Mircea Bulboacă, președintele Grupului Con-A – una din cele mai mari companii românești din zona construcțiilor – vorbește pentru Turnul Sfatului despre semnele economice ale lui 2016, dar și despre câteva așteptări de la autorități.
Prin numeroasele contracte de construire de noi fabrici sau extinderi de capacități pentru diverși investitori străini care vin în România, compania sibiană Con-A a devenit inclusiv un veritabil barometru al stării economiei locale. ”Semnele de acum ne arată creștere: sunt cereri mai multe, cele mai multe fabrici se extind. Apar noi investitori pe piață, asta este foarte bine. Nu doar din zona auto, ci din diverse domenii: fabricați de rulmenți, producători de cabluri de fibră optică, de curenți de înaltă tensiune. Aparent, va fi un an mai bun”, declară Mircea Bulboacă. El atrage atenția asupra faptului că, totuși, mersul economiei românești este strict legat de cel al pieței globale, una cu foarte multe variabile. ”Suntem foarte conectați și globalizarea ne afectează. Spre exemplu, foarte multe companii din România sunt companii cu capital german și sunt foarte legate de industria auto. Merge industria auto în lume? Merg și companiile din România și chiar se dezvoltă. Dar dacă economia mondială suferă și se pare că așa arată semnele, putem fi afectați. Sigur, sunt foarte multe chestiuni de luat în seamă. De exemplu, relația Rusia – Turcia. Dacă, de exemplu, Turcia care are investiții în Rusia decide să le mute, probabil că se va uita în stânga și în dreapta pentru a alege unde. Ar putea fi România o țară în care să investească, așa că s-ar putea să avem creștere, din acest punct de vedere. Deci sunt foarte mulți parametri de luat în calcul”.
Creștere de 10%
Cu o istorie care își are punctul de pornire în martie 1990, Grupul Con-A include acum mai multe companii, precum Con-A, Unimat, Con-A Electric, Con-A Instal, Finisaje, Con-design, o fabrică de structuri metalice și una de prefabricate la Mârșa. Pentru anul în curs, Mircea Bulboacă spune că a prevăzut o creștere de zece procente a grupului pe care îl conduce. ”Noi urmărim creșterea pieței. Anul trecut, piața construcțiilor a crescut cu 10%. Și atât a fost și creșterea noastră. Pentru acest an ne-am programat și investiții: vom crește capacitatea de producție a fabricii de prefabricate de la Mârșa, ne gândim foarte serios să facem același lucru și cu fabrica de structuri metalice și înlocuim parcul auto și utilajele într-un ritm prestabilit”.
Legislație mai prietenoasă, dar încă stufoasă
Dacă unele modificări aduse Codului Fiscal, precum și activitatea recentă a ANAF-ului (”care își face treaba și strânge bani”) sunt privite cu ochi buni de mediul economic, legislația din domeniu încă include numeroase acte generatoare de birocrație inutilă. ”Apar tot felul de reguli noi, să le spun așa. De exemplu, de anul acesta au intrat în vigoare prețurile de transfer, care se referă la tranzacțiile care se fac între companiile aceluiași grup, afiliate sau ale aceluiași proprietar, să spun așa. Nu mi se pare corectă abordarea acestei chestiuni a prețurilor de transfer. Eu aș fi înțeles aplicarea acestor prețuri pentru companiile din exterior. Adică între o companie din țară și cea «mamă» din exterior, într-adevăr, să se urmărească acel preț de transfer. Dar acum, să faci pentru toate companiile din grup prețuri de transfer mi se pare o birocrație în plus și, mai degrabă, trebuie să apară o legea a holdingului. Tu să îți pui toate companiile într-un holding și când se analizează, acesta, rezultatul holdingului să fie luat în calcul. Căci ceea ce pentru o companie din holding e o cheltuială, la cealaltă este venit. Deci eu nu văd sensul acestor prețuri de transfer, doar că ne încarcă birocratic și mai sunt și altele care ar putea fi simplificate”. Mircea Bulboacă mai arată că, din partea autorităților ar putea veni o reformă în ceea ce privește marile lucrări publice. ”Investițiile sunt puține și marea problemă este pregătirea lor. Nu sunt pregătite temeinic. Încă nu avem o lege clară a achizițiilor publice. Cred că ar fi bine să avem un Minister al lucrărilor publice, care să realizeze toate marile lucrări. Spre exemplu, Ministerul Învățământului nu trebuie să ridice școli. Ei sunt beneficiari. La fel, Ministerul Sănătății, al Justiției… Din punctul meu de vedere nu acestea ar trebui să se ocupe de marile lucrări. Sau, cel mai mare, Ministerul Transporturilor ar trebui să se ocupe de exploatarea și întreținerea drumurilor, nu de un buget formidabil și un aparat foarte greoi – CNADNR-ul – care se mișcă după cum vedem cu toți. Toate ministerele au o problemă cu lipsa de specialiști. Or, acești specialiști ar trebui să se regăsească în Ministerul lucrărilor publice, care a funcționat de la începuturile României moderne, până prin 2000, dacă îmi aduc bine aminte. Cred că lucrurile ar merge mai bine, dacă s-ar separa”, este de părere Mircea Bulboacă.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: ministerul transporturilor , Turnul Sfatului , Mircea Bulboacă , Grupului Con , Grupul Continental , Ministerul Învăţământului , Ministerul Sănătății , Pentru Sibiu , Codului Fiscal
Vizualizari: 3050
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
Analfabetus curcubeus functionalis
Acum 1 oră
DB
Acum 1 oră
AndreiM
Acum 2 ore
Radu