Luni,
20.09.2021
Cer Senin
Acum
9°C

Ne-am făcut de cap. Cu Talisman. De la Renault

Ne-am făcut de cap. Cu Talisman. De la Renault

Săptămâna trecută, cei de la Transilvania Automobile – dealer Renault – ne-au pus să alegem: noul Renault Megane sau Talisman, noul model al producătorului francez? Evident că am ales Talisman. Timp de trei zile, ”n-am avut milă” de modelul care virează și cu roțile din spate.

Potrivit fișei tehnice, Talisman-ul care ne-a fost dat pe mână a avut o motorizare pe benzină, cu o capacitate de 1618 cmc, care dezvoltă 200 de CP la 6.000 de turații la minut. Cuplul maxim, de 260 Nm este atins la 2.000 de turații, iar consumul mediu ar fi de 7,5 litri la suta de kilometri (noi am cam forjat mașina, așa că am atins lejer un consum de 15 litri). Mașina cu cutie automată și tracțiune integrală ajunge de la zero la 100 de km/h în 7,6 secunde. Prețul de pornire al unui astfel de model este de 24.917 euro, fără TVA, însă cel oferit nouă avea un preț de aproximativ 33.000 de euro (cu tot cu TVA). Lista dotărilor: imensă. De la scaune încălzite, ventilate, cu masaj și cu memorie, la oglinzi rabatabile electric și care ”coboară” automat în marșarier pentru a-ți putea vedea roțile-spate, la funcția Start-Stop, asistența la plecare din rampă, climatizare automată bi-zonă și până la o densitate impresionabilă de senzori: de parcare, de avertizare asupra a ceea ce se întâmplă de jur-împrejurul mașinii, de toxicitate pentru sistemul de climatizare, de ploaie și lumină, de presiune în pneuri, de depășire a demarcației benzilor fără a semnaliza, de ”unghi mort”  și multe altele. Numărul dotărilor este mult mai mare, dar ar merita să mai amintim sistemul multimedia R-Link 2, conectat în permanență la internet și ecranul tactil (o tabletă, de fapt) cu o diagonală de 8,7 inch și pe care poți oricând să instalezi o sumedenie de aplicații pe lângă cele existente. Bine, nu e de ocolit nici faptul că sistemul de sunet era echipat cu boxe Bose. 12 la număr. Timp de câte o zi, trei dintre redactorii Turnul Sfatului au condus mașina pe drumurile din și dimprejurul Sibiul.

  1. Mai vreau
Sunt conducător convins de mașini cu motoare pe motorină, în special pentru cuplul pe care îl oferă. Dar Renault Talisman m-a cam convins că am o mentalitate învechită. Pur și simplu nu ai cum să nu te îndrăgostești de modul în care își face treaba cutia cu dublu ambreiaj și șapte viteze, alături de care motorul extrem de silențios nu îți lasă deloc impresia că ar fi prea mic pentru limuzina sub capota căruia toarce. Mașina arată foarte bine. Nu o spun doar eu, ci și cei câțiva zeci de sibieni pe care i-am surprins întorcând privirea după mașină (cei mai mulți erau șoferi, deși nu aș băga mâna în foc dacă cele două domnișoare brunete nu erau cumva mai interesate de mine).

drive test renault talisman (12)

Are mai multe moduri presetate de condus (Confort, Sport, Eco), și fiecare poate fi personalizat după cum îți dorește inima. De fapt, toată mașina este foarte ”personalizabilă” – i-am reglat până și volumul ”sunetului” emis la schimbarea direcției de mers.

Chiar și pentru clasa sa, mașina este foarte spațioasă, cei din spate nu au de ce să se plângă de loc la picioare, iar portbagajul e ”ca pentru români”: peste 600 de litri capacitate (roata de rezervă e una normală, nu din aceea cu care nu poți rula cu mai mult de 80 de km/h).

Și când ”o calci”, răspunde. Pe bune că nu simți când depășești limita legală de viteză. Noroc cu ecranul transparent care se ridică pe bord, în dreptul volanului, ecran de ”a la discursurilor lui Obama” și pe care îți e proiectată viteza, limita de viteză a zonei în care te afli plus faptul că ”ai o mașină în față” (rostul detaliului ăstuia nu l-am înțeles).

Impresionat este și sistemul prin care roțile din spate virează, până la un unghi maxim de șapte grade. Sincer, nu mi-am dat seama dacă datorită acestui unghi de virare intri și ieși atât de lejer din curbe chiar și la viteză mai ridicată, dar i-am descoperit evidenta utilitate în capătul străzii Avram Iancu. Din acel mic loc de întoarcere, am ieșit fără să fiu nevoit să fac mai multe manevre.

Modul Sport. E, aici e adevărata încântare: tot bordul se colorează în roșu, kilometrajul este în locuit de turometru să vezi numai bine cum treptele de viteză se schimbă la turații mult mai mari și aproape simți cum se întărește sistemul de suspensii. E și ușor de trecut pe modul sport: din două apăsări scurte ale unui buton aflate lângă cotieră. Nu mi-a plăcut faptul că imediat ce reveneai în modul ”Confort” se activa masajul în scaune, al cărui fan nu prea sunt. Dar sigur funcția asta poate fi eliminată din setări. Nu am reușit să îi dau de cap sistemul de asistență la parcare, deși am tot butonat pe tableta mașinii. Și deși tot interiorul arăta ca la carte (deh, mașină nouă) am rămas surprins să aud ”greieri” în bord, atunci când rulam pe pavajul cubic al Orașului de Jos. Încă o remarcă: pe modul Eco (unde am văzut că turațiile erau ținute la un nivel minim) nu am simțit nicio diferență față de modul Confort. Iar în ciuda dimensiunii mașinii, nu am simțit niciun disconfort să mă înghesui în traficul de dimineață cu pruncul către școală.

drive test renault talisman (5)

Din aceeași clasă, până acum am mai condus noul Mondeo al Fordului. Sincer, Talismanul care e mai ieftin mi s-a părut mult peste. (Traian Deleanu)

  1. Fanul francezilor
Sunt fan al mașinilor franțuzești (pauză pentru vociferări, apostrofări și expresii triviale). Îmi plac pentru că pun mare preț pe detaliul estetic (pauză pentru alt val de înjurături). Ca să știți cine vă vorbește.

Renault Talisman e din punct de vedere al esteticii, atât în interior, cât mai ales în exterior un model pur francez. Detalii până la microni, electronică din abundență, multe funcții și în total o atmosferă plăcută. Pe un șofer de mașină franțuzească îl doare undeva, din punctul meu de vedere, că ține un service în spate. Îl interesează să se simtă bine într-o mașină. Asta oferă în primul rând Talisman.

La puțin peste 30 de mii de euro, modelul testat de noi e ca un Moș Crăciun care vine la timp la un copil. Foarte cuminte. Are o sumedenie de daruri și ca orice copil obișnuit cu multe cadouri, se bucură de ele o zi două, după care le aruncă. Sau se strică. Dar să vă explic.

drive test renault talisman (3)

Moșul a adus pe Talisman un sistem de parcare automat. E drăguț. Dar nu mai mult ca o funcție de lăudat la un pahar cu prietenii. ”Mașina mea parchează singură”. Nu. E un sistem absolut stupid. Trebuie să mergi cătinel pe lângă șirul de mașini parcate, până când calculatorul te avertizează: ”stop!” A găsit ceva. În acel moment, trebuie să potrivești mașina, așa cum îți cere mașina. Apoi nu ai decât să dai în față și în spate și să potrivești viteza și frâna. Volanul se mișcă singur, așa cum dibuiesc senzorii. Am încercat de două ori. La o parcare simplă, de dat cu spatele între două mașini, s-a poticnit. Am încercat a doua oară și a reușit. O femeie reușea din prima (uuuuu…)

La o parcare laterală, n-a nimerit nicicum. La a doua sau a treia încercare, atunci când eram cata să pup mașina pe bord de bucurie, am oprit la câțiva milimetri de o bordură ceva mai ridicată. Înfundam pragul. Sunt doar curios ce aș fi scris pe formularul de CASCO. Cine a greșit, eu sau mașina? Eu, că m-am lăsat pe mâna ”gadget-ului”.

O altă funcție cel puțin dubioasă pentru mine e masajul în scaune. Masajul cu pricina, ca să vă închipuiți senzația, e ca o bară de fier îndoită în zigzag, înfășurată într-un prosop, care ți se tot învârte pe spate. E ca atunci când stai în avion și în spatele tău stă unul lung în picioare. Din când în când te tot înghiontește ceva. Mă bucur că ați înțeles.

drive test renault talisman (4)

Alte sisteme cu care te obișnuiești treptat sunt următoarele: bruiajul pe care îl auzi în boxe atunci când depășești linia continuă. Prima senzație e că ai geamul deschis. Senzorul de avertizare pentru unghiul mort. Dacă nu știi că există e ca sindromul piticului de pe aripa avionului. Din când în când ai senzația că ți se pare că ai văzut ceva în oglindă. Până te obișnuiești, mai mult te încurcă.

În locul acestor funcții, aș pune sisteme video pe tetierele din față, ca să nu te bâzâie nimeni din spate atunci când conduci. Ar fi fost muuuult mai util.

drive test renault talisman (6)

În privința motorului, jos pălăria. Mă rog, chapeau! Deși consumă cât două mașini normale, motorul de doi litri te bagă în scaun în orice treaptă de viteze. Iar sistemul prin care roțile din spate virează, e sublim, mai ales atunci când te avânți într-o curbă cu 140 de km la oră.

În mult mai puține cuvinte, Talisman e o mașină care nu are cum să te lase indiferent. Deh, franțuzească… (Alin Bratu)

  1. Diva din Moldova
Ia o femeie frumoasă din Poplaca sau Vurpăr, trimite-o la școli înalte, îmbrac-o de la cele mai faimoase case de modă și apoi du-o la cină cu familia regală a Marii Britanii. Va fi superbă și nu se va face de râs, dar cumva se vede că locul ei nu e acolo. E nevoie să treacă două, trei generații până să poți spune că s-a integrat perfect. Cam așa e cu Talisman-ul. Acum câțiva ani anunțau că lansează pe piață cea mai ieftină mașină din Europa, iar acum vrea să concureze cu BMW Seria 5 sau Mercedes E-Class. Ca dotări pare să fie în aceeași clasă, performanțele sunt cam tot pe acolo, dar cumva îți dai seama că încearcă să fie ceea ce nu e. Și e simplu să vezi asta după ce te urci la volan. Spre exemplu maneta de semnalizare pare luată de pe Logan sau Clio, în niciun caz nu duce cu gândul la un produs de peste 30.000 de euro. Materialele din care e făcut bordul sunt cu siguranță de calitate, nu lasă deloc impresia de ieftin, dar calitatea asamblării nici nu se compară cu un Audi, spre exemplu. La denivelări sau pe străduțele cu piatră cubică din centrul istoric se auzeau scârțâituri. Nu în ultimul rând, lumina ambientală de interior este cel mai clar truc de a fi ceea ce nu este. Dacă mergi în modul confort lumina este albastră și se întinde până deasupra torpedoului din fața pasagerului. În modul eco lumina este verde, evident, iar în modul sport se face roșie. Tot în modul sport se întăresc suspensiile și motorul începe să urle agresiv, dând senzația că ești într-un bolid. E doar o senzație, nu am fost deloc convins că mașina e mai puternică sau mai sportivă. Dacă mai spun și că sunetul motorului e redat în boxe, nicidecum nu vine de sub capotă, mi-am cam odihnit cazul.

drive test renault talisman (8)

Renault Talisman e o mașină frumoasă, cu dotări ce rivalizează cu mașini dintr-o altă ligă, la un preț relativ decent. Dar nu este ceea ce pare, doar se dă divă la Monte Carlo când ea vine din Moldova. (Ștefan Dobre)

drive test renault talisman (7) drive test renault talisman (1)

Comentarii

17 comentarii

winnetou

Acum 5 ani

daca vrei masina iti cumperi "germana" ....daca vrei parfum iti cumperi "franta" ...iar haine "italia" .... restul can-can !
Raspunde

e-manuela

Acum 5 ani

Buna ! Tot eu sunt. Dacă prietenul meu are un Lambo vechi de doi ani , asta înseamnă ca nu are mașina ?
Raspunde

-

Acum 5 ani

si pentru ce sa te duci sa iei o femeie din locurile cele doua in care stai sa-ti faci inchipuirea,de ce nu te duci mai bine sa-ti faci inchipuirea pe mata ca era o sfanta si ca oricum cele doua presupuse nu aveau talent la cipca si nici sa-si faca talentul de sfanta pe alti ca mata sau marile presupuneri cand iti trec inca iti mai trec pe langa fabrica,,sicola" in ziua de ieri ca si-n ziua de azi?sau v-ati facut acum toti oraseni si stiti sa sa vorbiti la jocul de copii pana intra tov . in clasa ,, tari ,orase ,munti ...''si pe regions si pe style si de altfel de asezari, ca asa se vedeau ele in locurile lor in psihologie fantezista pe care i le-ati oferit ca nu stiu sa-ti spuna tie si imaginatiei tale ,,tatal nostru care-le esti in cer'' in limba celtica '' .probabil ca la psihologia de matca noua de capitala santeti un pic si mai finuti si mai speciali si mai manierati
Raspunde

-

Acum 5 ani

si pentru ce sa te duci sa iei o femeie din locurile cele doua in care stai sa-ti faci inchipuirea,de ce nu te duci mai bine sa-ti faci inchipuirea pe mata ca era o sfanta si ca oricum cele doua presupuse nu aveau talent la cipca si nici sa-si faca talentul de sfanta pe alti ca mata sau marile presupuneri cand iti trec inca iti mai trec pe langa fabrica,,sicola" in ziua de ieri ca si-n ziua de azi?sau v-ati facut acum toti oraseni si stiti sa sa vorbiti la jocul de copii pana intra tov . in clasa ,, tari ,orase ,munti ...''si pe regions si pe style si de altfel de asezari, ca asa se vedeau ele in locurile lor in psihologie fantezista pe care i le-ati oferit ca nu stiu sa-ti spuna tie si imaginatiei tale ,,tatal nostru care-le esti in cer'' in limba celtica '' .probabil ca la psihologia de matca noua santeti un pic si mai finuti si mai speciali si mai manierati
Raspunde

mihai

Acum 5 ani

ce sa zic ...!? eu prefer simplitatea ...merg pe ideea ca ce e simplu e si eficient ! se fac masini in ziua de azi f tehnologizate cu tot felul de gadgeturi si butoane si butonase pe care nu le folosesti dar platesti o caciula de bani ! sigur ca sunt frumoase , placute iti asigura confort ...dar cand tre' sa bagi mana in buzunar adanc de tot ptr nu stiu ce rahat de senzor care te costa de ti se ridica parul in cap ...eu folosesc o frantzuzeasca care are ceva ani dar nu a vazut servisul decat ptr schimbul de ulei in 15 ani ...
Raspunde

-

Acum 5 ani

sa ai atunci grija sa nu-ti piarda mata , tov ,autobuzul sa intarzie la slujba in amintirile ei din secolul al XX-lea cand dormea,, roko by baby'' cand alti mergeau la slujba inainte ca soarele sa rasara ca niste,, copii saraci si palizi'' ai clasei voastre preferate de practica si teorie pe ei si nu pe voi ...
Raspunde

Olingpia Gafosdea

Acum 5 ani

"Nenea ! Dacă ți s-a făcut rău de ce nu pleci acasă ? " - "Acum cand si eu primul la rând ? "
Raspunde

-

Acum 5 ani

depinde de rand ,tanti, ca si la moara ... ca si la moara timpului tot se sta la rand ,two by two in road, one by one... in heaven
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus