Vineri,
29.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Pilotul-fermier de la Raliul Sibiului. Cultivă “diamantele pământului” şi produce vin pentru a-şi urma visul: Campionatul Mondial

Pilotul-fermier de la Raliul Sibiului. Cultivă “diamantele pământului” şi produce vin pentru a-şi urma visul: Campionatul Mondial

Marko Stoychev este un nume aproape necunoscut iubitorilor sportului cu motor din România, dar povestea bulgarului care îşi va tura motorul la Raliul Sibiului, din 15-16 aprilie, conţine o substanţă cu totul şi cu totul aparte. O poveste fără înşelătorii şi îmbogăţiri la minut, o poveste care are puterea de a inspira orice puşti care visează cu ochii larg deschişi la o carieră într-un sport atât de costisitor precum raliul, chiar dacă provine dintr-o familie săracă.

Născut într-o familie modestă din sudul Bulgariei, Marko Stoychev (29 de ani) a transpirat din abundenţă şi şi-a bătătorit palmele pentru a avea posibilitatea să concureze ca pilot de raliuri. Imediat după ce a adunat levă cu levă pentru a-şi achiziţiona prima maşină de curse, acum şase ani, Marko a realizat că pentru a-şi urma visul din adolescenţă, de a ajunge cândva pilot în WRC (Campionatul Mondial de Raliuri), trebuie să facă în continuare sacrificii şi mai mari. Aşa a decis ca împreună cu tatăl lui să cultive trufe şi să producă vin.

Ţin minte că aveam o bicicicletă de off-road şi am dat-o pe un vechi Golf 2, când aveam 17-18 ani. Îmi doream enorm să-mi dezvolt abilităţile de condus, dar nu am avut suport financiar. Dar n-am disperat, ci am aşteptat şi am visat la acel moment, până când am fost capabil să-mi strâng bani şi să-i investesc în antrenament. Mi-am cumpărat prima maşină de curse, Lancer Evolution 9, când aveam 24 de ani. Apoi am fost norocos să fiu luat sub aripă de antrenorul şi idolul meu, Dimitar Iliev, de opt ori campion naţional al Bulgariei. Primul lucru pe care i l-am cerut a fost dacă poate să mă înveţe să fiu rapid, apoi am început antrenamentele. La început totul a fost un hobby. Îmi amintesc că am condus foarte mult pe zăpadă şi după ceva timp, mi-a zis că am capacitatea să-mi dezvolt mult mai multe calităţi şi să cresc din acest punct de vedere. Atunci trebuia să decid dacă voi păstra raliul ca hobby sau voi merge mai departe. Răspunsul meu a fost clar: Voi face tot ce pot să-mi urmez visul!”, rememorează pilotul bulgar, pentru Turnul Sfatului.

1

Afacere cu trufe şi vin, totul pentru raliuri

De atunci, şi-a petrecut mii de ore lucrând şi studiind cele mai importante aspecte ale creşterii de trufe şi ale producţiei de vin. După cum se ştie, trufele, datorită dificultății în găsirea lor, sunt numite și ”diamantele pământului”, pentru că sunt foarte scumpe. Trufele sunt considerate alimente de lux, fiind folosite numai la prepararea celor mai rafinate rețete, în cele mai extravagante restaurante. “Alături de tatăl meu am început să producem Sauvignon Blanc, pe coasta unde avem propria vie. Producţia a fost limitată – 1500 de sticle pe an. Acum am crescut-o la 3500, dar încă este foarte mică. În general, am pus accentul pe calitate mai mult decât pe cantitate, în tot ceea ce am făcut. Dar în ultimii 3-4 ani, tatăl meu s-a implicat din ce în ce mai puţin în această afacere. El iubeşte natura, astfel că a început construcţia unei ferme în sudul Bulgariei unde te poţi relaxa. Amândoi iubim vinul, astfel că am început această experienţă. Astăzi avem mai mult de 15 tipuri diferite de vin şi continuăm să descoperim şi alte feluri. Ne-am implicat apoi şi în cultivarea de trufe, pentru că personal iubesc trufele şi cred că este un subiect interesant de vorbit. După anumite cercetări, am constatat că trufele şi vinul se pliază perfect împreună, atât la masă, cât şi pentru simplul fapt că folosesc acelaşi tip de sol. Pentru toate astea, am intrat în contact cu un domn din Barcelona, care se află în cercetarea de trufe de mai bine de 20 de ani, şi aşa am început şi noi, la recomandările acestuia”, susţine Marko, care a absolvit PR şi Advertising în Barcelona.

2

3.000 euro kilogramul de trufe

Trufele se dezvoltă pe rădăcinile unor specii de arbori, cum ar fi: stejar, alun, pin, fag, dar și pe rădăcinile altor specii de arbori cu care formează, prin simbioză, organe specifice numite micorize. Marko ne-a povestit totul în detaliu şi concluzia acestuia a fost fără echivoc: “cultivarea de trufe este un proces lent şi greu, în acelaşi timp. Trufele cresc în rădăcinile anumitor copaci, astfel că am 250 de stejari şi 250 de pini cu spori de trufe în rădăcini. Este extrem de important să ai un sol şi un climat optim, să fii atent la copaci şi să ai răbdare. După ce plantezi arborii, va trebui să fii înarmat cu răbdare să recoltezi primele trufe abia după şase ani. Mai mult sau mai puţin, este aceeaşi treabă ca şi cu vinul. Poţi produce primul vin din strugurii proprii abia după 3 ani, dar în orice caz cel mai bun vin va veni abia după 7-8 ani”. De regulă, un soi superior de trufe costă 3.000 de euro kilogramul. Trufele de calitate inferioară pot fi cumpărate "doar" cu 150 de euro pentru un kilogram.

3

Fire deschisă şi energică, Marko combină munca cu raliul, gândindu-se că într-o bună zi talentul şi perseverenţa îi vor oferi şansa de a pilota în faţa celor mai buni din lume, în WRC.

“Să combin raliul cu lucrul este foarte greu. În acest moment manageriez trei resorturi în diferite părţi din Bulgaria, astfel că călătoresc mult. Produc şi distribui vin, am şi o agenţie de publicitate. Peste 250 de persoane lucrează pentru mine. De abia am timp să mă antrenez cu maşina. În acest moment mă concentrez pe forma psihică. Conduc în pădure de 3-4 ori pe săptămână şi merg la sală în fiecare zi. Am nevoie să-mi păstrez mintea limpede pentru a putea să conduc în raliu. De asemenea, încerc să mă ocup de tot, pentru că sportul nostru este foarte scump şi nu am încă un sponsor. Să fiu onest, “greu” este un cuvânt blând pentru această situaţie... dar, cum am tot spus, raliul la nivel profesionist este visul meu şi voi face totul pentru a-l urma”, mărturiseşte sportivul.

4

Marko Stoychev ne-a răspuns şi la un scurt interviu:

Rep.: Ce-ţi place cel mai mult la acest sport?

Marko Stoychev: Ceea ce îmi place cel mai mult în raliu este complexitatea acestuia. Raliul este cel mai provocator dintre toate sporturile cu motor. Schimbările climatice, diferitele etape şi suprafeţe, rivalitatea dintre piloţi şi copiloţi, cât şi echipa fac din raliu unul dintre cele mai minunate lucruri care mi s-au întâmplat în viaţă.

Rep.: Cu ce gând vii la Raliul Sibiului?

M.: Cu multă bucurie. Sunt foarte entuziasmat că voi fi în Sibiu. Toate numele ca Mickelsen, Kopecky, Tempestini care au pilotat în anii anteriori îţi oferă un aer special, că vei participa la un astfel de raliu. Îmi simt visul foarte aproape, deşi sunt conştient că sunt foarte departe.

Rep.: Cum ţi se pare modalitatea ca raliurile unor ţări să fie etape de campionat naţioanal pentru o altă ţară? Exact cum se va întâmpla la Sibiu, pe 15-16 aprilie.

M.: Cred că este un lucru bun ca federaţiile să se înţeleagă între ele. Schimbul de etape între ţări este benefic pentru că produce noi provocări pentru piloţi, se leagă noi experienţe între organizaţii şi prezintă mult mai mult interes publicului. Cred că aceste colaborări ar trebui să fie mai dese. Nu doar în sport. Bulgaria si România ar trebui să devină parteneri în diferite sectoare. Deşi este minunat să participi în alte ţări, pentru unii piloţi din ţăra mea e dificil şi mult mai scump să participe la un raliu în altă ţară. Dar, după cum am mai spus-o, găsesc în acest lucru o adevărată nouă experienţă şi sper ca mulţi colegi din Bulgaria să fie capabili financiar să vină la Sibiu.

5

Rep.: Care-i primul cuvânt la care te gândeşti când spui România?

M.: Am mulţi prieteni în România şi adesea vizitez Bucureştiul. Dacă vorbim despre stereotipuri, aş spune că, atunci când mă gândesc la România, îmi vine în minte Dracula şi castelul său. Sincer vorbind, cred că în România există multe vinuri bune pe care le-am încercat recent.

Rep.: De-a lungul istoriei, între români şi bulgari mereu a existat o rivalitate, indiferent că vorbim despre sport, politică, economie sau societate, astfel că de cele mai multe ori fiecare ţară o percepe pe cealaltă într-un mod mai mult negativ decât pozitiv. De ce crezi că se întâmplă asta?

M.: Este normal să existe o rivalitate între ţările vecine, atât din punct de vedere economic, politic şi social, pe durata dezvoltării celor două, războaie, etc. Din păcate, acum există o moştenire rea, stereotipuri care apar în mentalul colectiv fără ca acele persoane să viziteze ţara respectivă. Aceste preconcepţii există doar în mintea noastră şi cred că pentru a-ţi face o părere trebuie să vizitezi ţara respectivă. Oamenii tind să nu le placă şi le e frică să încerce lucruri noi, să descopere natura. Dacă am fi mult mai toleranţi cu diferenţa de cultură şi mai deschişi, putem vedea că aceste stereotipuri nici nu există.

6

R.: Mulţumesc frumos şi baftă la Raliul Sibiului!

M.: Mulţumesc şi eu. Să fie!

Foto: arhiva personală

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Adrian Stoinea

de Adrian Stoinea

Sport
Telefon:
0764 614 986

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus