoritățile de acolo – primarul și președintele Consiliului Județean – au decis să solicite prof. dr. Arh. Jan Gehl consultanță pentru a aplica toate aceste măsuri urbanistice orașului Alba Iulia! Spre folosul oamenilor din acest oraș...

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

2 comentarii

A

Acum 9 ani

Deci, sa intelegem cu totii: cei din Alba Iulia vor sa aplice strategii de urbanism concepute pentru orase mari, la un oras mic ca si Alba Iulia. Bun asa. Singurele doua orase care ar putea lua in considerare astfel de strategii sunt Bucurestiul si Cluj-Napoca. Poate Iasi si Timisoara, dar cam atat.
Raspunde

Veloteca

Acum 9 ani

mersul pe biciclete ar trebui promovat mai mult. Mai ales ca este un sport relaxant si foarte sanatos.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus